Viikatemies

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
rami191
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 20:57

Viikatemies

Viesti Kirjoittaja rami191 »

taisi kysellä mukaan.Kuskinpuolen alapallonivelen kolme kiinnityspulttia jotka tulee alatukivarteen leikkaantuivat poikki.Tulin tienpäältä satasenrajotukselta taajamaan ja käänsin parkkipaikalle kävelyvauhtia ja pam pyörä taittui lokasuojaa päin.Molemmat nivelet vaihdettu kuukausi sitten pultit tuli mukana 12,9 kovuutta näkyvät olevan,tuliko ylikiristettyä muuta selitystä en keksi.Varaosamyyjä tutkii pultteja, pari kantaa löytyi vanteen sisältä.Nyt tuli vähän arka olo varsinkin noissa turbon karstanpoltto vauhdeista.Uudet pultit parkkipaikalla ja ajo tallille ja tutkiin asiaan.Särkynyt ei mitään jarrusatula veti aluvanteeseen orkoset ja hieman etuhelma repssotti.
Avatar
mike
"Hölösuu"
Viestit: 1640
Liittynyt: To Touko 08, 2003 08:39
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mike »

Veikkaisin kyllä ylimomenttia. Oikea momentti taisi olla luokkaa 30 Nm eli ei paljoa. Pienethän ne on pultitkin.
Saabin omistaja vuodesta -90
900i16 -89, 507+ tkm
NG 9-5, -11 Vector TiD4
#334
Saabistiuki
"Aero"
Viestit: 437
Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Saabistiuki »

Jeps, pienet on pultit ja ylikiristys erittäin toden näköinen...jaiks, itsellä on korjaamon jäljiltä ne pultit... 8O
Muukkonen

Bmw 523 Touring
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Tai sitten liian löysällä.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Ja voihan vika olla noissa pulttiloissakin, 12.9 pultteja on monenlaisia, halpoja ja hyviä. :?

Vaan empä oo ennen kuullut, jotta pallukan pultit ois pettäneet ilman ojaanajoa. :(
rami191
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 20:57

Pulteista

Viesti Kirjoittaja rami191 »

nyt on vaihdettu molempiin niveliin entiset vanhatpultit uusin lukkomutterein,vanhojen pulttien kovuus on 10.9 Eipä nuo autoliikkeitten asentajatkaan ymmärtäneet,että mitä nivelen toimittaja hakee näin kovilla pulteilla jotka eivät kestä vääntöä (liian kovat) toisen puolen ehjää pulttia koeponnistettiin 80 nyyttonia jossa katkes.30 on oikea tiukkuus joten ylikiristys aika mahdoton lyhyellä lenkkiavaimella,ylikiristystä epäili ensimmäisenä maahantuoja.
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Oliko alapallonivel oikein paikallaan,eli tukivarren yläpuolella?? :roll:
Pari kertaa on tullut vastaan"ranetus",että niven on ruuvattu tukivarren alapuolelle!!
Tälläisissä asenuksissa kaikki paino ja vääntö tulee kyseisten 3:pultin varaan alapallon osalta! :twisted:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
rami191
"Tuplakaasari"
Viestit: 78
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 20:57

Sehän

Viesti Kirjoittaja rami191 »

on aika hyvä huomio,silloinhan kyllä tosiaan pultien rasitus on moninkertainen.Näin paljon remonttia tehneenä tuntuu ,että olis tullut toinen puolikin oikein vaihdoin molemmat puolet samaan aikaan.Mutta toisaalta mitä enempi tekee ja vauhdilla ja rutiinilla silloinhan se vahinko vaanii nurkantakana.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3599
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Viikatemies

Viesti Kirjoittaja wesku »

ecopower kirjoitti:Oliko alapallonivel oikein paikallaan,eli tukivarren yläpuolella?? :roll:
Pari kertaa on tullut vastaan"ranetus",että niven on ruuvattu tukivarren alapuolelle!!
Tälläisissä asenuksissa kaikki paino ja vääntö tulee kyseisten 3:pultin varaan alapallon osalta! :twisted:
Selvittäisikö joku tarkemmin miten ne voimat olisivat erilaisia riippuen siitä mille puolelle tukivartta pallonivel on kiinnitetty, tai ainakaan suurempia jos pallonivel kiinnitetään tukivarren alapuolelle ? Systeemihän liikkuu kuitenkin molempiin suuntiin ja iskut jotka vaikuttavat jousta puristavasti ovat yleensä voimakkaampia kuin jousen vapautumisesta aiheutuvat ?

kts. esim http://www.tamk.fi/terasrakenteet/opisk ... tokset.pdf
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Viikatemies

Viesti Kirjoittaja ajn »

pultit on kovat sen takia, että ne ei kulu, jos rakenteen osat pääsee liikkumaan toisiinsa nähden.
Jossain "kilpa-autossa" käytetiin aikoinaan jopa kierteettömältä lieriöosaltaan pintakarkaistuja pultteja pyöräntuenanssa, jossa oli leikkautumismahdollisuus vastaavantyyppisessä rakenteessä.
kyseiset pultit lienee olleet verraten suolaisen hintaisia.... :roll:
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Vastaa Viestiin