Check engine
Re: Check engine
Jos sellainen on, niin se löytyy lohkoon pultattuna akvaariokotelon puolella, startin yläpuolella mutta imusarjan alapuolella.
En nyt muista missä vaiheessa poistui käytöstä varhaisten DI-järjestelmien kanssa (2.3 vaparissa taisi olla aina DI).
En nyt muista missä vaiheessa poistui käytöstä varhaisten DI-järjestelmien kanssa (2.3 vaparissa taisi olla aina DI).
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Check engine
Hello.
Mikähän on, kun tuo Check engine syttyy aina välillä? Mitään vikaa ei ole havaittavissa, öljyt ja kaikki muu mahdollinen sälä vaihdettu viikko sitten, jne. Merkkivalo syttyy lähes jokaisella ajokerralla, mutta sammuu sitten, kun autosta käyttää virrat pois. Jotenkin tuntuu, ettei kyseessä iso vika ole, kun mitään ei ole havaittavissa, eikä valo pala uudelleenkäynnistämisen jälkeen.
Jokin vika merkkivaloissa tms, kun fasten bealtsikin palaa silloin, kun haluaa?
EDIT: Hemmetti, kyseessä on siis 900, eikä tonnari. Nyt vasta huomasin, että olen väärässä osiossa. Osaisiko joku silti auttaa? Eiköhän näissä samat viat ole mallista riippumatta.
Mikähän on, kun tuo Check engine syttyy aina välillä? Mitään vikaa ei ole havaittavissa, öljyt ja kaikki muu mahdollinen sälä vaihdettu viikko sitten, jne. Merkkivalo syttyy lähes jokaisella ajokerralla, mutta sammuu sitten, kun autosta käyttää virrat pois. Jotenkin tuntuu, ettei kyseessä iso vika ole, kun mitään ei ole havaittavissa, eikä valo pala uudelleenkäynnistämisen jälkeen.
Jokin vika merkkivaloissa tms, kun fasten bealtsikin palaa silloin, kun haluaa?
EDIT: Hemmetti, kyseessä on siis 900, eikä tonnari. Nyt vasta huomasin, että olen väärässä osiossa. Osaisiko joku silti auttaa? Eiköhän näissä samat viat ole mallista riippumatta.
Mercedes Benz C 200 CDI AT -02
Re: Check engine
Tuskin merkkivalossa vikaa vaan kyllä siellä jokin oikea vika on joka valon sytyttää. Seatbelts-valo toimii täysin eri periaatteella ja siinä usein onkin pikkuvikoja vanhemmiten.
Mikähän auto kyseessä? Vikakoodit kannattaisi lukea..
EDIT: Eli NG900. Väännä virrat päälle ja odota että check engine ensimmäisen kerran sammuu, tämän jälkeen sen pitäisi vilkutella muutamia kertoja. Vilkauksien lukumäärä kertoo vian: http://www.saabcentral.com/~munki/techn ... rionic.htm
Todennäköisesti syypäänä on 7 (Adaption) jos valo ei jatkuvasti pala.. Mutta varmista kuitenkin. Jos 7, niin vikakoodien tarkempi luku lukulaitteella olisi hyvä homma mutta todennäköisin aiheuttaja on loppuun kulunut Lambda-anturi, varsinkin jos kilometrejä alkaa olla autolle kertynyt jo.
Mikähän auto kyseessä? Vikakoodit kannattaisi lukea..
