Keskuslukon kaukosäädön kytkentä?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
eeroolli
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 23:02
Paikkakunta: Uusikaupunki

Keskuslukon kaukosäädön kytkentä?

Viesti Kirjoittaja eeroolli »

Ensinnäkin, "hakua" on käytetty mutta seikkaperäisiä ohjeita ei vastaan tullut. Tarkoitus olisi laittaa wanhaan pappa CD:hen halpanen kaukokeskuslukko/ häläri jonka voi kytkeä sekä miinus että plusohjattuihin sekä pneumaattisesti ohjattuihin keskuslukkoihin.

Kysymyksessä olisi 9000 CD mallia 1989 johon ohjeita kaivattaisiin keskuslukon kauko-ohjaimen kytkentää/asennusta varten :?:
1. Ensinnakin, onko siis kuskin ovessa tuossa mallissa 3-johtoinen moottori?
Tuli varmuudeksi kuitenkin hankittua projektia varten uusi 5-johtiminen tarvikeovimoottori ...ja käsittääkseni tuossa tonnarissa on miinus eli maaohjaus lukoille ja keskuslukon originaaliboxi löytyy rattiputken ammeen kyljestä, pitääkö paikkaansa?

2. Mitkä ohjausjohdot(+ vaiko miinusta)/kuinka monta tarviipi kytkeä tuosta "kaukon" keskusyksiköstä ja ennenkaikkea mihin? Eli kytketäänkö jotkin ohjaukset originaalin keskuslukon boxin joihinkin piuhoihin ja mihin tarkalleen? Voiko kytkennään tehdä rosvoliittimillä tai juottamalla ilman johtojen katkaisua jne...

2. Riittääkö mikäli laittaa kaukoboxin ns. ohjaussignaalit (- varmaankin) ohjaaman lukkoauki/lukkokiinni originaalijohtimiin jonnekin alkuperäisen keskuslukon boxin johtoihin rosvoliittimillä vain?

3. Tarvitseeko vilkkujen ohjausjohdot diodit väliin? ja kannattaako laittaa kaukokeskusboxilta tulevien vilkun ohjausjohdot esim. rosvoilla kiinni hätävilkun joihinkin johtoihin?


PS. TOTEAMUS: Tuntuu vaan hassulta nuo haulla löytämäni kaukokeskus-asennukset Saabiin kun lisäjohtoja pitää vetää ovelle 2 kpl uudelle kuskin ovimoottorille jos 5-napaisen alk-peräisen tilalle heittää ja jos laittaa 2-johtoisen orjamoottorin niin pitäisi joitakin johtoja katkaista alkperäisestä keskuslukon boxille menevistä johdoista ja liittää niihin kaukokeskusboxin johdot ja silloin taas ei esimerkiksi avainta voi käyttää keskuslukitukseen :?:
Milteipä kaikissa tapaamissani AUTOISSA kun voi laittaa avaimella ovet "keskuslukkoon" ja kaukosäätimellä myöskin...
Saabismia jo vuodesta 1984
9-5 2,3 Turbo SE Aut. -98 (käyttökuljetin)
Kawasaki ZX10r Lime Green (kesäkuljetin)
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Olet varmaan missannut jotain noista vanhoista threadeista; ei tuon kytkeminen eikä sen jälkeinen käyttö poikkea mitenkään muista autoista. Ainoa "saabismi" tuossa hommassa on vanhemmista puuttuva kuskin ovimoottori, mutta sekin oli tuolloin aika yleistä. Saabin hintaisessa autossa se tosin olisi voinut kuulua alkuperäiseen järjestelmään... Esim. ranskalaisissa oli pelkääjän puolen ohjaus jo varhaisista ajoista, muuta funktiota tuolla kuskin moottorilla ei tuohon aikaan ollutkaan.

Helpoiten homma onnistunee:
1. Kuskin ovipahvi irti, ja vaihdat sinne sen 5-johtoisen.
2. Kytket sen 5-johtoisen kolme ohjaavaa johtoa niin, että k-lukko toimii kuskin ovesta avaimesta, kuten ennenkin. Johtojen väreistä on turha välittää, kun ovat tarvikemoottoreissa mitä sattuu. Yleismittari on hyvä apu johtoja määritettäessä.
3. Katsot hälärin ohjeista, mitkä johdot (2kpl, negat.) ovat lukitusta ohjaavia.
4. kytket ne 5-johtoisen moottorin kahteen vapaana olevaan liittimeen. Jos menevät ristiin, ovet aukeavat, kun aktivoit hälyttimen ja päinvastoin. Kokeilemalla siis selviää sekin, tarv. käännät johdot toisinpäin...

