Sulake 13 palaa
Sulake 13 palaa
Moi,
Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen! Auto on Saab 9000 CD 2.0t vm. 1997. Auto toimi aivan normaalisti, kunnes ajoin yhden huoltiksen pihaan tankkaamaan. Auto sammui aivan viime metreillä, mutta mittaristoon ei syttynyt valoja. Kokeilin käynnistystä ja ei lähtenyt tietty. Katsoin ohjekirjasta sulakkeen, joka vaikuttaa valoihin (=13) ja kas vain, se olikin poikki. Varasulakkeita nappasin uuden 10A propun (oikea koko) ja laitoin paikalleen. Hieman starttausta ja auto lähti käyntiin ja mittarivalot paloivat normaalisti, kunnes sama vika toistui. Ohjekirja kertoo sulakkeen olevan instruments; main, EDU, fuel injection. Kirja tosin vanhemman mallin eli en tiedä nyt varmaksi onko nuo oikein.
Mistä kannattaisi alkaa vikaa etsiä. Onko bensapumppu niin jumissa, että polttaa sulaketta?
t:EN
Nyt olisi hyvät neuvot tarpeen! Auto on Saab 9000 CD 2.0t vm. 1997. Auto toimi aivan normaalisti, kunnes ajoin yhden huoltiksen pihaan tankkaamaan. Auto sammui aivan viime metreillä, mutta mittaristoon ei syttynyt valoja. Kokeilin käynnistystä ja ei lähtenyt tietty. Katsoin ohjekirjasta sulakkeen, joka vaikuttaa valoihin (=13) ja kas vain, se olikin poikki. Varasulakkeita nappasin uuden 10A propun (oikea koko) ja laitoin paikalleen. Hieman starttausta ja auto lähti käyntiin ja mittarivalot paloivat normaalisti, kunnes sama vika toistui. Ohjekirja kertoo sulakkeen olevan instruments; main, EDU, fuel injection. Kirja tosin vanhemman mallin eli en tiedä nyt varmaksi onko nuo oikein.
Mistä kannattaisi alkaa vikaa etsiä. Onko bensapumppu niin jumissa, että polttaa sulaketta?
t:EN
Re: Sulake 13 palaa
Sulake 13 antaa bensapumpun releelle ohjausjännitteen, mutta edes jumittunut pumppu ei releen ohjausjännitettä kasvata, pumpun käyttövirta menee sulakkeen 14 kautta.EN9kcd20t kirjoitti:Mistä kannattaisi alkaa vikaa etsiä. Onko bensapumppu niin jumissa, että polttaa sulaketta?
Sulakkeelta 13 menee virtaa muutamalle laitteelle:
- Yhdistelmämittari 47
- Kello 49
- Turvavyö-/avainvaroituksen rele 82
- Polttoainepumpun rele 102
- Sähkölämmitteisen takalasin rele 113
- Viivytetyn sisävalaistuksen rele 151
- Kompressorin rele A/C 156
- Ajotieturi EDU 21
- Piktogrammi 213
- Polttimoilmaisin 228a
- Ajotieturi SCC 241
- Varashälyttimen ohjausyksikkö 289
- Toisioilmapumpun rele 324
- Autopuhelimen releen liitäntä 375
- EXH-varoituksen rele 416
- Ohjausyksikkö Saab Trionic 430
- Jäähdytyspuhaltimen poiskytkennän rele 433
- Koestuspistoke Saab Trionic (vain tuotantoa varten) 444
- Ohjausyksikkö TTS 507
- Ohjausyksikkö Motronic 2.8.1 510
- Sytytyspuolayksikkö V6 552
- Rele, lämpölevyt 553
- Varashälyttimen ja toiminnaneston ohjausyksikkö 583
- Ohjausyksikkö Motronic M5.2 587
- Ohjausyksikkö Saab Trionic OBDII 589
Näin laaja-alaisen sulakkeen alta vianhaku onkin mukavaa
Onko autossasi jarrutehostimen alipainepumpppu? Se lienee kutakuinkin ainoa laite joka voi ottaa isommin virtaa, nuo kaikki em. laitteet pitäisi olla hyvin pieniruokaisia virran suhteen. Alipainepumppu saa käyttövirran suoraan sulakkeen 13 kautta. EDIT: alipainepumppu saa virran moottoritilassa olevan sulakkeen 13 kautta. Tämä vika ei siis voi johtua tuosta pumpusta.
Viimeksi muokannut jus, La Touko 19, 2007 22:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jee...... Tämä Saabismi alkaa kysymään kärsivällisyyttä ja lompakkoa
2,5 kk:n sisään
- iskarit, jouset
- jarrut kaikkineen
- nopeusanturi lootan pohjalta
- moniurahihna kiristinpyörineen
- ym.
Nyt on tullut tonnikala niin kalliiksi ettei siitä voi enään luopua.....prkle mikä kierre. Toivottavasti joku varastaa sen sieltä huoltiksen pihasta yöllä, kun siinä on nyt vakuutuskin sitä varten.
