T16 tukehtuu

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
jari52
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Huhti 04, 2007 06:21
Paikkakunta: Hausjärvi

T16 tukehtuu

Viesti Kirjoittaja jari52 »

Missähän vika kun alkoi 2.0 T16 vm.89 työntämään mustaa savua ja ei käy kunnolla jos lainkaan.
Mittasin lämpötila-anturia kun moottori oli hiukan lämmin. Näytti n. 600 ohmia. ( kirja sanoo 80 asteiselle 320 ohmia joten lienee kunnossa).
Ilmamäärämittarin nastoista 2-6 lukema n. 360 ohmia ja lanka on ehjä.
Lähtee käyntiin jotenkin kun irroittaa IMM liittimen.
Kokeilin toisella polttoaineen ohjausyksiköllä ja sama juttu.
Bensapumppu toimii.
Mikähän on vaivana?
ju60ni
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 13:57
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja ju60ni »

Mulla teki tuota kun tulpat oli finaalissa . Platinat kesti n.35000 km.
95 2,3 vireessä
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Suostuuko siis ollenkaan käymään, vai sammuuko aina käynnistyksen jälkeen, röpöttämisen päätteeksi. Paukkuuko putkessa?

Katoppa, löytyykö haulla mitään samanlaisia oireita, kun laitat (kampiakselin) asentoanturi. Vika ei ole välttämättä anturissa, mutta se on toisinaan aiheuttanut moista. En nyt listaa tähän niitä kaikkia hakutuloksia; voit itse katsella otsikoista, mikä sinun ongelmaasi sopisi parhaiten.

Historia tuntee kertalaakista hajonneita antureita, sekä sellaisia, että toimii vain kylmänä hetken. :roll:
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
jari52
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Huhti 04, 2007 06:21
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja jari52 »

Ei kunnolla käynnisty kuin ottamalla IMM piuhan irti.
IMM lanka on kunnossa mutta tosi likainen sisältä.
Satunnaisesti lähtee käyntiin kun piuha on kiinni ja sitten röpöttää ja mustaa savua riittää. Täytyy kokeilla se asentoanturi. Varaosakin löytyy.
DI kasetin otin irti ja laitoin tulpat kiinni ja maadoitin ne. Hyvä kipinä kaikissa startatessa.
Frostgrey
"Hölösuu"
Viestit: 3722
Liittynyt: Ma Touko 26, 2003 22:05
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Frostgrey »

jari52 kirjoitti:Ei kunnolla käynnisty kuin ottamalla IMM piuhan irti.
IMM lanka on kunnossa mutta tosi likainen sisältä.
Satunnaisesti lähtee käyntiin kun piuha on kiinni ja sitten röpöttää ja mustaa savua riittää. Täytyy kokeilla se asentoanturi. Varaosakin löytyy.
DI kasetin otin irti ja laitoin tulpat kiinni ja maadoitin ne. Hyvä kipinä kaikissa startatessa.
Tuo kuullostaa kyllä ihan immuvialta, vaikka mittauksesi toistä väittää, oma 2.3i oli aivan samanlainen, ilman immua sai jopa käymään tyhjäkäyntiä, kun kiristi kaasuläppää vaan tarpeeksi auki. Tuli ajettua n. 400km ilman immua ja maantiellä kulutus oli n. 15l :wink: . Nyt on hommattu käytetty immu ja hyvin toimii :wink:
Saab 9-3 TTID Vector 2008
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1117
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Joo; IMMua veikkaan minäkin, jos kerran sen töpselin irrottamisella/ kiinnittämisellä on ylipäänsä jotain vaikutusta. Helpompi ainakin testata se, ennenkuin alkaa tuon asentoanturin kanssa voimistelemaan. Lanka voi olla ehjän näköinen, mutta mittari silti epäkunnossa.

Mitä muuten EDU näyttää slloin kun kone on (edes jonkinlaisessa) käynnissä? Olet varmaan stekannut kaikki alipaineletkut ja imusarjan letkuliitokset? Tuli vai mieleen, että esim. kovasti poljettaessa imusarjasta saattaa korkata letku, tai jopa ahtoputki saattaa irrota kaasuläppäkotelolta. Tällöin oireena on juuri röpöttävä käynti ja sammuminen, koska seokset ovat ihan mitä sattuu. Tällöin tosin EDU:n hetkellisen kulutuksen lukemat ovat luokkaa 50L/100km.

Ai mistäkö tiedän? No :oops: :oops: :oops: . Ja korjaus 0€!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
jari52
"Kaasari"
Viestit: 9
Liittynyt: Ke Huhti 04, 2007 06:21
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja jari52 »

Letkut ja liittimet katsottu.
Voisikohan IMM vikaantua kun autossa on dump valve?
On kylläkin toiminut viime syksystä. Lisäksi autossa on SP stage2 bensa ja ahtopaine lastut kiinni.
Ahtaa kyllä kun saa käyntiin. Mustaa savua vain tulee paljon.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ei vaparia ole? hyvin toden näköisesti juurikin immu tai imuvuoto.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin