Tyhjä akku ja hälytin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
MJV
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Joulu 08, 2006 11:14
Paikkakunta: Helsinki

Tyhjä akku ja hälytin

Viesti Kirjoittaja MJV »

Tyhmä kysymys.

Autoni on aika vähäisessä käytössä ja vanha akku on mennyt jo kolmannen kerran tyhjäksi (parkkipaikalla) tänä syksynä. Parilla ensimmäisellä kerralla kytkin hälyttimen pois viemästä virtaa sopivasti ennen akun tyhjentymistä, mutta tällä kertaa se jäi päälle. Nyt akun lataaminen laturilla aiheuttaa ikävää huutoa, eikä virtaa tunnu virtaavan akkuun niin nopeasti, että saisin hälyttimen kytkettyä heti pois. Hälytin pitää mekkalaa riippumatta siitä, ovatko ovet ja konepelti kiinni.

Minulla on jo uusi akku vanhan romun tilalle, mutta sitäkään tuskin voi vaihtaa ilman hälyttimen laukeamista? (En ole vielä kokeillut, mutta siinähän tuo tietysti selviää.) Vai keksiikö joku jotain fiksua tapaa saada uusi akku vanhan tilalle tai vanha ladattua ilman koko tienoota häiritsevää mekkalaa?

Tuskin kukaan poliiseja soittaa, jos suoritan operaation valoisan aikaan omalla parkkiksella, mutta silti hoitaisin homman mieluummin ilman hälyttimen huutoa.

Auto on 9000 CDE -95, ilmeisestikin alkuperäisellä (Saabin omalla) hälyttimellä. Konepellin alla ei ole uskoakseni mahdollisuutta kytkeä hälytintä pois päältä avaimella. (Auto on ollut minulla vasta muutaman kuukauden, ja siksi vielä osittain mysteeri.)
Ex: 9000 CDE 2.3T, -95
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Eihän sen hälyttimen pitäisi "laueta", jos vaan kylmästi otat vanhan pois ja laitat uuden tilalle. Minä en ainakaan ole koskaan laukaissut sitä pelkällä akunvaihdolla.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
MJV
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Joulu 08, 2006 11:14
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MJV »

No, täytynee rohkeasti vain yrittää huomenissa. Vaikka auto alkaisi huutaa, uudessa akussa riittänee ainakin virtaa hälyttimen kytkemiseen pois avaimenperästä.

Olen ehkä hieman neuroottinen hälyjen kanssa, kun edellisen auton kanssa loppui hälyjen paristo kesken päivän töissä, ja auto huusi duunin parkkipaikalla, vaikka omilla avaimilla menin sisään. Luonnollisesti auto ei myöskään käynnistynyt niillä...

Kiitän kommentista.
Ex: 9000 CDE 2.3T, -95
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 739
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Kannattaa uusia avaimien paristoa vaikka kerran vuodessa, riippuen kuinka usein tuota painelee. Mikäli pääsee paristo loppumaan kesken niin tuota ei tosiaan saa käyntiin millään.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Tuo häly laukeaa, jos se on ollut aktiivisena kun virta on loppunut. Herää samaan tilaan kun virtaa taas saa ja tällöinhän konepellin anturi hälyttää.
Minä vaihdoin kanssa suosiolla uuden akun kun alkoi samat ongelmat. Olihan sillä vanhalla jo 4 vuotta ikääkin..
MJV
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Joulu 08, 2006 11:14
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MJV »

saapasi kirjoitti:Tuo häly laukeaa, jos se on ollut aktiivisena kun virta on loppunut. Herää samaan tilaan kun virtaa taas saa ja tällöinhän konepellin anturi hälyttää.
Noin se näyttää tekevän. Aiemmin olen kerran ladannut akkua laturilla ja kerran saanut piuhoilla virtaa, eikä vaskipuhaltimia silloin kuulunut, kun olin sammuttanut hälyt jo ennen lopullista akun loppumista.