EDIT: Eli NG900. Väännä virrat päälle ja odota että check engine ensimmäisen kerran sammuu, tämän jälkeen sen pitäisi vilkutella muutamia kertoja. Vilkauksien lukumäärä kertoo vian: http://www.saabcentral.com/~munki/techn ... rionic.htm
Todennäköisesti syypäänä on 7 (Adaption) jos valo ei jatkuvasti pala.. Mutta varmista kuitenkin. Jos 7, niin vikakoodien tarkempi luku lukulaitteella olisi hyvä homma mutta todennäköisin aiheuttaja on loppuun kulunut Lambda-anturi, varsinkin jos kilometrejä alkaa olla autolle kertynyt jo.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Check engine
Joo, luin eilen itsekin tästä, kun etsiskelin täältä mahdollista vikaa. Ongelma onkin siinä, että CE syttyy, ennen varsinaista starttaamista, mutta sammuu kyllä sitten, kun auton laittaa käyntiin. Eikä siis vilkuta yhtään kertaa, vaan palaa ensin jatkuvasti, mutta sammuu yhtä pian kuin syttyykin.jcarlson kirjoitti:EDIT: Eli NG900. Väännä virrat päälle ja odota että check engine ensimmäisen kerran sammuu, tämän jälkeen sen pitäisi vilkutella muutamia kertoja. Vilkauksien lukumäärä kertoo vian:
Pitääköhän sitä käyttää Delta autolla? Itse olen melkoinen käsi näiden kanssa, isäni osaisi varmaankin paikallistaa vian, mutta kun hänkin on eri puolella maata.
Pahoittelut epäselvästä tekstistä, keskustelupalstalla neuvon kysyminen olikin hankalaa...
Mercedes Benz C 200 CDI AT -02
Re: Check engine
Oletko tosiaan kokeillut sitä että väännät vain virrat päälle (mutta et autoa käyntiin!) ja odotat että valo alkaa vilkkua? Silloin ei kyllä vilkuta enää jos käynnistät auton.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Check engine
No hemmetti. Enpä ole osannut odottaa tarpeeksi kauan.
Eli kuusi vilkutusta, joka tarkoittaa oxygen sensoria? Mitäs pirua nyt tehdään? Apua tyhmälle...
Eli happianturi = lambda-anturi. Kuoleeko minun Suappini tähän? No ei vaan, mitä pitää tehdä? Uskaltaako aamulla mennä vielä kouluun vai onko suuri vaara, että se jättää välille?
Eli kuusi vilkutusta, joka tarkoittaa oxygen sensoria? Mitäs pirua nyt tehdään? Apua tyhmälle...
Eli happianturi = lambda-anturi. Kuoleeko minun Suappini tähän? No ei vaan, mitä pitää tehdä? Uskaltaako aamulla mennä vielä kouluun vai onko suuri vaara, että se jättää välille?
Mercedes Benz C 200 CDI AT -02
Re: Check engine
Anturi vaihtoon, mutta tarkista ensin että esilämmityksen sulake on ehjä (9-3:ssa sulake 38, tarkista sulakerasiasta puhutaanko mitään lambda-anturista).
Lisäksi voit katsoa silmämääräisesti onko johto ehjä, anturi sijaitsee pakoputkessa turbon jälkeen ja johdot menevät liittimeen imusarjan kyljessä olevassa telineessä kuskin puolella.
Tarkempi vikakoodi kertoisi syntyikö vika lambdan signaalista vai esilämmityksestä, mutta koska luku maksaa varmaan 30-50e merkkiliikkeessä niin laittaisin suorilta vain anturin vaihtoon (~150e Bosch-huollossa, esim. Alppilan autohuolto tai jokin paikallinen). En suosittele tarvikeanturia Motonet/Biltema, mutta yleismallinen Bosch käy jos johtojen lukumäärä täsmää. Liitokset pitää tehdä sitten puristamalla eikä juottamalla.
Uskallat ajaa kouluun. Pidempiä matkoja ehkä välttäisin ettei katalysaattori kuormitu liikaa jos käy ylirikkaalla pidemmänkin aikaa, mutta ei se tuon takia välille jätä.
Lisäksi voit katsoa silmämääräisesti onko johto ehjä, anturi sijaitsee pakoputkessa turbon jälkeen ja johdot menevät liittimeen imusarjan kyljessä olevassa telineessä kuskin puolella.
Tarkempi vikakoodi kertoisi syntyikö vika lambdan signaalista vai esilämmityksestä, mutta koska luku maksaa varmaan 30-50e merkkiliikkeessä niin laittaisin suorilta vain anturin vaihtoon (~150e Bosch-huollossa, esim. Alppilan autohuolto tai jokin paikallinen). En suosittele tarvikeanturia Motonet/Biltema, mutta yleismallinen Bosch käy jos johtojen lukumäärä täsmää. Liitokset pitää tehdä sitten puristamalla eikä juottamalla.
