Viikatemies
Viikatemies
taisi kysellä mukaan.Kuskinpuolen alapallonivelen kolme kiinnityspulttia jotka tulee alatukivarteen leikkaantuivat poikki.Tulin tienpäältä satasenrajotukselta taajamaan ja käänsin parkkipaikalle kävelyvauhtia ja pam pyörä taittui lokasuojaa päin.Molemmat nivelet vaihdettu kuukausi sitten pultit tuli mukana 12,9 kovuutta näkyvät olevan,tuliko ylikiristettyä muuta selitystä en keksi.Varaosamyyjä tutkii pultteja, pari kantaa löytyi vanteen sisältä.Nyt tuli vähän arka olo varsinkin noissa turbon karstanpoltto vauhdeista.Uudet pultit parkkipaikalla ja ajo tallille ja tutkiin asiaan.Särkynyt ei mitään jarrusatula veti aluvanteeseen orkoset ja hieman etuhelma repssotti.
-
- "Aero"
- Viestit: 437
- Liittynyt: To Loka 14, 2004 21:32
- Paikkakunta: Mikkeli
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
- Paikkakunta: Vieremä
Pulteista
nyt on vaihdettu molempiin niveliin entiset vanhatpultit uusin lukkomutterein,vanhojen pulttien kovuus on 10.9 Eipä nuo autoliikkeitten asentajatkaan ymmärtäneet,että mitä nivelen toimittaja hakee näin kovilla pulteilla jotka eivät kestä vääntöä (liian kovat) toisen puolen ehjää pulttia koeponnistettiin 80 nyyttonia jossa katkes.30 on oikea tiukkuus joten ylikiristys aika mahdoton lyhyellä lenkkiavaimella,ylikiristystä epäili ensimmäisenä maahantuoja.
Oliko alapallonivel oikein paikallaan,eli tukivarren yläpuolella??
Pari kertaa on tullut vastaan"ranetus",että niven on ruuvattu tukivarren alapuolelle!!
Tälläisissä asenuksissa kaikki paino ja vääntö tulee kyseisten 3:pultin varaan alapallon osalta!
Pari kertaa on tullut vastaan"ranetus",että niven on ruuvattu tukivarren alapuolelle!!
Tälläisissä asenuksissa kaikki paino ja vääntö tulee kyseisten 3:pultin varaan alapallon osalta!
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Sehän
on aika hyvä huomio,silloinhan kyllä tosiaan pultien rasitus on moninkertainen.Näin paljon remonttia tehneenä tuntuu ,että olis tullut toinen puolikin oikein vaihdoin molemmat puolet samaan aikaan.Mutta toisaalta mitä enempi tekee ja vauhdilla ja rutiinilla silloinhan se vahinko vaanii nurkantakana.
Re: Viikatemies
Selvittäisikö joku tarkemmin miten ne voimat olisivat erilaisia riippuen siitä mille puolelle tukivartta pallonivel on kiinnitetty, tai ainakaan suurempia jos pallonivel kiinnitetään tukivarren alapuolelle ? Systeemihän liikkuu kuitenkin molempiin suuntiin ja iskut jotka vaikuttavat jousta puristavasti ovat yleensä voimakkaampia kuin jousen vapautumisesta aiheutuvat ?ecopower kirjoitti:Oliko alapallonivel oikein paikallaan,eli tukivarren yläpuolella??
Pari kertaa on tullut vastaan"ranetus",että niven on ruuvattu tukivarren alapuolelle!!
Tälläisissä asenuksissa kaikki paino ja vääntö tulee kyseisten 3:pultin varaan alapallon osalta!
kts. esim http://www.tamk.fi/terasrakenteet/opisk ... tokset.pdf
Re: Viikatemies
pultit on kovat sen takia, että ne ei kulu, jos rakenteen osat pääsee liikkumaan toisiinsa nähden.
Jossain "kilpa-autossa" käytetiin aikoinaan jopa kierteettömältä lieriöosaltaan pintakarkaistuja pultteja pyöräntuenanssa, jossa oli leikkautumismahdollisuus vastaavantyyppisessä rakenteessä.
kyseiset pultit lienee olleet verraten suolaisen hintaisia....
Jossain "kilpa-autossa" käytetiin aikoinaan jopa kierteettömältä lieriöosaltaan pintakarkaistuja pultteja pyöräntuenanssa, jossa oli leikkautumismahdollisuus vastaavantyyppisessä rakenteessä.
kyseiset pultit lienee olleet verraten suolaisen hintaisia....
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395