9000 CD automaattilaatikko "jurisee"
9000 CD automaattilaatikko "jurisee"
Missä vika? Kyseessä 9000CD vm-96 2.0t, automaatti. Automaattilaatikosta tulee "jurinaa" joka ei muutu vaihdekepin asennosta. Moottorin kierrosten mukaan ääni voimistuu. Laakeri vika laatikossa???
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Starttikehän mahdollisuutta voisi tiedustella kuulostelemalla käynnistysääniä. Onko mitään "ylimääräistä" kitinää, vinkunaa, kolinaa?
Toisaalta, jos se on starttikehä, omien kokemusten mukaan ei kauaa tarvitse arpoa onko se viallinen vai ei, vaan se hajoaa lopullisesti.
Tuommoisen "jurinan" vakavuus riippuu aika paljon äänen laadusta. Kuinka pahalta se kuulostaa?
Toisaalta, jos se on starttikehä, omien kokemusten mukaan ei kauaa tarvitse arpoa onko se viallinen vai ei, vaan se hajoaa lopullisesti.
Tuommoisen "jurinan" vakavuus riippuu aika paljon äänen laadusta. Kuinka pahalta se kuulostaa?
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2909
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Okei. Näillä tiedoilla en äänestäisi starttikehän puolesta.Strange kirjoitti:Kävin juuri starttaamassa auton käyntiin ja kuullostelin hetken ääniä. Startatessa ei kuulu mitään ylimääräistä. Ääni on matalaa "jurinaa" joka kuuluu kokoajan. "Jurina" tuntuu laatikon öljytikun varressa selkeästi. Ääni hiukan samanlainen kuin laakerivikaisessa vesipumpussa....
Laatikon öljyn tarkistuksesta ja -vaihdosta kannattaa varmaan aloittaa. Muita päällisin puolin tehtäviä remppoja ovat vielä laatikon kannen ja ohjauspiirin irrotus ja putsaus, jarruvanteen uudelleenkiristys ja keskipakosäätimen (+sen läheisten hilujen) tsekkaus pyöräkotelon päädystä.
Mutta koska ääni kuuluu myös silloin, kun auto ei liiku (?), niin tuon jälkimmäisen voinee jättää pois laskuista.
Muiden remppojen tekeminen vaatii ainakin käytännössä laatikon irrottamisen autosta ja avaamisen.
Sikäli, kun ääntä pystyy paikallistamaan, niin tuossa tikun läheisyydessä momentinmuuntimen jälkeen on laatikon öljypumppu. Käytännössä noita laakeripintoja on laatikossa niin monia, että viallisen paikallistaminen äänen perusteella ulkoa on jokseenkin mahdotonta.
Alkoiko ääni yhtäkkiä?
EDIT: Ja oletettavasti ääni ei ole laatikolle "normaalia jurinaa", joka tuossa omassakin kuuntelutavasta riippuen on olemassa?
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Tarkkaa ajan kohtaa äänen alkamisesta en tiedä, kun auto ei ole itsellä käytössä, mutta on se kesästä asti kuulunut sieltä. Ääni ei voimistu vaikka nostaa kierroksia tai on vetopäällä, mutta sen resonointi pienenee hiukan kun on enemmän kierroksia moottorissa.
Vaikea tuosta on mitään sanoa? Täytyy vaihtaa uudet öljyt ja suotimet ja kuulostella tapahtuuko mitään muutoksia... Kuinka usein öljyt vaihdetaan automaattilaatikoihin? Oisiko tuo ääni iän tuoma ominaisuus? Autolla on ajettu 180tkm.
Vaikea tuosta on mitään sanoa? Täytyy vaihtaa uudet öljyt ja suotimet ja kuulostella tapahtuuko mitään muutoksia... Kuinka usein öljyt vaihdetaan automaattilaatikoihin? Oisiko tuo ääni iän tuoma ominaisuus? Autolla on ajettu 180tkm.
40tkm on maksimivaihtoväli, lyhyessä kaupunkiajossa suositus 20tkm tai kerran vuodessa.Strange kirjoitti:Kuinka usein öljyt vaihdetaan automaattilaatikoihin? Oisiko tuo ääni iän tuoma ominaisuus? Autolla on ajettu 180tkm.
Minulla 87-tontussa mittarissa 456 tkm eikä jurise. Tosin laatikko ilmeisesti täyskunnostettu kertaalleen puolivälissä matkaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ei isommin. Suodatin on vaan kannen alla vaihteiston pohjassa, eikä välttämättä tarvitse vaihtaa, voi pestä jos haluaa säästää. Suodattimen kannessa on magneetti, joka pyyhitään puhtaaksi. Vaihteiston öljymäärä tarkistetaan moottorin käydessä. Siinä ne isoimmat erot.Strange kirjoitti:Elikkäs eroaako laatikon öljyn ja suodattimen vaihto juurikaan moottorin öljyn ja suodattimen vaihdosta?
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 490#177490
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00