Tonnarin kansipahvin kestävyydestä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
kilo
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: La Tammi 06, 2007 15:18

Tonnarin kansipahvin kestävyydestä

Viesti Kirjoittaja kilo »

Onko kellään tietoa kuinka pitkään kestää kansipahvi kun se vuotaa jäähdytysnestettä lohkon kupeelle pakosarjan puolelta ?
moottori on 2.0 L 16v :roll: :?:

[edit: Subject! -Jope]
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Mitä ennemmin vaihdat tiivisteen, sen parempi.
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Länkkärin ( Länsiauton ) mukaan puolet vuodoista häviää kannen jälkikiristämisellä. Minulta ei , mutta isältä kyllä , siis 50 prossan lupaus täyttyi.
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

AnttiR kirjoitti:Länkkärin ( Länsiauton ) mukaan puolet vuodoista häviää kannen jälkikiristämisellä. Minulta ei , mutta isältä kyllä , siis 50 prossan lupaus täyttyi.
Onko tämä muuten kovinkin yleinen vika saabeissa, että kannelle pitäis tehdä jälkikiristystä, kun kuullut samanlaisia huhuja 900 / 9-3 2.0 turbokoneesta. Elääkö tuo alukansi niin paljon, että pahvi ei tahdo pysyä mukana?
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Mielestäni kannen jälkikiristys ei ole mikään vika vaan välttämättömyys! Useissa (ellei kaikissa) tehdään jälkikiristys...onhan ihan selvää että kuumuessaan ja jäähtyessään vaikka säkki paskaa elää.
Saab 9-5 2,0t -1999
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Kun nyt puhutaan kovasti tuosta jälkikiristyksestä, kysyisinkin KUINKA se tehdään.

SAAB ei tiettävästi tarvitse jälkikiristystä, koska viimeinen asennuskiristys on +90 astetta.

Itse olen vuosien varrella huomannut yhden erikoisen syyn kansipahvin vuotamiseen, varsinkin reunoiltaan.

Kun moottori pestään rajulla liuottimella, imee kansipahvi reunoistaan tuota kemikaalia sisäänsä ja pehmenee.

Jälkikiristyksestä mielipiteenäni; KANSIPULTTI ON JOUSI joka pitää kannen kiinni lohkossaan.
Kun tuota jousta avaa, niin tiivisteen väliin menee pakkasnestettä ja ohutta öljyä. Tiviiste kastuu ja ei ole enää kestävä.

JOS kansipultit vain kiristää lisää, katkeaa kansipultti tai se ei ole enää mikään jousi.

Suo siellä, vetelä täällä, sanotaan tollasesta.

SIIS jos kansipahvi vuotaa, on ainoa oikea toimenpide vaihtaa tiiviste ja uusia pultit. :idea:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Näinhän se menee kuten Firges kirjoitti, mutta kansipahvin vaihtaminen maksaa / tai on työläs toimenpide. Pultit ei oo mulla koskaan katkennut , vaikka on jälkikiristty. Joskus on vuoto myös loppunut. En tiedä onko tosta jälkikiristämisestä haittaa ,jos ei katko pultteja? Länsiautossa näin kuitenkin suosittelivat.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

AnttiR kirjoitti:Näinhän se menee kuten Firges kirjoitti, mutta kansipahvin vaihtaminen maksaa / tai on työläs toimenpide. Pultit ei oo mulla koskaan katkennut , vaikka on jälkikiristty. Joskus on vuoto myös loppunut. En tiedä onko tosta jälkikiristämisestä haittaa ,jos ei katko pultteja? Länsiautossa näin kuitenkin suosittelivat.
En missään nimessä kävele Länsi-Auton ammattimiesten neuvojen yli, mutta itselläni on tuo yllä mainitsemani asenne.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
hasha
"Aero"
Viestit: 472
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 14:54
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hasha »

Firges9000 kirjoitti:Länsi-Auton ammattimiesten
:roll:
#2359 Ex: 9000CC T16 M90/88 Black, Ex: 900 GL T8 M86, Ex: 9000 Aero M96 Black
EX: 9-5 Aero Sedan M04 Espresso Black, EX: 9-3 SE Sport Coupé M99 Black
,
Saab 9-3 SS 2.0T BP Aero M08 Snow Silver, 9-3 SC 2.0t BP Vector M08 Black
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Ei uudelleenkiristyksessä (kuvaa ehkä toimenpidettä paremmin, tässä kun alunperin puhuttiin vanhasta tiivisteestä) mitään vikaa ole. Kannattaa mielestäni tehdä silloin kun alkaa "hikoilla".

