Korvia raastava meteli ajon aikana

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Korvia raastava meteli ajon aikana

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Eli lyhyesti ja nopeasti asiaan. CC tonnaristani kuuluu ainakin nopeusalueella 20 – 100 km/h kohtalaisen kova meteli ajon aikana, jonka lähtöpistettä en ole onnistunut vielä paikantamaan.

Seuraavaa on tutkittu:
Jarrukengissä / paloissa ei äkkiseltään näkynyt mitään jumittamiseen viittaavaa.
Autoa tutkittu ilmaan nostettuna ja renkaat pyörivät kunnolla.
Renkaat ostettu viime kesänä ja samalla tasapainoitettu.
Renkaat eivät ota kiinni lokasuojan kaariin.


Renkaina Continental kokoa 205/55R16

Vika / meteli häviää aika usein kun rattia kääntää hieman vasemmalle.

Kävin autoa näyttämässä eräälle klubilaiselle, joka tietää Saabeista enemmän kuin minä, mutta lyhyehkön koeajolenkin jälkeen emme vielä keksineet mistä tuo ääni voisi johtua.
:arrow: Kiitokset Latelle…


Onko jollain ilmennyt vastaavaa??
Viikonloppuna jos ehdin niin auto taas ylös ja tutkimaan missä vika.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Mimmi kirjoitti:Renkaanlaakerivialta kuullostaa, ainakin näin netin yli "kuunneltuna"
Mutta silti renkaat tuntuvat pyörivän hyvin kun niitä käsin pyörittää auto ilmaan nostettuna...Vai saako sitä tuolla tavalla selville mistä nurkasta se laakeri on menossa, kun ajaessa kuulostaa siltä että joka nurkasta tulee ääntä. :lol: :lol:

:arrow: Tietysti se ratin kääntö ja vian hetkittäinen häviäminen viittaisi vasempaan etupyörään.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
koshh
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 10:49
Paikkakunta: Oravasaari

Viesti Kirjoittaja koshh »

Ota kiinni jousesta toisella räpyllä samalla kun pyörität rengasta toisella, pitäisi tuntua tärinää jousessa jos on laakerivika.
Saab 96 V4 Super -78
Saab 9000 Aero -95 VI**N TCS Steg X Evo
Saab 9000 2.0t -97
Saab 9000 2.0t -97
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja Tuha »

koshh kirjoitti:Ota kiinni jousesta toisella räpyllä samalla kun pyörität rengasta toisella, pitäisi tuntua tärinää jousessa jos on laakerivika.
Ja samaa konstia voi koittaa ilmeisesti siis etu- ja takapäässä??
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
koshh
Matalapaineturbo
Viestit: 175
Liittynyt: Ke Tammi 26, 2005 10:49
Paikkakunta: Oravasaari

Viesti Kirjoittaja koshh »

Juu tottakai. Etupäässä tosin tuntee tärinän helpommin jousituksen tyypistä johtuen. Ja kannattaa korvat höröllä kuunnella epämääräisiä ääniä samalla.
Saab 96 V4 Super -78
Saab 9000 Aero -95 VI**N TCS Steg X Evo
Saab 9000 2.0t -97
Saab 9000 2.0t -97
east
"Tuplakaasari"
Viestit: 74
Liittynyt: Ti Marras 01, 2005 11:49

Viesti Kirjoittaja east »

Sama oire syksyllä. Pyöränlaakeri.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

jos on joku talo tms ihan tien vierellä, siitä kun ajaa ikkuna auki ohi niin ääni kimpoaa siitä hyvin, saa ainakin puolen selville mistä ääni tulee
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Koitettu toisilla renkailla ja meteli on ja vain pysyy..

Motonetistä ilmeisesti saa uusia laakereita, mutta millaisia ne ovat kestoltaan?? Sillä jos alkuperäinen kestää yli 550 000 km, niin odotan sitä samaa myös uudelta laakerilta. :lol: :lol:

EDIT: Paljonkohan esim. PCS:llä tai merkkiliikkeessä maksaa laakeri ja kaikki mitä sen asennukseen tarvitaan?
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Motonetin laakeri on ilmeisesti sama kuin alkuperäinen. Niitä ei "näihin päiviin" ole ollut kuin yhdeltä valmistajalta, aivan viime aikoina Biltema on ruvennut myymään omaa versiota epäilyttävän alhaiseen hintaan. Epäilyttävä siis siksi, että tuskin on ihan sama mötikkä kuin alkuperäinen, mutta pari (toistaiseksi) tyytyväistä ostajaa täälläkin on ilmoittautunut.

Tuskin se sun alkuperäinen on kestänyt 550tkm? Toki Saab on kertonut tonnarin laakerien kestävän auton iän, mutta jotain on markkinointi arvioinut ala- tai yläkanttiin, kun auton iäksi sen perusteella saadaan melko lailla poikkeuksetta 200-300tkm... :twisted: :twisted:
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja Tuha »

PCS:ltä tuli tälläinen vastaus:

Tonnarin laakerit tulevat napoineen kaikkineen eli
pelkkää laakeria ei saa. Meillä etunavan hinta on
135,- eli vuosimalleihin 90-98. Takanavan hinta on 115,-.
Valmistajat vaihtelevat jonkinverran, mutta SKF, FAG ja
muutama muu valmistaja on ollut paketeissa. Uusi napamutteri
tulee mukana ja muuta ei periaatteessa tarvitsekkaan.