Kokeilin latausta kyllä myös kaikki luukut kiinni, ja hälytti silti. Pelkkä pellin anturi siis ei tuota taida aiheuttaa, vaan suoraan akun saama virta.
saapasi kirjoitti:Minä vaihdoin kanssa suosiolla uuden akun kun alkoi samat ongelmat. Olihan sillä vanhalla jo 4 vuotta ikääkin..
Jep, kyllä minulla on ollut tarkoitus vaihtaa akku jo jonkin aikaa (eli lähes siitä saakka, kun auton elokuussa hankin). En tiedä, mitä vikaa auton sähköissä muutenkin on, kun keskuslukituksen sulake paloi kolmeen kertaan alkusyksystä.
Viimeksi muokannut MJV, Pe Joulu 08, 2006 20:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex: 9000 CDE 2.3T, -95
MJV
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Joulu 08, 2006 11:14
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MJV »

Mimmi kirjoitti:Onko kyseessä Saabin oma häly (simpukanmuotoinen kaukosäädin, jossa ovienavaus/sulku- ja takaluukun avauspainikkeet)?
Kyllä avaimet ovat kaukosäätimineen samannäköiset kuin auton (saksankielisessä* :roll:) manuaalissa, eli juurikin tuollaiset.
Mimmi kirjoitti:Jos on, onko huutajana torvi vai akkuvarmistettu sireeni?
Jos sireeni, niin käännä (sireenissä olevasta) avainkytkimestä sireeni pois päältä.
Jos torvi, niin ota torven liitin irti (sijaintipaikan saat YV:llä).
Itselleni tuli mieleen yrittää vaientaa torvi ottamalla äänimerkin varoke pois, ja se ei ainakaan toiminut. (En tiedä, toimisiko se, vaikka häly olisi torvessa kiinni.) Toisaalta ainakaan mitään erillistä avainta hälyyn minulla ei ole.


*Auto on joskus aikoinaan tuotu Saksasta, ja kirja on sen mukainen. Minulla on myös '92-mallin suomenkielinen ohjekirja, mutta siitä puuttuu juuri sopivasti tuo avaimia käsittelevä osuus. Lieneekö muuttunut sitten mallien välissä...
Ex: 9000 CDE 2.3T, -95
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Viesti Kirjoittaja rmeller »

MJV kirjoitti:
En tiedä, mitä vikaa auton sähköissä muutenkin on, kun keskuslukituksen sulake paloi kolmeen kertaan alkusyksystä.
Joka kerta kun omani on tuon sulakkeen polttanut on muutaman viikon sisään saanut vaihtaa johonkin oveen keskuslukituksen moottorin. Tai onhan sillä joku hienompikin nimi mutta se härpäke joka sen namiskan vetää alas ja taas nostaa ylös kun kaukosäädintä painelee :)
Tarvikeliikkeestä ja alle 15€ pitää löytyä, esim. CD cardicin kuvastossa yleismalli jossa on kaksi johtoa sopi tuohon omaani joka oveen. Ja suoraan "heittämällä" paikoilleen.
****
VAG
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Viesti Kirjoittaja rmeller »

Mimmi kirjoitti: Antaako sinulla 3 töräytystä avatessasi takaluukkua (Saksanmallien hälyn ohjelmointi)?
Saksanmallien? Vai onko tuo yleisnimitys, ainakin tuo omani tööttää kolmasti ja ihan "suomi"auto.
****
VAG
rmeller
"Aero"
Viestit: 416
Liittynyt: To Touko 26, 2005 11:41
Paikkakunta: Ruottala, Tornio

Viesti Kirjoittaja rmeller »

Mimmi kirjoitti:TECH:lla saa ohjelmoitua hälyyn töräytykset, mutta Saksanmalleissa ne ovat vakiona.
Onko missään listaa mitä kaikkea tuolla TECHillä saa ohjelmoitua? Tiedä vaikka joku hieno ominaisuus on nyt ollut pitkään käyttämättä...
****
VAG
MJV
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Joulu 08, 2006 11:14
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MJV »

