Eilen aloitin pistää tota b202 turbokonetta läjään ja koneeseen tulee kaikki uudet laakerit sun muut tiivisteet. Tökkäsin runkolaakerit paikoilleen ja kampuran perään...sit katoin Saab 9000 korjauskirjasta (oisko ollu alfamer) kiristysmomentin ni laakerikannet pitää laittaa 110 Nm kireyteen. Noh ihmettelin hieman tuota momentin suuruutta ja työn päätteeksi yritin pyöritellä kampuraa --> täysin jumissa Öljyä on reippaasti, laakeripinnat hyvät! Ei se tuolla kireydellä ainakaan itsestään irti lähde...eikä varmasti sovi edes öljyä laakeripintojen väliin!!
Mikä siis neuvoksi? Tuo 110 Nm ei voi olla oikea lukema Vai voiko?
Itse pistin just tuon ohjeen mukaisen 110Nm ja sulavasti pyöri.
Kun mietit asiaa, niin täytyyhän sen olla niin että se kampuran kansi kun on lohkossa tiiviisti kiinni, niin sinne jää tilaa laakereille ja kampuralle ja öljyllekin. Ei semmoinen voi olla mahdollista, että laakerikannen ja lohkon väliin jäisi joku rako kasatessa. Momentti on tuo siksi, ettei ne pultit tärise irti.
Olisiko kampura kiero tai lohko ottanut jossain vaiheessa kuumasta itseensä?
kun kasasin b201 konetta niin huomasin että laakeripukit täytyy olla oikeinpäin ja oikeassa järjestyksessä ja tasaisesti kiristetty, että kampura pyöri. 110Nm käytin myös.
Tuli tuossa mieleen että ku omaa turbokonetta kasailin ja jouduin kampiakselin vaihtaamaan. 89 vuoden lohkoon 85 mallisen kampiakseli ja kiertokammet. 89 mallin kiertokampien laakeripukki oli leveämpi kun 85. Ei mahtunut sinne kampiakselin kaulalle, eli ei päässyt edes kiristämään.