Raidetangon vaihto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Thor|
"Ruisku"
Viestit: 148
Liittynyt: Su Maalis 14, 2004 14:01
Paikkakunta: Tampere

Raidetangon vaihto

Viesti Kirjoittaja Thor| »

Kertokaahan kenellä on kokemusta tästä hommasta, että miten tuota hommaa kannattaa lähteä suorittamaan. Auto siis 87´mallin turbo tonnari ja matkustajan puolelle pitäisi raidetanko vaihtaa. Pitääkö purkaa paljon vai saako tarvittavan työtilan vain sisälokarin poistamisella.
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Morjens Saabisti!

Näin tein:

Auto nosturilla ylös ja pyörä pois. Siitä sisälokarin aukosta meisselillä vipusin isomman lemmarin löysälle suojakumista ja vedin kumin pois paikoiltaan. Ostamastani halvasta 36mm kiintoavaimesta rälläköin sen "pään" irti ja hitsasin sen kylkeen haljenneen vanhan 1/2" hylsyn kiinni. Sen ja pitkien jatkovarsien avulla väänsin "väkisin" raidetangon kierteeltään irti. (Näinhän ei korjaamokäsikirjan mukaan saa tehdä). Sitten laitoin kierteenlukitus liimaa uuteen raidetangon kierteeseen ja pyöritin paikoilleen. Ujutin uuden suojakumin paikoilleen ja uudella alkuperäisellä lemmarilla lukitsin sen paikoilleen. Vanhat kunnon hohtimet sopivat pystyasennossa puristamaan lemmarin kiinni. Hohtimien päistä olen hionut ainetta pois, että niillä saa paremmin puristettua myös vetonivelten lemmarit kiinni. Siis alkuperäisten lemmarien (Löbrö), tarvike höpsislemmareita en edes suostu asentamaan!

Oikeastihan homma pitäisi tehdä irrottamalla hammastanko paikoiltaan ja lukitsemalla se suojuksilla esim viilapenkkiin kun raidepäät kierretään irti. Ja irtaallaan voisi lukituksenkin tehdä asiallisesti eli nivelessä olevan peltireunuksen voisi lyödä lyttyyn lukituskoloonsa. Tekemälläni tavalla hommaan ei tainut mennä kuin reilu puolituntinen ja näin ne mestaritkin korjaamolla tekevät...

Mutta älä tee niinkuin minä vaan niinkuin minä sanoin!

Ja on se törkeää, ettei raidepäät kestäneet ajaa kuin reilut 430 tkm!

Ari

PS. Hommahan olisi ollut helppo, mutta tarvikeliike oli myyynyt vääränlaiset suojakumit. alkuperäinen n 105 €/kpl -> tilasin Pro-Carserviseltä n 17€ ja sitten vaihtuu myös vasenpuoli.
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Vastaa Viestiin