9000i 91" Moottorintukigummit Superflexiltä.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Doomrider
"Hirsch"
Viestit: 738
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2005 19:08
Paikkakunta: Mikkeli

9000i 91" Moottorintukigummit Superflexiltä.

Viesti Kirjoittaja Doomrider »

Terve taas.

Ajattelin vaihtaa tonnarin moottorin tukigummit nyt kun sitä laitellaan (taas...) Mutta jumaliste mitä hintoja pitävät varaosaliikkeet hydraulisista tukigummeista. ~90€ oli minimi täällä päin.

Haulla löysin vähän taustatietoa Superflex uretaanipuslista, mutta en ollut ihan varma.

Kaveri jolla on vanhassa M5:ssa uretaanipuslat & kumit ehdotti niiden hankintaa jo vähän aikaa sitten, mutta en ollut varma hinnoittelusta.

No tuli vastaan sitte http://www.sporttiauto.com eli joku vanhan kaartin autopaja Naantalissa, jolta voisi tilailla tuosta luettelosta tonnariin puslat/gummit, kun ovat vielä halvempia kuin edes surullisen kuuluisat scantechit...

Tossa tonnarin puslien/gummien lista.
http://www.sporttiauto.com/tuotteet/sup ... /saab9000/

Noista olisi kysyttävää.

1. Kuin paljon alustan äänet nousisivat?

2. Lähteekö hampaista paikat noita käyttäessä?

3. Miten on kestävyys? Kestävätkö Suomen pakkasta jäykistymättä kiveksi? Käsittääkseni metalliholkit ovat ainakin rosteria?

4. Onko omia kokemuksia? Jaa ihmeessä jos on.

5. Onko tiedossa paljonko maksaisivat PCS:ltä tilattuina? (sporttiautolta noin 100€ yhteensä)

Kiittäen
Janne Kirjavainen.
#3769 - Janne Kirjavainen. 0414472687
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
Xedo
Matalapaineturbo
Viestit: 179
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 18:27
Paikkakunta: nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Xedo »

Itellä justiinsa menossa aeroon kaikkien puslien vaihto uretaanisiin,ei osaa vielä kertoa tuleeko jyrinää lisää mutta koko setti tais maksaa clubialennuksilla sen 450e ja tais momenttituenpuslat olla jotain 80e tarkastan huomenna laskusta vaikka ku meen tallille......
Saab 9000 Aero -93
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Moottorin momenttituen puslat ovat PCS:lla sen 80-85€ klubialennuksella. Itelläkin vielä asentamatta, joten tärinävaikutuksista en tiedä. Foorumilta löytyy kyllä juttua tärinästä, muuta lopputulos taitaa olla plus miinus nolla: toiset väittää lisääntyneen, toiset jopa vähentyneen. Pakkasen vaikutusta ei ainakaan tänä talvena ole vielä päässyt kukaan toteamaan... :lol:

HUOM! Vertailit tekstissäsi varaosaliikkeiden hydraulisten kannatinkumien hintoja vrt. uretaanipuslat. Kyseessä on täysin eri osat, hydraulisia alakumeja (2 kpl koneen alla jakopään päässä) ei ole saatavana uretaanisisna. Jos olisi, niin VARMASTI lähtisivät paikat hampaista. :roll: Jossain threadissa tosin puhuttiin halvimpien hydr. alakumien olevan umpikumia, ja tärinät lisääntyisivät sitä kautta. En tiedä, saatiinko sille epäilykselle aamenta.

Noi uretaaniset moottorin tukikumit tulevat siis koneen päälle, siihen momenttitukeen. Niitä on 2kpl/auto, vaikka Motonetin taannoisessa listassa väitettiin niitä menevän 3kpl/auto...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Elkpartsilta setti 66,6€ :twisted: + pkulut 6,1€ ..tosin kannattanee varmaan ostaa samalla kertaa muutakin kamaa tuolta. Painon lisiessä myös kulut nousee. Tuolta tilannut pariin otteeseen ja paketti tulli kummallakin kertaa 3-5 päivässä. http://www.elkparts.com/index.php/cPath/23_529_536 ...upper engine mounting kit sisältää ko. momenttituen PowerFlex -buslat.

