Jänniä juttuja

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
klover
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Loka 02, 2003 20:21
Paikkakunta: Espoo

Jänniä juttuja

Viesti Kirjoittaja klover »

Otin huvikseni ilmamäärämittarin liittimestä kiinni ja auto sammuu jos liitintä painaa tietyssä asennossa pitkään??
Voiko ilmamäärämittari vaikuttaa seoksiin niin paljon että 0.5bar ahdoista 1bar asti nakuvalo palaa melkein jatkuvasti? Bensanpaineen nostolla ei oikeastaan vaikutusta asiaan! Eli nostin vakiobensanpaineista n. 4bar.
Mites todetaan että ilmamäärämittari on rikki?
Ja sitten eihän lisäilmaventtiilillä voi olla seoksiin ahdoilla mitään merkitystä?
t-lahdenmaki
"Viggen"
Viestit: 668
Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
Paikkakunta: Jalasjärvi

Viesti Kirjoittaja t-lahdenmaki »

Ööh..... ei ainakaan PITÄISI vaikuttaa kumpikaan kumpaankaan.....
En ole varma, mutta eihän se ole mitenkään järkeenkäypää että vaikuttaisi seoksiin......!!!?
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Jos nyt puhutaan tonnarista ja sähköruiskusta (eli LH 2.2 tai vast) niin oikea termi on ilmamassamittari. Ja tämä ilmamassamittari on laite joka säätää seoksen (seos ei pelkäästään siitä ole riippuvainen, häiriöt, ilmavuodot yms.). Ja seokset todellakin vaikuttavat ahtoihin. Mikäli kone käy laihalla seoksella, eli ilmaa on normaalia enemmän seoksessa -> koneen nakutus(herkkyys) kasvaa ja APC pudottaa ahtoja. Putsaa liitin ja poista kontaktihäiriiöt.

Bensanpaineensäätimen käytännön hyödyn selitystä en muista kuulleeni, joku voisi kertoa faktaa. Sehän takaa enemmän soppaa mutta... Tonnareissahan ei lisäilmaventtiliä ole.

IMM:n voi ensi alkuun testata mittaamalla sen resistanssin IMM:n navoista 3 ja 6. Lukema on jotain välillä 300-800ohm. Riippuen säädetystä seoksesta. IMM:n liittimen vieressä olevan potikan pitää muuttaa tuota resistanssiarvoa joka määrää seossuhteen. Jos potikka ei vaikuta navoissa 3 ja 6 välillä olevaan resistanssiin, IMM on rikki, aika harkita uuden ostoa. Eli aluksi mittaa resistanssi navoista 3 ja 6, pistä lukema ylös, pyöritä potikkaa ja mittaa arvo uudestaan, mikäli arvo on muuttunut potikkaa on kunnossa, ja IMM saattaa olla kunnossa. Säädä lukema takaisin alkuperäiseen arvoon. Jos lukema on jotain alle 300ohm, säädä se vaikka 500ohm ja vie auto asiantuntijalle seosten säätöön. Jollet tiedä tarkasti mistä yllä puhuin, hommaa auto oikealle asiantuntijalle.

Suosittelisin viemään auton säädettäväksi, seoksia et pysty itse saamaan varmasti oikeisiin arvoihin. KATillisten autojen IMM:ssa ei ole potikkaa.

Mutta, häiriöt ilmamassamittarissa todellakin vaikuttuvat seoksiin!
klover
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Loka 02, 2003 20:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja klover »

Joo tonnarissa tosiaan on ilmamassamittari! :D
Voiko massamittarin ostaa käytettynä jos se on rikki? Uutena tais maksaa aika paljon!
Avatar
toofast
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 18:35
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja toofast »

länsi autos muistaakseni jotain 300€, ku oli vaihto osa eli ottivat vanhan vaihdossa. tietenkin muutama tunti hommia siihen.

ainiin ja saahan sen motonetistä tiesitkin sem jo varmaan.

Voihan niitä ostaa romiksilta, mutta millä todennat että sekään toimii......
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Ilmamassamittarin napaisuuksissa on dokumentaation mukaan vuosimallieroja.

Navat 3 ja 6 -1987
Navat 2 ja 6 1988 - 1990 + LH 2.4.2 ilman katalysaattoria

http://marge.datium.fi/~knox/Polttoaine ... 985-93.zip
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
MarkusJ
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: To Elo 28, 2003 19:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja MarkusJ »

jus kirjoitti:Ilmamassamittarin napaisuuksissa on dokumentaation mukaan vuosimallieroja.

Navat 3 ja 6 -1987
Navat 2 ja 6 1988 - 1990 + LH 2.4.2 ilman katalysaattoria

http://marge.datium.fi/~knox/Polttoaine ... 985-93.zip
Mahtaako sulla olle muitakin manuaaleja skannattuna?
klover
"Ruisku"
Viestit: 110
Liittynyt: To Loka 02, 2003 20:21
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja klover »

Jos ilmamassamittarin ohi pääsee mittaamatonta ilmaa niin silloinhan seokset on poskellaan? eli käy laihalla! 8)
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2080
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

f-19 kirjoitti:Tonnareissahan ei lisäilmaventtiliä ole.
Eikös tyhjäkäyntimoottori ole toiselta nimeltään lisäilmaventtiili? Ja semmoinen löytyy kaikista omista turbo-tonnareistanikin. Sen toiminta ei vaikuta ahtoihin.
Foxbody turbo
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Em. korjaamokäsikirjan terminologialla lisäilmaventtiili on 85-mallisessa tonnarissa (ja K-jet-satkuissa) oleva venttiili jossa on lämpötilan mukaan bi-metallijousen kääntämä venttiililevy. Liikkuu hitaasti.

Uudemmissa on sitten joutokäynninsäätöventtiili (IAC-venttiili), jossa on akseloitu pyörivä luistiventtiili. Avautuu/sulkeutuu 150-200 millisekunnissa.
Tämä on se tyhjäkäyntimoottori.

On noita muitakin manuaaleja skannattuna, järkevää resoluutiota ja sopivaa jakelupolitiikkaa vielä mietiskelen. Kerron sitten kun viimeisetkin manuaalit on valmiit.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
2,3T sport
"Viggen"
Viestit: 653
Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
Paikkakunta: E-suomi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 2,3T sport »

klover kirjoitti:Joo tonnarissa tosiaan on ilmamassamittari! :D
Suuressa osassa tonnareita on, mut trionic-ohjatuista ei massamittaria löydy... karkeasti vm-94 alkaen on vain muoviputki ilmanputsarista turbolle, ilman mittaria siinä välillä...
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
Vastaa Viestiin