Ei lähtenyt käyntiin, kuului vain "klok" (ei hätää

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Ei lähtenyt käyntiin, kuului vain "klok" (ei hätää

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Jätin tontun pihalle, piipahdin ulkona autosta, ja nyt se ei lähde käyntiin. Kun yritän käännän avaimen loppuun, startti ei pyöritä, kuuluu vain "klok".

Auto teki saman muutama päivä aikaisemminkin. Silloin luulin, että vaihde oli jotenkin huonosti P:llä, kyseessä siis automaatti. Rullasin keulan pois kivetykseltä, ja sitten starttasi. Nyt ei vapaalla rullailu onnistu, tukin sitten koko pihan, jos ei lähdekään...

Olisiko pikaisia vinkkejä, en ehdi selata vanhoja juttuja.
Viimeksi muokannut Ässä, To Touko 31, 2007 17:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
J.V.A
"Hirsch"
Viestit: 981
Liittynyt: Ma Loka 23, 2006 23:18
Paikkakunta: Naantali

Viesti Kirjoittaja J.V.A »

Oisko starttimoottorin solenoidi irtisanonut työsuhteensa :?: :evil:.
46 vuotta ajoa vain Saabilla. Saab 9-5 Aero sedan- 00, Vector 2.3t wagon A5 -08 # 150.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Hakkaas vähän sitä starttia jollain ja kokeile sitten. Jos sitten lähtee nii solenoidi on sökö.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Minulle sattumalta oli tullut postissa tonnarin korjaamonkäsikirjan sähköosan. Kävin hakemassa paketin, sen jälkeen auto lähtikin heti käyntiin. Olisiko joku jäähtynyt hieman, jolloin lähti käyntiin?
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Sanoisin edelleen että se on se startin solenoidi, se voi välillä toimia tai sitten ei...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ei ollut startin solenoidi ainakaan meikäläisen tapauksessa, juuri sitä itsekin epäilin ja startti vaihdettiin uuteen, samoin kuin virtalukko ja akku.

Näitä oireita taisinkin muistaakseni foorumille liittyä kysymään, oireina juurikin kuumana startatessa pelkkä "KLOK"- ääni, mittarivalot eivät himmene, ja akku on reilassa. Parkkivaihteen kytkin toimii ja kampiakselin asentoanturiakin epäiltiin mutta kait se oireilisi muutenkin?

No, silloin aikanaan homma jäi lopulta selvittämättä kun syksy saapui ja viileät kelit, jolloin oireetkin katosivat kunnes taas nyt lämpimillä auto alkoi taas temppuilla, uutena vivahteena se, että nyt ei aina tarvitse edes koneen olla lämmin kun sama "KLOK" kuuluu.

Eipä tuosta ainakaan pakoautoksi ole...
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Oho, aika jännä juttu!
Taidanpa hankkia uuden akun näin aluksi.
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

No jännää on juu :lol: Vika kun on vielä niin epämääräinen että on aikoja ettei mitään oireita, kunnes taas Saab tulee sille päälle ettei mikään onnistu. Tosiaan tavaraa on vaihdettu ja tänään irrotin akun ja putsasin sen takana lymyilevät maadotuspisteet, mutta puhtaita nekin olivat jo valmiiksi.

Sitten toinen juttu on että auto purkaa hiljalleen akkua, enkä käsitä mihin koska en mikään sähköseppä syntyjäni ole (eikä kyllä taida tullakaan), ja olen lukenut että akun jännitteen laskiessa tarpeeksi alas, DI ei antaisi edes yrittää käynnistämistä. Sitä en tiedä että missä tuo raja menee enkä haullakaan ole onnistunut sitä selvittämään.

