Jänniä juttuja
Jänniä juttuja
Otin huvikseni ilmamäärämittarin liittimestä kiinni ja auto sammuu jos liitintä painaa tietyssä asennossa pitkään??
Voiko ilmamäärämittari vaikuttaa seoksiin niin paljon että 0.5bar ahdoista 1bar asti nakuvalo palaa melkein jatkuvasti? Bensanpaineen nostolla ei oikeastaan vaikutusta asiaan! Eli nostin vakiobensanpaineista n. 4bar.
Mites todetaan että ilmamäärämittari on rikki?
Ja sitten eihän lisäilmaventtiilillä voi olla seoksiin ahdoilla mitään merkitystä?
Voiko ilmamäärämittari vaikuttaa seoksiin niin paljon että 0.5bar ahdoista 1bar asti nakuvalo palaa melkein jatkuvasti? Bensanpaineen nostolla ei oikeastaan vaikutusta asiaan! Eli nostin vakiobensanpaineista n. 4bar.
Mites todetaan että ilmamäärämittari on rikki?
Ja sitten eihän lisäilmaventtiilillä voi olla seoksiin ahdoilla mitään merkitystä?
-
- "Viggen"
- Viestit: 668
- Liittynyt: Ke Heinä 16, 2003 21:31
- Paikkakunta: Jalasjärvi
Ööh..... ei ainakaan PITÄISI vaikuttaa kumpikaan kumpaankaan.....
En ole varma, mutta eihän se ole mitenkään järkeenkäypää että vaikuttaisi seoksiin......!!!?
En ole varma, mutta eihän se ole mitenkään järkeenkäypää että vaikuttaisi seoksiin......!!!?
Timo-Juhani Lahdenmäki #2155
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
*Sydämeltään aina Saabisti*
-Kia Ceed 1.6 CRDi EX SW ´09 (Oma siirtymäväline)
-Skoda Superb Sedan 2.0 TDi DSG '18 (Vaimon kulkine)
-Ex Saabeja 10 kpl....
Jos nyt puhutaan tonnarista ja sähköruiskusta (eli LH 2.2 tai vast) niin oikea termi on ilmamassamittari. Ja tämä ilmamassamittari on laite joka säätää seoksen (seos ei pelkäästään siitä ole riippuvainen, häiriöt, ilmavuodot yms.). Ja seokset todellakin vaikuttavat ahtoihin. Mikäli kone käy laihalla seoksella, eli ilmaa on normaalia enemmän seoksessa -> koneen nakutus(herkkyys) kasvaa ja APC pudottaa ahtoja. Putsaa liitin ja poista kontaktihäiriiöt.
Bensanpaineensäätimen käytännön hyödyn selitystä en muista kuulleeni, joku voisi kertoa faktaa. Sehän takaa enemmän soppaa mutta... Tonnareissahan ei lisäilmaventtiliä ole.
IMM:n voi ensi alkuun testata mittaamalla sen resistanssin IMM:n navoista 3 ja 6. Lukema on jotain välillä 300-800ohm. Riippuen säädetystä seoksesta. IMM:n liittimen vieressä olevan potikan pitää muuttaa tuota resistanssiarvoa joka määrää seossuhteen. Jos potikka ei vaikuta navoissa 3 ja 6 välillä olevaan resistanssiin, IMM on rikki, aika harkita uuden ostoa. Eli aluksi mittaa resistanssi navoista 3 ja 6, pistä lukema ylös, pyöritä potikkaa ja mittaa arvo uudestaan, mikäli arvo on muuttunut potikkaa on kunnossa, ja IMM saattaa olla kunnossa. Säädä lukema takaisin alkuperäiseen arvoon. Jos lukema on jotain alle 300ohm, säädä se vaikka 500ohm ja vie auto asiantuntijalle seosten säätöön. Jollet tiedä tarkasti mistä yllä puhuin, hommaa auto oikealle asiantuntijalle.
Suosittelisin viemään auton säädettäväksi, seoksia et pysty itse saamaan varmasti oikeisiin arvoihin. KATillisten autojen IMM:ssa ei ole potikkaa.
Mutta, häiriöt ilmamassamittarissa todellakin vaikuttuvat seoksiin!
