ACC3 - lämpötilan säätömoottori
ACC3 - lämpötilan säätömoottori
Morjensta pöytään, kattelin hakutoiminnolla hetken ja ei löytynyt varteenotettavia löydöksiä.
Elikkäs lämpötilan säätömoottri brakaa, pitää hirveää hammasratas meteliä. Käsin kun avittaa säätö liikkuu mutta itekseen takertelee ja välillä liiku ollenkaan.
ACC-paneeli plugattu irti ja samaten akulla nollattu koko pirssi.
Ilmeisesti säätömoottori on rikki. Onko kukaan vaihtanut ko. laitosta 95-98vm tonttuun ja löytyykö joltain käytettynä ? Uusi on aika arvokas.
Elikkäs lämpötilan säätömoottri brakaa, pitää hirveää hammasratas meteliä. Käsin kun avittaa säätö liikkuu mutta itekseen takertelee ja välillä liiku ollenkaan.
ACC-paneeli plugattu irti ja samaten akulla nollattu koko pirssi.
Ilmeisesti säätömoottori on rikki. Onko kukaan vaihtanut ko. laitosta 95-98vm tonttuun ja löytyykö joltain käytettynä ? Uusi on aika arvokas.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Käsin pääsee kopeloimaan sitä heti ACC:n takana ja se kurisee ja yrittää liikuttaa tankoa joka menee puhallusmoottorille. kumpi tämä on vaihteisto vai askelmoottori ?Mimmi kirjoitti:Askelmoottori vai vaihteisto?
Askelmoottorissa on voinut akseli liikahtaa, jolloin säätö pitää meteliä, eikä aina säädä.
Minulla oli vastaava ongelma (lämpötilasäätö ei toiminut) ja syynä oli lämpötilan säätömoottorin päästä vipu irti (kurkkasin ensin akvaarion päästä vivun kunnon).
Sinulla on muuten siinä vieressä samanlainen moottori, joka säätää ulko/sisäkiertoa.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Sulla on varmaan väljempi ku mulla, kanittaa jokapaikasta mukavasti että pitää pilariverhoilut ottaa myös pois että saa kaiutinritilät ehjänä pois...Mimmi kirjoitti:Täh?
Kuinka kauan irroitat kojelaudan kantta? Siihen kun menee noin 3 minuuttia. Suurin työhän on kaivaa sopiva torxavain ja 8mm hylsy.

Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Mimmi kirjoitti:Miten sinä saat kulumaan aikaa 14 ruuvin irroitukseen? Tämä luku sisältää myös kaiutinritilöiden kiiinnitysruuvit (6kpl).
Tekemällä mestariksi. Kun sen on muutaman kerran tehnyt, niin se on tosiaan hetken homma. A-pilarin verhoiluu lähtee parhaiten voimakkaalla vetäisyllä ylä viistoon jolloin kiinnitysklipsut ei pääse rikkomaan takana olevaa uraa,johon klpisu menee. Sitten klipsut irti ja verhoiluun takaisin ja verhoilu painamalla kiinni. Loppu onkin vieläkin helpompaa.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Juu kiitospevi kirjoitti:Mimmi kirjoitti:Miten sinä saat kulumaan aikaa 14 ruuvin irroitukseen? Tämä luku sisältää myös kaiutinritilöiden kiiinnitysruuvit (6kpl).
Tekemällä mestariksi. Kun sen on muutaman kerran tehnyt, niin se on tosiaan hetken homma. A-pilarin verhoiluu lähtee parhaiten voimakkaalla vetäisyllä ylä viistoon jolloin kiinnitysklipsut ei pääse rikkomaan takana olevaa uraa,johon klpisu menee. Sitten klipsut irti ja verhoiluun takaisin ja verhoilu painamalla kiinni. Loppu onkin vieläkin helpompaa.

Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Vipu on paikallaan akselissa ja liikkuu jos kädellä auttaa samalla kun automatiikka itse yrittää sitä liikuttaa, vipu ei liiku sormivoimalla ilman automatiikkaa. Kauheaa rutinaa ja raksutusta pitää...Mimmi kirjoitti:Onko sinulla se vipu paikalaan (vaihteiston) akselissa, vai onko se irrallaan? Jos vipu on kiinni akselissa ja se tuntuu liikkuvan herkästi, on todennäköisimmin moottorin hammaspyörä liikahtanut pois paikaltaan ja ainoastaan vaihteisto vastustaa vivun liikuttamista.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
OkMimmi kirjoitti:Moottori on kiinni siinä peltilevyssä kahdella TX10 ruuvilla. Ne irrottamalla saat moottorin käteen tutkittavaksi. Jos moottori on viallinen, lähin varaosa on vieressä (sisäkierron moottori.
Tämä proseduuri tosin vaatii kojelaudan kannen irroituksen.


Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Jepsistä, elikkäs koko yksikkö vaihdettu (lämpötilan säätömoottori+vaihteisto,suuttimien ohjausmoottori+vaihteisto ja lämpötila-anturi).
Oulusta löytyi toimiva käytetty osa, jonka vaihdoin yhtenä pakettina. Hommaan tuhraantui yhteensä 3h aikaa ja kädet ruvella oikeiden työkalujen puutteen vuoksi. Vaikein on taaimmaisen torksin irroitus, muuten ei nimettäviä ongelmia ollut.
Oulusta löytyi toimiva käytetty osa, jonka vaihdoin yhtenä pakettina. Hommaan tuhraantui yhteensä 3h aikaa ja kädet ruvella oikeiden työkalujen puutteen vuoksi. Vaikein on taaimmaisen torksin irroitus, muuten ei nimettäviä ongelmia ollut.
Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Joo, ei, onhan siinä ainakin yksi ehjä moottori jota voi käyttää varaosana tarvittaessaMimmi kirjoitti:Nyt sitten korjaamaan vanha ja myyntiin

Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Hmm, ajoin auton halliin, tsekkasin et missä työkalut on, pikkuhiljaa ruuvailin ruuvi kerrallaan, varmaan about 20-30min ja tämä aika sisältää hanskalokeron irroituksen myös...Mimmi kirjoitti:Onneksi sait kuntoon.
Kauankos muuten avasit kojelaudan kantta?

Saab 9000 CS 2.0t Aut. -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Minulla oli kerran tuo lämmönsäätövipu irronnut akselista, mutta moottori oli muuten ihan ehjä.
Puuta akselin toiselle puolen ja pari napakkaa iskua vivun päähän, niin tuli parempi kuin venäläinen uusi. ;-)
Puuta akselin toiselle puolen ja pari napakkaa iskua vivun päähän, niin tuli parempi kuin venäläinen uusi. ;-)
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)