Hydraulisia puslia ei ole toistaiseksi olemassa polytettuna... ittellä SuperFleksin valmistama vaihelaatikon pusla ja toistaiseksi se moottorin puoleinen (PF) momenttipusla uretaaniset. Mulla ainakin värinät vähentys tuolla yläpuslan vaiholla... vanha kuminen oli tosin melko finaalissa. Lisäksi vakaajien puslat sekä etualatukivarren takapuslat Superfleksiltä... en ole huomannut jyrinäiden / tärinöiden lisääntymistä, pelkästään positiivisia vaikutuksia on ollut noilla. Tuolla jotain tarinaa: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... kpartsilta
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Nuo moottorin mekaaniset ( kumiset) puslat kannattaa hankkia Sikaflexiltä. :wink:

Siis täyttää lohjennut kumipusla Sikaflexillä. Toimii :idea:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Pakko raportoida tänne heti ensikokemuksia. :D Tarkkaavainen lukija huomaa, että meikäläisellä kesti hankinnasta n.9kk saada momenttipuslat autoon! :oops: :oops: :roll: No, "tässon ollut vähän kaikenlaista", nyt sitten nuo puslat löysivät paikoilleen, DI-kasetin vaihdon sivutuotteena :!:

Aerosta oli vanhat, ilm. alkuperäiset puslat todella loppu, joten ihan originaaligummien vaihtaminenkin olisi varmasti tuonut tilanteeseen mainittuja parannuksia, mutta eipä noista uretaaneista ainakaan pahaa sanottavaa tähän mennessä ole!

Ensimmäisenä tietysti asennus; olihan se nyt juhlaa sen jälkeen kun taas sai sen lohkoon pultatun korvakeen irti. Lähtihän sekin, kun oikean sorttinen 13mm avain löytyi, muistaakseni oli aikanaan cc:ssä ihan yhtä v-mäinen nykerrettävä tuo lohkon korva. Rautasahalla vanhat holkit poikki, irti, ja uutta puslaa tilalla. Taisi mennä alle 15min, kun molemmat korvat oli "uretonoitu".

Kokoonapano taas nippuun, B234R tulille, ja perstuntumaa haistelemaan. Täristää vähän juu, mutta konekin on kylmä, kierroksia yli 1000, eikä tämä värinä nyt oikeastaan poikkea tähänastisesta. No, liikkeelle! Ensimmäinen hymy irtosi peruuttaessa autoa pois katoksesta; ei kuulu sitä runkoääntä, mikä tähän asti on seurannut pakilla liikkeelle lähtiessä. No, sehän oli odotuksissakin nyt poistua... Niinikään pakilta ykköselle vaihtaminen on todella helppoa, samoin kuin liikkeelle lähtö ja ykkösellä luistatus. Vaihteet löpsivät päälle paremmin, ja kone tuntuu nöyremmältä, kun se ei jurise pienilläkään kierroksilla.

Koeajolenkin jälkeen, koneen ollessa lämmin, voi todeta että tyhjäkäynnin värinät eivät ainakaan lisääntyneet uretaanin myötä. Värinää on, kuten ennenkin, mutta ei täristä; ei häiritse edes tällaista neuroottista. Värinä on nyt tasaista, eikä taajuus vaihtele kuten rikkinäisillä pulsilla. Kaikki tyhjäkäynniltä ylöspäin on tasaista ja täsmällistä. Pitkäperäisen Aeron ajaminen nimenomaan "pikkupyörityksessä" helpottui huomattavasti!! Pitää olla tarkkana ettei vedätä liian isoilla vaihteilla; "protestointijurina" siirtyi n.200rpm alemmaksi, ja noudattaa nyt aika tarkalleen kierroslukumittarin vihreän kiilan alapäätä. Sekin on tietty ajamiseen ihan liian alhainen luku!

