Tonnarini lämmöt vaeltaa!
Tonnarini lämmöt vaeltaa!
Eli tonnarini lämmöt vaeltaa. Termostaatti vaihdettu (ei alkup). lämpöjen vaihtelu tapahtuu lämpömittarin mukaan todella nopeasti, eli laskee sieltä melkein punaiselta parissa sekunnissa normaaliin ja taas kipuaa hiljalleen ylös. Vedet ja öljyt pysyvät omissa osastoissaan eli kansivikaankaan en oikein jaksa uskoa. Voiskohan olla joku anturivika? Kokemuksia?
Toinen ihmetyksen aihe on kun tonnari vie bensaa 15l satasella. Auto vm -89 2.0 TA. Ymmärrän toki et ihan höyryillä tuon kokoinen automaatti auto ei liiku mutta tuo on kyllä jo liikaa. Saako ruisku jotain infoo lämpömittarin anturilta?
Toinen ihmetyksen aihe on kun tonnari vie bensaa 15l satasella. Auto vm -89 2.0 TA. Ymmärrän toki et ihan höyryillä tuon kokoinen automaatti auto ei liiku mutta tuo on kyllä jo liikaa. Saako ruisku jotain infoo lämpömittarin anturilta?
Termostaatin laipassa olevalla ilmareiällä ei taida olla mitään merkitystä sen jälkeen kun jäähdytysjärjestelmä on täytetty. Termostaatin tai nesteiden vaihdon yhteydessä se reikä auttaa päästämään ilmat kannesta pois ja nesteet virtaamaan kiinni olevan termostaatin toisellekin puolelle.
Jos lämmöt on käyneet ajossa jo monesti punaisella ja pinnankorkeus paisuntasäiliössä on OK, nesteitä on jo termostaatin molemmin puolin ja ilmat on poistuneet järjestelmästä. Eli ei ilmareiän olemassaololla tai asennolla ole enää väliä.
Jos termostaatti ei avaudu ajoissa ennen lämpöjen punaiselle nousemista, se on viallinen, palauta takaisin kauppaan. Ei Saab-alkuperäistermostaatitkaan täysin ongelmattomia aina ole, mutta niissä ainakin takuuvaihto pitäisi toimia mukisematta.
Mittarin lämpöanturilla ei ole 89-autossa mitään yhteyttä polttoaineensuihkutukseen. Ruiskulla on oma lämpöanturinsa imusarjan juuressa. Taloudellisimmin moottori toimiii yleensä sille suunnitellussa toimintalämpötilassa.
Minulla menee 2,0TA matka-ajossa pienimmillään karvan alle 8 l/100km, mutta jos tankkausvälille osuu pelkästään kaupunkiajoa ja ruuhkaliikenteessä liikennevaloissa seisomista, tankillisen keskikulutus nousee melkein tuonne 15 litraan.
Jos lämmöt on käyneet ajossa jo monesti punaisella ja pinnankorkeus paisuntasäiliössä on OK, nesteitä on jo termostaatin molemmin puolin ja ilmat on poistuneet järjestelmästä. Eli ei ilmareiän olemassaololla tai asennolla ole enää väliä.
Jos termostaatti ei avaudu ajoissa ennen lämpöjen punaiselle nousemista, se on viallinen, palauta takaisin kauppaan. Ei Saab-alkuperäistermostaatitkaan täysin ongelmattomia aina ole, mutta niissä ainakin takuuvaihto pitäisi toimia mukisematta.
Mittarin lämpöanturilla ei ole 89-autossa mitään yhteyttä polttoaineensuihkutukseen. Ruiskulla on oma lämpöanturinsa imusarjan juuressa. Taloudellisimmin moottori toimiii yleensä sille suunnitellussa toimintalämpötilassa.
Minulla menee 2,0TA matka-ajossa pienimmillään karvan alle 8 l/100km, mutta jos tankkausvälille osuu pelkästään kaupunkiajoa ja ruuhkaliikenteessä liikennevaloissa seisomista, tankillisen keskikulutus nousee melkein tuonne 15 litraan.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
Korkin voi myös yleensä fixata purkamalla & puhdistamalla
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 7&start=15
...tosin termaria epäilen minäkin tässä tapauksessa.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 7&start=15
...tosin termaria epäilen minäkin tässä tapauksessa.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Mutta en usko termarissa sen vian olevan kun lämmöt vaelsi myös ennen sen vaihtoa samalla tavalla. Reikä termarissa tuli kyllä ylöspäin.
Noh, seuraava murhe ilmesty vielä tänään kun kiihdytin motarille normaalisti niin toi pentele rupes käymään kolmella röpötellen. Pysähdyin huoltikalle ihmettelemään ja siinä se röpötteli mut ei sammunutkaan niin ajattelin et kotio on kuitenkin päästävä eli yrittämään vaan samalla toivoen et auto ei simahda lopullisesti.
Ihmetyksekseni heti kiihdyttäessäni röpötys lakkasi ja auto rupes toimimaan normaalisti. Lieneekö toi sytytysyksikkö sitten hajoamaisillaan vai mistä luulette moisen johtuneen?
Noh, seuraava murhe ilmesty vielä tänään kun kiihdytin motarille normaalisti niin toi pentele rupes käymään kolmella röpötellen. Pysähdyin huoltikalle ihmettelemään ja siinä se röpötteli mut ei sammunutkaan niin ajattelin et kotio on kuitenkin päästävä eli yrittämään vaan samalla toivoen et auto ei simahda lopullisesti.
Ihmetyksekseni heti kiihdyttäessäni röpötys lakkasi ja auto rupes toimimaan normaalisti. Lieneekö toi sytytysyksikkö sitten hajoamaisillaan vai mistä luulette moisen johtuneen?
No voihan se uusi tarviketermarikin olla susi.. Mutta tuo kolmella käynti ja lämpöjen heittely kyllä kielisi kansipahvista mielestäni, taikka rikkinäisestä DI-kasetista jos auto sellaisella on varustettu. Käsittääkseni pyttyyn vuotava pahvi voi rikkoa kasetinkin jäähdytysnesteen laittaessa tulpan oikosulkuun startatessa, viisaammat korjatkoot?
Tuo painekorkki mistä "Ahtopaine" kertoi kannattaa kyllä purkaa mikäli on sitä mallia ja tarkistaa, itsellä se oli aivan tukossa nesteeseen liuenneesta kumiletkusta ja kehitti mielettömät paineet järjestelmään.
Edit. Eihän -89 2.0 TA:ssa ole DI-kasettia, olisi pitänyt muistaa mallit oikein
Tuo painekorkki mistä "Ahtopaine" kertoi kannattaa kyllä purkaa mikäli on sitä mallia ja tarkistaa, itsellä se oli aivan tukossa nesteeseen liuenneesta kumiletkusta ja kehitti mielettömät paineet järjestelmään.
Edit. Eihän -89 2.0 TA:ssa ole DI-kasettia, olisi pitänyt muistaa mallit oikein
Eikö muka? Itelläni ainakin on DI-kasetti. -89 vuoden tosin manuaalilla.Minuteman kirjoitti:No voihan se uusi tarviketermarikin olla susi.. Mutta tuo kolmella käynti ja lämpöjen heittely kyllä kielisi kansipahvista mielestäni, taikka rikkinäisestä DI-kasetista jos auto sellaisella on varustettu. Käsittääkseni pyttyyn vuotava pahvi voi rikkoa kasetinkin jäähdytysnesteen laittaessa tulpan oikosulkuun startatessa, viisaammat korjatkoot?
Tuo painekorkki mistä "Ahtopaine" kertoi kannattaa kyllä purkaa mikäli on sitä mallia ja tarkistaa, itsellä se oli aivan tukossa nesteeseen liuenneesta kumiletkusta ja kehitti mielettömät paineet järjestelmään.
Edit. Eihän -89 2.0 TA:ssa ole DI-kasettia, olisi pitänyt muistaa mallit oikein
Sorry, itselleni on hieman epäselvää kuinka Suomessa tuo DI tuli myyntiin, olen ollut käsityksessä että ensimmäisessä 2,3T cd:ssä, ja se sekoittaa vielä lisää kun koneita ja tekniikoita on vaihdeltu autoista toisiin. Mutta sitä vaan että eikös tosiaan mahd. pyttyyn vuotava kansipahvi voi hajoittaa kasetinkin?Nahjus kirjoitti:Eikö muka? Itelläni ainakin on DI-kasetti. -89 vuoden tosin manuaalilla.Minuteman kirjoitti:No voihan se uusi tarviketermarikin olla susi.. Mutta tuo kolmella käynti ja lämpöjen heittely kyllä kielisi kansipahvista mielestäni, taikka rikkinäisestä DI-kasetista jos auto sellaisella on varustettu. Käsittääkseni pyttyyn vuotava pahvi voi rikkoa kasetinkin jäähdytysnesteen laittaessa tulpan oikosulkuun startatessa, viisaammat korjatkoot?
Tuo painekorkki mistä "Ahtopaine" kertoi kannattaa kyllä purkaa mikäli on sitä mallia ja tarkistaa, itsellä se oli aivan tukossa nesteeseen liuenneesta kumiletkusta ja kehitti mielettömät paineet järjestelmään.
Edit. Eihän -89 2.0 TA:ssa ole DI-kasettia, olisi pitänyt muistaa mallit oikein
Faktaa: Mulla oli -89 2.0 CDTA joka oli rekisteröity 12/88, runkonumero <100. Tässä oli DI & LH2.4.2Minuteman kirjoitti:Nahjus kirjoitti:Eikö muka? Itelläni ainakin on DI-kasetti. -89 vuoden tosin manuaalilla.Minuteman kirjoitti:No voihan se uusi tarviketermarikin olla susi.. Mutta tuo kolmella käynti ja lämpöjen heittely kyllä kielisi kansipahvista mielestäni, taikka rikkinäisestä DI-kasetista jos auto sellaisella on varustettu. Käsittääkseni pyttyyn vuotava pahvi voi rikkoa kasetinkin jäähdytysnesteen laittaessa tulpan oikosulkuun startatessa, viisaammat korjatkoot?
Tuo painekorkki mistä "Ahtopaine" kertoi kannattaa kyllä purkaa mikäli on sitä mallia ja tarkistaa, itsellä se oli aivan tukossa nesteeseen liuenneesta kumiletkusta ja kehitti mielettömät paineet järjestelmään.
Edit. Eihän -89 2.0 TA:ssa ole DI-kasettia, olisi pitänyt muistaa mallit oikein
T/Pekka
9-5 SE 3.0t -99
9-5 Griffin 3.0t -99
Tech2
9-5 Griffin 3.0t -99
Tech2
Niin ja mulla on '89 TA jossa DI ja LH2.2, ilman lambdaa/kattia. Rekisteröity myös '88 puolella.pohamala kirjoitti:Faktaa: Mulla oli -89 2.0 CDTA joka oli rekisteröity 12/88, runkonumero <100. Tässä oli DI & LH2.4.2
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa