Magneettiventtiilistä.. ja yleistä avautumista

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Mileo
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 20:24
Paikkakunta: Kemi

Magneettiventtiilistä.. ja yleistä avautumista

Viesti Kirjoittaja Mileo »

Katselin kyllä äsken lupaavimmat haulla löytyneistä noin 300 topicista, mutta varmuuden vuoksi kysyn vielä...

Miten tuon vm 97 tonnarissa olevan mankkuventtiilin kuuluu äännellä? Omani pitää pientä sirinää aina virtojen ollessa kytkettynä, mutta mitään muuta ääntä se ei itsestään enää pidä. Muistaakseni se vielä taannoin naksahti kuulvasti heti, kun koneelle antoi vähänkin kierroksia ( ei nyt toki kabiiniin asti kuulunut, mutta pellin alta operoitaessa kyllä ).

Vanhoista topiceista luin, että pitäisi naksahtaa myös silloin, jos kytkee tai irroittaa venttiilin johdon lennosta. Ei kuulu mitään silloinkaan. Lienee tarpeetonta mainita, että tuo kirottu kulkine liikkuu suunnilleen sellaista tahtia, että papparaiset menevät koppimopedeillaan ohi molemmilta puolilta :evil:

Tokihan se on ymmärrettävää, että mankku olisi rikki, onhan se jo ainakin 1000 km jaksanutkin :evil: :evil:

Muutenkin minä alan pikkhiljaa ymmärtää, mitä jenkit tarkoittavat meuhkatessaan niistä kuutiotuumistaan ja niiden autuaaksi tekevästä vaikutuksesta. Ei niitä todellakaan ainakaan turbolla näköjään korjata.

Lähtökohtaisestihan tuollainen matalapaineturbo on juurikin niin ankea, kuin nimitys antaa ymmärtää. Sitten kun onneton saabisti tilaa siihen Stage1 softan ja mangneettiventtiilin, jonka hinnalla luulisi saavan vähintään avaruusteknologiaa, niin mitä sitä hulluja.... pelkkiä ongelmia siitä seuraa :evil: :twisted:

Aluksihan kulkine toimi Nordicin Stage1 setillä muuten hienosti, mutta suuremiilla ahdolla alkoi tolkuton nykiminen. Tämä korjaantui DI-kasetin vaihdolla. Sitten auto toimi oikein hyvin, mutta kirottu ilmastonmuutos paljastui propagandaksi ja talvi tuli ja jäädytti tiet sietämättömän liukkaiksi.

Kevään koittaessa korkeapaine valtasi ilman ja saabistin mielen, mutta auto jatkoi matalapaineella. Totesin magneettiventtiilin antautuneen ja hain liikkeestä uuden takuuseen. Edelleenkään ei auto tuntunut siltä, kuin pitäisi eli vakiota paremmin mentiin, mutta mitään potkua ei kyllä tuntunut. Painemittaria en omista, mutta liikkeessä mittasivat maksimiahtojen olevan 0,8bar ja bypassin vaihdon jälkeen 0,9bar. 80-120kmh nelosvaihteella lähtien 80km/h:sta vei noin 7,5-8s. Paremmin pitäisi mielestäni liikkua.

Alipaineletkut ajattelin seuraavaksi vaihtaa, kun ainakin bypassin ohjausletku näyttää hyvinkin murealta ihan sanan varsinaisessa tarkoituksessa eli letku murenee käsiin.

Mutta nyt sitten mennäänkin peruspaineilla eli lähtöruudussa ollaan :evil: :twisted: :lol:

Mistähän saa tilata sellaisia "jurppii" tarroja Saabin takalasiin......
#2568
9000 CS 2.0t -97
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1781
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Tarkistapa ettei hukkaportti ole jämähtänyt. Itse en ole venasta mitään kovempää ääntä koskaan kuullut, enkä oikein jaksa uskoa, että siitä pitääkään kuulua.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Mileo
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 20:24
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja Mileo »

Tuon avautumisviestin jälkeen auto alkoi yhtäkkiä toimia aivan normaalisti. En tehnyt vian korjaamiseksi mitään. Sitten taas eilen loppui kulku kuin seinään. Kiihdytin suljetulla alueella viitosvaihteella 100-150 joka meni kuten stage ykkösellä pitääkin mennä ja sen jälkeen sitten oltiinkin taas peruspaineilla. Ja ollaan edelleen. Vika on siis mallia on/off.

Hukkaportti ei ole jumissa.