Täytyy huomenissa hinata raato omalle pihalle ja sitten aloittaa vianhaku. Onko hyviä ideoita mistä kannattaa aloittaa? Jossakin on oikosulku 12V -> ground eli yleismittarin kanssa täytyy tehdä tuttavuutta.
t:EN
2,5 kk:n sisään
- iskarit, jouset
- jarrut kaikkineen
- nopeusanturi lootan pohjalta
- moniurahihna kiristinpyörineen
- ym.
Nyt on tullut tonnikala niin kalliiksi ettei siitä voi enään luopua.....prkle mikä kierre. Toivottavasti joku varastaa sen sieltä huoltiksen pihasta yöllä, kun siinä on nyt vakuutuskin sitä varten.
Täytyy huomenissa hinata raato omalle pihalle ja sitten aloittaa vianhaku. Onko hyviä ideoita mistä kannattaa aloittaa? Jossakin on oikosulku 12V -> ground eli yleismittarin kanssa täytyy tehdä tuttavuutta.
t:EN
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 406#372406
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... umppu1.gif
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... umppu2.gif
Irrota pumpun johtoliitin ja tuo auto ajamalla kotiin?
Liekö pumppu pitänyt meteliä jo jonkin aikaa:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 837#407837
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... umppu1.gif
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... umppu2.gif
Irrota pumpun johtoliitin ja tuo auto ajamalla kotiin?
Liekö pumppu pitänyt meteliä jo jonkin aikaa:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 837#407837
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Liekö pumppu pitänyt meteliä jo jonkin aikaa:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 837#407837[/quote]
Tuo olina kyllä liityy lämppäriin, koska loppuu aina kun laittaa ACC:n off-asentoon. Nyt vinkunaa ei ole kuulunut pitkään aikaan, vaikka mitään korjaustoimenpidettä ei ole tehty.
t:EN
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 837#407837[/quote]
Tuo olina kyllä liityy lämppäriin, koska loppuu aina kun laittaa ACC:n off-asentoon. Nyt vinkunaa ei ole kuulunut pitkään aikaan, vaikka mitään korjaustoimenpidettä ei ole tehty.
t:EN
Lisäinfoa
Tarina jatkuu....
Pääsin n. 1 tunti sitten taas Saabin luo ihmettelemään. Yritin etsiä JUS:in ohjeen mukaan tuota alipainepumppua, mutta tuosta manuel-vaihdelaatikollisesta ei taida sitä löytyä.
Ostin kourallisen 10A sulakkeita ja vaihdoin kärähtäneen nro 13 taas uuteen -> auto käynnistyi jälleen ja kävi tyhjäkäynnillä n. 30 s kunnes sama tilanne Uusi sulake kiinni ja taas auto käyntiin, nyt SRS-valo jäi palamaan, mutta auto toimi muuten moitteettomasti ja ajoin sen kotiin (n. 20 km). Uudelleen starttaukset ok, mutta SRS-valo jää tulille. Eli ongelma näyttäisi liittyvän noihin ilmapussukoihin, joita tuossa on molemmin puolin. Täytynee alkaa haulla katselemaan, josko muilla on ollut samanlaisia ongelmia. Jos jollakin on ajatuksia, niin kaikki tieto on tervetullutta.
Thanks,
Esa
Pääsin n. 1 tunti sitten taas Saabin luo ihmettelemään. Yritin etsiä JUS:in ohjeen mukaan tuota alipainepumppua, mutta tuosta manuel-vaihdelaatikollisesta ei taida sitä löytyä.
Ostin kourallisen 10A sulakkeita ja vaihdoin kärähtäneen nro 13 taas uuteen -> auto käynnistyi jälleen ja kävi tyhjäkäynnillä n. 30 s kunnes sama tilanne Uusi sulake kiinni ja taas auto käyntiin, nyt SRS-valo jäi palamaan, mutta auto toimi muuten moitteettomasti ja ajoin sen kotiin (n. 20 km). Uudelleen starttaukset ok, mutta SRS-valo jää tulille. Eli ongelma näyttäisi liittyvän noihin ilmapussukoihin, joita tuossa on molemmin puolin. Täytynee alkaa haulla katselemaan, josko muilla on ollut samanlaisia ongelmia. Jos jollakin on ajatuksia, niin kaikki tieto on tervetullutta.
Thanks,
Esa
Lueskelin noita SRS:ään liittyviä viestiketjuja ja tässä tapauksessa tuo valon palaminen varmaankin johtuu siitä, että kun sulake 13 oli pois pelistä niin EDU oli pois pelistä ja kun autossa kuitenkin virta päällä, niin tästä aiheutuu tarve nollata valon palaminen huollossa.