Ja sehän tehdään niin että pultti kerrallaan auki ja täyteen momenttiin, oikeassa järjestyksessä(sama kuin uutta asennettaessa).

Eikä tarvitse pelätä väliin menevää öljyä tai vettä.. :wink:
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Tri-Lo kirjoitti:Ei uudelleenkiristyksessä (kuvaa ehkä toimenpidettä paremmin, tässä kun alunperin puhuttiin vanhasta tiivisteestä) mitään vikaa ole. Kannattaa mielestäni tehdä silloin kun alkaa "hikoilla".

Ja sehän tehdään niin että pultti kerrallaan auki ja täyteen momenttiin, oikeassa järjestyksessä(sama kuin uutta asennettaessa).

Eikä tarvitse pelätä väliin menevää öljyä tai vettä.. :wink:
Kukin tekee tyylillään.
Minä en ainakaan väännä kantta kieroksi ihan tahallaan.

Kun kansipultit ovat näkyvissä, siis kiristettävissä, on hyvin helppo vaihtaa koko tiiviste ja uusia pultit.
On ihan jokaisen oma asia jos haluaa tehdä pikavirityksen.

paikkaileehan jotkut noita syylareitakin jollain kitillä. :lol:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Firges9000 kirjoitti:
Tri-Lo kirjoitti:Ei uudelleenkiristyksessä (kuvaa ehkä toimenpidettä paremmin, tässä kun alunperin puhuttiin vanhasta tiivisteestä) mitään vikaa ole. Kannattaa mielestäni tehdä silloin kun alkaa "hikoilla".

Ja sehän tehdään niin että pultti kerrallaan auki ja täyteen momenttiin, oikeassa järjestyksessä(sama kuin uutta asennettaessa).

Eikä tarvitse pelätä väliin menevää öljyä tai vettä.. :wink:
Kukin tekee tyylillään.
Minä en ainakaan väännä kantta kieroksi ihan tahallaan.

Kun kansipultit ovat näkyvissä, siis kiristettävissä, on hyvin helppo vaihtaa koko tiiviste ja uusia pultit.
On ihan jokaisen oma asia jos haluaa tehdä pikavirityksen.

paikkaileehan jotkut noita syylareitakin jollain kitillä. :lol:
Höpöhöpö, täysin asiatonta puhua mistään "pikavirityksestä".

Mitä tarkoitat kannen kieroon vääntämisellä :?:
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

>Tri-Lo =Höpöhöpö, täysin asiatonta puhua mistään "pikavirityksestä". <



Onkos omien mielipiteiden esittäminenkin jo kiellettyä. :lol:

Ehjä kansipahvi ei tarvitse jälkikiristystä, vuotava ja viallinen kaipaa. :idea:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Firges9000 kirjoitti:>Tri-Lo =Höpöhöpö, täysin asiatonta puhua mistään "pikavirityksestä". <



Onkos omien mielipiteiden esittäminenkin jo kiellettyä. :lol:

Ehjä kansipahvi ei tarvitse jälkikiristystä, vuotava ja viallinen kaipaa. :idea:
Joo ei riidellä, mutta uudelleenkiristämisen vertaaminen syylärin kittamiseen oli.. :)

Se on ihan tervettä ja hyvää kiristää noita kansia tuolla tavalla uudestaan, lisää kestoikää. Ja juuri nuo pienet hikoilut loppuu usein. Ei tietenkään mitkään suuremmat vuodot, silloinhan tiiviste on jo rikki.
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Tri-Lo kirjoitti:
Ja sehän tehdään niin että pultti kerrallaan auki ja täyteen momenttiin, oikeassa järjestyksessä(sama kuin uutta asennettaessa).
Tähän pikku täsmennys eli WISin ohjeen mukaan tehtynä aloitetaan pultista nro 1, se avataan ja vedetään siihen alkumomenttiin (joko 40Nm tai 60Nm riippuen mikä kone on kyseessä), ja sama tehdään kaikille pulteille, ja toisella kierroksella sitten vedetään se toinen momentti, ja lopuksi kaikille samassa järjestyksessä se 90 asteen kulmakiristys.

Kyllä tuo näyttäisi olevan ihan hyväksytty korjaustoimenpide eli jos alkaa hikoilemaan niin kannattaa kiristää ettei ala solkenaan vuotamaan.
Vuotamattomalle tapaukselle en tietenkään tuota tekisi.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Vastaa Viestiin