9000, moottorin lämpö ja tyhjäkäynti

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
jyrkiloijas
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Huhti 12, 2005 21:50

9000, moottorin lämpö ja tyhjäkäynti

Viesti Kirjoittaja jyrkiloijas »

Moi, ostin 9000 cs vm 97. Tyhjäkäynti on välillä 1500, 1200 ja 900. Termostaatti uusittu. Mielestäni moottorin lämpö on ainakin mittarin mukaan turhan alhainen. Termostaatti on 88. Vertaan vanhaan 87-malliseen, joka oli minulla 14 vuotta. Auto toimii muuten ok.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

jotakin

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Kierrosongelmien syyksi veikkaan tyhjäkäynti moottoria.

Uudempien tonnarien lämpömittarit näyttävät melkein kaikki alhaista lämpötilaa. Haulla löytyy jotakin tietoa, mutta pääsyy on yleensä mittaristossa.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: jotakin

Viesti Kirjoittaja Suomik »

9000LPT kirjoitti:Kierrosongelmien syyksi veikkaan tyhjäkäynti moottoria.

Uudempien tonnarien lämpömittarit näyttävät melkein kaikki alhaista lämpötilaa. Haulla löytyy jotakin tietoa, mutta pääsyy on yleensä mittaristossa.
Täysin yhtä mieltä 9000LPT:n kanssa. Lisäksi: jos autossa on ACC, kannattaa kokeilla varmuuden vuoksi Econ-asentoa, ja seurata vaikuttaako se kierroksiin mitenkään. Jos on vaikutusta, alkaa siitä oma "haaransa" vianmetsästyksessä. Silti: imusarjan alla olevan tyhjäkäyntimoottorin (tai oikeammin venttiilin) puhdistus on mielestäni ensimmäinen toimenpide, ja auttaa usein häröilevään tyhjäkäyntiin. Muitakin syitä toki löytyy, mutta siinä yksi todennäköinen ja helppo tarkastuskohta. Hakusanoja: tyhjäkäyntimoottori, tyhjäkäyntiventtiilli, AIC, IAC...

Tuo lämpömittari on tosiaan tyyppivika ainakin 97-tonnareissa: viisari roikkuu siellä klo 07:30-8:00 paikkeilla vaikka kone olisikin käyntilämmin. :roll: Siihen ei ainakaan ensimmäisenä kannattane kovasti ajatuksia uhrata.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
pipsa
"Kaasari"
Viestit: 25
Liittynyt: To Kesä 01, 2006 21:34
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja pipsa »

Ja lisään tuohon vielä sellaisen jutun että pitää muistaa sitten tyhjäkäyntimoottorin putsauksen jälkeen nollata boksi. Itse putsasin todella likaiseksi menneen tk-moottorin ja tyhjäkäynti oli edelleen sekaisin/kadoksissa ennen kuin nollasin boksin pitämällä akun kenkää puoli tuntia irti, sen jälkeen toimi kuin ajatus.
** Mä en mene siihen lankaan että alkaisin haaliin jotain omaisuutta... **
-- 9-3 SC 2006 1.9TiD --
-- 9-3 SS 2009 1.9TiD --
9000 cs -94
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:12
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja 9000 cs -94 »

Minulla puhdistetun IAC:n vaihto auttoi tyhjäkäyntiongelmaan kerrasta. Osa on BOSCH 0280140516, jossa ilmaputket 90 asteen kulmassa ja 2-napainen ohjauspistoke (napojen välissä 8,4 ohm ja navoista runkoon ääretön). Minulta löytyy yksi puhdistettu pääkaupunkiseudulla; kokeiltu 12/6 V akkulaturilla jännitettä napoihin: muistaakseni 6V aukaisee noin 50% ja 12V 100%, ilman sähköä noin 5% auki.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

EPC:n mukaan -94 ja uudemmissa on tuon tyhjäkäyntimoottorin malli läpivirtaava, eli putket ovat toistensa vastapuolilla(180 astetta). Liitin on sama 2-napainen. Boschin numero on muuten sama, mutta 3 viimeistä numeroa ovat 544. Mulla on omassani tuo 544 loppuinen ja kävin tuossa hakemassa tiskiltä uuden, kun tulin putsanneeksi vanhan vähän liiankin hyvin :lol:. No, tulipahan kokeiltua ultraäänipesuria tuohonkin.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
9000 cs -94
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:12
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja 9000 cs -94 »

Tuolla BOSCH linkissä kerrotaan sen 544 loppuisen sopivan enemmän turboihin, minun -94 2,3i on valmistettu muistaakseni 04/94 ja siihen sopi se 516 loppuinen.
http://www.bosch-automotive.com/ecat-online/
Kun ottaa irti niin varmaan oikea malli löytyy.
jyrkiloijas
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Huhti 12, 2005 21:50

