Tonnarin/Saabin varaosahinnoista ja vähän muustakin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Bamse
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Tonnarin/Saabin varaosahinnoista ja vähän muustakin

Viesti Kirjoittaja Bamse »

Tonnari alkoi merkkailemaan reviiriään automaatin punaisella öljyllä. Syyksi on varmistumassa näillä näkymin jokin lootalta lootaöljyn jäähdyttimelle menevistä letkuista, jotka näyttivät paikoin melko haperoilta.

Oli niin tai näin, päätin vaihtaa letkut uusiin (näyttivät paikoin todellakin aika pahoilta) ja viedä kostealta näyttäneen öljynjäähdyttimen jäähdytinkorjaamolle syyniin.

Letkut (kaksi lootalta tulevaa n. 70 senttistä letkua ja yksi öljysyylärin ja "normaalisyylärin" välinen parikymmentäsenttinen letku) maksoivat Dunlop Hiflexilla metritavarasta tehtynä yhteensä 49 euroa, sisälten 6 kpl kuparitiivisteitä ja yhden banjopultin. Syyläri kävi jäähdytinhuolto Kinasella Helsingin Malmilla tarkastuksessa. Kinanen puhdisti syylärin, koeponnisti sen, tigitteli siihen uuden kiinnityskorvakkeen rikki menneen tilalle ja maalasi koko setin. Koeponnistuksessa ei vuotoa löytynyt, joten syyläri oli ehjä. Syyläri on nyt käsittelyn jälkeen kuin uusi, laskua tuli 70 euroa.

Koska liikkeitä harvemmin kehutaan, niin on pakko mainita, että kumpikin puoti tarjosi hyvin ystävällistä ja asiallista palvelua.

Vertailun vuoksi kysyin Länsiautolta, mitä ko. setti olisi maksanut alkuperäisosina:

- jäähdytin about 430 euroa
- letkut n. 170 euroa / kappale, lyhyt letku on kuulemma "vähän halvempi"

Vaikka puhelinpalvelu Herttoniemen Länsiauton varaosapuolella oli myös ystävällistä ja asiallista, sillä ei ei silti mielestäni voi perustella Saab-hintaa, joka olisi ollut siis lähellä 900 euroa.

Viime marraskuussa katsastuksen yhteydessä tuli tarpeelliseksi vaihtaa tonnarin umpiot, vasen sekä oikea. Länsiautolla 485 e/kpl, Motonetissa 109 e/kpl.

Ostaakohan moni noita tonnarin varaosia Saab-tiskiltä vai voidaanko olettaa, että Trollhättanissa seisoo isohko kasa varaosia, jotka kohta vanhenevat?

Aikamoista.
900iA -87
#2700

"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."
Jarmo900
"Aero"
Viestit: 438
Liittynyt: Ti Elo 16, 2005 16:14

Viesti Kirjoittaja Jarmo900 »

Kinasen palveluista itselläkin hyviä kokemuksia, mm. työn laatu todella hyvää. Ne "Saabin tiskin" ja Motonetin umpiot ovat eri valmistajan, se että onko myös laadullisesti eroa, en osaa sanoa. Itse käytin Espoon Länsi-Auton varaosatiskiä ahkeraan ja varsinkin sen vanhemman herran kanssa (nimeä en muista) kaupanteko sujui mallikkaasti eli homma pelasi hienosti.
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Tonnarin/Saabin varaosahinnoista ja vähän muustakin

Viesti Kirjoittaja wesku »

9-5T kirjoitti: On eriasia hinnoitella letkua metritavarana kuin pitää varastossa montaa erimallin letkua tietämättä ostaako niitä kukaan.
Miten niin pitää varastossa ?
wesku
"Hölösuu"
Viestit: 3610
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 11:38

Re: Tonnarin/Saabin varaosahinnoista ja vähän muustakin

Viesti Kirjoittaja wesku »

