LUKOT/ OVET
LUKOT/ OVET
Mulla on ollu tonnareita puoltusinaa,kaikissa on ovissa/lukoissa häikkää ainakin talvella.
No kaikki on pantu kuntoon mutta ei nä niiltä osin oo mitään talvi autoja.
Mutta vaikka ovet reuhottaa niin kaikki on aina lähtenny käymään/kulkennu talvella.
Kerran olin töissä venäjän karjalassa,ja pakkanen kiristy -45 piti lähtee kotiin,mä väänsin saabin avaimesta (oli seissu viikon) läksi käymään mutta ovet ei pysyny kiinni ennen kun seuraasvana keväänä.
No kaikki on pantu kuntoon mutta ei nä niiltä osin oo mitään talvi autoja.
Mutta vaikka ovet reuhottaa niin kaikki on aina lähtenny käymään/kulkennu talvella.
Kerran olin töissä venäjän karjalassa,ja pakkanen kiristy -45 piti lähtee kotiin,mä väänsin saabin avaimesta (oli seissu viikon) läksi käymään mutta ovet ei pysyny kiinni ennen kun seuraasvana keväänä.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
-
- "Hirsch"
- Viestit: 739
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Jep! Ongelmia ilmenee ovien kanssa varsikin jos menee pesemään auton.
Täällä pohjoisessa muutoin toimivat ovetkin hyvin kun pysyy reilusti pakkasen puolella koko ajan. Ei pääse tuolloin kastumaan lukot mutta aina kun joutuu käymään etelässä niin joutuu pesemään suolat pois. Turhauttaa
Täällä pohjoisessa muutoin toimivat ovetkin hyvin kun pysyy reilusti pakkasen puolella koko ajan. Ei pääse tuolloin kastumaan lukot mutta aina kun joutuu käymään etelässä niin joutuu pesemään suolat pois. Turhauttaa
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Yksi kohtalotoveri täältäkin!
Vanhaan tonnariin tuli käytyä kaikki oviin ja lukkoihin liittyvä läpi, viimeistään ovia vaihtaessa. Sen jälkeen toimi muuten HYVIN! Asiaa helpotti myös muutto Porista Tampereelle: tämän 100km:n sivuttaissiirtymän aikana talvi tulee kummasti "pysyvämmäksi". Kyllä mansessakin vesikelejä on, totta kai, mutta vaihtelu ei ole läheskään yhtä kiivasta kuin rannikolla.
Esim. viime talvena kaikki satanut lumi kertyi pihaan/katolle, eikä ollenkaan sulanut välillä pois. Lumi tuli myöhään, mutta pysyi sen jälkeen kevääseen asti. Ja toi vanhat lapetikkaat mukanaan katolta alas. Ja väänsi seinätikkaat solmuun... No, siitä on turha syyttää luonnonvoimia jos on saamaton talkkari!
Niin, nyt on sitten kesällä hommattu uusi tonnari, ja tuntuu olevan samat lukkojen hoivaamisoperaatiot edessä taas. Olishan se kiva päästä sisään muualtakin kuin hantin ovesta... Takaovia taas on kuskin paikalta käsin hankalaa pitää kiinni kurveissa.
Vanhaan tonnariin tuli käytyä kaikki oviin ja lukkoihin liittyvä läpi, viimeistään ovia vaihtaessa. Sen jälkeen toimi muuten HYVIN! Asiaa helpotti myös muutto Porista Tampereelle: tämän 100km:n sivuttaissiirtymän aikana talvi tulee kummasti "pysyvämmäksi". Kyllä mansessakin vesikelejä on, totta kai, mutta vaihtelu ei ole läheskään yhtä kiivasta kuin rannikolla.
Esim. viime talvena kaikki satanut lumi kertyi pihaan/katolle, eikä ollenkaan sulanut välillä pois. Lumi tuli myöhään, mutta pysyi sen jälkeen kevääseen asti. Ja toi vanhat lapetikkaat mukanaan katolta alas. Ja väänsi seinätikkaat solmuun... No, siitä on turha syyttää luonnonvoimia jos on saamaton talkkari!
Niin, nyt on sitten kesällä hommattu uusi tonnari, ja tuntuu olevan samat lukkojen hoivaamisoperaatiot edessä taas. Olishan se kiva päästä sisään muualtakin kuin hantin ovesta... Takaovia taas on kuskin paikalta käsin hankalaa pitää kiinni kurveissa.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Suomik, säätelitkös ovia, meinaan saranoita myös? Täytyisi myös käydä läpi tuon Tonnarin ovet, repsikan luukkua yritinkin joskus säätää mutta ei siitä oikein mitään tullut. Ilmeisesti tuo ojanpuoleinen kylki on joskus kolhittu, etuovi ei meinaa istua, ja takaoven sisällä rämisee jotain, sekä ovet on maalattu jälkikäteen.
