Keskuslukko ei pysy kiinni (SELVITETTY)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 534
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Keskuslukko ei pysy kiinni (SELVITETTY)

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Ompi tonnarissa alkanut keskuslukitus vähän tuilemaan:

Ovet lukitessa, lukkonupit painuvat alas (menee lukkoon) mutta pompsahtavat samantien takaisin ylös (lukot auki), ovet ovat kunnolla kiinni. Käsin lukitessa nupit menevät kyllä alas, eli etuovet ovat todellakin kiinni kunnolla.
Monesti auttaa kun avaa kuskin oven ja lyö takaisin kiinni. Joskus tarpeeksi kauan yrittäessä, lakkaa koko keskuslukko toimimasta ja alkaa taas toimimaan kun irroittaa sulakkeen hetkeksi.

Keskuslukkohan toimii molemmista etuovista ja vain hantin puolelta mekaanisesti, kuskin puoli aukeaa vain sähköllä.

TERO
Viimeksi muokannut saabistinet, Ma Helmi 05, 2007 09:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5266
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Oletkos jo katellut ton UKT:n läpi, löytyy vinkkejä keskuslukon toimimattomuuteen ja sekoiluun. Ensimmäiseksi tulee mieleen klukon boxin juotosten läpikäynti.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos keskuslukon boksi tajuaa lukkomoottoreiden ottavan liikaa virtaa esim kuskin oven ollessa auki ja lukkomekanismissa oleva este ei päästä lukkomoottoria vetämään lukkoa lukkoon, boksi käskee kaikki ovet takaisin auki.

Vastaava tilanne voisi syntyä myös jos lukkomekanismisi edelleen ovat vanhasta rasvasta ja kylmästä kankeana.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 942#373942

Jotain vikaa voi olla lukkomoottoreissakin.
Keskuslukkohan toimii molemmista etuovista ja vain hantin puolelta mekaanisesti, kuskin puoli aukeaa vain sähköllä.
Jotain vikaa tai ei-alkuperäistä on kuskin ovessa, jos se ei aukea avaimella - sikäli kun tarkoitit että keskuslukon sulakkeen ollessa irrotettuna ja kaikki ovet lukossa ei kuskin ovessa avainta kääntämällä aukea kuskin ovi eikä mikään muukaan.

Tai olisikohan vika nimenomaan sitten siinä, että kuskin ovesta on lukkosylinterin ja lukkomekanismin välinen linkkivipu alapäästään irti ja väärässä asennossa ollessaan vipu ei pääse menemään alas vaan törmää matkalla johonkin, jolloin boksi käskee lukot taas auki. Tarkoittamani linkkivipu on tuossa kuvassa nro 12.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... _lukko.gif

Se, että toiminta lakkaa toviksi kokonaan kun aikasi edestakaisin renkkaat keskuslukkoa, on sekin normaalia toimintaa, rajoitus keskuslukon boksissa. Toiminta pitäisi palautua ihan odottamalla sulaketta irrottamattakin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 534
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

jus kirjoitti:Tai olisikohan vika nimenomaan sitten siinä, että kuskin ovesta on lukkosylinterin ja lukkomekanismin välinen linkkivipu alapäästään irti ja väärässä asennossa ollessaan vipu ei pääse menemään alas vaan törmää matkalla johonkin, jolloin boksi käskee lukot taas auki. Tarkoittamani linkkivipu on tuossa kuvassa nro 12.
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... _lukko.gif
Voipi olla noinkin, sillä kuskin oveen on eri avain kuin muihin lukkoihin, eli varmaankin lukko uusittu joskus ja tuo tanko jäänyt irti tai hävinnyt.

