Saab 9000 CSE 2.3T vm.95

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

Saab 9000 CSE 2.3T vm.95

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

Näin joulun alla on hyvä hemmotella ihmismieltä, joten päätin sitten ostaa itselleni joululahjaksi tuollaisen otsikon mukaisen turbo-tonnarin.

Auto on siis :

2.3 täyspaine turbo
CSE-varustelu
Manuaali
Ajettu 205tkm

Jotain pientä autossa oli ostohetkellä, kuten koneen päästä öljyvuotoa sekä ahtopainemittari ei toimi. Muuten todella siistin oloinen peli, sisusta on mustalla nahalla ja kaikki muut varusteet tuntuisi toimivan hienosti.

Kulkupuoli toimii oman perstuntuman mukaan vallan mainiosti, laatikko on äänetön, voimansiirto äänetön, ja kone vetää hyvin ja kai niinkuin pitääkin. Hieman tietenkin vaikea verrata, kun edellinen auto oli 2.0 omega, jossa on tehoa sen 100hp, ja tässä saabissa 200, mutta eipä tuolla näillä keleillä juurikaan pitoja löytynyt.

Lisävarusteina autossa tuli mukana mankka, sekä dumppi.

Huomenissa pitäis ruveta tutkimaan tuota ahtopainemittarin elämää, sekä sulatella autoa hieman lisää, kun 3kk jäljiltä sisällä oli huomattavasti kosteutta ja tänään tietenkin myös jäätä.

Kuvia pistetään huomenissa.

Suunnitelmissa on pitää auto päällepäin suhteellisen vakiona, ehkä kesävanteiksi sovitella jonkinlaiset 17" alut, sekä pistää alusta uudehkoon kuntoon. Bilstein / Koni on vissiin tähän ainoat oikeat vaihtoehdot. Samoin alustaa päivittäessä käydä mahdolliset mädät läpi ja ruiskutella pohjaan massaa estämään lisätuhoja, vaikka en kyllä autosta juuri mätää pikaisen tutkinnan jälkeen löytänyt (mm. ovet ovat ruosteettomat, samoin kontin luukku).

Moottoripuolelle sitten voisi ruveta kehittelemään kenties kesän kynnyksellä stage?-lastua, mahdollisesti putkistoa ja suodatinta.
Ahdinhan tuossa taitaa olla T25, sekä ruisku uudempaa mallia?

Eiköhänse tästä, pikkuhiljaa lähde sairaus käyntiin :wink:
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Ehkä ei vielä tänne rojektiosioon varsinaisesti kuuluisi (ehkä 9000 osio olisi sopivampi) mutta modet huolehtikoot tuosta enemmälti.

Ahtomittarista kantsii tarkistaa alipaineletkut, eli että ovat ehjät ja paikoillaan. Konetilan puolelta bybassista lähtee letku ja toinen imusarjalta... nämä yhdistyvät y-haaralla siinä kaasulapän alla akvaariokotelon seinän vieressä. Tuosta kohtaa letku jatkuu siis yhtenä tuonne akvaariokotelon sisään ...siitä tulipellin lävitte kojelaudan sisään. Kojelaudan päällisen irroittamalla pääsee irroittamaan / näkemään letkun mittarin takaa. Konetilasta kannattanee aloittaa tsekkaus.

Joo tuo Garretin T25-tuossa tais olla. Onko muuten tuontiauto vai ihan Suomessa käyttöönotettu? Pistähän kuvia esille... ja tietty onnittelut vielä uudesta autosta!
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

Ahtopaine kirjoitti:Ehkä ei vielä tänne rojektiosioon varsinaisesti kuuluisi (ehkä 9000 osio olisi sopivampi) mutta modet huolehtikoot tuosta enemmälti.

Ahtomittarista kantsii tarkistaa alipaineletkut, eli että ovat ehjät ja paikoillaan. Konetilan puolelta bybassista lähtee letku ja toinen imusarjalta... nämä yhdistyvät y-haaralla siinä kaasulapän alla akvaariokotelon seinän vieressä. Tuosta kohtaa letku jatkuu siis yhtenä tuonne akvaariokotelon sisään ...siitä tulipellin lävitte kojelaudan sisään. Kojelaudan päällisen irroittamalla pääsee irroittamaan / näkemään letkun mittarin takaa. Konetilasta kannattanee aloittaa tsekkaus.

Joo tuo Garretin T25-tuossa tais olla. Onko muuten tuontiauto vai ihan Suomessa käyttöönotettu? Pistähän kuvia esille... ja tietty onnittelut vielä uudesta autosta!
Kiitos vinkeistä, koetellaan huomenna katsella sitä mittaristoa uuteen uskoon.

Ja tosiaan, auto on ns. suomi-auto, tai ainakin huolto-ohjekirjan mukan auton on ostettu Tikkurilan Scanialta, ja huoltokirja löytyy lähes täydellisenä näille km asti. (Ihme kyllä :lol: )

Ja tosiaan, suunnitelmissahan olisi hieman rakennella tuota autoa tekniikan, moottorin, sekä myös mahdollisesti hifistelyn puolelta, joten meikäläiselle tämä on varmaankin elämän-projekti, tosin melko pientä näpertelyä muihin vehkeisiin mitä täällä on esillä :)
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Massan ruiskuttamista vanhojen päälle harkitsisin toistamiseen jos ei ole tarkoitusta tehdä hommaa kunnolla (alustan kunnollinen pesu, kuivaus, massan pohjustus kotelosuojalla ja sitten vasta se massaus.