Kuten sanottu, rikkinäisen osan vaihtaminen uuteen tapaa aina aiheuttaa jotain parannuksia. Tarkoitus oli kuitenkin raportoida PU-puslista ja niiden vaikutuksesta tyhjäkäyntivärinään. Tämän perusteella en epäröisi valintaa, kovilla pakkasilla voi tietysti puslat vähän kovettua. Yhdet Motonetin "alkuperäispuslat" kokeilleena maksan mielelläni tuon hintaeron; vaihto helpottuu huomattavasti, ja nämä PU:t tuskin ovat finaalissa taas kolmen vuoden päästä, kuten nuo motonettiläiset...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Doomrider
"Hirsch"
Viestit: 738
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2005 19:08
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Doomrider »

Kiitokset Suomik:lle käyttökokemuksien jakamisesta ja muille myös. Ovat edelleen hankintalistalla, kun saatiin tuon koneen päästöt kuriin(vihdoinkin...) :D

Elikkäs mistä saisin helpoiten seuraavat gummit?? 2x hydraulisia tukikumeja, 1x vaihteiston tukikumi(Super tai Powerflex), 2x moottorin momenttituen puslat(Super tai Powerflex) ja takakallistuksenvakaajan puslat(Super tai Powerflex).

hintaahan noille tulee hiukan mutta kai ne nyt voisi vaihtaa ettei kone hypi matkoihinsa... :oops:

Kiitti. :wink:
#3769 - Janne Kirjavainen. 0414472687
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Sitten tähän jatkoon ehdotan puslan ulosvetimen jalostamista vähän.

Itse huomasin homman toimivan moljoona kertaa paremmin, kun hommaa pienen painelaakerin siihen tangon ja itse haarukan väliin.
Näin ei tarvitse pelätä työkalun rikkoitumista tai ennenaikaista kulumista, kun on laakeroitu.
Osalla onkin kuulemma laakeri siinä, mutta vinkiksi vielä muistutus.

15€ maksoi laakerituonnista KOYOn laadukas painelaakeri ja menee tangon mittoihin hienosti. Tanko muistaakseni 10mm tavaraa ja laakerin sisämitta 11mm. Ei ihan tiukka sovitus, mutta toimii.

Suosittelen

-Hessu-
veijo
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 11:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja veijo »

Minulla on lohkeama moottorin yläpuolisessa tukikumissa keulan puolella, mutta nesteet ovat vielä sisällä.
Voiko tukikumia pyöräyttää 180 astetta, jolloin halkeama alkaisi syntyä
nyt täysin ehjään kohtaan ? Eikös halkeama synny siitä, kun moottori
heilahtelee eteenpäin kiihdytettäessä ?

Moottorijarrutuksen (ja peruuttamisen) aiheuttama moottorin heilahdus tuskin jaksaa rikkoa kumia ?

180 astetta käännetty haljennut tukikumi saattaisi kestää vielä vuosikausia ?
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

veijo,

Nyt olet epähuomiossa varmaan sekoittanut moottorin alatukikumit. Niissä on sitä mömmöä sisällä.
Nämä momenttituen kumit ovat ihan täyttä tavaraa.

Ei, ei kantsi käännellä sitä kumia, kun samalla vaivalla vaihdat siihen uuden tilalle.

-H-
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Moottorin yläpuolisissa momenttituen puslissa ei ole mitään nestettä sisällä. Jos meinaat pyöräyttää puslaa 180 astetta niin se vaatii käytännössä puslan irroittamisen, ja samallahan sinne mennä muljahtaa uusikin pusla.

Puslan asento kuuluu olla niin että puslissa olevat "tyhjät" kohdat ovat moottorin väännöstä syntyvien liikkeiden suuntaisesti, siis autossa eteen-taakse suuntaisesti juuri sallien pienen liikkeen ja tärinänvaimennuksen.

