Eli oireet ovat nämä n.65-70km/h vaiheilla laatikko vaihtaa reippaalla nykäisyllä vaihteen silmään....Tämä tapahtuu silloin jos ei esimerkiksi kiihdytä reippaasti tai 60km/h Rajoitus alueella lopettaa kiihdyttämisen siinä 60-70km/h, Eli aina silloinkun ottaa rauhallisesti.....Mutta kun kiihdytät reippaasti tuonne 80-100km/h asti niin kaikki tuntuu sujuvan lähes moitteettomasti/huomaamattomasti.
Joskus myös saattaa laatikossa hieman ylimääräistä nytkähdystä havaita kun olen lähdössä Parkista joko eteen tai taakse.
Tämä on ensimmäinen SAABIN automaattilaatikko itselläni joten ei oletuota Perstuntumaa viellä kertynyt.
Muista auto merkeistä kyllä on kokemusta automaattilaatikoiden toiminnasta nyt esimerkiksi(viimeksi BMW automaattilaatikoista) joten niihin en enää koskaan sekoa saatikka kajoa...
Automaattilaatikko nykäisee reippaasti...
Öljyn määrän tarkistus, mahdollisesti vaihtokin ja kickdown-vaijerin säätö nyt aluksi.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Minulla edelleen samanmoisia oireita. Varsinkin pienemmälle vaihtaessa 4->3 ~60km/h vauhdissa nykäisee pahasti, ja sama juttu kyllä tuon ylöspäinvaihtamisen kanssa.
Joululomalla otin taas venttiilikoneiston irti ja putsasin sekä "hoonasin" varaajien venttiilit kun takertelivat painellessa, samalla vaihdoin öljyt. Ei ollut mainittavaa vaikutusta. Kun sitten lisäsin öljyn sekaan valvolinen automaattilaatikon lisäainetta, muuttui toiminta mielestäni vähän paremmaksi.
Venttiilikoneistoa tutkiessa huomasin, että venttiilissä, joka saa kickdown-vaijerin välityksellä kuormitussignaalin, oli väljää alussa: ts. ilmeisesti jousi on sieltäkin kuoleentunut. No, hieman kun pähkäilee, niin voipi tehdä sellaisen johtopäätelmän, että laatikko saa hyvinkin vaihtelevaa kuormitustietoa juurikin pintakaasulla, koska luisti pääsee "hölskymään". Enpä sitten lähtenyt enempää purkamaan, kun ei ollut räjäytyskuvaa tuosta venttiilikoneistosta, eikä viitsinyt leväyttää kuulia lattialla .
Joululomalla otin taas venttiilikoneiston irti ja putsasin sekä "hoonasin" varaajien venttiilit kun takertelivat painellessa, samalla vaihdoin öljyt. Ei ollut mainittavaa vaikutusta. Kun sitten lisäsin öljyn sekaan valvolinen automaattilaatikon lisäainetta, muuttui toiminta mielestäni vähän paremmaksi.
Venttiilikoneistoa tutkiessa huomasin, että venttiilissä, joka saa kickdown-vaijerin välityksellä kuormitussignaalin, oli väljää alussa: ts. ilmeisesti jousi on sieltäkin kuoleentunut. No, hieman kun pähkäilee, niin voipi tehdä sellaisen johtopäätelmän, että laatikko saa hyvinkin vaihtelevaa kuormitustietoa juurikin pintakaasulla, koska luisti pääsee "hölskymään". Enpä sitten lähtenyt enempää purkamaan, kun ei ollut räjäytyskuvaa tuosta venttiilikoneistosta, eikä viitsinyt leväyttää kuulia lattialla .