Ahtojen "heijaamisesta"

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

Ahtojen "heijaamisesta"

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

En tiedä luokitellaanko tämä ongelmaksi vai ominaisuudeksi, mutta kokeillaan nyt kepillä jäätä.

Auto on tuo sigun 2.3 T5 peli.

Eli : kiihdyttäessä täyskaasulla ahdot heijaavat edes takaisin. Ei ole tarkkaa ahtopainemittaria, joten en osaa sanoa mitään tarkkoja suhteita, mutta omasta saabin ahtomittarista kun katselee niin ahdot vetää reilusti punaisen puolelle ja sieltä nopeasti takaisin keltaisen ja punaisen rajalle.

Heijaaminen on niin kovaa, että sen tuntee jo persdynossakin, toisaalta eipä tuo perjaatteessa mitään haittaakaan.

Bypass:ia olen imeskellyt mutta oman käsityksen mukaan toimii ihan hyvin. Alipaineletkut on uudet pässiltä imusarjaan ja kabiiniin (mittari). Tulpat on vaihdettu viime öljynvaihdon yhteydessä, mutta boschi:n nelikärkitulppiin. Meinaisn vaihtaa NKG:t nyt vl ja katsoa josko auttaisi jotain.

Mutta mikäs muu tuohon vois vaikuttaa?
Imuvuoto?
Magneettiventtiili?
Hukkaportti?
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

onko siinä vehkeessä jotain viriä? Normaalistihan 200hp vakiovehkeessä ahtopaineethan nousevat korkeintaan hitusen punaisen puolelle.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

peinu kirjoitti:onko siinä vehkeessä jotain viriä? Normaalistihan 200hp vakiovehkeessä ahtopaineethan nousevat korkeintaan hitusen punaisen puolelle.
Eipä ole autossa ainakaan tiedossa mitään virejä.
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

ahaa, eli ahtaa liikaa välillä, ei liian vähän :) Eli ahdot huojuu välillä liian isona. Vikaa vois katella jumivasta magneettiventtiilistä ja hukkaportista.

Kysy lainaksi joltain magneettiventtiiliä turbotontusta, turbo ngsatkusta tai turbo 9-3:sta -00 asti.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Epäilisin viallista mankkuvenaa. Mulla heijasi pun. rajalta puoleenväliä keltaista, ja syynä hajalla oleva mankkuvena.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

Nyt on tullut ajeltua taas tovi "heijaavalla" tontulla.

Seuraavat toimenpiteet on toteutettu :

-uudet tulpat
-uusi ilmanputsari
-alipaineletkut on käyty läpi
-dumppi asennettu

Edelleen kuitenkin "heijaa" noita ahtoja, joskus reilummin joskus taas ei ollenkaan mutta useimmiten sillä tavalla että kiihdyttäessä sen kyllä tuntee mutta eipä tuo sinänsä mitään haittaa.

Auton mukana tuli myös toinen mankkuvena, jota kokeilin tänään. Tulos oli, että kakkosella kiihdyttäessä ahdot hyökkää kuin hullut ja heittää fuelcuttia (ilmeisesti siis, ensin ahtaa punaisen loppuun ja sitten loppui meno kuin seinään). En uskaltanut tuolla pahemmin ajella, mutta kävin kuitenken kokeilemessa kehätiellä muutoksia.

Nyt autossa oli selvästi enemmän vetoja, mutta heijaaminen oli edelleen vaivana. Nyt myös huomasin, että tuolla vanhalla mankkuvenalla alavääntö / ahtaminen on täysin kadoksissa. Tai, täysin ja täysin mutta selvästi huomattavissa.

Mistähän tuota nyt sitten lähtisi kokeilemaan?
Vielä kolmannella mankkuvenalla?
Mahtaisikohan tästä kehä-3 sisäpuolelta löytyä foorumilaista joka tohtisi tarjota omaansa hetkeksi lainaan testiä varten?
Toinen mitä epäilen edelleen on hukkaportin takelteleva tanko. Tekisi ainakin fysiikan lakien mukaan teoriassa juuri vaivaavaa ongelmaa, ja tukisi myös tuota välillä ei ja välillä joo toimivuutta.