Kaksi johtoa siis joudut vetämään kuskin oveen --> kohtuullista..? Älä käytä rosvoliittimiä, vaan juota kaikki johtoliitokset. Tarvikemoottorista joutunet katkomaan liittimet irti ja juottamaan Saabiin sopivat tilalle. Suojaksi aina kutistesukkaa, hätätapauksissa erkkaria sellaisiin paikkoihin joihin sukka ei sovi, esim. johdon haaroituskohtaan. Haaroituskin kannattaa tehdä ilman rosvoa, kuorimalla alkuperäisestä johdosta eristettä (siis katkaisematta johtoa) ja juottamalla haaroittuva johto paljaaseen kohtaan. Vilkut voit kytkeä hätävilkkuihin, tai haaroittaa hälyttimen vilkkujohdon molemmille etuvilkuille erikseen. Joissain hälyissä on valmiiksi kaksi vilkkujohtoa johtosarjassa. Diodia ei tuossa kohtaa yleensä tarvitse, mutta sehän riippuu ihan siitä hälystä.

Ei siinä suurempaa ongelmaa pitäisi olla. Kun saat nuo laitettua, ja kolvi on valmiiksi kuumana, voit vaihtaa sinne apparin oveenkin ohjaavan moottorin ja kytkeä johdot. Saatpahan molemmista ovista toimivan manuaalilukituksen, jos sellaista featurea (eli lukitusta ilman hälyä) nyt joskus sattuu tarvitsemaan...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
eeroolli
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 23:02
Paikkakunta: Uusikaupunki

Keskuslukon kaukosäädön kytkentä?

Viesti Kirjoittaja eeroolli »

Tuhannet kiitokset todella seikkaperäisistä ohjeista
Suomik:lle ja myöskin oikein hyvästä vinkistä 9-5T:lle.

Johan "helpotti" huomattavasti :P tiedot asennuksesta ja kytkentätavoista. Ja tarkoitus olisi tosiaan kolvilla juottaa tarvittavat liitokset kutistesukan kera.

Näyttäisi tosiaan tuo 5-johtoinen tarvikemoottri sopivan suoraan vanhan "moottorin" kiinnikkeisin. Sopivat liittimet vaan varmaankin "ranetan" uudelleen vanhoihin johtoihin.
Eli eiköhän ne 2 ylimääräistä johtoa kannattane tosiaan vetää kuskin ovelle, jos haluaa toimivan lukkojen avaimellakin.
Ja myöhemmin sitten apparin puolelle tarvitsee asentaa 5-johtoinen ovimoottori myöskin...(sitten joskus)

PS. Ja totta tosiaan hälyltä tulee 2 johtoa vilkkujen ohjaukseen eikä hälyn ohjeiden mukaankaan vaadi diodeja väliin, eli kytkennän teen hätävilkun johtoihin kun ovat mukavasti esillä kabiinissa.

PROJEKTI jatkuu...
Saabismia jo vuodesta 1984
9-5 2,3 Turbo SE Aut. -98 (käyttökuljetin)
Kawasaki ZX10r Lime Green (kesäkuljetin)
eeroolli
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 23:02
Paikkakunta: Uusikaupunki

9000 kaukokeskuslukon ja hälyn kytkentä

Viesti Kirjoittaja eeroolli »

No niin, yksi projekti miltei "valmis". Kiitokset vielä hyvistä ohjeista ja vinkeistä
Suomik:lle ja 9-5T:lle.

Eli tuli kytkettyä kaukokeskuslukko/ns. halpishäly wanhaan tonniseen ja näyttääpi toimivan HYVIN nyt perinteisesti kuskin ovesta avaimella sekä kaukosäätimellä.

Suhteellisen helppoa oli laite asentaa/kytkeä kun vaan jaksoi hieman purkaa sisustusta ja kuskin puoleisen ovipahvin osittain. Ja tosiaan välttämättä ei tuota avaimella kuskin ovesta tapahtuvaa keskuslukitusta tule enää käytettyä kun kaukolla on mukavampi availla ja sulkea ovet 8)

1. Kuskin ovipahvin irrotus ja 2 johdon veto ovelle kabiinista samoja johtoreittejä pitkin kuin normaalistikin tulevat johdot ovelle (aikamoista pujottamista :wink: ).
Sitten laitoin 5 johtoisen ohjaavan "tarvikeovimoottorin" vanhan 3-johtoisen tilalle ja kytkin kokeilemalla 3 johdinta vanhaan 3-napaiseen naarasliittimeen ja kun toimi kuten ennenkin avaimesta tuo keskuslukitus, niin jäljelle jääneet 2 johtoa olivat siis kaukokeskuslukon tarvitsemat "ohjaussignaalijohdot", jotka kytkin hälyboxin ohjaaviin johtoihin.
PS. Eikä tarvitse kokonaan irrottaa ovipahvia, vaan 4 ruuvia auki ja oven sivuvalo irti ja vaikkapa 20 cm pituinen ruuvari tms. pitämään alareunastaan ovipahvia tarpeeksi raollaan jotta mahtuu vaihtamaan moottorin ja vetämään uudet johdot ovelle.