Pitänee joskus tutkailla, pitäisi tutkailla miksi toinen etujarru laahaa ja pyörä kolkottaa kait jarrujen laahaamisen vuoksi. Ei vaan ole aikaa, eikä kiinnostusta itse laittaa, eikä rahaa laitattaa :D

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 534
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Niin siis onhan sen tangon oltava paikoillaan, sillä nuppi toimii sähköllä ihan ok. Eli kuskin puolen lukkopesä on yhdistettynä vain katkaisijaan jolla saadaan ovet sähköisesti kiinni. Jos keskuslukon sulake on irti, kuskin oven lukosta ei avaimella tapahdu mitään. Sähköllä nousee ok.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Tuntuuko siinä oven lukitusnupissa selkeät pykälät ylös-alas? Jos ei niin yksi noista lukon jousista taitaa olla poikki ja aiheuttaa just kyseenomaset oireet. Helpoin korjaus/testaus on laittaa siihen nupin ja oviverhoilun väliin jotain että nuppi liikkuu nihkeästi, yleensä korjautuu sillä. :)
Aki Peltola #1132
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

saabistinet kirjoitti:Niin siis onhan sen tangon oltava paikoillaan, sillä nuppi toimii sähköllä ihan ok.
Nupilla on oma tankonsa (16)ja avainpesästä lukkomekanismiin on oma tankonsa (12). Väittäisin siis päättelysi menevän tässä pieleen.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 534
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

jus kirjoitti:
saabistinet kirjoitti:Niin siis onhan sen tangon oltava paikoillaan, sillä nuppi toimii sähköllä ihan ok.
Nupilla on oma tankonsa (16)ja avainpesästä lukkomekanismiin on oma tankonsa (12). Väittäisin siis päättelysi menevän tässä pieleen.
Niin siis tanko lukkopesästä mekanismiin voi olla irti. Nuppi toimii käsin painamalla jämäkästi ja sähköllä toimii.

Joskus on joutunut 7 kertaa avaamaan kuskin oven ja lyömään kiinni, ennenkuin keskuslukko suostuu pysymään kiinni. Kuitenkin aina tarvitaan tuo kuskin oven avaus ja kiinni laitto, eli ei ihan vaan renkkaamalla keskuslukkoa jää lukkoon. Joskus menee ihan kerrastakin :)

Kolme vikaa olis tonnarissa laittoa vaille: keskuslukon reistailu, etujarrut jyristää ja jumittaa, takakontti litimärkä.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 534
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Nyt muuttui keskuslukko jo sellaiseksi, että ei saa enää ollenkaan kiinni, aina pomppaa ylös.

Lisäksi tuli sellainen vika, että kuskin ovi näyttää pictogrammissa olevan aina auki, eli sekin tunnistin tökkii.
Jos pictocrammissa joku ovi on auki, silloin ei myöskään toimi keskikonsolin keskuslukkonappi.

Liittyisiköhän nämä keskuslukitusongelmat nyt toisiinsa.

Onko kokemuksia Helsingin Tapanilassa Auto-Westerlundista, osaisiko se korjata tällaisia vikoja ?
Pitäisi tonnarissa uusia etutukivarren kevytmetalliholkki, korjata vasen etujarru, korjata keskuslukko ja kuskin oven tunnistin ja vesivuodotkin olis syytä selvittää takakontissa.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
MHag
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 10:33

Kuskin ovilukon reed-putki sökö

Viesti Kirjoittaja MHag »

Mulla oli tuossa kesällä sama juttu. Siellä kuskin ovilukossa Reed-rele, joka kertoilee piktorgrammille, josko ovi auki on. Keskuslukko näyttäisi käyttävän tuota samaa tietoa, eikä suostu lukitsemaan ovia jos kuskin ovi on auki.
Yksinkertaisin korjauskonsti on avata liitin, jolloin myös kuskin oven valo lakkaa palamasta piktogramissa. Liitin on siellä ovipahvin takana.
Uusi reed-rele maksanee varmaankin muutaman kympin.
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kuskin ovilukon reed-putki sökö

Viesti Kirjoittaja Suomik »

