tasapainoakselin romut?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

tasapainoakselin romut?

Viesti Kirjoittaja Sabo »

cs -92 2.3T tasapainoakselin ketjut rupeaa oleen vaihto kunnossa ja ajan kohta pääsiäinen. Joten mistä sais huokeimmalla kyseiset ketjut ja -pyörät? Mieluummin läheltä tamperetta. Mitähän muita romuja kanattais samalla vaihtaa, kun kerran jakopään auki joutuu ottamaan?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: tasapainoakselin romut?

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Sabo kirjoitti:cs -92 2.3T tasapainoakselin ketjut rupeaa oleen vaihto kunnossa ja ajan kohta pääsiäinen. Joten mistä sais huokeimmalla kyseiset ketjut ja -pyörät? Mieluummin läheltä tamperetta. Mitähän muita romuja kanattais samalla vaihtaa, kun kerran jakopään auki joutuu ottamaan?
Mulle kans. Kylmänä kuuluu jakopäästä semmoista rohinaa, luultavimmin juuri se ketju. menee kyllä kesään ennen ku vaihto on ajankohtanen. Olikos nyt niin että -94 mallista eteenpäin ne akselien ketjupyörät ois parempaa tekoo kun vanhemmissa? eli että niitä ei välttämättä tarttis vaihtaa. Kannattanee vaihtaa jakoketju samalla?
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Metro-auton, kun tänään kävin siellä tsekkauttamassa autoni, mukaan tasapaino akselit huonot kaiken ikäisissä, mut alle -95 vielä heikommat

Uuden tiedon mukaan jotkut on ottanut koko tasapainoakselin ketjun pois!! Onko kellään konkreettista tietoa, onko pelannut okoosti? Kannattaako vaihtaa samalla remontilla muita kuin venttilivarsien kumit ja kansipahvin?

Menee hieman asian vierestä, mutta samal kun olin saab huollos niin katottiin ahtopaineet ja se olikin 1.25 ja perus oli 0.4.

Mikäs tuollaiseen 2.3T -92 ahdot pitäis olla, tuntuu hieman että joku olis joskus rukannu. Ja putki on 3" koko matkalta.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
-valomerkki-
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ke Syys 24, 2003 10:23

Ahdot

Viesti Kirjoittaja -valomerkki- »

Jos on kyseessä 200hv malli niin vakio paineet ovat 1,0bar ja automaatilla 0,77 bar..kyllä sulla taitaa olla jotain pientä viriä kun putkikin on 3 tuumaista :P
kari
"Turbo"
Viestit: 283
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2003 20:54
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja kari »

Meikäläisen saapas on tällä hetkellä just tasapainoakseli remontissa :cry: kallista lystiä.
Huomena pitäs olla valmis :D
9-3 2.8 xwd -09
9-3 Cab -04
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

kari kirjoitti:Meikäläisen saapas on tällä hetkellä just tasapainoakseli remontissa :cry: kallista lystiä.
Huomena pitäs olla valmis :D

Onko sulla pro car servicellä autos? Vaihdatatko uuden ketjun vai poistavatko kokonaan turhan kiusan motista? Mikä tuli hinnaksi?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Marko A
"Hölösuu"
Viestit: 2897
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 04:50
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Marko A »

Omassa tonnarissa lähenee 140tkm mittarissa ja vuosimalli on ´93.
Kysymys kuuluu, miten nuo tasapainoakseli/ketju ongelmat ilmenevät ja onko ne helppo todeta?
Verrattuna og900 t16 koneeseen tuo tonnarin kone on äänekkäämpi, mutten oikein osaa arvioida onko siinä jotain vikaa vai ei.
Ja onko ne ongelmat vain 2,3t koneissa?
Saabclubin jäsen #1079
Saab 900 Aero T16S Talladega red
mikvil
Matalapaineturbo
Viestit: 193
Liittynyt: Ke Maalis 17, 2004 10:49
Paikkakunta: Nastola
Viesti:

Viesti Kirjoittaja mikvil »