Hyviä vinkkejä otetaan mielellään vastaan. Bensan kulutuksesta sen verran että jussin lomareissulla kulutus oli moottoritie / kantatie ajossa n. 8.2 L / 100, eli ilmeisesti käy kuitenkin melkolailla oikein eikä juurikaan rikkaalla?
Make5
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 19:50
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Make5 »

Tarjoaisin kyllä edelleen vaihtoehdoksi tuota magneettiventtiiliä, myös hukkaportin toiminta kannattanee tietty tarkastaa (jos esim. jumii hieman aukomisessa tms.). Tuo toinen mankuvena jolla olet kokeillut on ainakin tuon esimerkkisi mukaisesti rikki.

Itselläni on nyt jo kolmas magneettiventtiili rikki. Ensimmäinen aluksi piikitti ahtoja fuelcutille ja n. viikon jälkeen nosti ahdot vain peruspaineille. Kaksi seuraavaa ovat taasen nostaneet ahdot fuelcutille - oli virtajohto sitten kiinni tai ei. Aina on korjaantunut kun magneettiventtiilin on vaihtanut (ainakin joksikin aikaa...).
#2633
Tomaatti9000
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Omassa 2.3 200 hp:ssa ahdot vaelteli täyskaasukiihdytyksissä. Syyksi paljastui aktuaattori eli hukkiksen kello. Jousi oli kuoleentunut tai sitten siellä oli vain likaa , mutta vaihtamalla loppui oireet.

P.S: multa saat uuden acun lainaksi , jos haluat kokeilla.
ihottuma
"Turbo"
Viestit: 248
Liittynyt: Ke Maalis 24, 2004 19:38
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja ihottuma »

AnttiR kirjoitti:Omassa 2.3 200 hp:ssa ahdot vaelteli täyskaasukiihdytyksissä. Syyksi paljastui aktuaattori eli hukkiksen kello. Jousi oli kuoleentunut tai sitten siellä oli vain likaa , mutta vaihtamalla loppui oireet.

P.S: multa saat uuden acun lainaksi , jos haluat kokeilla.
Pistetään tuo korvan taakse, ja katsotaan koko hukkista vl.
Pahuksen lämpötila kun hieman sotkee tuota testaamista : kun käy ajamassa testilenkin niin koko konehuone on kuin tulipalon jäljiltä. Ahtimeen ei varmasti pysty näillä helteillä koskemaan saman illan aikana kuin on ajanut, joten aina siirtyy päivällä tuo testaaminen.

Täytynee ottaa tarkempaan syyniin koko ahdin vissiinkin.

Tuosta mankusta vielä sen verran, että se uusi-vanha jonka eilen vaihdoin alle, ja jolla ahdot piikkaa fuelcuttiin asti niin helisee kuin lasten helistin, toinen mankku taas ei helise mitenkään.

Mitenkäs muuten, voinko jostani tarkistaa että letkut tulee mankkuun oikein?

Päällimmäisessä letkussa lukee C, muissa ei mitään. Lämmöstä johtuen en pahemmin alkanut niiden määränpäätä tutkimaan, mutta senkin voisi mielellään tehdä, kunhan vain tietäisi mikä letku kuuluu mihinkin reikään mankussa.
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

ihottuma kirjoitti:Päällimmäisessä letkussa lukee C, muissa ei mitään. Lämmöstä johtuen en pahemmin alkanut niiden määränpäätä tutkimaan, mutta senkin voisi mielellään tehdä, kunhan vain tietäisi mikä letku kuuluu mihinkin reikään mankussa.
Ne on mankussa järkässä ylhäältä alas: C W R

R menee lähimmäs imuputkeen(?), W on hukkaportti, C turbo. Kun vähän kurkkii niitten letkujen reittiä niin oikean järjestyksen voi kyllä päätellä.

Näin muistaakseni.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Kaverilla on just sama vika vakio 185 ng satkussa, kokeiltii multa mankkuvenaa ja by-passia mut ei niilläkään toiminu normaalisti.

Mitäs sit? Hukkaportin kello ja ite hukkaportti sit?
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

j0ne kirjoitti:Kaverilla on just sama vika vakio 185 ng satkussa, kokeiltii multa mankkuvenaa ja by-passia mut ei niilläkään toiminu normaalisti.

Mitäs sit? Hukkaportin kello ja ite hukkaportti sit?
Muistaakseni jollain ongelma korjaantui säätämällä peruspaineet kohdalleen.

Hukkaportin säädöt ja kunto, sekä mankkuvenan toiminnan varmistus varmaan järkevintä tehdä ensimmäisinä.
900C -86
Vastaa Viestiin