Vielä tyhjäkäynnistä

Viesti Kirjoittaja jyrkiloijas »

Lämpöä tuntuu ainakin piisaavan. Tänä aamuna oli jo reippaammin pakkasta. Mahtaako tuo tyhjäkäyntihomma olla normaalia. Se kuitenkin useimmiten palautuu 900:aan tai vähän päälle 1000:een esim. liikennevaloissa. Ajossa, jos heitän esim. alamäessä joskus vapaalle se jää tuonne 1500 kierroksen tuntumaan. Tuttu korjaaja sanoi, ettei sille välttämättä mitään tarvitse tehdä, jos kierrokset kuitenkin laskevat tuonne 900:aan. Joudun nimittäin käyttämään korjaajaa, koska minulla on autoasioissa peukalo keskellä kämmentä. Kiitoksia paljon vastauksista. Vannoin muuten, etten kahden Saabin jälkeen enää kolmatta osta, mutta kyllä olen nyt talvikelillä autoon tosi tyytyväinen. Se on kuin eri auto verrattuna tuohon vanhaan 87-malliseen, jolla oli ajettu jo liki 350 000 km:ia. Samoin verrattuna noin 2 vuotta sitten hankittuun VW Ventoon, jota pidin hyvänä ajettavana! Bensankulutus on ainoa suurempi miinus sekä verrattuna vanhaan Saabiin että Ventoon. Valehtelematta ajelin vanhalla Saabilla pitkää matkaa 7 litralla satasella, kun nykyinen vie 9 litraa. Ajomukavuus ja se, että kaikki pelaa mallikkaasti ja on ABS:ää, SRS:ää ja sähköpelejä sekä kunnon valot kuittaavat kyllä tuon kulutuksen.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Joo, nyt tuli mulle virhe, olet aivan oikeassa. Eli se 516 loppuinen on vapareihin ja 544 turboihin.

Ja mulla oli myöskin tuota ongelmaa, että auton ollessa liikkeellä kierrokset saattoivat jäädä kantamaan välillä, mutta esim liikennevaloihin pysähdyttäessä laskivat normaalin tyhjäkäynnin tasolle. Nyt on uusi tyhjäkäyntimoottori odottamassa asennusta. Käyttökokemuksia saan tosin vasta helmikuussa, kun otan auton taas ajoon kansiremontin jälkeen.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Vielä tyhjäkäynnistä

Viesti Kirjoittaja Suomik »

22vuottasaabilla kirjoitti:Bensankulutus on ainoa suurempi miinus sekä verrattuna vanhaan Saabiin että Ventoon. Valehtelematta ajelin vanhalla Saabilla pitkää matkaa 7 litralla satasella, kun nykyinen vie 9 litraa. Ajomukavuus ja se, että kaikki pelaa mallikkaasti ja on ABS:ää, SRS:ää ja sähköpelejä sekä kunnon valot kuittaavat kyllä tuon kulutuksen.
Vaikuttaa kyllä hiukan yläkanttiin olevan tuo kulutuspuoli, jos tuo 9 on tosiaan matka-ajossa! En tiedä, olisiko yhteydessä tuohon tyhjäkäyntihäröön vai johonkin muuhun, mutta jossain vois olla vähän säädölle paikkaa.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: Vielä tyhjäkäynnistä

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Suomik kirjoitti: Vaikuttaa kyllä hiukan yläkanttiin olevan tuo kulutuspuoli, jos tuo 9 on tosiaan matka-ajossa! En tiedä, olisiko yhteydessä tuohon tyhjäkäyntihäröön vai johonkin muuhun, mutta jossain vois olla vähän säädölle paikkaa.
Juu paljon on, jos ei ole automaagi. Kannattaisi ehkä lukaista vikakoodit muistista, jos sinne olisi jotain jäänyt, niin saisi vähän osviittaa? Pikahuollossa (osaavassa sellaisessa...) 10 minuutin homma, veloitukset vaihtelee 0-40€.

Sitten ihan perushuolto: tulpat, ilmanputsari, bensansuodatin (jos ei tietoa koska vaihdettu), termari, öljyt ja RENGASPAINEET!

Tuon jälkeen akun piuha irti ja antaa Trionicin oppia uudet metkut.

