Elekroninen ohjaus yksikkö etc.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Elekroninen ohjaus yksikkö etc.

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Eli kuuluisiko asento anturin "naksahtaa" höllätessä kaasu? kuten satkuissa (auto 9000 2.3i -92).
Ongelmana on korkea tyhjäkäynti n.1200rpm joka ei kuitenkaan heittelehdi, läpän säätöruuvista eivät laskeneet itse epäilen asento tunnistinta.
Viimeksi muokannut Anthuan, Ke Kesä 13, 2007 14:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

..Tässä ilmeisesti on jo asento tunnistin kun taas satkussa on asento kytkin, eli ei kytke napoja yhteen ja "naksahda"? miten tuo testataan?
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Kyllä ainakin '89 Turbossa on kytkin, joka on saman näköinen kuin satkussa. Luulisi, että 92 iivarissa on myös, kun on vielä LH. Eli naksahtaa pitäisi.

Asennontunnistimessa resistanssi muuttu kun kaasuläpän asentoa muutetaan. Eli yleismittari vaan kiinni. Ohmiarvoja en kyllä tiedä.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

9000 2.3i -92:ssa lienee LH 2.4.2, jossa asentoanturi
Johto irti:
Anturin napojen 1 ja 3 väliltä mitatttaessa tyhjäkäyntiasennossa 2,6 - 3,0 kOhm, täyskaasuasennossa (85astetta auki) 1,1 - 1,5 kOhm

Johto kiinni anturissa, virrat päällä:
Virrat päällä anturin liittimen takapuolelta jännite navoilta 2 ja 3 väliltä mitattaessa 0,25 V tyhjäkäyntiasennossa ja 4,0 V täyskaasuasennossa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Kiitoksia, pitää mittailla kunhan tonnari palaa reissusta. :D
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Anturi on mitattu ja oli kunnossa, mistähän tuo korkea tyhjäkäynti voisi johtua? :?
Ei taida pystyä säätämäänkään mistään?
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Tyhjäkäyntimoottori? Ilmastointi? Imuilmavuoto esim. alipaineletkuista? Lämpöanturi? Läppäkotelon ohivirtauskanava? Vaijeri tiukalla? Onko se tyhjäkäynti aina kova, eikä missään välissä normaali?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Tyhjäkäynti moottori on koputeltu, ei vaikutusta.
Autosta on poistettu ilmastoinnin kompura, olisiko sillä vaikutusta? economy asennossa tyhjä käynti n.1200rpm muuten n.1500rpm.
Alipaine letkut pitäisi olla OK, mutta pitää tarkistella tuo lämpöanturi.
Mikäs tuo Läppäkotelon ohivirtauskanava on?
Vaijeri ei ole tiukalla, tyhjä käynti on ollut tuollainen koko sen ajan kun tonnari on ollut meillä moottorin lämmöllä ei vaikutusta.
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

8O :? Alkaa mennä mielenkiintoiseksi, lämpöanturi on mittausten mukaan ehjä, mutta tyhjä käynti on hivuttautunut jo 1500:taan.
Imuvuotoja ei löydy etsimälläkään, eikä CE-valo pala, irroitimme käydessä IMMun pistokkeen jolloin käynti putosi alle tonnin (ja CE-valo syttyi) odotteli vähän aikaa ja nousi takaisin. :lol:
Ei jummarra. :roll:
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Japso
"Hölösuu"
Viestit: 2081
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 22:15
Paikkakunta: Etelä-Savo

Viesti Kirjoittaja Japso »

Kokeiles laskeeko tyhjakaynti kun puristat`tyhjiismoottorin letkun taysin lyttyyn esim. isoilla pihdeilla.
Foxbody turbo
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Mulla on myös ollu ongelmia tuon -87 iivari tontun(LH2.2) tyhjäkäynnin kanssa, kylmänä ok mut lämpimänä tahtoo nousta 1250-1550 välille, riippuen kuun asennosta jne.

