Check engine palaa, eikä auto kulje kuin pintakaasulla

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
micke74
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 21:21
Paikkakunta: Raahe

Check engine palaa, eikä auto kulje kuin pintakaasulla

Viesti Kirjoittaja micke74 »

Olin ajelemassa 9000T16 -87:lla kun se yhtäkkii alako pottuileen, mittariin syttyi "check engine" ja ei kule ku pinta kaasulla enää (0-100km/h=5min..) onko nuissa se "limp home" toiminto jos jotain hajoaa?

[Edit: Otsikko! -Jope]
9000 T16 -87
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11642
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

CE voi syttyä jos ilmamassamittari tai lämpöanturi on pois pelistä.

Jos lämpöanturin signaali puuttuu, oletetaan moottorin lämpötilaksi +45C (LH 2.2 +20C), mikä johtaa lämpimällä koneella liian rikkaaseen seokseen, ja kylmällä koneella huonoon käynnistyvyyteen.

Ilmamassamittarin signaalin puuttuessa otetaan suuttimien aukioloajat kahdesta vakioarvosta, alle 2000 r/min ja yli 2000 r/min. Näillä ei kovin optimiseosta saada moottorille, joten tehot jäävät saamatta, mutta kotiin/korjaamolle pääsee nilkuttamaan.

Tarkista ilmamassamittarin johtoliittimen koskettimet, kokeile ajaa ilmamassamittarin johto irti, kokeile toista samanlaista ilmamassamittaria.
Viimeksi muokannut jus, La Tammi 20, 2007 20:07. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
micke74
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 21:21
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja micke74 »

Unohin kirjottaa että se ilman vaihdetta/paikalleen antaa normaalisti jengaa mutta tyhjäkäynti on epätasainen, heti ku lähtee ajamaan niin ei voi ku ihan vähän antaa kaasuttaa tai kytkintä luistamalla saa enemmän kierroksia että pääsee vauhtiin...
9000 T16 -87
micke74
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 21:21
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja micke74 »

Se sammu heti ku otti imm:in johdon irti..
9000 T16 -87
micke74
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 21:21
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja micke74 »

Korjaan, ei se vapaallakaan ota jengaa paitsi jos tosi sievästi pistää pintakaasua, sit kun kiekkoja on jonku verraan ja päästää kaasun niin se paukkuu..
9000 T16 -87
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Tarkistappa piruuttasi huohotus- ja alipaineletkut ja varsinkin imusarjan isot kumiholkit, ne kun irtoilee niin kyllä paukkuu eikä tottele kaasua oikein. Kerran turhaan peljästyin kun ampui imusarjan takaa rintapellin puolelta holkin irti ja kone sekosi täysin..
micke74
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 21:21
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja micke74 »

Oon kattonu ne, vaikka irrottaa venakopan huohotus "töpselin" niin käynti ei muutu, by-pass:in tarkastin kans, mikä on sen pikku huohotus letkun tarkoitus mikä menee venakopalta imusarjaan..?
9000 T16 -87
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Näin olen käsittänyt että se pikkuletku tehostaa huohotusta imusarjan alipaineella, ja ahdoilla takaiskuventtiili siinä estää ahtojen pääsyn venakoppaan ja sitäkautta kampikammioon. Yhtäkaikki, niin kaikkien pikkuletkujenkin on syytä olla kunnossa, ainakin tuo oma DI/apc Tonttu tuntuu olevan todella herkkä pienimmillekin vuodoille ja sekoilee helposti.
janii
"Tuplakaasari"
Viestit: 71
Liittynyt: To Marras 16, 2006 01:58
Paikkakunta: karkkila

Viesti Kirjoittaja janii »

micke74 kirjoitti:Unohin kirjottaa että se ilman vaihdetta/paikalleen antaa normaalisti jengaa mutta tyhjäkäynti on epätasainen, heti ku lähtee ajamaan niin ei voi ku ihan vähän antaa kaasuttaa tai kytkintä luistamalla saa enemmän kierroksia että pääsee vauhtiin...
samat oireet oli mulla ku immu laukes.ei käyny tyhjäkäyntii ku irrotti immun piuhan mut otti kierroksii ihan hyvin. toinen immu kiinni niin toimi hyvin.
-hullu-
9000 cd 2.3T vm:91
micke74
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 21:21
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja micke74 »

Osaako kukaan nyt vastata siihen että onko "pikku" huohotus letkun imusarjassa olevassa liittimessä se takaiskuventtiili, jos on niin taisin hoksata vian, kytkin tänään pikku letkun by-passista siihen liittimeen ja tulppasin venakopassa olevan liittimen kerta luin saab9000.se:ssä jostain että by-pass venttiili toimii nopeammin ja tarkemmin omalla alipaineella...
Täytyy käydä testaamassa....
9000 T16 -87
micke74
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 21:21
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja micke74 »

Ei prkl auttanu boksin nollaaminen eikä alipaineletkuhomma, ilman imm:in johtoa se ei es lähteny käymään, otin ruiskuboksin irti ja pitää testata vakiolastua jos se sillä toimis, jospa "Service Pack:in" lastu on sanonut sopimuksen irti...
9000 T16 -87
micke74
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 21:21
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja micke74 »

Kävi semmonen kans mielessä että onkohan turbo leiponu kii ku se on syytäny öljyä ja oli ne aika vähissä tänään ku kattoin sen jälkeen ku tuo ongelma syntyi...
9000 T16 -87
micke74
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 21:21
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja micke74 »

Ei tuo paska lähe enää käyntiin ku se on jähtyny, yli 10´pakkasta.... vähän vaan meinas välillä, kunnes jo alko haiseen pensa niin paljo että se varmasti on kastellu kynttilät...
9000 T16 -87
micke74
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 21:21
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja micke74 »

No nyt tais vika löytyä, ois pitäny kuunnella kokeneempia heti ja käyä tarkistamassa imm:i, platinalankahan siellä oli poikki, no, uus huomena paikalleen ja samoin sp:n lastu kans takas ja menoks... :D
9000 T16 -87
micke74
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: La Joulu 23, 2006 21:21
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja micke74 »

Jeeeee, se elää taas...
9000 T16 -87
Vastaa Viestiin