Mimmi kirjoitti:Hälyn torvi on eri torvi kuin "normaalitorvi", jolloin sen sulakkeen irrotus ei auta.
Antaako sinulla 3 töräytystä avatessasi takaluukkua (Saksanmallien hälyn ohjelmointi)?
Jep, 2 tai 3 töräytystä se pitää. Ja nimenomaan vain takaluukun kanssa, muuten pitää tavallisen tupla-bliipin.
Ex: 9000 CDE 2.3T, -95
MJV
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Joulu 08, 2006 11:14
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MJV »

rmeller kirjoitti:
MJV kirjoitti:En tiedä, mitä vikaa auton sähköissä muutenkin on, kun keskuslukituksen sulake paloi kolmeen kertaan alkusyksystä.
Joka kerta kun omani on tuon sulakkeen polttanut on muutaman viikon sisään saanut vaihtaa johonkin oveen keskuslukituksen moottorin.
Täällähän pukkaa asiantuntevaa tietoa koko ajan. :) Toisen takaoven keskuslukitus on ollut rikki jo silloin, kun auton sain, ja edellisellä omistajallakin oli pari sulaketta mennyt kesällä. Tuo on ollut muistissa, että mainitsen viedessäni korjaukseen, mutta jos homma on noin simppeli, sen hoitamista voisi harkita itsekin.

Oma auto-osaaminen tosin on aika huonoissa kantimissa. Hyvä kun oven osaan itse avata...
Ex: 9000 CDE 2.3T, -95
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 535
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Mulla oli kerran reilu puoli tuntia akun navat irti (päätin tehdä laitteille resetin) ja ennen akun irroittamista häly ei ollut päällä. Kun sitten kytkin akun takaisin, alkoi häly heti huutaa. Sammui kun käänsin avainta ovessa. Mullahan on -93 vuoden tonnari ja Saab AntiTheft ilman kaukosäädintä.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
MJV
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Joulu 08, 2006 11:14
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MJV »

saabistinet kirjoitti:Mulla oli kerran reilu puoli tuntia akun navat irti (päätin tehdä laitteille resetin) ja ennen akun irroittamista häly ei ollut päällä. Kun sitten kytkin akun takaisin, alkoi häly heti huutaa. Sammui kun käänsin avainta ovessa. Mullahan on -93 vuoden tonnari ja Saab AntiTheft ilman kaukosäädintä.
Kokeilin äsken vaihtaa uuden akun kiinni, ja saatuani navat kiinni auto alkoivat vilkut pitää valo-showtaan. En saanut hälyä kaukosäätimellä pois, vaikka ovet olivat kiinni (tosin kuskin ovi ei ollut lukossa - oliko ratkaisevaa?) ja konepeltikin alhaalla. Kokeilin käynnistää autoa, mutta se ei toiminut eikä häly sammunut.

Ehkä pitäisikin siis kokeilla, josko häly sammuisi oven lukkoa kääntämällä(?). Sinänsä lienee loogista ja erityisen tarkoituksenmukaista, että virtalukon nypläys ei hälyä sammuta...
Ex: 9000 CDE 2.3T, -95
MJV
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Joulu 08, 2006 11:14
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja MJV »

Akku on nyt vaihdettu ja auto lähtee kiltisti käyntiin. Runsaat kiitokset kaikille auttaneille! Onnistuin lopulta suorittamaan vaihdon ilman naapurien hermojen repimistä, eli hiljaisesti.

Kaukosäätimistä toimii tällä hetkellä vain toinen, eikä silläkään saa ovia auki. Täytyy tarkistaa, paloiko keskuslukituksen sulake taas, ja pyöritellä toistakin säädintä käsissä vielä.

Joka tapauksessa auto on taas onnistuneesti käyttökunnossa.
Ex: 9000 CDE 2.3T, -95
Vastaa Viestiin