Bensanpaineensäätimen käytännön hyödyn selitystä en muista kuulleeni, joku voisi kertoa faktaa. Sehän takaa enemmän soppaa mutta... Tonnareissahan ei lisäilmaventtiliä ole.
IMM:n voi ensi alkuun testata mittaamalla sen resistanssin IMM:n navoista 3 ja 6. Lukema on jotain välillä 300-800ohm. Riippuen säädetystä seoksesta. IMM:n liittimen vieressä olevan potikan pitää muuttaa tuota resistanssiarvoa joka määrää seossuhteen. Jos potikka ei vaikuta navoissa 3 ja 6 välillä olevaan resistanssiin, IMM on rikki, aika harkita uuden ostoa. Eli aluksi mittaa resistanssi navoista 3 ja 6, pistä lukema ylös, pyöritä potikkaa ja mittaa arvo uudestaan, mikäli arvo on muuttunut potikkaa on kunnossa, ja IMM saattaa olla kunnossa. Säädä lukema takaisin alkuperäiseen arvoon. Jos lukema on jotain alle 300ohm, säädä se vaikka 500ohm ja vie auto asiantuntijalle seosten säätöön. Jollet tiedä tarkasti mistä yllä puhuin, hommaa auto oikealle asiantuntijalle.
Suosittelisin viemään auton säädettäväksi, seoksia et pysty itse saamaan varmasti oikeisiin arvoihin. KATillisten autojen IMM:ssa ei ole potikkaa.
Mutta, häiriöt ilmamassamittarissa todellakin vaikuttuvat seoksiin!
Ilmamassamittarin napaisuuksissa on dokumentaation mukaan vuosimallieroja.
Navat 3 ja 6 -1987
Navat 2 ja 6 1988 - 1990 + LH 2.4.2 ilman katalysaattoria
http://marge.datium.fi/~knox/Polttoaine ... 985-93.zip
Navat 3 ja 6 -1987
Navat 2 ja 6 1988 - 1990 + LH 2.4.2 ilman katalysaattoria
http://marge.datium.fi/~knox/Polttoaine ... 985-93.zip
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Mahtaako sulla olle muitakin manuaaleja skannattuna?jus kirjoitti:Ilmamassamittarin napaisuuksissa on dokumentaation mukaan vuosimallieroja.
Navat 3 ja 6 -1987
Navat 2 ja 6 1988 - 1990 + LH 2.4.2 ilman katalysaattoria
http://marge.datium.fi/~knox/Polttoaine ... 985-93.zip
Em. korjaamokäsikirjan terminologialla lisäilmaventtiili on 85-mallisessa tonnarissa (ja K-jet-satkuissa) oleva venttiili jossa on lämpötilan mukaan bi-metallijousen kääntämä venttiililevy. Liikkuu hitaasti.
Uudemmissa on sitten joutokäynninsäätöventtiili (IAC-venttiili), jossa on akseloitu pyörivä luistiventtiili. Avautuu/sulkeutuu 150-200 millisekunnissa.
Tämä on se tyhjäkäyntimoottori.
On noita muitakin manuaaleja skannattuna, järkevää resoluutiota ja sopivaa jakelupolitiikkaa vielä mietiskelen. Kerron sitten kun viimeisetkin manuaalit on valmiit.
Uudemmissa on sitten joutokäynninsäätöventtiili (IAC-venttiili), jossa on akseloitu pyörivä luistiventtiili. Avautuu/sulkeutuu 150-200 millisekunnissa.
Tämä on se tyhjäkäyntimoottori.
On noita muitakin manuaaleja skannattuna, järkevää resoluutiota ja sopivaa jakelupolitiikkaa vielä mietiskelen. Kerron sitten kun viimeisetkin manuaalit on valmiit.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Viggen"
- Viestit: 653
- Liittynyt: Ke Elo 27, 2003 21:59
- Paikkakunta: E-suomi
- Viesti:
Suuressa osassa tonnareita on, mut trionic-ohjatuista ei massamittaria löydy... karkeasti vm-94 alkaen on vain muoviputki ilmanputsarista turbolle, ilman mittaria siinä välillä...klover kirjoitti:Joo tonnarissa tosiaan on ilmamassamittari!
STCF #9
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812
9-5-98 stage-?, 9k 2,3T -98 stage-7, 9-3SS TX -08
Klubi #1812