Marko A kirjoitti:Omassa tonnarissa lähenee 140tkm mittarissa ja vuosimalli on ´93.
Kysymys kuuluu, miten nuo tasapainoakseli/ketju ongelmat ilmenevät ja onko ne helppo todeta?
Verrattuna og900 t16 koneeseen tuo tonnarin kone on äänekkäämpi, mutten oikein osaa arvioida onko siinä jotain vikaa vai ei.
Ja onko ne ongelmat vain 2,3t koneissa?
Jos jakopäästä kuuluu epämääräistä rohinaa ja rousketta niin siitä voi päätellä että kohta on vaihdon aika. Pieni rohina kuuluu asiaan, mutta sitten jos oikeen korvaan ottaa niin kannattaa miettiä vaihtoa. Sama vika kaikissa koneisssa eikä vain 2.3t.ssä. Omalla -94 tonnarilla ajettu 250000km ja huoltokirjassa ei ainakaan ollut mainintaa että olisi vielä vaihdettu. Ääntä kuuluu jonkin verran, mutten vielä ole huolestunut. Hilut pystyy vaihtamaan myös ilman kannen irroittamista!!!
9000 CS 2.3t
kari
"Turbo"
Viestit: 283
Liittynyt: Ma Heinä 07, 2003 20:54
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja kari »

Tuola Pro Car Servicellä tuo oli ja poistettiin toi ketju :D
Saatto siitä tulla hiukan "äänekkäämpi".
9-3 2.8 xwd -09
9-3 Cab -04
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Kyllä omasta tonnarista on otettu pois tuo ketju(2.3 Turbo) Ja yhden toisen tonnarinkni tiedän, mistä otettu pois. Ja hyvin toimii :)
Kansi pahvi on pakko vaihtaa. Mutta en noita venttiilin kumeja edes ajatelut vaihtaa.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Jamppa kirjoitti:Kansi pahvi on pakko vaihtaa. Mutta en noita venttiilin kumeja edes ajatelut vaihtaa.
Mihin perustuu toi kansipahvin vaihtopakko? Eikös sen jakopään saa auki
ilman että irrottaa kantta?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Olisko niin että se jakopään kotelo on sen verran jämptisti siellä välissä että sitä ei saa takaisin nätisti, vaikka irti saisikin. Tai vaikka saisi takaisinkin, niin kokemus on osoittanut että pian sen jälkeen tarvitsee vaihtaa kannentiiviste :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

jus kirjoitti:Olisko niin että se jakopään kotelo on sen verran jämptisti siellä välissä että sitä ei saa takaisin nätisti, vaikka irti saisikin. Tai vaikka saisi takaisinkin, niin kokemus on osoittanut että pian sen jälkeen tarvitsee vaihtaa kannentiiviste :-)
Mikäli oikeen oon ymmärtäny niin öljypohjaa löysätään sen verta että se tulee siivosti siitä välistä. Tuli tossa selattua ko. padan korjaamokäsikirjaa ja siinä oli jakopään purkuohje että kaikki hilut ympäriltä pois (ohjasutehostimen pumppu, hihnapyörät etc.) sitten
ruuvit auki ja öljypohjaa auki että jakopää aukee.. ei se kannentiivisteen vaihto tietenkään pahaa tee, normaalituurillahan se alkaa viikonpäästä vuotaan ja taas saa rassata konetta auki.
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Jup, monesta eri tahosta olen kuullut että kansipahvi kannattaa todellakin vaihtaa, kun jakopäätä ei saa kiinni niin ettei pahvi menis hiukan ruttuun.

Akselin ketjusta vielä, että voiko sen vain katkasta ja heittää meneen ja jättää akselit mihin suuntaan vaan lepäileen? Ja pitääköhän jakoketjun laahain vaihtaa kanssa, jos kannen ottaa pois..jotkut sano että vanhaa laahainta ei saisi enään paikalleen?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2018
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

JouniCSE kirjoitti:
Jamppa kirjoitti:Kansi pahvi on pakko vaihtaa. Mutta en noita venttiilin kumeja edes ajatelut vaihtaa.
Mihin perustuu toi kansipahvin vaihtopakko? Eikös sen jakopään saa auki
ilman että irrottaa kantta?
Ei saa, tai saa sen ehkä pois, mutta takasin et saa :wink:
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Vastaa Viestiin