ACC3 - lämpötilan säätömoottori

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

ACC3 - lämpötilan säätömoottori

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Morjensta pöytään, kattelin hakutoiminnolla hetken ja ei löytynyt varteenotettavia löydöksiä.

Elikkäs lämpötilan säätömoottri brakaa, pitää hirveää hammasratas meteliä. Käsin kun avittaa säätö liikkuu mutta itekseen takertelee ja välillä liiku ollenkaan.

ACC-paneeli plugattu irti ja samaten akulla nollattu koko pirssi.

Ilmeisesti säätömoottori on rikki. Onko kukaan vaihtanut ko. laitosta 95-98vm tonttuun ja löytyykö joltain käytettynä ? Uusi on aika arvokas.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Mimmi kirjoitti:Askelmoottori vai vaihteisto?
Askelmoottorissa on voinut akseli liikahtaa, jolloin säätö pitää meteliä, eikä aina säädä.
Minulla oli vastaava ongelma (lämpötilasäätö ei toiminut) ja syynä oli lämpötilan säätömoottorin päästä vipu irti (kurkkasin ensin akvaarion päästä vivun kunnon).

Sinulla on muuten siinä vieressä samanlainen moottori, joka säätää ulko/sisäkiertoa.
Käsin pääsee kopeloimaan sitä heti ACC:n takana ja se kurisee ja yrittää liikuttaa tankoa joka menee puhallusmoottorille. kumpi tämä on vaihteisto vai askelmoottori ?
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Mulla hajosi viime kesänä askelmoottori. Vaihdoin koko paketin. Kohtuu helppo homma, tosin hidasta purkamista jonkin verran. Osan sain hankittua käytettynä. Pistä ostoilmoitus palstalle.
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Joo pitää alkaa repimään kojelauta pois sopivana ajankohtana kun ajossa suht paljon ja ei viitti irtonaisella kojelaudalla ajaa jos sattuu jotain. Tällä hetkellä käsin tulee säädettyä acc reijän kautta suoraan vivusta lämpötilaa :D :D :D
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Mimmi kirjoitti:Täh?
Kuinka kauan irroitat kojelaudan kantta? Siihen kun menee noin 3 minuuttia. Suurin työhän on kaivaa sopiva torxavain ja 8mm hylsy.
Sulla on varmaan väljempi ku mulla, kanittaa jokapaikasta mukavasti että pitää pilariverhoilut ottaa myös pois että saa kaiutinritilät ehjänä pois... :lol:
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Mimmi kirjoitti:Niidenkin irroitus kuuluu mainitsemaani irroitusaikaan.
Tonnaria on tietääkseni tehty vain yhdellä kojelaudan rungolla ja pilariverhoiluilla.
Sitten olet vaan superhyvä ja nopea kaikessa.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Mimmi kirjoitti:Miten sinä saat kulumaan aikaa 14 ruuvin irroitukseen? Tämä luku sisältää myös kaiutinritilöiden kiiinnitysruuvit (6kpl).
Tyhmällä kestää...
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1797
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Mimmi kirjoitti:Miten sinä saat kulumaan aikaa 14 ruuvin irroitukseen? Tämä luku sisältää myös kaiutinritilöiden kiiinnitysruuvit (6kpl).

Tekemällä mestariksi. Kun sen on muutaman kerran tehnyt, niin se on tosiaan hetken homma. A-pilarin verhoiluu lähtee parhaiten voimakkaalla vetäisyllä ylä viistoon jolloin kiinnitysklipsut ei pääse rikkomaan takana olevaa uraa,johon klpisu menee. Sitten klipsut irti ja verhoiluun takaisin ja verhoilu painamalla kiinni. Loppu onkin vieläkin helpompaa.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

pevi kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Miten sinä saat kulumaan aikaa 14 ruuvin irroitukseen? Tämä luku sisältää myös kaiutinritilöiden kiiinnitysruuvit (6kpl).

Tekemällä mestariksi. Kun sen on muutaman kerran tehnyt, niin se on tosiaan hetken homma. A-pilarin verhoiluu lähtee parhaiten voimakkaalla vetäisyllä ylä viistoon jolloin kiinnitysklipsut ei pääse rikkomaan takana olevaa uraa,johon klpisu menee. Sitten klipsut irti ja verhoiluun takaisin ja verhoilu painamalla kiinni. Loppu onkin vieläkin helpompaa.
Juu kiitos :) , olen kyllä irroittanut -89 tästä -98 tontustani muutamia kertoja kojelaudan, siihen vain tuntuu itsellä tuhraantuvan sen verran aikaa että sille pitää varata aika+ sitten tutkiskella moottorimekanismia. Ilmeisesti itse moottori on viallinen, vaihteisto varmaankin on ehjä.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Mimmi kirjoitti:Onko sinulla se vipu paikalaan (vaihteiston) akselissa, vai onko se irrallaan? Jos vipu on kiinni akselissa ja se tuntuu liikkuvan herkästi, on todennäköisimmin moottorin hammaspyörä liikahtanut pois paikaltaan ja ainoastaan vaihteisto vastustaa vivun liikuttamista.
Vipu on paikallaan akselissa ja liikkuu jos kädellä auttaa samalla kun automatiikka itse yrittää sitä liikuttaa, vipu ei liiku sormivoimalla ilman automatiikkaa. Kauheaa rutinaa ja raksutusta pitää...
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Mimmi kirjoitti:Moottori on kiinni siinä peltilevyssä kahdella TX10 ruuvilla. Ne irrottamalla saat moottorin käteen tutkittavaksi. Jos moottori on viallinen, lähin varaosa on vieressä (sisäkierron moottori.
Tämä proseduuri tosin vaatii kojelaudan kannen irroituksen.
Ok :lol: , pitää viikolla saada aikaiseksi, tällä hetkellä meinaa "happi loppua ja kunto heikko". :oops:
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Jepsistä, elikkäs koko yksikkö vaihdettu (lämpötilan säätömoottori+vaihteisto,suuttimien ohjausmoottori+vaihteisto ja lämpötila-anturi).

Oulusta löytyi toimiva käytetty osa, jonka vaihdoin yhtenä pakettina. Hommaan tuhraantui yhteensä 3h aikaa ja kädet ruvella oikeiden työkalujen puutteen vuoksi. Vaikein on taaimmaisen torksin irroitus, muuten ei nimettäviä ongelmia ollut.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Mimmi kirjoitti:Nyt sitten korjaamaan vanha ja myyntiin :wink:
Joo, ei, onhan siinä ainakin yksi ehjä moottori jota voi käyttää varaosana tarvittaessa :) ... Ilmeisesti moottori brakas kun se keskiö ei pyörinyt ollenkaan mikä on moottorin keskellä, ulkona, niitin tapainen, musta...
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1676
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Mimmi kirjoitti:Onneksi sait kuntoon.
Kauankos muuten avasit kojelaudan kantta?
Hmm, ajoin auton halliin, tsekkasin et missä työkalut on, pikkuhiljaa ruuvailin ruuvi kerrallaan, varmaan about 20-30min ja tämä aika sisältää hanskalokeron irroituksen myös... 8)
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Minulla oli kerran tuo lämmönsäätövipu irronnut akselista, mutta moottori oli muuten ihan ehjä.

Puuta akselin toiselle puolen ja pari napakkaa iskua vivun päähän, niin tuli parempi kuin venäläinen uusi. ;-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Vastaa Viestiin