Vielä keskustelua OIKEISTA tulpista, 2.0 16v

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Jappe
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 03:10

Vielä keskustelua OIKEISTA tulpista, 2.0 16v

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Nyt tunnustan tyhmyyteni ja ihmettelen että "Mikä ihmeen DI-kasetti?". Jostain sain sellaisen käsityksen, että '89 -mallin jälkeen sellainen autosta löytyy. Mistä sen tietää onko se? Kun jostain taas luin että silloin ei ole virranjakajaa?? Outoa.. Mullapa on '90 mallinen 9000CD saabi, 2.0 16v EIKÄ mitään turboja. Ja siinä se virranjakaja koneen kyljessä ainakin jöpöttelee. Jotenka, mitkäs tulpat mä siihen pirssiin nyt sitten laitan kun olisi pikku hiljaa aika vaihtaa. Olen lueskellut noita vanhoja keskusteluja tulpista ja asia on ollut hyvin kirjavaa.


Kertauksena ja lyhyesti:

Auto on: Saab 9000CD, 2.0-16V EI TURBOA, vuosimalli 1990, virranjakaja näyttää koneen kyljessä olevan.

Tarve: uudet sytytystulpat, mutta mitkä?
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Jep, DI tuli vaparitonnariin vasta vuonna 1994.

Tunnistaa punaisesta tai mustasta lätkästä sytytystulppien päällä, jossa lukee DIRECT IGNITION.

Tulpiksi laita NGK:n BCP6ES tai jos varaa on niin platinaiset BCP5EVX:t..

Ei taida platinoista olla paljoa lisäriemua kuitenkaan.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

http://saab.jkr.fi/autonkuvat/imagepages/image41.php Tuossa vielä kuva DI-kasetista. Eli tuo punanen halko koneen päällä.
Viimeksi muokannut jpjk, Pe Marras 10, 2006 12:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jappe
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Joulu 20, 2005 03:10

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Kiitoksia, taas ollaan hiukan viisaaampi.. :lol:
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24065
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

tulppa keskusteluun liittyen no sama kone kumminkin. kuukausi sitten paikallisessa ad liikkeessä kyselin tulppia ja sanoin että turha tarjota mitään 4kärkitulppia n.13e/kpl vaan halvemmat ja ngk pitää olla. kaveri kaivo 2006 kirjan tulpista ja näytti ettei koko kirja tunne og satku 87-93 ollenkaan vaan siellä oli 900 87 vuoteen asti ja tonnarit ja ng erikseen. ja tuohon samaa konetta omaava 9-3 polttaa noita kalliita tulppia niin niitä se tarjosi kovasti mulle. hain autosta käsikirjan ja näytin että nämä tulpat kiitos niin kaveri oli pikkasen ihmeissään 2.80e/kpl.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
api
"Aero"
Viestit: 365
Liittynyt: Ti Loka 31, 2006 23:02
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja api »

vm tuolla aikaisemmassa linkissä kirjoitteli:
Muistakaa nyt,että ette sotke niitä DI:n etuvastuksellisia tulppia virranjakajallisten mallien etuvastuksettomien tulppien kanssa keskenään.Ei nimittäin sovi ollenkaan,tyyppimerkintöjen eroja en muista,mutta sain kerran väärät tulpat juuri motonetista.Virranjakamallissa haitta on vähäisempi,nykii ja pätkii kiihdytettäessä(läpilyöntejä)
Mulle myytiin vuosia sitten merkkiliikkeestä etuvastukselliset tulpat -85 2,0t tonnariin, eli siis just ne väärät...käsittämätöntä mun mielestä, mutta mahdollista tietysti. Ja mullehan ei tietysti tullu mieleenkään epäillä tulppien sopivuutta. Reissuun olin lähdössä Ruotsiin ja lähdinkin, siellä ajellessa vasta huomasin pahaa takkuilua vedätellessä (yritin pärjätä ruottinpoikien kilpureille :wink: ) No, mitäs siinä, rauhallista ajoa loppumatka ja kotia takas päästiin. Alkoi ihmettely, selvisi ja vika poissa.
Yamaha FZ1-N -08
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 739
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Jope kirjoitti:Jep, DI tuli vaparitonnariin vasta vuonna 1994.

Tunnistaa punaisesta tai mustasta lätkästä sytytystulppien päällä, jossa lukee DIRECT IGNITION.

