Tonnari korjaamolla

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 548
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Tonnari korjaamolla

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Päätin tehdä nyt ihan oman otsikon oman tonnarini muutamien vikojen korjaamokäynnistä.

Vein eilen tonnarin odottamaan korjausta Helsingin Tapanilaan Auto-Westerlundille.

Korjattavaa tonnarissa oli seuraavat:
- vasen etujarru jumittaa
- keskuslukko ei pysy kiinni
- myöhemmin tullut vika: kuskin ovi on pictogrammin mukaan aina auki
- vasemman etupään alatukivarren kevytmetalliholkki vaihtoon.
- valojen suuntausta
- vuodon etsiminen (tavaratilaan ja takamatkustajan penkin alle tulee vettä)
- CheckEngine päällä- vikakoodien luku ja poisto

No tuo jarruhomma, valojen suuntaus, kevytmetalliholkin vaihto ja vuodon etsiminen nyt ei mitään ihmeempää ole, mutta seuraavien vikojen kanssa olen tosiaan tapellut:

Keskuslukko ei pysy kiinni, eli pomppaa aina auki. Mahdollisesti kuulemma ovien kytkimet temppuilevat tai ovat rikki. Mikäli vika jää keskuslukon ohjausboxiin, siihen Westerlund ei koske, kannattaa sitten joko itse tinailla tai hankkia jostain toimiva boxi tilalle.
Keskuslukosta olen kirjoitellut muissa otsikoissa enemmän.
Westerlundin mukaan myös keskikonsolin lukitusnappi ei kaikilla markkina-alueilla toimi kuin virta päällä. Minullahan on canadan speksein varustettu tonnari joka on tuotu Belgiasta :) Belgiassa kuulemma monesti hälykin pitää olla automaattinen. Tuo keskuslukkohommakin jenkeissä ei saa toimia kuin virrat päällä.

CheckEngine jäi tosiaan palamaan ensimmäistä kertaa minulla. Tässäpä vielä tilanne miten se alkoi:
Tonnari seisoi käyttämättä pari viikkoa (säävaihtelu sillä välillä plussakelin kaatosateesta 15 asteen pakkaseen). Lämmitin normaalisti lohkolämppärillä pari tuntia ennen starttia ja auto lähti käyntiin ja toimi täysin moitteitta (kun nyt ensin jäätyneiltä ja jumittuneilta ovilta sisään pääsi). Ajelin noin puoli tuntia, jotta auto lämpeni kunnolla. Sen jälkeen auto seisoi tunnin verran ja sitten uudelleen lähtö. Ensimmäisen startin jälkeen sammui heti, toisen startin jälkeen myös. Kolmannella tyhjäkäynti oli varmaan pari-kolmesataa kierrosta, kierroslukumittari ei näyttänyt mitään, kaasupoljin on todella jäykkä (TCS LimbHome), mutta kovasti kaasupoljinta painettaessa otti kierroksia. Tällöin mittaristossa paloi CheckEngine ja TCS CTRL. Ajattelin ajaa kierroksen ja yritin taiteilla tyhjäkäyntiä sen verran, että saan auton pysymään käymässä kun laitan vaihteen P:ltä R:lle, mutta ei onnistunut ja auto sammui.
Uudelleen startatessa kaikki toimi moitteitta, paitsi CheckEngine- valo paloi koko ajan. Ajelin normaalisti Jumboon ja sieltä lähtiessäkin kaikki toimi ok (paitsi CE valo). Sen jälkeen autoa on käytettyä pari kertaa ja toiminut ihan ok.
Todennäköisesti ollut joku tilapäinen kosteusvika joka jätti sitten jonkun vikakoodin päälle.
Westerlund kertoi että Suomessa myytyjä vanhempia TCS-tonnareita on todella vähän, kuuleman mukaan TCS:n alusta vuoden 1993 loppuun oli myyty vain 8kpl, joista kaikkien kaasuläppäkotelot vaihdettiin takaisinkutsulla. Tuosta pienestä määrästä johtuen siis hinnat osilla ovat kovat. Nythän noita tuontipellejä joissa TCS, on sitten tuotu koettelemaan tänne Suomen talveen.

Akku tuntuu olevan aika huono tuossa tonnarissa, siinähän on tuontipelleksi joku vinkuvokki akku, muistaakseni kuitenkin 72Ah.
Huomasin siitä, että ennen parin viikon seisokkia ajoin maantieajoa noin 100km, joten akku latautui täyteen. Startti oli ihan normaali parin viikon jälkeen (tonnari lähtee todella hyvin käyntiin), mutta Jumbon reissun jälkeen tonnari seisoi taas 5 päivää ja sitten startti olikin jo vähän hitaampi. Siitä seuraavana päivänä eli eilen startti pyöri tosi hitaasti (vou-vou), mutta tonnarihan tosiaan ihan parilla startin pyörähdyksellä käynnistyi. Voi olla, ettei auto enää lähdekään sitten korjaamon pihalla tänään ilman lämmitystä :(
Olen katsonut EDUsta latausjännitettä. Yleensä kylmänä sen jälkeen kun on käynnistynyt, jännite on 13,6V, yleensä pyörii siinä 13,3-13,6V tietämissä. Joskus kesällä maantieajossa kävi alle 13v:n.
Onkohan tuossa nyt sitten akku finaalissa tai peräti latausrele ?