MHag kirjoitti: Uusi reed-rele maksanee varmaankin muutaman kympin.
Purkuosanahan noita varmaan löytyy sopivasti. Itse reed-putki maksaa muutaman kymmenen senttiä, samaan hintaan saa itse askarrella sen paikalleen. :wink:

K-lukko tosiaan käyttää yhdessä piktogrammin kanssa tuota tietoa uudemmissa kuskin ovissa. Yllä mainitulla tavalla homma "hoituu", mutta jos ovipahvin irrottaa, laittaisin samalla vaivalla kunnolla kuntoon...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 534
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Käväisin tossa kotiin tullessa kokeilemassa kiusata reed-relettä magneetilla, eli yritin etsiä mitään purkamatta kohtaa jossa reed-rele toimisi ulkoisen magneetin voimasta.
Oli muutenkin jo pikkupakkasesta ovet niin jäässä että hyvä kun auki sai.
Ei tuntunut magneetista olevan apua, ei jäänyt keskuslukko kiinni eikä toiminut keskikonsolin katkaisija. Käänsin tietty ensin oven salvan siihen asentoon kun se on ovi kiinni, jotta pystyi koklaamaan ovi auki eri magneetin paikkoja.
No hämärähän se jo muutamassa minuutissa tuli joten kiinnostus loppui asian osalta siihen.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 9-5 SE Wagon 3.0t A -2000 (harraste, ei ajossa, myynnissä)
http://saab.jthima.com
MHag
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 10:33

Reedputken vaihto

Viesti Kirjoittaja MHag »

Kummassakos puolsikossa osaa se reed putki muuten olee?
Otin ko. osan aikoinaan irti juuri tuota putken nyhräämistä varten. Osassa näkyykin pieni merkkitäplä vinkiksi asennusta varten ja kumminkos päin osa sitten asennetaan? Voi olla etten viitsi ryhtyä nyhräämään, mutta kumminkin…

Oven lukkopesä kulahtanut, josko sen kunnostuksen yhteydessä sitten... Olikos muuten niin, että lukkosylintein sisuskalut on myös vaihdettavissa, juttelin taannoin lukkosepän kassa aiheesta ja arvioi sen parin kympin jutuksi. Mietin jälkeenpäin ettei sekaantunut virtalukon sylkyn kanssa?
Saakos keskuslukon anturin EHJÄNÄ irti siitä sylinterin kupeesta ja miten?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Reedputken vaihto

Viesti Kirjoittaja jus »

MHag kirjoitti:Olikos muuten niin, että lukkosylintein sisuskalut on myös vaihdettavissa
...
Saakos keskuslukon anturin EHJÄNÄ irti siitä sylinterin kupeesta ja miten?
On ne haitat vaihdettavissa ovenkahvaan kuten virtalukkoonkin.

Anturin irrottaminen on helppoa, helpommin sen saa rikki takaisin asentaessa, kytkimen tappi, joka tulee lukkosylinterin kylkeen on aika heiveröinen, pitää tähdätä hyvin.

http://kotisivu.mtv3.fi/jus/kahva/lukko5.jpg

Kytkimen ovh on 78 eur.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
MHag
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 10:33

Viesti Kirjoittaja MHag »

Siis toi kytkimen irrotus sylinterin kupeesta on tarpeen sisuskaluja vaihdettaessa? Lukkosepän päänsärky ? (joka ei tietenkään ota vastuuta epäonnistumisesta?)
Aikaisemmin ko. osaa hyppysissä pyöritellessäni, vaikuttui kuin olisi ollut kuumaliimalla tai jollain varmisteltu, näköharhaa? Lähteekö ”vain kampeamalla”? Kyseessä –97 versio. Hinta ko. osalle ihan mukava…
Niin tai näin, asia huomioitava uutta tai vanhaa sylinteriä asenneltaessa.
Seppä sano muuten, että haittojen uusinta välttämättä auta täysin, jos sylinteri on myös päässyt pahasti kulahtamaan. Tiedoksi.
Vastaa Viestiin