Ovien kosteussulkumuovi, kaapelit oviin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
hma
"Aero"
Viestit: 386
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Ovien kosteussulkumuovi, kaapelit oviin

Viesti Kirjoittaja hma »

Nyt kun tuota ovipahvien ja pellin välissä olevaa kosteussulkumuovia ei meinaa oikein mitenkään saada irti ehjänä, niin onko tietoa saako tätä uutena järkihintaan Saabilta? Mikäli ei, niin hyviä vinkkejä sen kokoonparsimiseen.. Esim. löytyykö vastaavaa materiaalia jostain, josta voisi tehdä korjauspaloja. Haulla löytyi aiheesta sen verran, että kiinnitysmateriaali on tiedossa (http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=44711). Mitä lienee se valkoinen leveä teippi, jolla kosteussulku on kiinnitetty ovipeltiin alareunastaan?

Harmillisen tiukasti on vedelty johdot kiinni nippusiteillä ovipeltiin siten, että tuo suoja jää väliin - kohtalaisen vaikeaa saada ehjänä pois.

Homman nimi on siis kaiutinkaapelia vetäminen oviin, jonka vuoksi nuo melkein pitää saada edestä pois, jotta pääsee käsiksi ovesta lähtevään kaapeliputkeen.

Muita hyviä vinkkejä koko operaatioon jos joku sattuu olemaan sellaisen tehnyt?

Ihan ei kehtaisi jeesusteipillä parsia...

Edit: Aiheeseen liittyviä kuvia: http://www.ntz.se/saab/kabeldorr/index.html (tämä kaveri on näemmä kylmästi repinyt koko muovin ja teipit irti..)
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Ovien kosteussulkumuovi, kaapelit oviin

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

hma kirjoitti:Homman nimi on siis kaiutinkaapelia vetäminen oviin, jonka vuoksi nuo melkein pitää saada edestä pois, jotta pääsee käsiksi ovesta lähtevään kaapeliputkeen.
Irrottappas se oviliitin ensin ja tuumaile sitten haluatko todella vetää piuhan sitä kautta. Kyllä se sieltäkin onnistuu sillä itsekin olen sitä kautta johdot vetänyt ovikaiuttimille mutta ei ollut ihan helppo homma.
hma
"Aero"
Viestit: 386
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ovien kosteussulkumuovi, kaapelit oviin

Viesti Kirjoittaja hma »

vtp9k kirjoitti:
hma kirjoitti:Homman nimi on siis kaiutinkaapelia vetäminen oviin, jonka vuoksi nuo melkein pitää saada edestä pois, jotta pääsee käsiksi ovesta lähtevään kaapeliputkeen.
Irrottappas se oviliitin ensin ja tuumaile sitten haluatko todella vetää piuhan sitä kautta. Kyllä se sieltäkin onnistuu sillä itsekin olen sitä kautta johdot vetänyt ovikaiuttimille mutta ei ollut ihan helppo homma.
Joo, irrottelin sen jo ja kyllähän se suoraan sanottuna veemäiseltä vaikuttaa. 1,5 neliömillinen tuntuis menevän niistä joutorei'istä juuri ja juuri Jamie Hynemanin opeilla (with enough lubrication, we can accomplish anything...).

Tuleekos ne johdot liittimeltä muuten kojelaudan sisällä siihen pyöreään kumikaulukseen, joka siellä sivussa on?

Mutta, mitä muita vaihtoehtoja niille kaapeleille edes olisi?
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Voihan tuohon ottaa vielä haastetta ja tilata parit kaapelikengät osanumeroilla...

Article : Kaapelikenkä
PartNo : 8587552
Usage : AREA, 0, 5-1, 5 MM2
Order Quantity : 1

Article : Kaapelikenkä
PartNo : 8593964
Usage : AREA, 0, 8-1, 5 MM2
Order Quantity : 1

Eli tuossa ovat uros ja naaraspuolet. Noita yhteensä 8kpl, eli 4 molempia. Saat tehtyä alkuperäisillä liittimillä nuo ovijohdot, mikäli vielä innostusta riittää :D.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
hma
"Aero"
Viestit: 386
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja hma »

G-mies kirjoitti:Voihan tuohon ottaa vielä haastetta ja tilata parit kaapelikengät osanumeroilla...