9-5T kirjoitti:
wesku kirjoitti:
9-5T kirjoitti: On eriasia hinnoitella letkua metritavarana kuin pitää varastossa montaa erimallin letkua tietämättä ostaako niitä kukaan.
Miten niin pitää varastossa ?
Saab/Opel keskusvarastossa Nyköpingissä.
Onko siitä varmaa tietoa että letkuja olisi valikoima varastossa eikä joku paja tee niitä metritavarasta tilauksen mukaan ?
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Re: Tonnarin/Saabin varaosahinnoista ja vähän muustakin

Viesti Kirjoittaja Jope »

wesku kirjoitti:Onko siitä varmaa tietoa että letkuja olisi valikoima varastossa eikä joku paja tee niitä metritavarasta tilauksen mukaan ?
Varastoonhan niitä tehdään tietty määrä, olkoon sitten autotehtaan tai alihankkijan varasto, jossa osat makaa.

Sopimus on muistaakseni kolmivaiheinen.

Alkuun alihankkijan pitää tehdä osaa varastoon ja pitää siellä saatavilla tietty määrä.

Kun on malli tarpeeksi vanhentunut, alihankkijalla on enää vastuu tehdä tilauksesta osaa, mikäli varastosta ei löydy.

Lopulta kun malli on autotehtaan mielestä täysin EOL (Saabilla nykyään 10v), lakkaa myös alihankkijan varaosavastuu, eikä lisää valmisteta, jos varastossa ei enää kyseistä osaa ole.

Pitää kai alkaa hamstraamaan tonnareihin pisteosaa..
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

Tuo jäähdytin maksaa tarvikkeena 200€ jos alkaa kaikesta huolimatta jossain vaiheessa vuotamaan.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

jotkin osat varmasti kannattaa ostaa saabilta.... siihen mitkä ne ovat, löytyy varmaan vastauksia haulla.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Bamse
"Tuplakaasari"
Viestit: 80
Liittynyt: Pe Joulu 09, 2005 00:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Bamse »

Tästähän saatiin ihan kivasti keskustelua :)

Metritavara voidaan tosiaan hinnoitella alemmaksi kuin valmis, varastossa seisova varaosa. Joitain osia kannattaakin ostaa alkuperäisosana, eikä joitain saakaan kuin alkuperäisinä (esim. AAC:n sisälämpötilan anturi tai AAC:n ohjainyksikkö). Palvelulisä on oma hommansa, mutta jos palvelua ja asiantuntemusta saa niin "metritavaraliikkeestä" kuin alkuperäisvaraosaliikkeestä, niin laskun loppusumma ohjaa mielestäni jossain määrin edullisemman vaihtoehdon pariin.

Alkuperäisosissa on kieltämättä se etu, että ne istuvat yleensä heittäen paikoilleen - itse jännitän jo hieman valmiiksi sitä, miten teettämäni letkut istuvat paikoilleen. Alkuperäisiin kuuluu nimittäin letkua ja melko tarkkoihin kulmiin käänneltyä putkea kiinnityskorvakkeineen. Teetetyssä setissä ei ole kuin letkua liittimineen ja sen kuljettaminen ja kiinnittäminen konehuoneessa järkevästi ja siististi voi olla haaste. Mutta mitäpä sitä muuta autoilija kaipaakaan kuin korjaamiseen liittyviä haasteita.. ;p

Tarkoitus ei ollut siis moittia ketään alkuperäisosien ostamisesta, orkkisosien hankkimiseen on jokaisella varmasti oma hyvä syynsä. Ostan sellaisia itsekin, jos se on olosuhteet huomioon ottaen järkevää. Lähinnä tarkoituksenani oli taivastella paikoin jopa kymmenkertaista hintaa verrattaessa alkuperäisosia ja tee-itse-meininkiä.

Äh, tämä on loputon suo, johon varmasti on jokaisella jokin mielipide :)
900iA -87
#2700

"Katsoin liikennevaloissa että siellä on joku vanha herrasmies Saabissaan mutta se olitkin sinä."
Vastaa Viestiin