Moottorin vaihto SAAB 9000 CC -91 2.3i AUT

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
mjp78
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 11:00

Moottorin vaihto SAAB 9000 CC -91 2.3i AUT

Viesti Kirjoittaja mjp78 »

Eli olisi edessä moottorinvaihtoprojekti -91 vuosimallin 2.3 vapaastihengittävään automaattivaihteiseen CC tonnariin. Rekisteriotteessa vuosimalli on 90, mutta korista katsomalla näkee sen olevan 91. Tämän lisäksi autossa on (varsin hyvin toimiva) ilmastointi, ABS-jarrut ja cruise.

Aikaisemmin tästä yksilöstä kyselinkin ja nyt viimein sain sen raahattua sopivalle duunarille joka sanoi heti hieman kierrätettyään ja kuunneltuaan, että hyvin todennäköisesti kiertokangen laakeri tai mäntä sohjona. Joka tapauksessa moottoriremppa, jolloin moottorin vaihto tulee mielestäni helpommaksi.

Työt saan tutulta ammattilaiselta, joka lupaili projektia lähes mielipuolisen halpaan hintaan :)

Kyselenkin tässä, mitä moottorivaihtoehtoja on ja mitä tulisi ottaa huomioon uutta moottoria hankkiessa. Hintaa moottorilla pitäisi olla alle 1000 eur. Mieluusti alle 800 euroa.

Vaihto-osahauista löytyy 200tkm tuntumaan 91-93 moottoreita, mutta osaltaan myös turbo houkuttaisi kun tässä sitä ei ollut. Tuleeko projektista kuitenkin turbokoneen kautta kuinka hankala, entä kestääkö 2.3i:n automaattilaatikko tehot?

Muita askarruttavia seikkoja on uudemmat vuosimallit, sekä moottorit jotka ovat olleet manuaalivaihteisessa autossa tai 2.0 litraiset mallit. Tämän lisäksi myös rahti mietityttää, entä jos moottorin joutuu tilaamaan kauempaa? Ottaen huomioon varsin rajallisen tarjonnan se on hyvin todennäköistä. Millaisiin kuluihin tulisi varautua ja mitä käytännön tapoja rahdata näin painavaa rahtia on?
Viimeksi muokannut mjp78, To Tammi 11, 2007 21:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Turbottamisen unohtaisin monestakin syystä, ja tuolla rahalla löydät varmasti hyväkuntoisen 2.3litraisen vaparikoneen. Ei luulisi olevan edes vaikeata..? :?
mjp78
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 11:00

Viesti Kirjoittaja mjp78 »

Tri-Lo kirjoitti:Turbottamisen unohtaisin monestakin syystä, ja tuolla rahalla löydät varmasti hyväkuntoisen 2.3litraisen vaparikoneen. Ei luulisi olevan edes vaikeata..? :?
Juu niin arvelinkin. Mites sitten, onko väliä tuleeko moottori manuaalivaihteisesta vai automaatista? Entä 2.3 vs 2.0 tai vuosimallit?
mjp78
"Kaasari"
Viestit: 19
Liittynyt: Pe Syys 01, 2006 11:00

Viesti Kirjoittaja mjp78 »

Mimmi kirjoitti:Kone on sama vaikka laatikko sen jatkeena olisikin eri.
B202, B234 (pitkälohko) käy.
Ok. Noissahan vaihtu turbot matalapaineisiin joskus 90-luvun alkupuolella? Onko koneissa mitään muuta eroa uudemmissa. Eli voiko tohon esim laittaa 94:n moottorin. Onko väliä onko vaihtokoneessa ollut ilmastointia? Senhän saa tosta vanhasta, kun toimiikin sen verran hyvin.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4209
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

mjp78 kirjoitti:Eli voiko tohon esim laittaa 94:n moottorin.
'94 taitaa olla jo lyhytlohko joka tapauksessa, silloin ei sovi.
mjp78 kirjoitti:Onko väliä onko vaihtokoneessa ollut ilmastointia? Senhän saa tosta vanhasta, kun toimiikin sen verran hyvin.
Ei ole merkitystä.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Ystonnari
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 21:09
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Ystonnari »

mulla olisi tuossa tallin lattialla täydellinen B202i vaihdelaatikon kanssa (manuaali) kaikkine apulaitteineen, ruiskuineen jne. Pyörivä puketti
Jos tarvetta, laita yv:tä.
9000CSE, 9000CS, 9000CC, 99GL *kaek on myyty*
Vastaa Viestiin