Xenon polttimot

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
MHag
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 10:33

Xenon polttimot

Viesti Kirjoittaja MHag »

Vaihdoin halogen polttimot +30% ja lopputulos oli yllättävän hyvä, tällä kertaa ei pelkästään markkinamiesten kikkailuja prosenteilla.

Mutta, entäs nuo "lähes" lailliset Xenonit, oletteko asennellet niitä ja mikä on ollut lopputulos? Entä onko uudistettu molemmat, eli lyhyet ja pitkät.
Puhuttelen siis tätä valojärjestelmää, jos 2 + 2 kpl H1 polttimot (CS -97).
- Vaikuttaako tuo lähivalojen himmennys ballastin toimintaan kun kytketään pitkät päälle?
- Mitä piktogrammi tuumii tällaisesta virityksestä?
Entäpä valomäärä, alkaako silmämunat tiristä vastaantulijoilla jos keulilla 4x Xenon => joutuuko pätkimään lyhkäsille entistä varhaisemmassa vaiheessa ? Noilla aikaisemmilla halogen polttimoilla rekkakuskit oli erityisen herkkinä vilkuttelemaan valojansa, mutta nyt noilla uusilla halogen polttimoilla näyttäisi tämäkin ilmiö poistuneen.

http://www.xenonautovalot.fi/faq.htm
hma
"Aero"
Viestit: 386
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Xenon polttimot

Viesti Kirjoittaja hma »

MHag kirjoitti:Vaihdoin halogen polttimot +30% ja lopputulos oli yllättävän hyvä, tällä kertaa ei pelkästään markkinamiesten kikkailuja prosenteilla.
Xenoneja suunnittelen itsekin, mutta erittäin hyvän parannuksen sain aikaan myös kun kahdessa vaiheessa vaihdoin ensin polttimoiksi Philipsin VisionPlussat (+50% sanoo markkinamiehet) ja sen jälkeen vielä kuluneet lasit uusiin ( -98 ).

Yllättävän iso ero oli noilla VisionPlussilla vielä normaalisti käyttämiini Philipsin +30% polttimoihin. Kestoikä kuulemma lyhyempi, vaan sillä ei väliä.
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Mulla on kiinni xenonvalot.comin 8000'K sarja. Lopputulos kuten esitteissä, aivan törkeen hienot 8) Pitkiä on turha uudistaa, koska polttimot maksavat hunajaa (alk. 100€/kpl) ja niitä käytetään hyvin harvoin. Polttimot myöskin kuluvat pitkien edestakas vexlaamisesta.
Tarvitset pitkien kanssa sitten modatun ajovaloreleen, muuten xenonit sammuilevat kun vetäset pitkät päälle. Johtui muistaakseni joko virran hetkellisestä katkoksesta tai sitten virran hetkellisestä alenemisesta. Releen saat Mimmiltä maksua vastaan.
Piktogrammin kanssa joudut sitten hieman taistelemaan. Se kun ei oikein uusista valoista tykkää, luulee koko ajan että valot olisivat pimeänä. Siitä ja monesta muusta xenoniin liittyvästä seikasta voit lukea lisää:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... n&start=15
MHag
"Kaasari"
Viestit: 35
Liittynyt: Ti Tammi 17, 2006 10:33

Viesti Kirjoittaja MHag »