Article : Kaapelikenkä
PartNo : 8587552
Usage : AREA, 0, 5-1, 5 MM2
Order Quantity : 1

Article : Kaapelikenkä
PartNo : 8593964
Usage : AREA, 0, 8-1, 5 MM2
Order Quantity : 1

Eli tuossa ovat uros ja naaraspuolet. Noita yhteensä 8kpl, eli 4 molempia. Saat tehtyä alkuperäisillä liittimillä nuo ovijohdot, mikäli vielä innostusta riittää :D.
Noh, kyllä se liittimen läpi vetäminen on pienin murhe tässä suossa :)

8? Eikös kuitenkin neljä riittäisi etuoviin?
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
hma
"Aero"
Viestit: 386
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Ovien kosteussulkumuovi, kaapelit oviin

Viesti Kirjoittaja hma »

hma kirjoitti:Nyt kun tuota ovipahvien ja pellin välissä olevaa kosteussulkumuovia ei meinaa oikein mitenkään saada irti ehjänä, niin onko tietoa saako tätä uutena järkihintaan Saabilta?
Ilmeisesti 9795857 ja hintaa arviolta 60-100e/kpl, eli ei...
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

hma kirjoitti:8? Eikös kuitenkin neljä riittäisi etuoviin?
Ei, kun tarvitset sekä oven liittimeen 2 nastaa(onhan sinulla 2 piuhaa?) että korin puolelle 2 nastaa ja saman toiselle puolelle. Mitä tulee yhteensä? 2+2+2+2=8 eli 4 naarasta ja 4 urosta.

Ja tuo kosteussulkumuovi muistuttaa läheisesti parketin/laminaatin alle tulevaa äänieristyssolumuovia tms, joten sellaisenkin luulisi käyvät kunhan leikkelee sen mallin mukaan. Siis solumuovirullasta vaan palaa hakemaan.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Joo, kyllä sitä solumuovia saa ostettua ainakin alan liikkeistä, ja vielä halvalla. Jos vaan vanhasta on sen verran jäljellä, että saa sabluunan...

:idea: Huonekaluliikkeistäkin voisi kysellä; huonekalupaketeissa käytetään sitä yleisesti. Itse juuri talvella heitin roskiin ainakin yhden tonnarin ovien verran tuota muovia, kun hommattiin Iskusta hylly. (Sorii :oops: ) Eihän se nyt ehkä ihan 100% samaa ole esim. vahvuudeltaan, mutta matsku lienee juuri oikeata. Luulisi että tarvitseva saa huonekaluliikkeessä kaivella varaston /lastauslaiturin roskaläjää, jos esittää asiansa oikein.

Cc:hen vedin keskulukituksen johdot (kuskille ovimoottori ja pelkurille ohjaus) juurikin tuolta saranan liittimien kautta, ja vielä alkuperäistä vastaavilla kaapelikengillä. Ei ollut paha rasti, ja nuo kengät on ihan yleismallisia, eli ei ole niitäkään syytä Saabilta hakea. Ite keräsin tarvittavat silloisen työpaikan "miljoonalaatikosta" ja hienosti sopivat. Jos ei sopivaa miljoonalaatikkoa ole lähistöllä, niin sähkö- tai elektroniikkaliikkeestä löytyy varmasti muutaman sentin kappalehintaan.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
hma
"Aero"
Viestit: 386
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja hma »

G-mies kirjoitti: Ei, kun tarvitset sekä oven liittimeen 2 nastaa(onhan sinulla 2 piuhaa?) että korin puolelle 2 nastaa ja saman toiselle puolelle. Mitä tulee yhteensä? 2+2+2+2=8 eli 4 naarasta ja 4 urosta.
Joo, aivan. Käsitin että nuo osat oli ne muoviset liittimet kokonaisuudessaan piikkeineen.
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
hma
"Aero"
Viestit: 386
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja hma »