Sehän tässä hämärää on että nyt taitaa olla itsellä kaksi vikaa päällekkäin, eli akun purkautuminen, ja starttimysteeri. Tietenkin akun purkautuminen selittäisi starttaamattomuuden, mutta auto tekee lämpimänä lakon jos sen erehtyy sammuttamaan vaikka olisi ajettu yhtäsoittoa 300Km, ja EDU näyttää kuitenkin latausjännitteeksi 13,6- 13,9 Volttia. Toisaalta auto käynnistyy kyllä kylmänä vajaallakin akulla parin päivän seisonnan jälkeen, mittarin näyttäessä starttijännitteeksi yhtäkintoista Volttia, mikäli olen oikein käsittänyt että se näytössä näkyvä Volttimäärä on alhaisin starttijännite?
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5176
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Pe Helmi 25, 2011 13:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Olisko startin alennusvaihteen kehä poikki... tai siitä pikkurattaasta yks hammas pois...

mulla sanoi kerran "klok" eikä sen jälkeen mitään ennenkuin startin vaihtoi...ja kehä oli poikki...
... vai mistä se ääni kuuluu??

Akku purkantuu hyvin laturin yhden viallisen diodin kautta, ei silti näy latausjännitteessä mitään vikaa. Tämäkin ongelma muuttuu lämpötilan mukaan kuten toi hammaskehäongelmakin...

:roll:
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

ajn kirjoitti:
Akku purkantuu hyvin laturin yhden viallisen diodin kautta, ei silti näy latausjännitteessä mitään vikaa. Tämäkin ongelma muuttuu lämpötilan mukaan kuten toi hammaskehäongelmakin...

:roll:
Löytyykös nämä diodit laturin hiilet/lataussäädin- paketista vai tarvitseeko purkaa enemmänkin? Viimeksi lauantaina reissussa tuli naksuteltua tyhjää tavaratalo Jyskän pihassa keskisuomessa, mutta yhtäkkiä auto saikin päähänsä pyörittää starttia ihan pontevasti ja lähti käymään.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Ahaa, eli viisainta lienee hankkia vaihtolaturi. Onhan tuolla jo lukematon määrä tunteja takana, ja sen tietää että jos itse alan perehtyä sähköasioihin, niin lopputulos on palokunnan saapuminen hiillokselle..
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Vaihtolaturi on helpoin vaihtoehto.
Purkuosa on toinen mahdollisuus, silloin voi itte kunnostaa sen vanhan laturin ja samalla tutustua empiirisesti sen sielunelämään....
mikäli tutustuminen ei tuota tyydytystä, voi laturista tehdä ankkurin... :roll:

Vanhan laturin kunnostamisessa voi päästä äkkiä hyvillekin tuntiansioille....
-------------------------8<----------->8--------
#1395
aakoo
"Tuplakaasari"
Viestit: 98
Liittynyt: Ti Touko 30, 2006 16:03
Paikkakunta: Oulu

KLOK

Viesti Kirjoittaja aakoo »

No voi rähmä kun ei muista enää tarkemmin. Tonnari teki aikanaan juuri tuon saman ainakin pari kertaa. Olisikohan sitten hävinnyt itsekseen aivan korjaamatta, mutta mitään isompaa ainakaan ei tarvinnut tehdä. Akun vaihtokin tuli tehdyksi aivan eri yhteydessä.
Jos saabismi on sairautta ja turbosaabismi mielisairautta, niin olkoot sitten.
Entiset: 9-5 2.2TiD Linear Wagon A -04, 9000 CD 2.0t -97, 9000 CD 2.0T -88, 90 -86
Nykyinen: 9-3 SC 1.8t -06
Ässä
"Hölösuu"
Viestit: 1653
Liittynyt: Ke Heinä 30, 2003 07:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Ässä »

Kloksahti taas uudella akullakin. Nyt Ikean parkkipaikalla, kun puolisko heitti minut klubin bussireissulle. Päivä oli jälleen helteinen. Auto käynnistyi onneksi noin viiden minuutin odottelun jälkeen. Täytyypi pähkäillä...
Ostan: 2-tahti Saab

#1872 Why drive a car when you can pilot a Saab?
900 Aero 1989,
Mercedes E250 CDI 4matic 2011,Volvo V70 2001
Vastaa Viestiin