ABS pyöränanturi

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
MarkusJ
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: To Elo 28, 2003 19:09
Paikkakunta: Lahti

ABS pyöränanturi

Viesti Kirjoittaja MarkusJ »

Parin viikon välein syttyy ANTI LOCK -valo. Viimeksi tänään töyssyyn ajaessa. Valo sammuu, kun käyttää virran pois. Selailin eri palstoja ja päädyin tulokseen, että kaapeli on ilmeisesti hapertunut ja kontakti pätkii. (jos itse anturissa on häiriö, niin valo kuulemma sammuu kun häiriö poistuu)

Tarkotuksena viikoloppuna mitata antureiden vastukset ja yrittää löytää katkospaikka johdosta. Jos sellaisen satun löytämään, niin onko hyviä vinkkejä miten sen korjaa parhaiten (juotos+kutistesukka vai)?

-92 CS
TT
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 09:49
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TT »

Moi,

Parista 9000:sta olen kuullut vian korjautuvan puhdistamalla vasemmassa etulokasuojassa oleva maadoituskohta. Vaikka maadoitus näyttäisi olevan tiukasti kiinni niin silti kannattaa irroittaa tuo ja tarkastaa, ettei hapettumia löydy mistään.

-TT
MarkusJ
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: To Elo 28, 2003 19:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja MarkusJ »

Voitko tarkentaa, missä kohtaa tuo maadoitus on?
TT
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 09:49
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TT »

Kun aukaiset konepellin niin melkein keskellä vasemman puolen etulokasuojaa jossain akun/konehuoneen rele/sulakeboxin kohdalla. Muistaakseni siinä ei muita maadotuspisteitä ole heti näkyvillä.

-TT
Kipe_9000
"Viggen"
Viestit: 663
Liittynyt: Ti Syys 30, 2003 13:07
Paikkakunta: Forssa(Jokioinen)

Viesti Kirjoittaja Kipe_9000 »

mulla ainakin on akun ja lokarin välissä :!:
Tätä varmaankin tarkoitat

Mulla on kanssa samoja oireita abseissa, mutta välillä valo jää palamaan ja välillä sammuu. Etenkin kosteella ja näin nolla keleillä tuntuu herkemmin syttyvän. Syksyllä oli ongelmia mutta poistui melkein kokonaan talveks ja taas syksyllä tuli.

Olis kiva saada tietoo jos markus olet löytänyt vian....
Itse tutkin vasta ilmojen paremmin lämmittyä
Viimeksi muokannut Kipe_9000, Ke Maalis 31, 2004 16:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
MarkusJ
"Turbo"
Viestit: 275
Liittynyt: To Elo 28, 2003 19:09
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja MarkusJ »

Kipe_9000 kirjoitti: Olis kiva saada tietoo jos markus olet löytänyt vian....
Itse tunkin vasta ilmojen paremmin lämmittyä
Viikonloppuna putsasin Kontakt 46:lla
-ABS:n boksin liittimen
-lokasuojan maadotuksen
-akun takana olevan maadotuksen
-vasemman etupyörän anturin, oli kerännyt rasvaa otsapintaan

Mittasin myös molemmat etuanturit; sekä resistanssin että vaihtojännitteen pyörän pyöriessä, olivat lähellä toisiaan.

Ensimmäisen startin jälkeen jäi valo palamaan, mutta sen koommin ei ole syttynyt.
saab_96
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 21:47
Paikkakunta: Jyväskylä/Savonlinna

ABS

Viesti Kirjoittaja saab_96 »

Merkkivalon oikea toimintajärjestys on seuraavanlainen:

-virta päälle ja valo syttyy, odota n.5 sekuntia ja valo sammuu
-käynnistä moottori ja valo syttyy taas ja sammuu vasta kun järjestelmä on paineistettu

Nuo ABS:n vikakoodit voi lukea kotikonstein helposti mikä auttaa(nopeuttaa) mahdollisen vian paikallistamisen. Jos jotakuta kiinnostaa niin voin paremmalla ajalla näpytellä tarkemmat ohjeet.

Nopeustunnistimen resistanssi on 800-1400 Ohm.
"voima se on mikä pörisee"
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Tottakai kiinnostaa jos sitä aikaa löytyis.
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
saab_96
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: To Tammi 15, 2004 21:47
Paikkakunta: Jyväskylä/Savonlinna

Viesti Kirjoittaja saab_96 »

ABS järjestelmissä on jonkun verran eroja riippuen vuosimallista ja moottorivaihtoehdosta, joten en nyt kaikkia jaksa alkaa kirjottamaan mutta tässä nyt ohjeet seuraaviin malleihin joissa on Teves(ei toimi Teves Mk IV:ssä) järjestelmä tunnistaa ainankin siitä kun diagnostiikkapistoke on 2-napainen.

kyseinen järjestelmä löytyy varmuudella ainaskin vm. 87-92. Muistelisin että vuoden 93 tai 94 jälkeen tuli järjestelmä Teves Mk IV johon tarvitsee lukulaitteen(liitin on 10 napainen)

silloita diagnostiikka pistokkeen navat 1 ja 2 ------>Laita sytytysvirta päälle ------>irrota silloitus liittimestä------>laske merkkivalon välähdykset. Muistaakseni ne tässäkin järjestelmässä "tulkittiin" seuraavasti:

-tauko on noin 1 tai 2 sekuntia!
Esim. 1x välähdys___tauko___2x välähdys___tauko__3x välähdys__tauko___3x välähdys

-->tarkoittaa koodia 1233 Eli PYÖRÄN NOPEUSTUNNISTIN, VASEN ETU



Kaikki mahdolliset vikakoodit:

1111 Elektrooninen ohjausyksikkö (ECU)
1112 Magneettiventtiili, imu -vasen etu
1114 Magneettiventtiili, imu -oikea etu
1122 Magneettiventtiili, imu -taka
1132 Magneettiventtiili, ulostulo -vasen etu
1134 Magneettiventtiili, ulostulo -oikea etu
1142 Magneettiventtiili, ulostulo -taka
1222 Pääsylinterin venttiili
1233 pyörän nopeustunnistin, vasen etu
1241 pyörän nopeustunnistin, oikea etu
1243 pyörän nopeustunnistin, oikea taka
1311 pyörän nopeustunnistin, vasen taka
1312 Painekytkin/jarrunestepinnan merkkivalokytkin
4444 vikoja ei löytynyt


Vikakoodien tyhjennys:

1. Korjaa vika!
2. käy ajamassa autolla vähintään 30 km/h --->Vikakoodit ei pyyhkiinny muistista edellä mainitulla tavalla jos niitä ei ole ENSIN luettu! Ja jos järjestelmässä on useampi vika päällä pitää ensin korjata ensimmäinen vika ja sen jälkeen lukea vikakoodit uudestaan! Eli kun olet lukenut koodin, korjannut vian, ajannut autolla lenkin niin lue koodit uudestaan sen jälkeen. Jos näyttää koodiksi 4444 ei muita vikoja järjestelmässä ollut.

Olikohan taas selkeästi kerrottu :) Kysyvä ei tieltä eksy...
"voima se on mikä pörisee"
Vastaa Viestiin