JT puolisarjan asennusohje "newbielle"

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

JT puolisarjan asennusohje "newbielle"

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Moro, tuli nyt hankittua tommonen sound of power pakari tonttuun kun entinen jäi tonttiin.. :P
Ajatuksena olisi vaihtaa catback putki itse, tallissa, alustapukkien kanssa.
Nyt tarvitsisin ihan semmoisen n00b ohjeen asennukseen, mistä aloittaa yms.

Huomasin että satsissa ei tullut pultteja mukana tuohon katin jälkeiseen laippaan, minkälaiset pultit siihen käy? Vai onko toivoa saada entisiä ehjänä irti?
Autohan on 9000cse, 2.0t, vm96.
Kiitos!!
P.S jos jollain olisi vaikka kuvia toimenpiteestä niin avot..
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Saabistiuki
"Aero"
Viestit: 437
Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Saabistiuki »

No ihan ekana vinkkinä voisin melkein suositella, että unohdat tuon pukkien kanssa vehtailun. Kunnon nosturilla, tai vähintään ponnissa kannattaa vaihtotyö tehdä, että jäisi edes jonkinmoinen hyvä maku suuhun hommasta.

Seuraavana vinkkinä voisin sanoa, että kannattaisi niihin laippojen pultteihin suihkia jo etukäteen jotain voitelevaa aerosolia, CRC, WD-40 tai vast. On edes jotain mahdollisuutta saada ehjänä irti, vaikkakin tod. näk. joku pultti katkeaa jos ovat vuosia olleet kiinni.

Pakoputken vaihtohan on niitä helpoimpia hommia auton parissa.
Irrottelet vaan koko putkiston ensin, ja katsot noin silmämääräisesti, mitä kautta putki kulkee ja etäisyyksiä auton runkoon nähden. Eli uutta putkea kasatessa voi olla että tarvii tehdä vähän "hienosäätöä" liitosten suhteen, jos on hiukan mittaheittoa uudessa putkessa, että ei ottaisi sitten auton runkoon kiinni joustoissa.

Ei ihmeempiä, tiivistysmassat vain muistat laittaa joka liitokseen, sitä saa ihan tarvikeliikkeestä. Ja miksei sitten pultteihin kuparitahnaa, niin saat sitten seuraavalla kerralla pultit paremmin auki.


Tuossa joitain pakoputkiprojekti kuvia, antaa vähän kuvaa miltä siellä auton alla näyttää -> http://saab9000.com/procedures/exhaust/jtexhaust.html
Muukkonen

Bmw 523 Touring
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

En tiedä JT:n laadusta, mutta kannattaa silmäillä ne uuden putken kartioliitokset, ostin Tonnariin tarvikeputken ja hormin sisäpuolinen sauma olisi jäänyt kantamaan liitoksissa ellen olisi niitä viilannut pois.
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

37.7 astetta kuumetta ja takapönttöä vaille valmis..
Telkkusin kuitenki auton pukeille, ensin etupään ja yritin saada katinjälkeisestä laipasta pultit irti, noh, irtosihan ne, tosin ei ehjänä. :D

Muuten helpohko homma mutta tuo taka-akselin ylitys tuottaa päänvaivaa, tuntuu että ei saa millään laitettua niin ettei putki ottaisi runkoon kiinni...
Noh, täytynee aamulla katsella uudemman kerran, yön saa saabbi olla perse pystyssä tallissa...
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Aero97
"Aero"
Viestit: 430
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 14:26
Paikkakunta: Enonkoski

Viesti Kirjoittaja Aero97 »

Meikäläisen pitäis kohta kai putki Aeroon uusia, huollossa asentaja sanoi että alkuperäinen ois jo kahdesta kohti melkein poikki. Alkuperäistä putkea en oikein kehtais hankkia, kun tuntuu maksavan etu- ja takaosa putkeen yhteensä n. 600 €.

Paljoko suunnilleen maksaa JT:n 3" puolisarja? Eikös se korvaa nuo alkuperäiset etu- ja takaosat, käykö se suoraan kiinni alkuperäisen etuosan jatkoksi?
9-3 SC Aero 2.8TS XWD -08
9000 Aero -97
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7379
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Lobo_Earthworm kirjoitti: Muuten helpohko homma mutta tuo taka-akselin ylitys tuottaa päänvaivaa, tuntuu että ei saa millään laitettua niin ettei putki ottaisi runkoon kiinni...
Noh, täytynee aamulla katsella uudemman kerran, yön saa saabbi olla perse pystyssä tallissa...
No nyt sitten tiedät minkä takia suositeltiin kunnon nosturipaikkaa. :roll:

Omaa JT:tä ainakin joutu hieman muokkaamaan että meni nätisti paikkaansa.

Aero97:lle, jos tänä päivänä tulisi putken osto eteen, sijoittaisin rahani ennemmin isompaan DP:hen(turbolta katille) ja isompaan kattiin ja loppu joku vakio tarvike.
Itseä ainakin epäilyttää ettei toi JT tuolla normi tarviketta paljoo kauemmin vanhene, meinaan sen verta oli jo ruostetta liitoksissa kun joutusin sovittaan "pukkiasennuksen" jälkeen uusiks noin vuoden jälkeen.

Edit:tuolta näkee noi eri sarjat hyvin
http://www.speedparts.se/shop/prod/meny_sp_avg.htm
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

tetammi kirjoitti: No nyt sitten tiedät minkä takia suositeltiin kunnon nosturipaikkaa. :roll:

Omaa JT:tä ainakin joutu hieman muokkaamaan että meni nätisti paikkaansa.

Totta että vaikeampi on ilman kunnon nosturia, mutta yllättävän paljon tuolla auton alla on tilaa minulle (150cm sulkapäässä) ;)

Mutta asiaan, mitä jouduit muokkaamaan putkesta että sait käymään?
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

Putki meni muokkaamatta paikoilleen, lievää kolinaa alhaalta havaittavissa mutta asia korjattu kumin palalla ja nipparilla.. :D
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

JT:n kokosarja suoralla putkella n. 450€ ...tuohon sitten universaalisporttikatti jotain 80-100€ vaikka racersplace:sta. Hitsauttaa jossain tuon kissan tuon suoran putken sekaan.

Melko hyvin saa kolinattomaksi tuon taka-akselin ylityksen kun tarkkaan säätää pituuden ja putken kulman.

Aika ideaali olisi vaikka JT:n 3":n DB, sporttikissa ja vaikka Ferritan 2,5":n rosteri Catback eli siis takaosa.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Vastaa Viestiin