Suomik kirjoitti:Joo, kyllä sitä solumuovia saa ostettua ainakin alan liikkeistä, ja vielä halvalla. Jos vaan vanhasta on sen verran jäljellä, että saa sabluunan...
G-mies kirjoitti: Ja tuo kosteussulkumuovi muistuttaa läheisesti parketin/laminaatin alle tulevaa äänieristyssolumuovia tms, joten sellaisenkin luulisi käyvät kunhan leikkelee sen mallin mukaan. Siis solumuovirullasta vaan palaa hakemaan.
Pitääpä lähtä etsimään. Vielä kun vastaavaa kamaa sais suoraan teippinä/liimalla, niinkuin tuo alareunassa oleva valkoinen tavara, niin voisi suoraan sillä paikkailla.
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1111
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Esim. sprayliima on aika häijyä tavaraa, ja toiminee tuossa kohtaa ihan hyvin. Pidät vain huolen, ettet liimaa kaikkia oven sisuskaluja, esim. lukkomekanismin varpuja!

Ei se ilmastointiteippikään suuri synti ole ainakaan alkuperäisyyttä ajatellen; teipillä nuo tonnarin ovet Uudessakaupungissakin "viimeisteltiin". Uudemmissa voi olla eri juttu.. Jotta entisöinti olisi täydellinen, ostin tarkoitusta varten alkuperäisen kaltaista mustaa ilmastointiteippiä hopeisen sijasta. :lol:
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
hma
"Aero"
Viestit: 386
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja hma »

Suomik kirjoitti:Esim. sprayliima on aika häijyä tavaraa, ja toiminee tuossa kohtaa ihan hyvin. Pidät vain huolen, ettet liimaa kaikkia oven sisuskaluja, esim. lukkomekanismin varpuja!
Joo sitä löytyykin ja sittenhän on aina luotettava sika... ;) Plus tietysti tuota lakunauhaa.

K-raudasta löytyi kuus milliä vahvaa "retkipatjaa", eli sokkelikaistaa, joka näkyy olevan aikalailla hyvää korjausmateriaalia.
Suomik kirjoitti: Ei se ilmastointiteippikään suuri synti ole ainakaan alkuperäisyyttä ajatellen; teipillä nuo tonnarin ovet Uudessakaupungissakin "viimeisteltiin". Uudemmissa voi olla eri juttu.. Jotta entisöinti olisi täydellinen, ostin tarkoitusta varten alkuperäisen kaltaista mustaa ilmastointiteippiä hopeisen sijasta. :lol:
Voi kuule, nää on ainakin viimeistelty ihan maalarinteipillä... :D Poislukien tuo alareunan leveä nauha/teippi, jollainen olisi kuin nyrkki pe^H^Hsilmään tähän paikkailuun. Muistuttaa etäisesti normaalia kakspuolista teippiä.

Ilmastointiteipin kanssa on vaan aina ihan arvassa, että sattuuko ko. merkkinen pysymään kiinni 1kk vai 12kk.
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Minä korjailin nuo kosteussulut sekä satkusta että tonnarista tuolla parketinalus solumuovilla, ja kiinni maalarin-/ilmastointiteipillä.
Hyvin on kosteus pysyny :)
Eli toimiva on ollut.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
hma
"Aero"
Viestit: 386
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja hma »

Oulusta löytyi entisestä Pohjolan Kumista (nykyään ilmeisesti Etolan omistuksessa) tuollaista 2x30 millistä solukuminauhaa/-teippiä, joka oli kuin tehty tähän hommaan. Samoin tuota lakunauhaa.
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1785
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Sen lakunauhan voi myös kätevästi halkaista ohuella askarteluveitsellä. Kun sitä hiukan lämmittää otta se taas hyvin kiinni. Näin kosteussuojan poisto/asennus on todella yksinkertaista. Se valkoinen teippi on maalarinteippiä.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Vastaa Viestiin