Jos ei auttanut, niin kannattanee alkaa ihmettelemään bensanpaineita, mahdollisesti jumivia jarruja yms.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: jotakin

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Suomik kirjoitti:Tuo lämpömittari on tosiaan tyyppivika ainakin 97-tonnareissa: viisari roikkuu siellä klo 07:30-8:00 paikkeilla vaikka kone olisikin käyntilämmin. :roll: Siihen ei ainakaan ensimmäisenä kannattane kovasti ajatuksia uhrata.
Tuli vielä tuosta lämpömiottarin roikkumisesta mieleen, että tarkistin tuossa yhtenä iltana koneen käyntilämmöt Techillä ja ihan hyvät lämmöt siellä oli, vaikka mullakin roikkuu tuo lämpömittarin viisari. Syyksi epäilen juurikin tuota manuaalivaihteisen EDU3 yksikköä, joka on -98 tonnarista vaihdettu laatikkoprojektin yhteydessä. Eduhan ohjaa tuota lämpömittaria syöttäen sille näytettäväksi arvoksi muutettavan jännitteen. Nyt on kotosalla yksi -96 vuosimallin EDU3 odottamassa asennusta mittaristoon. Katsotaan onko tuolla mitään vaikutusta. Auton alkuperäisellä automaatin EDU:lla(-96) lämpömittarin viisari oli just tasan klo 9, kun kone oli lämmin.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Tuo 9-litran kulutus ei ole kyllä normaalia. Itte pääsen ajotietokoneen mukaan selvästi alle seittemän litran kulutuksella näin talvisessa matka-ajossa... optimaalisissa olosuhteissa jopa alle kuuden litran arpoo tuo vehjes. Kesällä sitten yli seiskan kun on vähän vauhdikkaampaa menoa ja leviämmät renkaatkin todennäköisesti vastustavat enemmän.

Eräs "saabguru" kertoi hyväksi tk-moottorin puhdistuskeinoksi sellaisen, jotta kaataa ko motikan täyteen ompelukoneöljyä ja vetää vaikka teipillä reijät sitten umpeen. Antaa vaikuttaa yön ylitte ja sitten vaan tyhjää vehjeksen ja laittaa takas kiinni.

Vika saattaisi kenties olla myös moottorin lämpötila-anturissa. Tosin jossain aiemmissa tonnari- Saabeissa tuo kierrosten pysyminen 1300-1500 tuntumassa kun auto on liikkeellä, on kulemma ihan suunniteltu ominaisuus.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
jyrkiloijas
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: Ti Huhti 12, 2005 21:50

Viesti Kirjoittaja jyrkiloijas »

Moi taas, soitin Vähämaan autopalveluun Hyvinkäälle, josta sanoivat, että tuo kierrosten jääminen ajoittain ylös saattaa olla myös suunniteltu ominaisuus. Neuvoivat, ettei asialle kannata tehdä tässä vaiheessa mitään. Näin neuvoi myös Porvoon Saab-huolto. Järvenpäässä olen käynyt Tervashongan autopalvelussa vaihdattamassa termostaatin. Siellä myös sanottiin, ettei asialle kannattaisi tehdä mitään. Jään kai nyt sitten seurailemaan tilannetta. Mäkelän Autossa huollatin aikanaan vanhaa 9000:sta. Siellä en ajoittain ollut kovinkaan tyytyväinen työn jälkeen. Mielestäni laskutus oli se, joka toimi siellä parhaiten. Sittemmin olen kyllä oppinut, että järkevällä omalla suunnittelulla, mitä huollattaa ja missä, ei myöskään saabistin tarvitse olla miljonääri. Seurailen myös tuota kulutusta. Mittarin mukaan mentäisiin toki tuolla 8,6 tuntumassa, mutta oma laskelma vei viimeksikin kulutuksen yli 9 litran. Kesäkokemusta minulla ei autosta vielä ole. Liekö autolla sitten ajettu viimeksi lyhyttä matkaa ja onko sillä jotain vaikutusta. Olen kyllä soitellut entisen omistajan kanssa, koska olin nähnyt auton jo vuosia samalla kylällä. Kilometreja on vasta vähän yli 100 000, joten niiden puolesta ei kai mitään suurempaa heti pitäisi olla luvassa. Vanha 9000 kulki kyllä tosi vähällä - sitä harva uskoi. Siinä tuo kulutusmittarikin piti paikkansa. Nyt on palattu sitten 900 GLs:n lukemiin, joka oli ensimmäinen Saabini vm. 80 ja jonka ostin vuonna 83.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tarkennetaan nyt sen verran, että 9 litraa on 2.3:lle ihan normikulutus sekalaisessa ei-hissuttelevassa ajossa, jossa siis mukana kaupunkimunkkia ja maantietä. Puhtaassa maantieajossa alle 100km/h nopeuksissa pitäisi alkaa kyllä ainakin seiskalla nuo kulutuslukemat manuaalivaihteisella vekottimella...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Vastaa Viestiin