Tohon pimeässä näkemiseen näyttäisi auttavan jonkin verran myös tuulilasin vaihto märällä kelillä ajeltaessa. Vaihdoin sen kesällä ja eritoten aurinkoa vasten ajettaessa tulos oli mykistävä. Paras H-hetki olikin kun kerran edellä oleva auto joutu vetämään tien sivuun ilta-auringon yllättäessä ja alko pestä vimmastusti tuulilasia :D . Mun ei tarvinnut edes aurinkolippaa laskea :lol:
Muistin juuri, että lyhkäsille valoille tulikin ne +50% polttimot ja pitkille +30% , kun kauppiaalla ei ollut enempää +50% :cry: . Apparin puolella pitkien polttimo vielä vaihtamatta kun edellyttää umpion irrotuksen enkä toimeen ole vielä viitsinyt ryhtyä. Kannattaisikohan vaihtaa pitkillekin +50%? Eiväthän nuo nyt niin kauhean kalliitakaan ole.
"Jouduin" muuten työni puolesta koeajamaan pimeässä n. 700 km Porsche Cayman 295 hp, (huippunopeus jää kiusallisesti hiukan vaajat 300 km/h, mutta siunattu olkoon talvirajoitukset ja valvontakamerat...). :D :D :D
Porsche Xenonien (+1851€) jälkeen olen kaikesta huolimatta varsin tyytyväinen noihin +50% lähivaloihin, kyllähän niissä eroa ON, mutta kuitenkin...
Mietin vielä noita lähivalo Xenoneita siinä mielessä, että pitkillä ajeltaessa valaisevat varsin voimakkaasti sitä lähialuetta ja haittaavat siten kauaksi näkemistä. "Oikeissa" (vanhemmissa) Xenon + halogen systeemissä lähivalot suunnataan ylös korkeuden säätömoottoreilla ja sytyteään halogen, pitkät kytkettäessä. Nykyisissä BiXenoneissa homma hoidetaan yhdellä ja samalla polttimolla, polttimon asemaa muutamalla.
Vrt. Saab insinöörien oivallus lähivalojen himmentämisestä pitkät kytkettäessä, kokonaan sammuttamien kun ei ole laatuaan lumi/räntäkeleissä, muuraa lyhdyn lasin umpeen.
Kaukovalojen erosta en tähän viitsi kommentoida sen enempää, kyllähän noilla Saabin valoillakin näkee...ja ihan hyvinkin :wink:
Taidankin jättää tällä haavaa asian teoreettisen pohdiskelun tasolle, kun tuo yötön yökin lähestyy taas kovaa kyytiä :P
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Mimmi kirjoitti:Piktogrammi polttaa ajovalojen kuvaketta niin kauan kuin ajovaloille menee eri määrä virtaa.
Tosta on jo niin kauan ja oon piktogrammin jo melkein haudannutkin, etten enää muista oliko se oikean puoleinen akun edessä oleva ballasti sillon hopea vai musta kun sillon mitattiin? Musta oli ainakin vasemmalla.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Nonii cs tonttuun tulos xenonit varmaa tiistaina 8) Vuoden oon jo pähkäilly hankintaa ja nyt sitte päätin tilata. Umpion lasit jo pesin ja kiillotin heijastinpinnat hönkäsyllä+talouspaperilla (mieluummin hiusnaarmuja kuin täysin himmeet, ei siis tullu käytännös mitää vahinkoo hankaamisen takia) ja ojanpuoleisesta tuli lähes uutta vaastaava mutta tienpuoleinen oli vähä huonommas kunnos mutta parempi siitäkin tuli.

Kuinkas muuten huomiovalot pitäs kytkee? Nelinapasella releellä heräte siitä lenkistä jolla alennetun jännitteen valot saa pois päältä ja sitte viis napasella lyhkäsistä, että sammuu kun lyhkäset laittaa? Vai onko helpompaa/yksinkertasempaa tapaa? Mikäs muuten siinä valorelees on vikana? Pitääkö siihen kolvata konkka sisään (eli muuttaa se pieneks viivereleeks) vai onko jotain niin vaikeeta ja ihmeellistä, että kannattaa suosiolla lähettää se Mimmille?

Täytyy ny toivoo, että kohta näkee myös sadekelillä öisin kun ajelee, ainaki lippu on jo valmiiks korkeella kun muutamat niitä on niin ylistäny enkä usko, että he pahasti ovat valehdelleet :D Alkaa vaan pelottaan, että pitää myydä nokalta pois Hellan ff300 ja laittaa "siniset kattilat" tilalle jotta näkee myös vähä pitemmälle kuin mitä lyhkäset näyttää :lol:
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