Ilmavuotoja ei ole, se on tarkistettu niin moneen kertaan että niiden mahdollisuus on tasan nolla. Kaikki ruiskun osat johtosarjaa lukuunottamatta on vaihdettu, osa kahteenkin kertaan varmuudeksi, mutta... jos haluan että tuo roju on ylipäätään ajettavissa oleva, eikä nykivä ja temppuileva ketale, niin sytkäennakon on oltava lukemissa likemmäs 30 astetta. 8O

Jos säädän ennakon ohjeenmukaisesti, tyhjäkäynti on kyllä ihan OK lämpimänäkin, mut lähtee paikatkin hampaista siinä nykimisessä, mitä se on ajossa. Sytkävermeet on uutta EZK-box:ia lukuunottamatta, mut sekin on vaihdettu kahdesti kokeeksi. Jakopäätä en vielä ole ottanut auki tarkistaakseni nokkien ajoitukset.. ei oo tarvinnu kun katsastukseen on viel aikaa ja toimii tuollaisenaan ajossa hyvin sekä uskomattoman vähällä bensalla kokoisekseen kulkuvälineeksi.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Japso kirjoitti:Kokeiles laskeeko tyhjakaynti kun puristat`tyhjiismoottorin letkun taysin lyttyyn esim. isoilla pihdeilla.
Pitää kokeilla huomenna, vaan on pirulliseen paikkaan tungettu tk-moottori verrattuna satkuun.
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Anthuan
"Hirsch"
Viestit: 874
Liittynyt: Pe Joulu 15, 2006 23:08
Paikkakunta: Toisaalla

Viesti Kirjoittaja Anthuan »

Myrkky kirjoitti:...jos haluan että tuo roju on ylipäätään ajettavissa oleva, eikä nykivä ja temppuileva ketale, niin sytkäennakon on oltava lukemissa likemmäs 30 astetta. 8O

Jos säädän ennakon ohjeenmukaisesti, tyhjäkäynti on kyllä ihan OK lämpimänäkin, mut lähtee paikatkin hampaista siinä nykimisessä, mitä se on ajossa...
Tässä ryöhkässä kun on DI-boksi niin ei voi edes sytytystä säätää. :lol:
9-5 Wagon -07 900 T16 -91
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Anthuan kirjoitti:
Tässä ryöhkässä kun on DI-boksi niin ei voi edes sytytystä säätää. :lol:
Juu, niin.. ajattelinkin asiaa, mutta en sit muistanu kysyä.

Japso: Mulla ei laske edes mainitsemasi letku ruttuun puristaen tyhjäkäynti normaaliksi, hieman saattaa laskea kerrasta riippuen. Sensijaan jos puristan ruttuun sen ohuen huohotinpillin joka tulee kaasuläpän jälkeen, silloin laskee tyhjäkäynti.

Edit: Tuli vaan mieleen, että kun mulla laskee tyhjäkäynti sitä huohotinpilliä puristamalla, niin imisköhän se sit ilmaa jostain kampikammion kautta.. kokeiles sinäkin Anthuan, että vaikuttaako se ohut huohotinletku jos sen tukkii(vai onko 2.3L koneessa sitä? Ja vaparihan sulla oli?).
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1366
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

hmm..
niin siis vaparihan ottaa tosiaan ilmaa kampikammiosta, jos sitä sieltä saa, ei pitäis ihan simona saada. ja käsittääkseni pitäisi oppia käymään ilman tuota ilmaa. sehän on vain mäintien ohivirtausta mikä sieltä tulee.
8v satku meinaa sammua, jos on esim öljykorkki jäänyt irti.. jotenkin vaan tuntuu, että jos tuo tonnari noin paljon saisi ilmaa ohi immun, niin ei kävisi enää kunnolla, menisi laihalle, ja kierrokset siitä syystä jopa laskisivat.
tosin kaverin audissa (k-jet) huohottimesta tulee niin paljon ilmaa, että jos letkun tukkii kaasuläpältä, ja jättää kammion letkun ilmaan, niin auto ei edes käy enää kunnolla... (menee rikkaalle).. kovia huohottamaan nuo sakemannit. ilmankos kuluttavat öljyä.

entäs oletteko tarkistaneet sen kaasuläpän asennon ihan oikeasti.. siis että sulkeutuuko täysin.
edelleen satkussa oli jo ostettaessa vaikeaa saada kierrokset alas. vika löytyi sitten siitä läpästä, jonka pohja-asennolla oli säädetty tyhjäkäyntiä. sitä varten on ihan oikeakin ruuvi, siis ainakin k-jetissä, luulisi että tuossa lh-ssakin..
v70 vulvat ainakin sotkevat tuota kaasuläppää, ja sitten eivät toimi kunnolla, eli välissä voi olla vaikka likaa, joka estää kaasuläppää sulkeutumasta täysin.

jos ilmastointi on poistettu, niin se acc pitää olla econ asennossa. auto-asennossa acc nostaa auton kierroksia kompensoidakseen pumpun ottamaa voimaa.

on kyllä taas niin sujuvaa tekstiä, että oikein hävettää 8O
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa),
9-5 2.3 AERO -08, VARA käyttis talvirenkailla.
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrasteet, ei talvipyöriä.
Vastaa Viestiin