abs vikavalo ja sen nollaus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
SamiJoel
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 10:33
Paikkakunta: Tervakoski

abs vikavalo ja sen nollaus

Viesti Kirjoittaja SamiJoel »

Aluksi:
Käytin hakua mutta en löytänyt haluamaani vastausta.

Ja sitten asiaan:
Autossani (-97 Aero) palaa abs-vikavalo ja kävin lukemassa vikakoodin Länsi-autossa Hämeenlinnassa. Vikana oli vasemman etupyörän anturi.
Irrotin eturenkaan ja vika oli tosiaan selvä: Anturin johto oli hankautunut poikki. Ei muuta kuin kolvi käteen ja juotin johdon kasaan ja laitoin kutistesukkaa päälle.
Mittasin anturin sekä johdon kunnon vielä liittimeltä akvaarion vierestä. Vastus näytti n.1100 ohm. Ajattelin vian korjaantuvan tällä ja heitin koeajolenkin. Ei auttanut, abs-valo paloi edelleen.
Seuraavaksi tuli mieleen josko se olisi jäänyt vikamuistiin. Otin akunkengän irti n.tunnin ajaksi. Tämän jälkeen koeajolenkki mutta valo palaa edelleen.

Kysymys kuuluu:
Onko tuossa absissa joku vikamuisti jonka voi nollata vai onko syytä olettaa ,että tuossa on jokin muukin vika?
Ja jos on vikamuisti niin nollaantuuko se akunkengän irroituksella vai pitääkö tuo viedä korjaamolle nollattavaksi?
#2257
Svenska Aeroplan AktieBolaget 9-5 Wagon Aero -04
Asuntobussi "SisuPussi"-73 + kaksi vanhaa Ooppelia.
SamiJoel
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 10:33
Paikkakunta: Tervakoski

Viesti Kirjoittaja SamiJoel »

Otin akunkengän irti eilen illalla ja laitoin aamulla takaisin kiinni.
Ei auttanut, valo palaa edelleen.
Ajotietokoneesta nollaantui kello ja nopeusvaroitus. Mutta keskikulutus ja tankilla ajettava määrä ei nollaantuneet. Acc oli edelleen samoilla asetuksilla.

Joten ilmeisesti vikavalo pitää käydä nollaamassa korjaamolla?
Vai onnistuuko tuo jotenkin muuten?
Kertokaa tietonne..
#2257
Svenska Aeroplan AktieBolaget 9-5 Wagon Aero -04
Asuntobussi "SisuPussi"-73 + kaksi vanhaa Ooppelia.
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Ei jää muistiin ABS-anturivika. Eli jos kaikki vermeet kunnossa, niin valo poistuu. Ittellä oli aikoinaan vasen taka-anturi paskana. Heti kun testasin vaihtaa uutta anturia pelkästään liittimeen, niin valo lakkasi palamasta.

Eli joko tuo anturi ei korjauksestasi huolimatta tullut kuntoon, tai systeemissä jotain muutakin vikaa vikaa... tuo vastuslukema sinällään vaikuttaisi olevan ok-rajoissa. Muistan lukeneeni jostain, että jos olisi käytössä herkkä jännitemittari niin rengasta pyörittämällä pitäisi viisarin myös heilua.

Sama kuulemma jos heiluttaa jotain massiivista rautakappaletta anturin pään vierestä (itte en saanut digimittarilla ja tuolla heilutusmetodilla kyllä minkäänlaista elämää aikaseksi, mutta autossa tuo anturi kyllä toimi sitten, ehkä ei digimittari vaan ollut tarpeeksi herkkä tms.) Saattaa olla että joudut käyttämään uudelleen testerissä.

Edit: mulla ei TCS:ää
Viimeksi muokannut Ahtopaine, Su Joulu 17, 2006 11:09. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

TCS:llä varustetussa ABS:ssa anturin katkoksesta johtuva vikavalo nollaantuu jo pelkästään auton sammuttamisella ja uudelleen käynnistämisellä. Tosi syttyy uudestaan, kun katkos esiintyy.

Jotenkin kuvittelisin, että sinun ABS:ssa olisi sama periaate. Joku jolla on ei TCS:stä kokemuksia tietänee...
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Kokeilisin sinuna vielä irrottaa anturin ja puhdistaa sen pään ja jos mahdolista myös sen hammaskehän nivelestä. Liian paksun paskakerroksen tiedetään myös aiheuttaneen vikatilanteita.

Edit: Kantsii takasinlaiton yhteydessä se anturin alukuoren sivut/asennusreikä voidella esim. kuparitahnalla niin ei jumi kuten yleensä tuo teköö. Irrotuksessa tietty täytyy olla varovainen, jos pahasti jämähtänyt.


Tosin jos valo syttyy sulla heti käynnistyksessä, ennen liikkeellelähtöä, niin kyllä siellä luulisi olevan joku pysyvämpi vika. Voisi ehkä kuvitella, että jos tuo lika syynä, niin valo syttyisi vasta liikkeelle lähdettäessä?
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
270/400
"Ruisku"
Viestit: 118
Liittynyt: Ti Helmi 14, 2006 12:30
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja 270/400 »

mun täytyi ainakin käydä nollauttamassa paikallisessa saappi huollossa, ja vm-97.
SamiJoel
Matalapaineturbo
Viestit: 187
Liittynyt: Su Joulu 26, 2004 10:33
Paikkakunta: Tervakoski

Viesti Kirjoittaja SamiJoel »

Juu valo palaa heti kun virrat laittaa päälle. Eli lian piikkiin en kyllä ihan heti tuota laittaisi.
#2257
Svenska Aeroplan AktieBolaget 9-5 Wagon Aero -04
Asuntobussi "SisuPussi"-73 + kaksi vanhaa Ooppelia.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

SamiJoel kirjoitti:Juu valo palaa heti kun virrat laittaa päälle. Eli lian piikkiin en kyllä ihan heti tuota laittaisi.
No niin sen valon pitääkin palaa, kun virrat laittaa päälle. Sammuminen tapahtuu jokusen sekunnin jälkeen, kunhan systeemi on herännyt ja todennut olevansa kunnossa. Vanhemmissa ABSeissa (oliko se nyt sitten Mark II ja vuosimalliin -94 asti??) saattaa pitemmän seisoskelun jälkeen kestää ABSivalon ja "huutomerkin" sammuminen jopa kymmeniä sekunteja, kun tsydeemi nostaa paineita.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Noita MarkII ja IV:ia on mennyt vähän ristiin riippuen sarjasta/mallista. Ittellä on mm. -93 ja nelosmalli. Olen nähnyt -94 autoja joissa on vielä II.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
10*SAAB
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Kesä 25, 2005 00:22
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja 10*SAAB »

Kaikkien antureiden puhdistus on paikallaan, ehkä myös hammaskehien. Ongelma ei ole lika sinänsä vaan esm. anturiin kertyneen rasvan sisältämä metallinen rauta, joka haittaa magneettikenttäanturin toimintaa. Muun lian, ruostehilseen tms. pitäisi olla harmitonta. Anturin liasta aiheutuva harmi tosin on sellainen, että ABS-valo syttyy pian liikkeelle lähdettäessä eikä sammu, koska anturit antavat sekavaa signaalia. Puhdistus oli tepsivä lääke. Jos valo plaa kroonisesti, järjestelmä ei taida päästä edes mittaukseen saakka vaan vikaa on anteureissa, liitoksissa tai ohjausyksikössä itsessään. - 10*
Vastaa Viestiin