Haittaako jos Moottori Öljyä???

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
crashline
Matalapaineturbo
Viestit: 162
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 10:39
Paikkakunta: Askola

Haittaako jos Moottori Öljyä???

Viesti Kirjoittaja crashline »

Siis Vaihdoin tossa eilen illalla öljyt ja kaadoin lähelle Maximia silloin oli suht.kylmä kone mutta ei pakkasen puolella ja tänään ajoin koneen normaali lämpötilaan ja tarkistin öljyt niin oli noussut noin 1sentin verran yli Maximista....Haittaako se tekeekö pahaa vanhalle koneelle vai??? kone on ahtamaton 2.0litranen vm-91 9000CD

PS.Vaihdoin samalla muuten öljyn suodattimen...Joku oli laittanut edellisen suodattimen todellakin kiinni HUH huh....Ei sitä tarvii hampaat irvessä laittaa kiinni....

Että tämmöstä 8)
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Voi olla ,että suodatin on käsin kierretty ( eikä mitenkään kireelle) kiinni ja jätetty oljyämättä kumitiiviste. Jos vielä kylmää suodatinta (lämpölaajeneminen ) kiersit , niin ei se muuta tarvitsekkaan.


P.S öljyt kannattaa vaihtaa lämpöisenä jo senkin takia , että lähtee jaskat paremmin öljyn mukana pois.
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Jos et kovasti paljoa (siis yhtään) enempää kaatanut, kuin neljän litran pänikän, niin määrä on ihan oikea. Jos sitä oikeasti on joku kohtuullinen määrä liikaa siellä, kuluu ylimääräinen nopeasti pois; "moottoriöljyn liiallinen täyttö aiheuttaa öljyn normaalia nopeampaa kulumista" tms. Siis siihen asti kunnes oikea taso saavutetaan.

Ainakin itsellä tuo öljytikku valehtelee, siis sen lisäksi että on tarkka a)auton asennosta, b) moottorin sammuttamisen ja tikun lukemisen välillä kuluneesta ajasta. Cc:ssäni tikku näyttää reilusti yli maksimin öljyn vaihdon jälkeen, kun sinne kaataa tuon 4 litraa. No, ei se mitään, mutta tikun mukaan öljy on lähes maksimissa vielä silloinkin, kun "Check oil level"-valo joskus jo alkaa palaa. Valohan saattaa syttyä lyhyen pysähdyksen jälkeisessä startissa, kun öljyt eivät ole vielä ehtineet valua öljypohjaan, mutta jos se palaa työpäivän jälkeen tai aamuisin, on syytä lisätä liukastetta. (Jos se palaa aina, on anturin johto tod. näk. jostain maissa, jos ei pala koskaan, on joku jo irrottanut johdon... :roll: ) Itseään saa hyvin huijattua parkkeemalla auton lievään ylämäkeen, jolloin valo ei syty pienemmälläkään öljymäärällä. Mikäs sen mukavampaa kuin kuivalla koneella ajelu! :lol:

Periaatteessa tuo oil level-anturi on aika idioottivarma rakenteeltaan, joten olen luottanut siihen ja lisännyt öljyä jos se alkaa ilmoitella itsestään vaihtojen välillä. Venakumit on vähän horot, joten n. kerran vaihtovälillä olen joutunut lisäämään puolisen litraa.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11641
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Eri vuosimallien ja eri moottorityyppien öljyn täyttömäärä suodattimen ja öljyvaihdon yhteydessä on erilainen. -91 2,0:aan pitäisi riittää 3,7 litraa. Mittatikun merkkien väli on yksi litra. Jos laitetaan kolme desiä ylimääräistä, niin pinnankorkeus tikussa on pari senttiä yli MAX-viivan.

Öljymäärä tarkistetaan ajolämpimästä autosta vaakasuoralla alustalla tikusta pari minuuttia sammuttamisen jälkeen.