Vinkkejä otetaan kiitollisna vastaan
Vinkkejä otetaan kiitollisna vastaan
Re: LUKOT/ OVET
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 829#106829YKÄ kirjoitti:kaikissa on ovissa/lukoissa häikkää ainakin talvella
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Kyllähän nuo ovet tuli passattua aika hyvinkin kohdalleen. Auton keulaa on joskus kolhittu, ja etulokasuojat irrotettu-kiinnitetty. Kiinnitys on tapahtunut lähes 10mm liian taa, jolloin oville varattu tila on jäänyt lyhyemmäksi.
Tätä en ovia laittaessani tiennyt, kunnes eräs tuttu Saab-spesialisti tarkasteli valmista autoa: "helvetin siististi oot saanut ovet. Tässä on jotain hämärää: tonnarin ovia ei pitäisi saada istumaan noin pienillä raoilla." No, sitten alettiin metsästämään kadonneita välyksiä, ja löytyihän ne etulokarin ja etupuskurin välistä; siellä oli melkein sentti ylimääräistä.
Itse säätö tapahtuu siis vain saranoista; sekä oven pultteja löysäämällä että A-/B-pilarin pultteja löysäämällä. Takaovet on helppo passata: Ovi kiinni ja auki olevan etuoven aukosta pääsee takasaranojen kiinnityspultteihin käsiksi. Näin näkee koko ajan, mitä tapahtuu, kun ovi on aukossaan ja lukko pitää sitä vähän paikallaan.
Etuovet pitääkin säätää säädä-testaa-säädä lisää-periaatteella, eli säätö oven ollessa auki, ja välillä varovasti ovea kiinni ja katsomaan miten istuu. Pultteja EI siis kannata kiristää hampaat irvessä ennekuin lopputulos miellyttää...
Ei se nopea homma ollut, eikä vieläkään ole tarjota mitään kattavaa vinkkiä sen tekemiseen. Alasaranan liikuttelun seurauksena taka-ylänurkka muuttaa asemaansa jne. Kaiken lisäksi saranat eivät aina liiku SUORAAN siihen suuntaan kuin säätötarvetta olisi, vaan siirtäessä rako siirtyy myös toiseen ilmansuuntaan.
Lisäksi kannattaa tarkkailla, ettei ovi liiku liiaksi offsetina sisään/ulos auton keskilinjaan nähden. Jos näin käy, saat oven istumaan hienosti aukkoonsa, mutta lukon vastakappaletta joutuu säätämään niin paljon sisäänpäin, että lukko jää kantamaan, ja ulkokahvasta on raskas vapauttaa lukko. Tämä on ikävää varsinkin silloin, kun kyyditset jotakuta joka avaa oven pelkästään kahvasta riuhtomalla. Tonnarin (kuten Mersun, pikku-Volvon, VAG:n ja muidenkin samanlaisten) tyypistä kahvaahan kuuluu painaa peukalolla ovea avatessa eikä vain repiä muovia tangentin suuntaan.
Hiljaa hyvä tulee, kaveri on tietty hyvä olla vähän kannattelemassa ovea kun ruuveja räplää. Itselläni helpotti se, että säädin juuri ennen maalausta, ja ovista oli kaikki romut irti --> kevyemmät käsitellä. Kaverit meinas silti loppua säätörumbassa, kun aikaa kului ja jätkä sen kun viilasi pilkkua...
Takaovi rämisi minullakin, ja käytin aikaa ja vaivaa siihen, että sain kaikki hilppeet kunnolla kiinni oven sisällä. Lopulta rämisijäksi paljastui lukkomekanismi: siellä on sellainen vastapaino vipuvarren päässä. En nyt muista mitä se tekee, taitaa edesauttaa oven lukkiutumista. Tämä vipuvarsi oli löystynyt niitissään, ja aina kun oven löi kiinni, varsi ja vastapaino tärähtivät: do-jo-jo-joinggg.... Härö ääni, mutta selvisipäs!
CD:ssä ja CS:ssä, missä on oven pokkauksen yli ulottuvat kylkilistat, tuntuvat listojen kiinnitysnapit löystyvän, ja lista pääsee liikkumaan oveen nähden. Ovea suljettaessa lista sitten lyö ovipeltiin, ja kuuluu 300 000mk:n autoon luontevasti sopiva: RÄMPS!
Tätä en ovia laittaessani tiennyt, kunnes eräs tuttu Saab-spesialisti tarkasteli valmista autoa: "helvetin siististi oot saanut ovet. Tässä on jotain hämärää: tonnarin ovia ei pitäisi saada istumaan noin pienillä raoilla." No, sitten alettiin metsästämään kadonneita välyksiä, ja löytyihän ne etulokarin ja etupuskurin välistä; siellä oli melkein sentti ylimääräistä.
Itse säätö tapahtuu siis vain saranoista; sekä oven pultteja löysäämällä että A-/B-pilarin pultteja löysäämällä. Takaovet on helppo passata: Ovi kiinni ja auki olevan etuoven aukosta pääsee takasaranojen kiinnityspultteihin käsiksi. Näin näkee koko ajan, mitä tapahtuu, kun ovi on aukossaan ja lukko pitää sitä vähän paikallaan.
