Mikä siis neuvoksi? Tuo 110 Nm ei voi olla oikea lukema
Kampuran laakerikansien suhteellisen korkea kiristysmomentti
Kampuran laakerikansien suhteellisen korkea kiristysmomentti
Eilen aloitin pistää tota b202 turbokonetta läjään ja koneeseen tulee kaikki uudet laakerit sun muut tiivisteet. Tökkäsin runkolaakerit paikoilleen ja kampuran perään...sit katoin Saab 9000 korjauskirjasta (oisko ollu alfamer) kiristysmomentin ni laakerikannet pitää laittaa 110 Nm kireyteen. Noh ihmettelin hieman tuota momentin suuruutta ja työn päätteeksi yritin pyöritellä kampuraa --> täysin jumissa
Öljyä on reippaasti, laakeripinnat hyvät! Ei se tuolla kireydellä ainakaan itsestään irti lähde...eikä varmasti sovi edes öljyä laakeripintojen väliin!!
Mikä siis neuvoksi? Tuo 110 Nm ei voi olla oikea lukema
Vai voiko?
Mikä siis neuvoksi? Tuo 110 Nm ei voi olla oikea lukema
Saab 9-5 2,0t -1999
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... ewsIndex=1
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... ewsIndex=1
http://saabpics.com:3000/gallery2/v/Dou ... ewsIndex=1
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Itse pistin just tuon ohjeen mukaisen 110Nm ja sulavasti pyöri.
Kun mietit asiaa, niin täytyyhän sen olla niin että se kampuran kansi kun on lohkossa tiiviisti kiinni, niin sinne jää tilaa laakereille ja kampuralle ja öljyllekin. Ei semmoinen voi olla mahdollista, että laakerikannen ja lohkon väliin jäisi joku rako kasatessa. Momentti on tuo siksi, ettei ne pultit tärise irti.
Olisiko kampura kiero tai lohko ottanut jossain vaiheessa kuumasta itseensä?
Kun mietit asiaa, niin täytyyhän sen olla niin että se kampuran kansi kun on lohkossa tiiviisti kiinni, niin sinne jää tilaa laakereille ja kampuralle ja öljyllekin. Ei semmoinen voi olla mahdollista, että laakerikannen ja lohkon väliin jäisi joku rako kasatessa. Momentti on tuo siksi, ettei ne pultit tärise irti.
Olisiko kampura kiero tai lohko ottanut jossain vaiheessa kuumasta itseensä?
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
kun kasasin b201 konetta niin huomasin että laakeripukit täytyy olla oikeinpäin ja oikeassa järjestyksessä ja tasaisesti kiristetty, että kampura pyöri. 110Nm käytin myös.
-tuomas-
-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Tuli tuossa mieleen että ku omaa turbokonetta kasailin ja jouduin kampiakselin vaihtaamaan. 89 vuoden lohkoon 85 mallisen kampiakseli ja kiertokammet. 89 mallin kiertokampien laakeripukki oli leveämpi kun 85. Ei mahtunut sinne kampiakselin kaulalle, eli ei päässyt edes kiristämään.
9000 2.0t 96, 9-5 vector wagon 2.3tA 04