2. Sen jälkeen purin kojetaulun alaosista kankaiset peitelevyt ja kesikikonsolista säilytysrasiat jonne sijoitin hälyn/kaukokeskuslukon boxin (boxi isolla nippusiteellä kiinni ilmatorveen).
Virran sekä maan ja virtalukon ACC-liitännän otin valmiista liittimestä joka löytyi kenskikonsolissa olevasta johtosarjasta stereo/ISO-liittimien vierestä/yhteydestä.

3. Sitten ovivalon -maaliitännän löysin mukavasti kuskin jalkatilan johtonipuista/liittimestä ihan konepellin avaajan vierestä, missä myöskin on Saabin oma keskuslukon boxi.

4. Seuraavksi purin virtalukon vierestä/ratin alta suojamuovit ja kytkin hälyn vilkunohjausjohtimet vilkunviiksen vierestä löytyviin johtoihin (vilkku oikea/vilkku vasen).

5. Hälyn sireenin laitoin apparin puolen akvaarioon sisälle ja sieltä löytyi valmiiksi kumitutilla suojattu läpivientikin rintapellistä kabiiniin josta sireenin johto oli helppo pujottaa hälyboxille keskikonsolin sisään.

6. Liike, iskuntunnistimet liitin näkyvään paikkaan keskikonsolin sivuille ruuveilla ja nippuiteillä josta herkkyyttä on helppo säätää tarvittaessa.
Ns. perinteisen ajoneston voi kytkeä esim. joko starttijohdon kautta tapahtuvaksi tai vaikkapa sitten bensansyöttöön, makuasia.

7. Sen jälkeen johdot nätisti nippusiteillä siististi järjestykseen ja niitähän kului :wink:

8. Lopuksi kokeilu ja AVOT kaikki toimi kuten elokuvissa.

PS. Vilkkujen ohjaus/vilkuttelu on myöskin ihan ok avattaessa ja sulkiessa jne.
Mutta tuossa omassa halpishälyssä on sellainen mukavan ärsyttävä oven aukiolomuistutin joka varoittaa/vilkuttaa vilkuilla avoimista ovista 15 sekunnin ajan mikäli ei sulje ovea ja sen aikajakson pituutta ei voi muuttaa...
Mutta voihan tuon vilkkuohjauksen ottaa pois käytöstä aina jos alkaa tympiä tuo avoimien ovien muistutusmetodi :)
Saabismia jo vuodesta 1984
9-5 2,3 Turbo SE Aut. -98 (käyttökuljetin)
Kawasaki ZX10r Lime Green (kesäkuljetin)
eeroolli
"Tuplakaasari"
Viestit: 76
Liittynyt: Ma Maalis 29, 2004 23:02
Paikkakunta: Uusikaupunki

Re: 9000 kaukokeskuslukon ja hälyn kytkentä

Viesti Kirjoittaja eeroolli »

Mimmi kirjoitti:Minulla ei tulisi mieleenkään taivuttaa ovipahvin yläreunan kynsiä ruuvimeisselivirityksellä, kun koko pahvin irroitus vaatii vain noston.
Ja tosiaan ihan ovipahvin alareunaan laitoin pönkäksi ruuvarin eikä itse asiassa yläpään kynnet "vääntyneet" :wink:

Se keskikonsolin liitin on puhelimen asennusvalmiuden liitin.

Toivottavasti ne nippusideviritykset toimivat myös talvella, eivätkä päästä liiketunnistimia heilumaan.

Ps. Kannattaa kytkeä myös käynnistyksenesto käyttöön.
VAST: Kiitti muuten Mimmi valmiin "puhelinliitännän" tiedosta, tuo oli itselle aivan uutta tietoa 8O
Käynnistyksenesto/ajonestohan tosiaan kannattaa ottaa käyttöön jotta saadaan juuri tuo tärkein hälyn "turvaominaisuus" käyttöön.

Oikaisin em. ovipahvin irrotuksessa, kun oli vielä 4 kpl kiinnitysruuvien irrottamisen jälkeen ovipahvi tiukasti yläosastaan kiinni ovilevyssä ja olisi näin ollen vaatinut mielestäni sähköpeilien säätimien peitelevyn irrotuksen ja oli niin niin tiukassa joten en uskaltautunut sitä kampeamaan auki väkivalloin :oops:
Tokihan oikeista paikoista kampeamalla olisi peitelevy irti lähtenyt nätisti, kunhan olisi vain tiennyt kampeamiskohdat....

Liiketunnistimet laitoin ruuveilla kiinni ja iskuntunnistimen johtonippuun rotanhännillä. Oikeaoppisestihan liiketunnistimet pitäisi kiinnittää kuuleman mukaan B-pilareihin yläpäähän ja suunnata toinen eteen ja toinen taakse. Olikohan em. tieto oikeaa vaiko "urbaania legendaa"? 8O
Saabismia jo vuodesta 1984
9-5 2,3 Turbo SE Aut. -98 (käyttökuljetin)
Kawasaki ZX10r Lime Green (kesäkuljetin)
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Mitenkäs muuten noitten lisäkanavien käyttö? Voiko ne johdot laittaa pelkän releen avustuksella esim. takakontin nappulaan ja antamaan sumuvaloille virtaa? Siis niinku haittaako jos rele saa "antavaan" napaan virtaa kun ajattelin laittaa sumuvalot toimiin saatevaloina 8) vai tarviiko niihin laittaa diodit myös? :? :roll:
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Niin siis kun tuntuu, että kaikki joille olen asian esittänyt ovat vaan wtf 8O Nyt on sitten havainnollistava kuva... Joo joo tiedetään, että moni viilaa pilkkua ja tosta kuvas puuttuu monta tärkeää ja oleellista asiaa mutta perusajatus on tallella. Ja yhdestä sanasta puuttuu s :lol:

Eli siis ylemmäs on lisätty kaks relettä, toinen suojaa ettei plussa mee plussaan jos sumarit päällä joku painelee nappia kaukosäätimes. Alemmas sitten taas on alkuperänen sumarin virta laitettu herätteeks uuteen releeseen ja samaiseen releeseen myös kytketty myös kaukosäädintsydeemin heräte ja molemmat herätteet suojattu diodilla.

Alempi toimii varmasti ja on varmasti se ns oikea tapa mutta toimiiko toi ylempikin ilman, että mikään paikka hajoaa? Sillä vaan ku toi ylempi on huomattavasti parempi toteuttaa kun ei tarttis katkoo alkuperäisiä johtoja ja nyt olis intoo ja aikaa asentaa toi lelu mutta ei kyllä viittis ajaa pelkkien diodien takia 50km (eipä kukaan niitä lähetä kirjekuoressakaan ilman 10e käsittelymaksua) yhteen suuntaan :roll: ja releet sais vanhasta satkusta joka on osienluovuttaja tällä hetkellä, ei ne suuret tulot vaan ne pienet menot...

Kuva
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Aivan aivan, tämmönenkää tuu mieleen selvin päin. Kiitos Mimmi. En tosiaa hoksannu, että toi 5-napanen rele pelaa tollainki (en oo koskaa käyttäny niitä tollases tarkotukses vaan aivan erilaises...) :oops: :roll: :lol: :x Nojoo, tekemällä oppii. Kai nääki tulee sitte mieleen helpommin kun elämänsä on tapellu yksinkertasen asioitten kans :D tai varmaan jo paljo oppii hassuja asioita auton sähköistä kun saa asennettua ton kaukosäätimen ja käräyttää muutaman osan siinä sivus :lol:
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

Suomik kirjoitti: Kaksi johtoa siis joudut vetämään kuskin oveen --> kohtuullista..?
Mistä nuo 2 piuhaa vedetään?
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

Onkos tuo rele hanskalokeron takana?
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

vaan
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

Onko tämä rele keskuslukituksen boksin sisällä?
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

Onkos siihen piuhojen muutoksiin jo ohjeet löydettävissä täältä keskusteluista?
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

Mimmi kirjoitti:
9-5T kirjoitti:Katkaise 1 ja 2 piuhat ja liitä cobra niihin päihin kun menee boksiin. Toiset päät liitä 7 ja 8 piuhoihin ja oveen laitat kytkimen tilalle ovimoottorin ja musta piuha jää ylimääräiseksi.
Näin kytkettäessä häly ohjaa keskuslukkoa, mutta kuskin ovesta avaimella ei keskuslukko ohjaudu.
Itsellä juuri näin ja häly ohjaa k-lukkoa (avainta ei enää tarvitse käyttää oven lukossa).
Onko tuo järkevin tapa kytkeä tuo keskuslukko? Meneekö miten monimutkaiseksi jos haluaa että keskuslukitus toimii myös kuskin ovesta?
jani03
"Ruisku"
Viestit: 129
Liittynyt: Ke Marras 10, 2004 19:14
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja jani03 »

Jos jätän ne 2 piuhaa vetämättä, niin silloinhan ei tarvitse sitä moottoria vaihtaa oveen? Tuolloin kytken hälynboksilta tulevat ohjauspiuhat liittimiin 1 ja 2, eikä mitään piuhoja tarvitse katkoa?
Vastaa Viestiin