8) Pitkis on Hiliripsin +50% ja lyhkäsis tosiaa 50w 6000k xenon, tää on tää pakollinen vertailukuva, saapahan ainaki muille xenon-kuumetta josta ite kärsin vuoden verran :lol: Eikä noi edes oo kalliit jos niillä yhdenki onnettomuuden välttää plus sitte viä ajomukavuus kun näkee eteensä. Ainut miinus joka tulee mieleen on, että nyt ei enää kehtaa sumareita polttaa ku ne on niin kamalan väriset ellei sitte niihinki panostais sitä tuhatta mummoa :oops: :roll:

Kuva
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ballastit sujahti umpioiden alle kii siihen pyyhkijän akselin kiinnityspulttiin yhdestä kohtaa ja toisella ruuvilla sitte viä sinne johonki vaa pelliin. Siä kun tuntu olevan mukavasti tyhjää tilaa eikä sitten ole katsastukseskaan niin silmiin pistävällä paikalla. Meneehän sinne väkisinki vettä vähän sateella kun ajelee, ehkä olis parempi siirtää ne "konetilaan", on ne sentää liittimet taaksepäin, ettei kastuis... Vai onko ballastit yleisesti ottaen kuinka arkoja veden suhteen?

Niin sumareita ei tarvita? Tottakai niitä tarvitaan aina kun ollaa juoppokuskina (ihme homma, että aina kaikki tonttua haukkuu mutta kun aletaan pähkäileen, että millä autolla lähetää liikenteeseen niin tonttu on aina se halutuin vaihtoehto :roll:) tai muuten vaan ajamas kiesiä :lol: Ei saa erottua teinilaumasta liikaa, alkaa jo muutenki olla huono malli ton saapin kans ku mörinä-äänekki lähti ku hitsasin pakoputken kuntoon :lol: (piti käydä uusintanäyttämäs ku oli liikaa happee päästöis, prkl :oops: )

Noita pesureita kyllä viä järkeilin, että niihin vois laittaa ne kakspistesuuttimet puskurin päältä ruiskiin (jäi ylimääräseks ku ostin ne V*lvon mallit tuulilasin virutteluun) ku vähä tuntuu huonohkolta toi pelkkä letku varres kii...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Joo no pitää varmaa kehitellä jotain vedensuojaa sitte ballasteille... Tai siirtää ne.

Sulla ei varmaan ollu ekas autos sumareita ollenkaa ja jälkeenpäin vituttaa kun jäi koko takapenkkikaljottelu pois elämänkaaresta vai mikä sulla niin on sumareita vastaan :?: :lol: Siis eihän sillä oo mitää merkitystä, että tuleeko kyläkiesitykses joku pieni valosampi kenttä 20m auton eteen kun siä vauhti on ööö rauhallista, siis ykkösellä plotkotetaa meneen. Ne on puhtaasti fiilistelykäyttöön, tai siis oli. Siitä oon sun kans samaa mieltä, että kun vauhtia on yli 10km/h niin niistä on vain haittaa. Mutta onko noita matalanokkia edes saanu ilman sumareita? Ainaki yhtäkkiä mietittynä en kyllä muista nähneeni yhtäkää josa ei olis ollu niitä...
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Kandeis lukea vähän lakia niin tietäs millon sumuvaloja saa käyttää... :wink:
Ja hei, näin kesällä ku on yölläki valosaa kandee ennemmin pultata talmun huomiovalot puskurin alle fiilistelyvaloiks.
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Eikai täs nyt kukaa oo laista puhunukkaa, onhan noi xenonikki laittomat, itseasias myös se ruottinlippuwunderiki on laiton pitää taustapeilistä roikkumas, samaten ne valkoiset led-parkit, menee kyllä muuten referenssikki ylitte kun laitan lisäpitkät palamaan, ohitustilanteissa(kaan) ei muuten saisi ajaa ylinopeutta...