Etuovet pitääkin säätää säädä-testaa-säädä lisää-periaatteella, eli säätö oven ollessa auki, ja välillä varovasti ovea kiinni ja katsomaan miten istuu. Pultteja EI siis kannata kiristää hampaat irvessä ennekuin lopputulos miellyttää...
Ei se nopea homma ollut, eikä vieläkään ole tarjota mitään kattavaa vinkkiä sen tekemiseen. Alasaranan liikuttelun seurauksena taka-ylänurkka muuttaa asemaansa jne. Kaiken lisäksi saranat eivät aina liiku SUORAAN siihen suuntaan kuin säätötarvetta olisi, vaan siirtäessä rako siirtyy myös toiseen ilmansuuntaan.
Lisäksi kannattaa tarkkailla, ettei ovi liiku liiaksi offsetina sisään/ulos auton keskilinjaan nähden. Jos näin käy, saat oven istumaan hienosti aukkoonsa, mutta lukon vastakappaletta joutuu säätämään niin paljon sisäänpäin, että lukko jää kantamaan, ja ulkokahvasta on raskas vapauttaa lukko. Tämä on ikävää varsinkin silloin, kun kyyditset jotakuta joka avaa oven pelkästään kahvasta riuhtomalla. Tonnarin (kuten Mersun, pikku-Volvon, VAG:n ja muidenkin samanlaisten) tyypistä kahvaahan kuuluu painaa peukalolla ovea avatessa eikä vain repiä muovia tangentin suuntaan.
Hiljaa hyvä tulee, kaveri on tietty hyvä olla vähän kannattelemassa ovea kun ruuveja räplää. Itselläni helpotti se, että säädin juuri ennen maalausta, ja ovista oli kaikki romut irti --> kevyemmät käsitellä. Kaverit meinas silti loppua säätörumbassa, kun aikaa kului ja jätkä sen kun viilasi pilkkua...
Takaovi rämisi minullakin, ja käytin aikaa ja vaivaa siihen, että sain kaikki hilppeet kunnolla kiinni oven sisällä. Lopulta rämisijäksi paljastui lukkomekanismi: siellä on sellainen vastapaino vipuvarren päässä. En nyt muista mitä se tekee, taitaa edesauttaa oven lukkiutumista. Tämä vipuvarsi oli löystynyt niitissään, ja aina kun oven löi kiinni, varsi ja vastapaino tärähtivät: do-jo-jo-joinggg.... Härö ääni, mutta selvisipäs!
CD:ssä ja CS:ssä, missä on oven pokkauksen yli ulottuvat kylkilistat, tuntuvat listojen kiinnitysnapit löystyvän, ja lista pääsee liikkumaan oveen nähden. Ovea suljettaessa lista sitten lyö ovipeltiin, ja kuuluu 300 000mk:n autoon luontevasti sopiva: RÄMPS!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Pieniä ne on oman tonnarin ovipulmat verrattuna aiempien VAG-autojeni ilmiöihin. Saappiin pääsee sentään sisälle, mutta ovi ei heti pysy lukossa. Volkkareihin ei päässyt edes sisään.
Mutta kieltämättä ärsyttää tämä rannikon talvi: joka toinen päivä pakkasta, joka toinen päivä plussaa. Rassaa autojakin
Mutta kieltämättä ärsyttää tämä rannikon talvi: joka toinen päivä pakkasta, joka toinen päivä plussaa. Rassaa autojakin
Kovasti kiitoksia Suomik, noilla eväillä pääsen jo pitkälle
Itsellä oireina ovat juurikin nuo takaoven "do-jo-jo-joiiing" sekä etuoven raskaskäyttöisyys, repsikka(t) on jo hampaat irvessä kiskoneet kahvaa irti ovesta, täytyy tarkastaa myös lokarit, tästä kun ikkunasta katselen niin näyttää olevan puskurin jousto-osan ja lokarin välillä vajaan sentin rako.
Mutta eiköhän se tästä
Itsellä oireina ovat juurikin nuo takaoven "do-jo-jo-joiiing" sekä etuoven raskaskäyttöisyys, repsikka(t) on jo hampaat irvessä kiskoneet kahvaa irti ovesta, täytyy tarkastaa myös lokarit, tästä kun ikkunasta katselen niin näyttää olevan puskurin jousto-osan ja lokarin välillä vajaan sentin rako.
Mutta eiköhän se tästä
Joo, sinnehän se juuri sen ajaa. Itsellä on niin, että puskurin muoviset ohjain-/pidikelipareet juuri ja juuri pysyy lokasuojapellin takana, mutta pysyypä kuitenkin. Rakoa siellä on aika lailla, mutta kosmeettisessa mielessä se hukkuu aika hyvin siihe "jousto-osan" raidoitukseen. Ja sen avullahan sai loppujen lopuksi vain ovet sovitettua alkuperäistä tarkemmin paikalleen!Minuteman kirjoitti:tästä kun ikkunasta katselen niin näyttää olevan puskurin jousto-osan ja lokarin välillä vajaan sentin rako.
Ei kun tsemppiä säätelyyn!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)