Tilasin eräältä klubitoverilta (ainakin ennen taisi olla klubin jäsen) keskuslukkoon kauko-ohjauksen, jolla saa erikseen takakontinkin avattua. Kaverit asentavat sen jossain välissä. Toivon mukaan orggis avaimella toimiva häly ei tykkää huonoa tuosta lisäkilkkeestä :)


TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 96 GL V4 super -1979 (harraste)
http://saabistinet.fi
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 548
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Väliaikatietoja korjaamolta:
Jarrusylinteri oli jumissa ja ruosteessa (uusittu)
Jarrunesteet vaihdetaan

Kuskin oven tunnistin rikki, ohitetaan sillä osia ei hyllyssä. Sen jälkeen keskuslukko pitäisi pysyä kiinni

Vikakoodeja 4 kpl, kaikki viitannut kaasuläppäkoteloon.

Akku ei enää riittänyt käynnistämään autoa kun se oli seisonut hallissa puoli tuntia ovivalo päällä. Akun lataus auttoi asiaan.

Lisää tiedän keskiviikkona kun haen auton kotiin.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 96 GL V4 super -1979 (harraste)
http://saabistinet.fi
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

>Kuskin oven tunnistin rikki, ohitetaan sillä osia ei hyllyssä. Sen jälkeen keskuslukko pitäisi pysyä kiinni <

mulla on tässä hyppysissäni tunnistin, jossa on R-kirjain. :lol:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 548
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

No niin, tonnari kotiutunut. Hinta oli suorastaan halpa tehtyihin töihin nähden, kolmenumeroinen summa alkoi kolmosella.
Jarrumäntä+tiivisteet vaihdettu, alatukivarren holkki vaihdettu, jarrunesteet vaihdettu, keskuslukko korjattu kuskin oven tunnistin ohitettu, valot suunnattu ja polttimon kiinnitys kiristetty, kattoluukun poistoputket tarkastettu, akun lataus, vikakoodien luku ja purku.

Kattoluukun poistoputket puhtaat, eli putki saattaa olla katon rajasta irti ja vuotaa sieltä vedet sisään.
TCS-vikakoodit:
P0120 Läpän asentotoiminta viallinen
24690 Suhde Td/Tg virheellinen
78390 Läpän ohjaus viallinen

Nopeaa ja mutkatonta palvelua Auto-Westerlundilla, sinne vien jatkossa huoltoon ja öljynvaihtoon.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 96 GL V4 super -1979 (harraste)
http://saabistinet.fi
Catharsis
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ma Joulu 19, 2005 00:05
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Catharsis »

Ei tainnut Reijo manailla et miten nyt kaikilla tuntuu kusevan vettä sisään :wink:

Mulla oli cc:ssä vähän samansuuntasta pari viikkoa sitte :lol:
ex 9000 i vm 91 ja ex 900 C vm 89
toistaiseksi ilman saappia
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 548
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Mimmi kirjoitti:Miten ne poistoputket on tarkastettu?
En tiedä muuta, kuin että on katsottu sieltä päästä ettei ole tukossa.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 96 GL V4 super -1979 (harraste)
http://saabistinet.fi
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

saabistinet kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Miten ne poistoputket on tarkastettu?
En tiedä muuta, kuin että on katsottu sieltä päästä ettei ole tukossa.

TERO
Mikäs niiden halkiokumien tarkoitus siellä päässä oikein on? Putsatessani etuputkia jäi ne käteen, eikä niitä oikein ylettynyt laittamaan takaisinkaan ( vm 95 CS ). Jätin ne siis pois. Ihan heti ajatellen tuntuvat vaan lisäävän tukkeutumista.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Mimmi kirjoitti:Halkiokumien tarkoitus on estää mahdollisen veden kapillaarinen nousu (ja poistaa ääntä). Todellisuudessa ne ovat yleensä tukossa maatuneista lehdistä ym.


Tero: Minä en luottaisi tuohon "tarkistukseen".
Jos tonnari on akvaariota myöten täynnä tuskin lisää haitannee vaikka vesi putkia pitkin kapilaarisesti nousisi :lol:
Se on varmaankin totta, että avonaisessa putkessa ääni saattaa alkaa ujeltamaan, varsinkin takaputkien kohdalla.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
saabistinet
"Viggen"
Viestit: 548
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:55
Paikkakunta: Kotka
Viesti:

Re: Tonnari korjaamolla

Viesti Kirjoittaja saabistinet »

Tulipa taas hetkellisesti tuo TCS vika takaisin.
Monen päivän kostean kelin jälkeen auto jäi parkkiin Viikin Prisman lämpimään parkkihalliin noin tunniksi ja sen jälkeen startissa ei käynnistynytkään ja TCS- valo vilkutti ja CE jäi palamaan. Toisella startilla ei myöskään lähtenyt.
Sitten polkaisin kaasun pohjaan ja starttasin: kaikki toimi, eikä tällä kertaa edes CE jäänyt päälle. Muutaman päivän ajossa on tuntunut hetken noin minuutin välein sellaista nykäystä moottoritiellä, mutta sekin meni ohi.
Tossa tonnarissahan tyhjäkäynti vaeltaa miten sattuu, joskus on tasainen ja joskus taas heiluu.

Taitaa olla kaasuläppäkotelo lopun päässä jos oireet uusiutuvat usein. Tällä kertaakin varmaan syynä oli pitkään jatkunut kosteus ja sitten auto vietiin lämpimään.

TERO
Tero Wiheriäkoski / Kotka (SCF #1135)
Saab 96 GL V4 super -1979 (harraste)
http://saabistinet.fi
Vastaa Viestiin