Valkoset Talmut löytyy jo, tosin ei oo paikallaan kun en oo keksiny paikkaa niille (isot ja rumat), ehkäpä pitäis sovitella sumareitten tilalle ku tuntuis kokonsa puolesta sinne hienosti menevän. Hellan malleja kyllä oon kuolannu mutta hinta on vähä paha, siis onhan mulla rahaa niihin ei siinä mitää mutta se, että mitä mistäkin on valmis maksaan :roll: Pitänee nostaa nokka ylös joku päivä ja oikeen urakalla ruveta laittaan niitä Talmuja vaan sinne alakulmiin, akryylimuovilla sitte "täyttää kolot" tms.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Itse sitä mieltä että sumuvalot pois ja tilalle huomiovalot.
Motonetistä saa talmuja, pienet kirkkaat itselleni joku aika sitte tilasin, tarttis kyllä saada siihen hankittua keltaset lasit kans ihan vertailun vuoks, toisaalta ne talmun isommatkin ois hankintalistalla, samaten kirkkailla ja keltasilla laseilla.
Toki vähän siinä laillisuuden rajamailla kuitenkin olen itse huomiovalojen kanssa, itsellä kun niiden kanssa tarkoitus säästää sähkössä ja polttoaineessa, eli 21w polttimoiden tilalle vastaavat led-polttimot ja virrankulutus lähellä olematonta :).
Xenon-kaasulla täytettyjä E-hyväksyttyjä H4-polttimoita olen ajatellut kokeilla, lienevätkö yhtään Pihilpsin 16.90/2kpl pakettia parempia (jotain *vision* noi Pihilipsit? joilla näkee huomattavasti paremmin kuin monilla +30%/+50% polttimoilla).
Semmostaki oon kuullu että jossain päin poliisi on sakottanu virheellisesti sumuvaloja käyttäviä, turhan usein ne vaan ei välitä. Täälläkin ehkä 2 kertaa vuodessa sumua ja seki vain jossain 500m matkalla :D
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Joo tos kävin sovittelemas niitä Talmuja sumareitten tilalle ja kyllä mä ne sinne viä pistän, sen verran sopivan kokoset näytti olevan. Eli siis sumarivänkäys täytyy lopettaa nyt kun itelläkää ei niitä enää kauaa oo :lol: Hellan matalan malliset on tyylii 6w halogeeneillä tms, laita sellaset Talmuihin? Luulis ainaki näkyvän paremmin kuin jokku pienet ledit :roll:

Juu eihän sitä sumua ainakaan täälläpäin misä mä oon oikeastaan koskaan oo niin paljoo, että mitää sumuvaloja sen takia tarttis, viimeyön hämäryydes testasin niitä xenoneja niin eipä siinä sumuvalot kyl mitää näyttänykkää ku vähä oli paremmin näyttävät lyhkäset kuin ennen 8)

Älä tuhlaa rahoja mihinkää wannabexenon kynttilöihin :D Ne kestää pari kk ja taas pitää uusia, xenonit maksaa ittensä paris vuodes takasi jo pelkästää hintansa takia, turvallisuudesta puhumattakaa. Parisataa ne bi-xenonit näyttäis maksavan.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Noi 6w polttimot oli jostain luettuna sellasia ettei kuulemma sais hyllystä, vaan pitäs valojen lakatessa toimimassa ostaa Hellalta uus paketti. Taikka sitten joutuu jotenki murjoa auki koteloinnin?.
Mimmi kirjoitti:Kaikki halogeenipolttimot sisältävät xenonkaasua.
Mistäs lähtien halogeenit on xenonilla korvattu perus-halogeeni-H4-polttimoissa?
Xenon kuuluu jaksolliseen ryhmään 18, kun taas ryhmä 17 (pääryhmä 7) on halogeenit (fluori, kloori, bromi jodi ja astatiini).
Ite oon ainaki luullu että halogeenipolttimoissa on nimenomaan halogeeneja suurimmaks osaks...

edit: pikasesti luin/ymmärsin Mimmin lauseen väärin. Eli siis sisältäähän ne halogeenipolttimot Xenonia, mutta kai nuo nykyaikasemmat Xenon-H4 polttimot sisältää enemmän.. Eli sinänsä aidompia Xenon-polttimoitahan ne alkaa jo olla nuo Xenon-H4:t, niissä vaan ei käytetä suurta jännitettä sytyttämiseen toisin kuin aidoissa Xenon-polttimoissa...
Vastaa Viestiin