Mkorpela kirjoitti:
-Sen keskimmäisen letkunkin vedin irti ,ehkä jotain vaikutusta (takapuolituntumalla)mutta kun täällä hiekkatiellä testaa tulee kurvit vastaan muutenkin lujaa.
Jos magneettiventtiilistä sen W-letkun nyppäät irti niin kyllä pitäis ahtoneula heilahtaa lähes punaisen alueen lopulle ja seuraavaksi polttoaineen syöttö katkaistaan hetkellisesti "ylipaineen" tähden.
Jos noin ei tapahdu niin sulla on reippaanlainen vuoto ahtoputkistossa tai IC:ssa. Voihan sille mitsun ahtimellekin olla tullut tunnit täyteen, mut en pidä sitä kovin todennäköisenä.
Seuraava spekulaatio lähtee kuitenkin oletuksesta että sun hiekkatiellä ajamat testit oli niin hienovaraisia, että w-letku irroitettuna ahdot kyllä pomppaa kaakkoon kun seuraavassa testissäsi vähän päättäväisemmin poljet sitä kaasua...
Eli sen jälkeen jos se turbo-huoltokin levittelee käsiään kun ei löydä vikaa niin sit suosittelen testaamaan toisella moottorinohjaus-purkilla. Vahvasti epäilen että vuonna -98 tehtaalle tuli toimitettua läjä heikkolaatuisia fettejä jotka sit kolvattiin noiden B234R-trionic5 purkkien piirilevyille.
Mun auto menetti selittämättömästi ahtopaineensa vuonna 2001 ja kun mitään vikaa ei kolmen eri etsintärupeaman jälkeen löytynyt niin lopulta auton myynyt Saab-jälleenmyyjä vaihtoi moottorinohjaus purkin vaihtoautotakuuseen kuuluneena operaationa. Ongelma poistui.
Vuonna 2003 kaveriani kiinnosti vastaavanlainen vuoden -98 "karvalakki-Aero" kuin mikä minullakin on ja kävimme tuota yksilöä koeajamassa. Tonnari kulki kuin tulpaton mopo, ja tuolloin mankkuvenan w-letkun irroittamisella tulin aika vakuuttuneeksi, että kyseessä on sama vika kuin aikoinaan minunkin autossani. (Koeajolla nosti paineet vain keltaisen puoliväliin, mutta w-letku irroitettuna veti varsin säpäkästi fuel-cut tilaan kun kolmos vaihteella tarjosi vähän reilummin kaasua)
Jos autosi olisi toista vuosimallia tai 200hv versio niin en tätä kirjoittaisi.
Eli uskon, että ko. moottorinohjauksen vika koskee vain osaa näistä verrattain vähälukuisesti myytyjä, vm-98 B234R-softalla varustettuja tonnareita. (mitsun ahdin, 225hv/165Kw)
Mutta tutki ensin ne todennäköisemmät vian aiheuttajat, eli ahtoletkujen vuodot jne.