Uskallat ajaa kouluun. Pidempiä matkoja ehkä välttäisin ettei katalysaattori kuormitu liikaa jos käy ylirikkaalla pidemmänkin aikaa, mutta ei se tuon takia välille jätä.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Check engine
Moro kaikki,
Mulla oli tullut toi oman auton happianturi tiensä päähän ja vaihdoin sen. Auton CE valo sammui ja käy oikein nätisti.
Nyt jälkiviisaana haluaisin tietää, että mikä teki tuossa vanhassa lambdassa sen, että sadekelillä se CE valo syttyi ja antoi viaksi tuon kuuden vilkahduksen, siis lambda-anturin?
Kuivalla kelillä ei mitään ongelmia.
Vanha anturi oli vähän nokeentunut anturin tyvestä, kun sen otin irti.
Samalla putsasin ja annoin tekohengitystä CRCllä tuolle mankkuvenalle ja kaikki nykiminen loppui ja ahdot pelaa todella nätisti nyt.
Kiitos etukäteen
-Hessu-
Mulla oli tullut toi oman auton happianturi tiensä päähän ja vaihdoin sen. Auton CE valo sammui ja käy oikein nätisti.
Nyt jälkiviisaana haluaisin tietää, että mikä teki tuossa vanhassa lambdassa sen, että sadekelillä se CE valo syttyi ja antoi viaksi tuon kuuden vilkahduksen, siis lambda-anturin?
Kuivalla kelillä ei mitään ongelmia.
Vanha anturi oli vähän nokeentunut anturin tyvestä, kun sen otin irti.
Samalla putsasin ja annoin tekohengitystä CRCllä tuolle mankkuvenalle ja kaikki nykiminen loppui ja ahdot pelaa todella nätisti nyt.
Kiitos etukäteen
-Hessu-
Ex-Saabisti, nykyinen Foordisti. Sairautta kaikki.
Re: Check engine
Ei varmaan liity kyseiseen vikaan, mutta itselläni vilkutti kanssa kuusi kertaa CE-valoa. Alkoi palamaan aina lämpimämmillä keleille +18 -->
Viaksi selvisi loppujen lopuksi ilmastointikompuran rele, joka ohjaa myös jäähdyttäjän flektiä. Rele on akun vieressä olevassa rele/sulake rasiassa.
Viaksi selvisi loppujen lopuksi ilmastointikompuran rele, joka ohjaa myös jäähdyttäjän flektiä. Rele on akun vieressä olevassa rele/sulake rasiassa.
--M-B C 180 Kompressor-- Mutta Saabisti ikuisesti joka IloMetreillä!
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
SAAB 9-5 2.0t Wagon ARC vm. 2001
SAAB 9000 2.0i CD vm. 1997
SAAB 9000 2.0i CC vm. 1988
Re: Check engine
Mitäs arvelette onko omassani juuri tuo lämpöanturi viallinen kun välillä ihan kuuma kone nostaa tyhjäkäynnin 2000rpm:ään ja jos silloin erehtyy sammuttamaan niin on työn ja tuskan takana saada uudelleen käyntiin. Eikös juuri tuo anturi ohjaa kylmäkäyntipiiriä eli nostaa tyjäkäyntiä ja rikastaa seosta?Maski001 kirjoitti:Liitos näyttää kirkkaalta, ei happettumia. Anturi on nyt irtoitettu ja mittasin vastuksen. 1600 ohmia, ja kun lämmittää niin vastus pienenee, jäähdyttää niin kasvaa.9000LPT kirjoitti:
Imusarjassa keskellä on lämpötilaanturi (sininen). Liitos hapettunut tai anturi rikki.
Re: Check engine
Moi!
Miten luetaan vikakoodit 2.0T -90 autossa on di ja apc?
Miten luetaan vikakoodit 2.0T -90 autossa on di ja apc?