Motonetin, tai oikeammin Scantechin puslat kestävät sen puolivuotta-vuoden halkeilematta, riippuen asennuksen vuodenajasta (lämpötiloista) :lol:

Parasta laatua saa Saabin tiskiltä..

Edit: Hessu75 ehti samalla kellonlyömällä :)

Edit2: Ja juu jos kyse on alemmista hydraulituista niin eipä niitä haljenneita maksa vaivaa käännellä, tiedä edes voiko, eri suunnista tuleva kuormitus luultavasti rikkoo ne äkkiä lopullisesti. Noitten hintahan on tiskiltä haettuna kamala, mutta kannattaa tiedustella purkamoilta, esim. Hernesmaa.
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Lähteekö tuo moottoriin pultattu korvake miten irti? ...tarviiko laturia/hihnaa irrottaa?

Pitää varmaankin käyttää tuo prässissä, jotta saa tuon uuden puslan paikalleen... kun ei ole tuota erikoistyökalua. Ei kellään sattuisi täällä Rollon suunnalla olemaan tuota?

Edit näyttää siltä että pitää ainakin laturin ylin pultti irrottaa... oisko jollain heittää tarkempaa tietoa minkälainen operaatio tuon momenttikorvakkeen irroitus olisi?
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ahtopaine kirjoitti:Edit näyttää siltä että pitää ainakin laturin ylin pultti irrottaa... oisko jollain heittää tarkempaa tietoa minkälainen operaatio tuon momenttikorvakkeen irroitus olisi?
Ei se vanha pusla niin tiukassa ole että kannattaisi korvaketta lähteä irrottamaan. Ennemmin kannattaa käyttää aika työkalun rakentamiseen. Pätkä putkea johon mahtuu pusla sisään, prikka joka on puslan ulkoholkin kokoinen tai ihan hiukan pienempi. Haluttaessa lisäksi paksu toinen prikka, jonka sisäreikä on niin iso että puslan päätykohouma mahtuu siitä läpi. 10 mm kierretanko ja muttereita.
Pitää varmaankin käyttää tuo prässissä, jotta saa tuon uuden puslan paikalleen... kun ei ole tuota erikoistyökalua. Ei kellään sattuisi täällä Rollon suunnalla olemaan tuota?
Uusi pusla menee paikalleen autossa kiinni olevaan korvakkeeseen ilman prässiä ja erikoistyökaluja, kierretanko ja kaksi lattaraudan pätkää riittää. Prikkasysteemi toki auttaa tässäkin painamaan tasaisesti joka puolelta holkin reunaa.

http://jpjk.jaakari.net/saab/ulosvedin/

Uretaanipuslan puolikkaathan menee paikalleen ihan sormella painamalla.

Nämä kuvat ja kaikki muutkin tiedostoni TKK:n ylläpito lupasi poistaa viimeistään toissapäivänä:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ulosvedin/index.htm
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/album/CS

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=37302

Edit: lähtihän ne kuvat sitten TKK:lta, linkit korjattu.
Viimeksi muokannut jus, Ti Joulu 04, 2007 22:59. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

vanha pusla on irti... uutta laittamassa sisään. Jämähti tuohon noin sentin päähän tavoitteesta kiinni. Aluslevyillä ja pultilla ja muttereilla tämä. Miten noilla latoilla homma hoituisi? Ongelmana oli että se puslan metallinen keskiholkkihan tulee ulommaksi kuin kuoriosa. Pitäisi olla noissa levyissä tuon keskiholkin mentävä reikä tms...
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Onkos joku löytänyt kestävämpää/tukevampaa ratkaisua hydraulisien alatukien tilalle? Itse pulttasin nuo kiinteäksi osaksi runkoa joku aika sitten, kone pysy kyllä paikallaan, mutta tietyillä kierroksilla resonointi on melkoista. Tosin eipä tässä ole kyseessä käyttis, joten mukavuus ei ole se tärkein ominaisuus :).
Foxbody turbo
Vastaa Viestiin