Tulpiksi laita NGK:n BCP6ES tai jos varaa on niin platinaiset BCP5EVX:t..

Ei taida platinoista olla paljoa lisäriemua kuitenkaan.

Mullapa on vm.91 ja 2,3i(vapari) ja DI eli ollut aikaisemmin jo.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
9000 Saabismi
"Tuplakaasari"
Viestit: 94
Liittynyt: Pe Marras 27, 2009 20:00

Re: Vielä keskustelua OIKEISTA tulpista, 2.0 16v

Viesti Kirjoittaja 9000 Saabismi »

Pakko kysästä et riittääkö normi tulpat 9000 turboon kun hepoja on yli 288? Motonetin luettelossa oli ainakin jottain eroja jos oli enemmän kun 108kw?

Auttakee tyhmää...Niin ja auto on -96 ja di-kassulla jos merkitystä tiedolla?
Saab 9000 TIC -96 +280hp/ 590Nm
+480000km kerho
Enemmän irti vahnoista vehkeistä
Sierra Cosworth V6 (voimaa.com)
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Vielä keskustelua OIKEISTA tulpista, 2.0 16v

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Riittää normitulpat.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Vielä keskustelua OIKEISTA tulpista, 2.0 16v

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Oon miettiny että 3 tai 4 kärkiset tulpat hommais, oisko jollain heittää passeli koodi semmosille?
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Vielä keskustelua OIKEISTA tulpista, 2.0 16v

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

liteFun kirjoitti:Oon miettiny että 3 tai 4 kärkiset tulpat hommais, oisko jollain heittää passeli koodi semmosille?
Mitä etua meinasit niillä saavuttaa?
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
muppelo
"Hölösuu"
Viestit: 1320
Liittynyt: Ti Huhti 24, 2007 08:28
Paikkakunta: Joensuu

Re: Vielä keskustelua OIKEISTA tulpista, 2.0 16v

Viesti Kirjoittaja muppelo »

jcarlson kirjoitti:
liteFun kirjoitti:Oon miettiny että 3 tai 4 kärkiset tulpat hommais, oisko jollain heittää passeli koodi semmosille?
Mitä etua meinasit niillä saavuttaa?
Kai tuossa muuta kuin hitaampi kuluminen? Toi oli ihan mutua. Itte käytän normitulppia kun ovat niin halpoja ja toimivat hyvin.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Re: Vielä keskustelua OIKEISTA tulpista, 2.0 16v

Viesti Kirjoittaja liteFun »

jcarlson kirjoitti:
liteFun kirjoitti:Oon miettiny että 3 tai 4 kärkiset tulpat hommais, oisko jollain heittää passeli koodi semmosille?
Mitä etua meinasit niillä saavuttaa?
1) :lol:
2) ihan mielenkiinnosta kysyä kun näistä tulppien lämpöarvoista ymsjne on aina kauheasti vääntöä
3) muppelon mainitsema hitaampi kuluminen
4) mahdollinen varmempi kipinä

Ikäväkseni täytyy todeta että kohta 1 ei ainakaan tullut täyttymään, koska kukaan ei nauranut suoranaisesti idealle.
Avatar
eegas
"Hölösuu"
Viestit: 1093
Liittynyt: Pe Heinä 21, 2006 13:10
Paikkakunta: Kauhava / Lapua / Liperi

Re: Vielä keskustelua OIKEISTA tulpista, 2.0 16v

Viesti Kirjoittaja eegas »

Itse koitin Toyota Avensiksen (-98, 2,0) tulppia. jotka vaihdettiin huollossa vähän ajettuina (alta 5 tuhatta), ne oli nelikärkiset NipponDensot, toimivat varaosaauton siirrossa (n.450km) todella hyvin, kelikin oli lämmin, hellerajaa hätyytteli ja mentiin rajoituksien mukaan, en tuon jälkeen ole ajellut pidempiä matkoja, muutamia siirtoja pihassa. Lähtee käyntiin kaikista parhaiten noista samanlaisilla koneilla olevista 5 saabista.
SAABeilla ajoa vuodesta -72 alkaen
rapakaari(at)gmail piste com, 0viisi04917511
Saab 9-5 2.3TA Aero sedan -07, Saab 9000i CS 2.0 man -98
MR-Saab 96L -77, Laikka-avo 99 -76, Dacia Logan Van 1.5 dCi -12
Jäsen #6056
Vastaa Viestiin