SAAB 900i
http://picasaweb.google.com/tommyyww/Sa ... 5196701922
ex 9000turbo cc -90
900i cc -88 airflow
http://picasaweb.google.com/tommyyww/Sa ... 5196701922
ex 9000turbo cc -90
900i cc -88 airflow
Re: Check engine
Nonniih, vika on saatu korjattua. Ja tämähän se vika oli. Hyvin meni koneen kasaus jos tämä oli ainoa vika. Kiitoksia jcarlsonille ja muille auttaneille.jcarlson kirjoitti: Jos on tehty koneremppaa niin eihän tyhjäkäyntimoottorin ja nakutusanturin piuhat ole menneet ristiin väärinpäin? Yltävät nimittäin näppärästi tekemään niin, nimim. yhden tällaisen tapauksen nähnyt. TK-moottorille kuuluvassa piuhassa on valkoinen liitinrunko ja nakutusanturille tulevassa musta. Myöskin nakutusanturille menevä johto haarautuu samasta mistä menee kampiakselin asentoanturille. Näin siis ainakin '91 9000 CD 2.0i:ssä.
2,3 CD '91
Re: Check engine
G-mies kirjoitti:Imusarjassa oleva jäähdytinnesteen lämpötila-anturi, on hieman hankalassa paikassa, mutta vaihdettavissa. Näkee koneen päältä imusarjan 2 ja 3 kanavien välissä.
Article : Lämpötila-anturi
PartNo : 9137803
Usage : 1994-1995
Order Quantity : 1
Motonetistäkin ehkä saa, mutta kannattaa varmistaa sopivuus.
Toinen hyvä vaihtoehto on kysyä ProCarServiceltä 014-282200.
Matti
Anturi vaihdettu muutaman ärräpään ja ruhjeisten rystysten jälkeen, mutta mutta, CE valo vilkuttaa edelleen 3 kertaa. Mikä neuvoksi?
Onko näissä vilkkukoodeissa vaikutusta auton vuosimallilla? vaikka ilmoitin autoni vuosimalliksi 95, niin empä muistanut että auto on rekisteröity loppuvuodesta 95, elikkä vuosimalli onkin 96. Jos joku osaisi antaa ratkaisevan vihjeen niin olisin onnellinen, ettei tarvitsisi viedä metroautolle diagnoosiin
Re: Check engine
Noniin, isäukon saabbaassa tuo check engine nyt sitten viikonloppuna yhtäkkisesti syttyi, auto siis 9000i -91 lambdoineen kaikkineen. Ilmamassamittarin vaihdolla ei korjaantunut, eikä myöskään uusilla tulpilla eikä uudella virranjakajan kannellakaan (vanha näytti kuin olisi lyönyt jatkuvasti kipinää kakkoselle!). Taino, edellisten "korjausten" jälkeen auto toimi noin kaksi kilometriä kunnes check engine jälleen pamahti tauluun.
Autokin nyt vissiin on siinä limp home-moodissa, kulutus nousi pari litraa ylöspäin ja voimaa uupuu. Ilmeisesti rikkaalla pyörii kun tulpat oli ihan mustat ja märät.
Lambda-anturistako kannattaisi seuraavaksi vikaa hakea?
Autokin nyt vissiin on siinä limp home-moodissa, kulutus nousi pari litraa ylöspäin ja voimaa uupuu. Ilmeisesti rikkaalla pyörii kun tulpat oli ihan mustat ja märät.
Lambda-anturistako kannattaisi seuraavaksi vikaa hakea?
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
"To strive, to seek, to find, and not to yield."
Re: Check engine
Noniin elikkä check engine valo vilkkui 4 krt, vika taitaa olla tuossa Lämpötila-anturissa? Ei kellään sattuisi olemaan anturista kuvaa?
Ettei ruuvaisi väärän osan pois
Saab 9000 turbo di apc -90
Ettei ruuvaisi väärän osan pois
Saab 9000 turbo di apc -90
SAAB 900i
http://picasaweb.google.com/tommyyww/Sa ... 5196701922
ex 9000turbo cc -90
900i cc -88 airflow
http://picasaweb.google.com/tommyyww/Sa ... 5196701922
ex 9000turbo cc -90
900i cc -88 airflow