Vaparin viilaaminen??

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
AlliumPorrum
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 13:29
Paikkakunta: Jyväskylä

Vaparin viilaaminen??

Viesti Kirjoittaja AlliumPorrum »

Turbo-saabistit varmaan pitävät tätä kysymystä vähintään koomisena, mutta siitä huolimatta en malta olla kysymättä... :D

Eli onko kellään kokemusta vapaastihengittävän 2.3:sen piristämisestä? Pystyykö esim. ruiskunohjauksella kikkailemaan lisää potkua? Sinällään tuo 150hv ei ole kovinkaan paljon 2.3:selle koneelle, eli voisi olettaa että reserviäkin vielä on.

Kesällä on tarkoitus poistaa tasapainoakselin ketju ja tuolloin kansi on joka tapauksessa auki. Eli sinällään tuossa samalla olisi helppo tehdä myös kannelle jotain, jos siis joku vaan tietää kertoa että kannattaako vaiva. Uskaltaisiko esim. kantta hieman laskea, vai meneekö koneen hajottamisen puolelle??

Vai pitäiskö sittenkin suoraan asentaa se perhana turbo... :wink:
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Noi vapareiden lastut vaan on kait yleensä yhtä tyhjän kanssa... näin ainakin kertovat esson baarissa ja omaakin kokemusta on 9000CS 2.0i:stä lastulla.

Perstuntumalta väittäisin että ainakin 2.0i:n lastuttaminen tuotti saman tuloksen kuin jos olisi ostanut kromatun pakoputken pään, wunderbaumin, 10 metriä tummennuskalvoa, karvanopat, 30" subbarin ja blondannut tukan ja alkanut kesällä pitämään pipoa ja talvella lippistä.

Jos vaihtoehtoja ei ole niin mikäpä siinä, lastu yhdistettynä virinokka-akseleihin ja virikanteen on varmasti tyhjää parempi, mutta ei sellanen moottori enää sovi Tonnarini keulille (IMHO). Toisaalta helpompaa ja halvempaakin on varmasti alkuunsa metsästää vaikka 2.3T kone keulille, se tarjoaa sellaisenaankin enemmän kuin viritetty 2.3i.

-J-
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

9-5T kirjoitti:TM tai TL testasi joskus noita lastuja ja kyllä niistä tuli luvatut olemattomat hepat ja käytös parani. Luulen että vaparin lastut auttaa enemmän kuin turbon vapaavirtaussuodatin.
Varmasti antavat enemmän kuin vapaavirtaussuodatin, joka ei vieläkään mielestäni anna juuri muuta kuin katu-uskottavuutta sitä kaipaaville.

Kyllä niiden oikeasti täytyy mitattavissa määrin vaikuttaa tehoon, muuten niitä tekevät ja myyvät firmat olisivat lirissä kuluttaja-asiamiehen kanssa. Käytännössä kuitenkin esim 10hp ja muutama Nm on täysin olematon lisäys Tonnarin kokoisessa malmikasassa, ei sitä huomaa jollei psyykkaa itseään oikein hyvin.

-J-
Maukka9
"Aero"
Viestit: 352
Liittynyt: Ma Marras 10, 2003 13:19

10hp

Viesti Kirjoittaja Maukka9 »

Samavika täälläkin...
2,3i automaatilla ajellaan. Kirjoitatte tosta 10hp teho nostosta :cry: mutta paljonko se vaparinlastutus nostaa vääntöjä :?:

Täällä ei tasapainoketju rallata, 150tkm ajettu...vm.90/91...vielä. Kertoivat huollossa että oikeasti se EI ole ketju mikä siellä kuluu vaan se on ratas josta kuluvat hampaat. Silloin alkaa ketju hyppimään yli rattaan hampaista josta ääni tulee. Huoltomiehellä oli mukana stetoskooppi (kuin lääkärillä ikään) jolla kuunteli rallatuksia. Vakuutti ettei mulla ole mitään syytä huoleen. Kunnon öljyt ja kilometrejä on vielä paljon edessä.

#1720
kooamas
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:24

Viesti Kirjoittaja kooamas »

Volvon vapari 2.4 -koneestahan on kaksi eri versiota, 140 heppainen ja 170 heppainen (ainakin vielä S60:ssä ja V70:ssä, uudesta 40-mallista en tiedä), ja tietääkseni noiden erona on nimenomaan ainoastaan lastu. Molemmissa koneissahan on sama maksimivääntö, toisessa vääntö ainoastaan saavutetaan eri paikassa käyrää. Mikäli tietoni pitää paikkansa, on mahdollista saada aikamoinen hevosten nousu vapariinkiin pelkällä lastuttamisella, tosin ei samanlaista voimannousua tietenkään kuin ahdetuissa.
AlliumPorrum
"Kaasari"
Viestit: 44
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 13:29
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja AlliumPorrum »

Eikös tuossa Volvon koneesa ole eri määrä venttiilejä, eli 10 / 20??

Mutta siis, taitaa olla niin että ei maksa vaivaa lähteä tuota viilaamaan, ainakaan jos se maksaa rahaa.

Eli: millainen jobi on vaihtaa tilalle turbon kone?? Mitä kaikkea joutuu vaihtamaan että saa vielä katsastettuakin? Ja mistä moista konetta kannattaisi alkaa etsimään?? Ei tuokaan varmaan ihan halpa vaihtoehto ole...

Ai niin, ja kun mulla on automaatti, niin pitäiskö vaihtaa myös loota? Onko tuo sama loota ja kestääkö??
Saabi C900
"Saabisti"
Viestit: 351
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 17:53
Paikkakunta: Vöyri
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Saabi C900 »

jasurakk kirjoitti:Eikös tuossa Volvon koneesa ole eri määrä venttiilejä, eli 10 / 20??
Pitää paikkansa.
Pekka Valtanen
"Hirsch"
Viestit: 786
Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja Pekka Valtanen »

jasurakk kirjoitti: Eli: millainen jobi on vaihtaa tilalle turbon kone?? Mitä kaikkea joutuu vaihtamaan että saa vielä katsastettuakin? Ja mistä moista konetta kannattaisi alkaa etsimään?? Ei tuokaan varmaan ihan halpa vaihtoehto ole...

Ai niin, ja kun mulla on automaatti, niin pitäiskö vaihtaa myös loota? Onko tuo sama loota ja kestääkö??
Minkä ikäisestä autosta on kyse? Halvimmaksi tullee ostaa samanikäinen tax-free -auto osan luovuttajaksi. Siitä saa kerralla kaikki pikkunippeleitä myöten ja loppuautosta vielä pisteosia myymällä voi jäädä jopa voiton puolelle.

Turbon laatikossa on pitemmät välitykset, ja taitaa se olla vahvempaa tekoakin.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Haza
"Hölösuu"
Viestit: 1288
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:59
Paikkakunta: Merimasku

Viesti Kirjoittaja Haza »

Saabi C900 kirjoitti:
jasurakk kirjoitti:Eikös tuossa Volvon koneesa ole eri määrä venttiilejä, eli 10 / 20??
Pitää paikkansa.
Vanhemmissa juu, uusissa taas ei..
en muista koska muuttui, muutta uusissa on kyllä molemmat versiot 20v..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Volvossa on säätyvät imuventtiilin ajoitukset, mikä tekee aika ison eron tuohon ohjelmalliseen virittämiseen vaparissa.

Saabin vaparissa ei juuri ole muuta tehtävissä kuin mulkata ruiskutusannos- ja sytytyskarttoja. Niin kauan kun pitää pysyä päästörajojen sisällä ei niillä saa paljoa aikaan.

-J-
Vastaa Viestiin