Mulla on tämä stagetus aiheuttanut paineen nousua lähinnä kuskin verisuonissa eikä niinkään auton imusarjassa. Rehellisesti sanottuna tuo on toiminut reilusti alle puolet siitä ajasta, jonka se on ollut asennettuna.
#2568
9000 CS 2.0t -97
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Mulla se on sirissy koko sen ajan kun se on mull ollu, sekä uus että va
nha. Ja ihan ok toimii silti.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Jartsu
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Touko 25, 2005 23:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Jartsu »

Hinnan puolesta voisi olettaa, että mankkuvena sisältää jotain "Alien Hi-Techiä"... tai muuta ihmistä suurempaa tekniikkaa. Eipä kestä käytössä kuitenkaan montaakaan valovuotta.

Ensimmäinen kohde missä toivoisi kiinalaisen kopiointuotannon tuottavan halvempia ja kestävimpiä replikoita!!
900 2.1i Classic -93
9000 CS 2.0t -98
#2482
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Mulla on hajonnut kolme mankkua.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Purin tossa just yhen risan mankun. se peltilipare ihan päreinä siellä. Onko ideoita millanen lipare tonne kannattas laittaa tilalle? ts. mistä saa
helpoiten sopivan pellin palan.
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Pitäisi olla sellaista terästä, että magneetti ottaa hyvin kiinni. Tavallinen pelti on liian pehmeää ja tuo alkuperäinen lipare on ilmeisesti liian kovaa tavaraa. Jotain siltä väliltä sitten.
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

JouniCSE kirjoitti:Purin tossa just yhen risan mankun. se peltilipare ihan päreinä siellä. Onko ideoita millanen lipare tonne kannattas laittaa tilalle? ts. mistä saa
helpoiten sopivan pellin palan.
Tuo on onnistuneesti korjattu rakotulkin palalla.

Lisää juttua aiheesta:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... na&start=0

ja

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=8781
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5254
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Millaista laatua lie VEMS:n verkkokaupassa myytävä mankkuvena, ei ole hinnalla pilattu, mutta metallikuorinen ja "jämäkän näköinen".
Ja saisiko tämän pultattua orkkiksen tilalle.

Kuva

http://shop.vems.hu/catalog/product_inf ... 38c072e804

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Tuo saattaisi jopa toimia.
Vastukseksi on ilmoitettu 30 Ohm, kun alkuperäinen on mitattu 35 Ohmiksi.
Speksit saattaa olla tarpeeksi lähellä toisiaan, odotan mielenkiinnolla jonkun testaavan tuota.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
olli9000CDturbo
"Aero"
Viestit: 431
Liittynyt: Ti Elo 03, 2004 10:08
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja olli9000CDturbo »

MacTurbo kirjoitti:Tuo saattaisi jopa toimia.
Vastukseksi on ilmoitettu 30 Ohm, kun alkuperäinen on mitattu 35 Ohmiksi.
Speksit saattaa olla tarpeeksi lähellä toisiaan, odotan mielenkiinnolla jonkun testaavan tuota.
Jos toimii, niin ei ainakaan paljon orkkista huonompi voi olla :lol:
#1249
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
Mileo
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 20:24
Paikkakunta: Kemi

Viesti Kirjoittaja Mileo »

Kävin eilen hakemassa uuden mankkuventtiilin ja hetihän sen huomasi, että se edellinen oli susi jo syntyessään.

Maahantuojakin oli kuulemma kiinnostunut, että mitenkäs samaan autoon on pitänyt magneettiventtiili vaihtaa kaksi kertaa kolmen kuukauden sisällä. Heillä ei kuulemma ole mitään tietoa, että tämän osan kanssa olisi mitään ongelmia... Pitäisiköhän maahantuojaa informoida porukalla :)
#2568
9000 CS 2.0t -97
Make5
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 19:50
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Make5 »

Kyllähän firmaa voisi jotenkin reklamoida jos ei heillä itsellään tietoa ole, tuntuu kaveritkin ihmettelevän kun saabista on "aina se sama osa rikki"
#2633
Tomaatti9000
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2074
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

On informoitu

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Mileo kirjoitti:Kävin eilen hakemassa uuden mankkuventtiilin ja hetihän sen huomasi, että se edellinen oli susi jo syntyessään.

Maahantuojakin oli kuulemma kiinnostunut, että mitenkäs samaan autoon on pitänyt magneettiventtiili vaihtaa kaksi kertaa kolmen kuukauden sisällä. Heillä ei kuulemma ole mitään tietoa, että tämän osan kanssa olisi mitään ongelmia... Pitäisiköhän maahantuojaa informoida porukalla :)
Olen informoinut asiasta maahantuojaa ja kysellyt magneettiventtiilin hajoamisen syitä :evil: Pistäkäähän muutkin viestiä sinne suuntaan, jos jotakin muutosta tapahtuisi.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Vastaa Viestiin