Kävin taas kokeilemassa autoa ja sulake kärähti -> vaihdoin uuteen ja auto kävi ongelmitta. Starttailin muutaman kerran ilman ongelmia. Aika kinkkinen juttu. Se mikä sulakkeen kärähtämisen sitten aiheuttaakin, ei tee sitä kuitenkaan koko ajan. Tuossa JUS:n listassa on aikas paljon erilaisia releitä. Voiko rele olla mennä rikki siten, että hetken (tai pitemmän hetken) toimittuaan vetää oikariin ja sitten taas toimii?
t:esa
Kävin taas kokeilemassa autoa ja sulake kärähti -> vaihdoin uuteen ja auto kävi ongelmitta. Starttailin muutaman kerran ilman ongelmia. Aika kinkkinen juttu. Se mikä sulakkeen kärähtämisen sitten aiheuttaakin, ei tee sitä kuitenkaan koko ajan. Tuossa JUS:n listassa on aikas paljon erilaisia releitä. Voiko rele olla mennä rikki siten, että hetken (tai pitemmän hetken) toimittuaan vetää oikariin ja sitten taas toimii?
t:esa
Toisioilmapumpun venttiili ja alipainepumppu saavat jännitteen moottoritilassa olevan sulakkeen 13 kautta, turha siis etsiä tuotakaan pumppua.
Viimeksi muokannut jus, La Touko 19, 2007 22:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Täytyypi tarkastaa huomenna tuo venttiili.
Lienee sattumaa, mutta kun eilen sain sulakkeen vaihdolla auton taas käymään ja menin sulkemaan konepeltiä (pudottamalle n. 15cm korkeudelta alas), niin sulake kärähti tasan samaan aikaan kun pelti jysähti paikalleen....vainoharhaisuutta liikkeellä jo.
t:esa
Lienee sattumaa, mutta kun eilen sain sulakkeen vaihdolla auton taas käymään ja menin sulkemaan konepeltiä (pudottamalle n. 15cm korkeudelta alas), niin sulake kärähti tasan samaan aikaan kun pelti jysähti paikalleen....vainoharhaisuutta liikkeellä jo.
t:esa
Kannattaisikohan laittaa Ampeerimittari sarjaan uuden sulakkeen kanssa ja katsoa kärähtääkö tuo lievästä ylivirrasta esim. noin 15A jatkuvaa, vai täydestä oikosulusta sitten kun palaa, tossa pitäis kyllä normaalisti olla reilusti alle 5A. Jos ylivirta on jatkuvaa niin eikun töpseleitä irti rekkuloista ja tutkia milloin tippuu. Tech:in perään joudut kuitenkin jo viemään kun toi on toi kiva roppu johon ei saa koskea jos on virrat päällä.
Jos taas virta pysyy alle ton 5A:n ja yhtäkkiä palaa, niin eiköhän ainakin nuo jarkuvasti päälläolevat EDU SCC yms, voi karsia vikalistalta, ja aiheuttaako aika vai tärinä / kone käy/ei vikaa.
Jos taas virta pysyy alle ton 5A:n ja yhtäkkiä palaa, niin eiköhän ainakin nuo jarkuvasti päälläolevat EDU SCC yms, voi karsia vikalistalta, ja aiheuttaako aika vai tärinä / kone käy/ei vikaa.
Öh,,, en nyt ole 100-varma asiasta , mutta ajattelin silti laittaa soppaani tähänkin lusikkaan...
Eikös mittarivalojen kirkkauden säätö ole joillekuille aiheuttanut erinäköisiä sulakkeenpalamisongelmia?... Eli kannattaisi varmaan tsekata se reostaatti siitä koettaulussa, sekä säädin, joka joissain malleissa on siellä apparin jalkotilan pahvien yms. takana (pieni alumiinipeltinen purkki)?
Eikös mittarivalojen kirkkauden säätö ole joillekuille aiheuttanut erinäköisiä sulakkeenpalamisongelmia?... Eli kannattaisi varmaan tsekata se reostaatti siitä koettaulussa, sekä säädin, joka joissain malleissa on siellä apparin jalkotilan pahvien yms. takana (pieni alumiinipeltinen purkki)?
Reostaatti on kiinni sulakkeessa 29. 97-autossa koko mittari- ja katkaisijavalojen tehonsäätö on saatu mahdutettua kojetaulussa olevaan mokkulaan, jalkatilassa ei ole erillistä tehoyksikköä.SuoTimo kirjoitti:Eikös mittarivalojen kirkkauden säätö ole joillekuille aiheuttanut erinäköisiä sulakkeenpalamisongelmia?...
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tänään taas hieman yritin kartoittaa ongelmaa. Vaihteeksi lähti tulille n. 2 minuutiksi ja siinä välillä mittasin DC Ampit sulakkeelata ja pysyi kyllä tosi alhaalla (<1A), kunnes taas kärähti. Heti uudella sulakkeella kokeiltaessa palaa heti, kun virta käännetään 2. pykälään (ei tarvii startata). N. 15 min levon jälkeen lähtee taas pariksi minuutiksi. Jotenkin en kyllä usko vuotavaan johtoon vaan paremminkin joku komponentti alkaa lämmittyään tekemään oikaria.
t:EN (kohta enään pidä Saabeista)
t:EN (kohta enään pidä Saabeista)