Turbot?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Julkku
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ma Syys 18, 2006 08:29

Turbot?

Viesti Kirjoittaja Julkku »

Nyt kun oon ajatellu hankkivani tonnarin tuon vanhan satkun rinnalle niin tuli semmonen tyhmä kysymys tuossa eteen noista turboista, kun en vastausta löytänyt hakua käyttämällä. Niin mistä erottaa mitkä noista on turboja ja mitkä ei? Kyseessä olisi siis lähinnä tuo CSE- ja CS-mallit. Tuolla kun tuntuu olevan välillä vähän ihmeellisesti ilmoitettuja malleja.
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

Useimmiten turbo merkitään joko isolla tai pienellä t-kirjaimella heti kuutiotilavuuden jälkeen. Pieni "t" tarkoittaa matalapaineturboa ja iso "T" täyspaineturboa. Vapaastihengittävä eli siis pelkkä ruisku merkitään pienellä i-kirjaimella. Esimerkiksi
2,0i = vapaastihengittävä kaksilitrainen, 130 hv
2,0t = kaksilitrainen matalapaineturbo, 150 hv
2,0T = kaksilitrainen täyspaineturbo, 160 - 185 hv

Sitten tietysti asiaan vihkiytymättömät autonmyyjät keksivät omia variaatioitaan.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Täyspaineturbossa on lisäksi aina ahtopainemittari(turbo/APC) mittaristossa, matalapaineisissa sitä ei ole.
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5320
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Lisäksi yksi hyvä konsti erottaa vapari turbosta on katsoa pakoputkea, pieni mehupilli == vapari, pään mentävä rööri == turbo. Pätee siis yleensä tonnareihin, teinihirviöt on sitten oma lukunsa :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Ja minulla on tuo pään mentävä rööri, vaikka ei mutkaa putkessa.
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1334
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja patu »

Mul taas roikkuu pilli otti kiinni hidastetöyssyyn... mutkat ja kaik löytyy, eiks näis turbois oo toi 2,5 vakiona tuumakoko... on se tullut mitattuu mut en muista tarkkaan mikä oli...
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5320
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Niin no, kuka mitäkin kokoa suosii, mutta yleistinkin tuon koska arvasin näin käyvän. Mehupillin halkaisija jotain reilun tuuman luokkaa, turbossa yli 2", eron kyllä huomaa. Olettaen että on vakioputkisto, kuten hyvin usein varsinki vapareissa ja "vapareissa"(siis lpt-vehkeissä on). :)

-Sami
Sami Räihä #1910
Saksanpatonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1334
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja patu »

Hmmmm.... ei aattelin vain kun tuos mun tonnaris on vissiin ihan orkkisputkisto vielä tallella (no katti on vaihdettu) mut loppuosa on orkkista kun saab lukee äänenvaimentimessa... ja siitä kun olen mitannut joskus halkaisijan tönärillä oliks se nyt n.60mm(2,5") ja kyseessä on alunperin matalapaineturbo(2.3t)... ja vanhassa satkussa joka mulla oli/on 16v vapari oli 48mm(2") putkenhalkaisija.
Viimeksi muokannut patu, To Joulu 07, 2006 17:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Ihmisillä on taipumus joissakin tapauksissa säästää pakoputkistorempoissa laittamalla halvempi ruiskun putki turboon. Hyvä esimerkki oli entinen -89 tonnikalani johon oli ängetty vaparin putki keskivaiheille. Sitä sitten ihemeteltiin kun menin vaihattamaan uutta putkea että ompas pieni :lol: ... Eri asia on sitten ne jotka modaa tarkoituksella putkenpään huomaamattomaksi mutta silti löytyy 6" putki ahimelta takavaimentajalle :lol: :lol: :lol:
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

9000cst kirjoitti:Eri asia on sitten ne jotka modaa tarkoituksella putkenpään huomaamattomaksi mutta silti löytyy 6" putki ahimelta takavaimentajalle :lol: :lol: :lol:
vähän nyt pitää sleeper henkeä aina löytyä :wink:
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Saabitar
"Kaasari"
Viestit: 33
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 18:56

Niinpä

Viesti Kirjoittaja Saabitar »

Ja mulle sanoi (vakuutusyhtiön tekninentarkastaja) kun oli valitsemassa matalapaineturbon ja yläpaineturbon välillä, että "ota se matalapaine siinä vähemmän ongelmia" ja näin tein.





9000 SE ja 900 =olen kahden saabin loukussa
Se on mun ongelma, että on Tissit?
patu
"Hölösuu"
Viestit: 1334
Liittynyt: La Tammi 21, 2006 10:33
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja patu »

No niin no... saab nähä miten käy kolmatta viikkoa matalapaine täyspaineiseksi muutettuna (kiitos vielä pevi jos luet oon ollut tyytyväinen :wink: )
Joten en tuohon voi vielä sanoa mitään... :roll:
9-3SS 1.8t Vector Biopower M6 vm-10 (aito, oikea ja sporttisempi tehdas Biopower tehopäivityksellä)
9-3SC 1.8t Linear Business pro M5 -08 (softapäivitetty Biopower perheen kuljettamiseen)
Vastaa Viestiin