IMO: Tämä sopii ihan hyvin projektialueelle kun jonkinmoinen kertomus tästä saattaa kuitenkin kehkeytyä. Mallikohtaisille osioille kuuluu keskustelut ongelmista ja yleisesti mallin tekniikasta, tässä kuitenkin kyse autoyksilöstä.
Suppari
"Hölösuu"
Viestit: 2178
Liittynyt: Su Tammi 25, 2004 20:02

Viesti Kirjoittaja Suppari »

f-19 kirjoitti:Massan ruiskuttamista vanhojen päälle harkitsisin toistamiseen jos ei ole tarkoitusta tehdä hommaa kunnolla (alustan kunnollinen pesu, kuivaus, massan pohjustus kotelosuojalla ja sitten vasta se massaus.
.
Jup,ja jos on yksikin ruostekukka pohjassa,niin vaan kotelosuojaa kerran syksyssä pohjan niskaan.Mätä muhii massan alla kahta kovemmin..
///M
Designed by computer, built by robot, driven by moron. BMW.
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

Juup, elikkäs kuvia kävin nappaamassa, tosin kännykameralla. Laadultaan eivät ehkä ole parhaita, mutta eiköhän näilläkin jo alkuun päästä 8)

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Tällainen kapistus löytyi hanskalokeron pohjilta. Ensin ihmettelin, että mikä mahtaa olla, mutta ilmeisesti magneettiventtiili?
Ainakin samanlainen löytyy konehuoneen etuosasta, suoraan turbon yläpuolelta, ja siitä menee ohjaus hukkikselle, sekä ilmeisesti jonnekkin imusarjaan?

Kuva
Kuva
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23966
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

ei pahalla mut kuvia saa pienentää......
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8085
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Heh, heti kuvia tonnaristin arjesta, eli auto "parkissa" pelti auki :lol:

Jep, on APC järjestelmän (ahtopaineen säätö) magneettiventtiili tuo valokuvaamasi kapistus.

Edit: sekin ihmeteyttää, että on CSE-malli, mutta neekerimallin analoginen kello löytyy, listat/helmat ei ole korin väriset, ei jalopuuta kojelaudassa...no, kai näitä CS/CSE mallien vakiovaruste-eroja on jo vissiin puitu ihan tarpeeksi :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

nalleolut kirjoitti:ei pahalla mut kuvia saa pienentää......
Arvio virhe, en uskonut että nuo kännyn kuvat olisivat 1600x1200, mutta nyt on pienennetty :)

Ja tosiaan, onhan tuossa joitain ihmetyksen aiheita, kuten tosiaan nuo V.J.S:än mainitsevat seikat, mutta ilmeisesti suomeen on sitten saanut "karvalakki" CSE:tä. Tai toinen vaihtoehto on, että jobbari jolta auton ostin on napannut jostain toisesta autosta huoltokirjan tähän, mutta ainakin rekisteriotteen / AKE:n mukaan auto on täysin suomalainen ja alunperin suomeen ensirekisteröity :)

Samoin sellainen varuste mikä minusta puuttuu, on tuo keskikyynernoja?
Eikös sellainenkin pitäisi olla nuissa CSE-malleissa vakiona?
Itseltä sellainen nimittäin puuttuu.
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Minunkaan cse sabassa ei ole jalopuuta, (kuskin päätä ei lasketa) ja listat eivät ole korin väriset.. kello tosin on digitaalinen.
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ei kai CSE:ssä eikä missään muussakaan mallissa, lukuunottamatta Aero/Jubilee/muu Saabin helma tai levikesarja ole korinvärisiä helmoja. Mustat ne on aina ja kylkilistassa kapea kirkas osa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Siriam
"Viggen"
Viestit: 511
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 14:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Siriam »

Komee on tonnari! Mutta millä kamerakännykällä saa noin "hyvälaatuisia" kuvia? 8O
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Siriam kirjoitti:Mutta millä kamerakännykällä saa noin "hyvälaatuisia" kuvia? 8O
OT: Samsung SGH-D600 :). Oli kyllä hyviä kuvia vaikka valoisuuskin oli kännykameroille hankalan oloinen (kaikki muut olosuhteet hankalia paitsi sopivan kirkas sää :))
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

f-19 kirjoitti:
Siriam kirjoitti:Mutta millä kamerakännykällä saa noin "hyvälaatuisia" kuvia? 8O
OT: Samsung SGH-D600 :). Oli kyllä hyviä kuvia vaikka valoisuuskin oli kännykameroille hankalan oloinen (kaikki muut olosuhteet hankalia paitsi sopivan kirkas sää :))
Joop, kamerana toimii siis Samsungin SGH-D600E. Ihan kohtis kuviahan noi kyllä on, mutta ei silti lähellekkään kameran tasoa, suurimmaksi osaksi juuri tuon salaman puutteen vuoksi :|
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Kyllä varustelu ja muu on täysin kuten -95 2.3T CSE:ssä kuuluu olla, merkkejä myöten. T.s. kuten omassani, lisänä vaan alkup.soitin vaihtajalla.

Muutenkin näyttää olevan täysin alkuperäisessä kunnossaan, lukuunottamatta nyt puuttuvaa lampunpesimen sulkaa ja etupuskurin kromilistaa.. :wink:
Vastaa Viestiin