Mutta koska kyseessä -88 vuoden CC tonnari tiedustelin asiaa uudelleen ja tässä vastaus:

Tilaamalla napoja kyllä saamme ja hinta on eteen 80,-/kpl
ja taakse 125,-/kpl. Toimitusaika on n.2vkoa.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja Tuha »

Suomik kirjoitti:Motonetin laakeri on ilmeisesti sama kuin alkuperäinen. Niitä ei "näihin päiviin" ole ollut kuin yhdeltä valmistajalta, aivan viime aikoina Biltema on ruvennut myymään omaa versiota epäilyttävän alhaiseen hintaan. Epäilyttävä siis siksi, että tuskin on ihan sama mötikkä kuin alkuperäinen, mutta pari (toistaiseksi) tyytyväistä ostajaa täälläkin on ilmoittautunut.

Tuskin se sun alkuperäinen on kestänyt 550tkm? Toki Saab on kertonut tonnarin laakerien kestävän auton iän, mutta jotain on markkinointi arvioinut ala- tai yläkanttiin, kun auton iäksi sen perusteella saadaan melko lailla poikkeuksetta 200-300tkm... :twisted: :twisted:
No auto on isälleni tullut 70 000 km ajettuna silloin joskus aikoinaan ja hän ei kyllä muista että siihen olisi koskaan laakereita vaihdettu napoihin. Ja tietääkseni muutama muukin osa autossa on alkuperäistä, vaikka kilometrejä takana jo kohtalaisesti. :lol: :lol: Esim. takaiskunvaimentajat ja jouset, joista ei ole tullut katsastuksessa ainakaan toistaiseksi sanomista. 8O
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

8O 8O 8O 8O

Kappas vaan! Mukavia poikkeuksia muuten niin ikävän säännönmukaisessa maailmassa! Eipä liene kovin huonosti pidetty autokaan...?

Pistetään muistiin, että napoja on SKF:n lisäksi myös FAG:in tekemänä. Tuo sinulle ilmoitettu etunavan hinta tuntuu nykyisin olevan paremmin "kohdallaan". Saisi se tietty vieläkin halvempi olla, mutta itelle maksoi pari vuotta sitten vielä Motonetissakin toista sataa.

Siispä palikkaa tilaukseen ja asentamaan! :wink:
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Kyllä tonnarin pyöränlaakerit kestää tuon verran, kun käyttö on asiallista, ja on osunut alunperin hyvät laakerit.

Ihan oma lukunsa on sitte kun alustaa madalletaan, tai autolla vedetään kaksion kokoista kusikoppia.
Väärä offset vanteissa tuhoaa etulaakerit joutuun...

Jos takaiskarit on noilla kilometreilla alkuperäiset, niin ei liene sillä juuri kärryä vedetty...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Tuha
"Hölösuu"
Viestit: 4958
Liittynyt: La Elo 02, 2003 10:09
Paikkakunta: Säkylä

Viesti Kirjoittaja Tuha »

ajn kirjoitti:Kyllä tonnarin pyöränlaakerit kestää tuon verran, kun käyttö on asiallista, ja on osunut alunperin hyvät laakerit.

Ihan oma lukunsa on sitte kun alustaa madalletaan, tai autolla vedetään kaksion kokoista kusikoppia.
Väärä offset vanteissa tuhoaa etulaakerit joutuun...

Jos takaiskarit on noilla kilometreilla alkuperäiset, niin ei liene sillä juuri kärryä vedetty...
Vuodesta -94 alkaen vedetty kesäisin säännöllisen epäsäännöllisesti venetraileria ja muuten aina silloin tällöin vuoden ympäri kevytperävaunua.

Kyllä ne takaiskarit ja jousetkin täytyy tässä kesän mittaan vaihtaa... :lol: :lol:
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68

Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
tapsak4
"Tuplakaasari"
Viestit: 75
Liittynyt: Ti Marras 02, 2004 11:04
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja tapsak4 »

Heps,

Mulla on nyt CSE:ssä 400.000 km jälkeen alkanut oikea etulaakeri antamaan vienoa ääntä ja ostin Motonetistä tänään uudet navat molemmin puolin. Hintaa oli se 108€/puoli ja ovat made in France Timkenin laakereilla kasatut. Mukana oli napamutterit ja tosiaankin pienet pussit laakerirasvaa.... Toisessa ketjussa oli tästä rasvasta juttua vuodelta 2006 - onko siihen tullut mitään konsensusta miksi pussukka on mukana? Vetarin spooreihinhan pitää laittaa lukitetta eikä rasvaa ja nuo laakerit ovat tietty suljettua lajia.

Tapsa
Vastaa Viestiin