Eiköhän ne ylimääräiset öljyt sieltä ajamalla vähene. Saattaa tosin savuttaa ja pölläytellä, ja katti ei välttämättä tykkää.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 245#215245

Oikein paljon liikaa öljyä voi haitata jo enemmän:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=39088

EDIT: Mittatikun merkkien väli on yksi litra.
Viimeksi muokannut jus, To Tammi 25, 2007 13:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Liiallinen öljymäärä johtaa siihen että kampura vaahdottaa öljyn jolloin mukaan pääsee ilmaa ja kierto heikkenee...jokainen varmaan tietää mitä heikosta kierrosta seuraa :roll:
Saab 9-5 2,0t -1999
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11641
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

kopote12 kirjoitti:Liiallinen öljymäärä johtaa siihen että kampura vaahdottaa öljyn
Montakohan senttiä yli MAX-viivan pitää olla että alkaa pahasti vaahdottaa?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
crashline
Matalapaineturbo
Viestit: 162
Liittynyt: Ma Joulu 11, 2006 10:39
Paikkakunta: Askola

Jeesshhh..

Viesti Kirjoittaja crashline »

Kone oli lämmin kun tarkistin nuo öljyt eilen...Mutta tänään ajan tuossa tuollaisen 50kilometrin siivun yhteen putkeen ja katso sen jälkeen mikä on tilanne.
En kaatanut kokonaan sitä 4litran Mobilia sinne koneeseen tais jäädä pari desiä sinne pohjalle :D

Seurataan tilannetta.... 8)
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Jos kaataa litran verran liikaa niin silloin taitaa jo kampura melkein hipoa pintaa. Voi olla että tarvitsee kaataa enemmänkin. Mitähän se olis mittatikussa 8O Itsellä meni kesällä n.1,5 L ylimääräistä ja turbo pöllytti minkä kerkis. Silloin tikussa oli jotain 5-10cm yli MAX rajan :lol: Onneksi auto ei ollut käynnissä ku 5 min. Luulisin että liialliseen öljymäärään on jollain tavalla varauduttu autoa suunnitellessa joten välttämättä MAX rajan yläpuolella on vielä joku "haamu MAX" eli kriittinen piste.
Saab 9-5 2,0t -1999
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Muistaakseni min ja max -merkkien välin manuaalissa sanottiin olevan 1l.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Suabisti
"Hölösuu"
Viestit: 1851
Liittynyt: La Elo 21, 2004 23:22
Paikkakunta: Pori/Alavus
Viesti:

Re: Haittaako jos Moottori Öljyä???

Viesti Kirjoittaja Suabisti »

Mikähän on oikea ölymäärä 2,3i Cs Tonnariin?
#3628
Saab 9-3 SE 2.0t 5D -00 RE85 | Saab 9-3 Cabriolet -99
Saab 9000 CS -93 2,3i VA | Saab 9000 CDE -94 VA I Saab 9000 CSE -92 VA
*Harvat autot osaavat puhua, mutta Turbo-Saabit osaavat edes viheltää;)*
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Re: Haittaako jos Moottori Öljyä???

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Suabisti kirjoitti:Mikähän on oikea ölymäärä 2,3i Cs Tonnariin?
Öljynmäärä suodattimineen 4,3 litraa vaihdossa.
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
himmee
"Hölösuu"
Viestit: 1311
Liittynyt: Su Touko 02, 2004 19:43
Paikkakunta: Vaasa

Re: Haittaako jos Moottori Öljyä???

Viesti Kirjoittaja himmee »

Aina kun satkuun on vaihtanut tarkalleen oikean määrän öljyä niin max rajasta noin vajaa cm ollut ylitse. Tiedä sitten jääkö koneeseen kumminki jotain (ei pitäisi olla mahdollista) vai mikä tässä mättää, mutta hyvin on skulannut monet öljyvaihtovälit.
VW transporter 2.5tdi vm.99
Vastaa Viestiin