Koeajoin 9000sen
Koeajoin 9000sen
Käväsin tänään koeajolla paikallisessa autoliikkeessä.... koeajettava oli siis Saab 9000 cd 2.3i vuosimallia 1990. Tarkoitus olisi tämänkaltainen menopeli hankkia ja kyseessä oli ensimmäinen kunnon koeajo 9000sella.
Tämä yksilö oli ensinnäkin ulkoapäin siistissä kunnossa ja mitään ulkoisia vaurioita en löytänyt. Myyjä vakuutti tekniikan olevan kunnossa?
Olen ajanut paljon 90-luvun alun 900silla saabeilla ja täytyy sanoa, että en löytänyt mitään mikä olisi ollut tässä 9000sessa parempaa(paitsi tietenki tila mikä on osasyy siihen minkä takia olen ylipäätänsä tämmöstä hankkimassa).
Sempä takia tuli pakostaki mieleen, että oisko tämä ollut joku maanantaikappale, koska rengasmelu oli todella kova ja moottorin ääni/melu muistutti lähinnä jotain 80luvun isoja diisseleitä. AJettavuus oli kutakuinki 900sen luokkaa.
Koska täälläpäin ei ole toista 9000:sta mitä voisi koeajaa kysynkin teiltä, että kuuluisiko 9000sen olla rengas/moottorimelultaan hiljaisempi kuin 900nen??? Entäpä onko 2litrainen saabin mylly hiljaisempi kuin tämä 2.3nen? Kiinnostaisi tietää kannattaako lähtiä naapurikaupunkiin koeajoreissulle, koska jos tällaisia ovat muutki 9000set niin tyydyn 900seen.
Tämä yksilö oli ensinnäkin ulkoapäin siistissä kunnossa ja mitään ulkoisia vaurioita en löytänyt. Myyjä vakuutti tekniikan olevan kunnossa?
Olen ajanut paljon 90-luvun alun 900silla saabeilla ja täytyy sanoa, että en löytänyt mitään mikä olisi ollut tässä 9000sessa parempaa(paitsi tietenki tila mikä on osasyy siihen minkä takia olen ylipäätänsä tämmöstä hankkimassa).
Sempä takia tuli pakostaki mieleen, että oisko tämä ollut joku maanantaikappale, koska rengasmelu oli todella kova ja moottorin ääni/melu muistutti lähinnä jotain 80luvun isoja diisseleitä. AJettavuus oli kutakuinki 900sen luokkaa.
Koska täälläpäin ei ole toista 9000:sta mitä voisi koeajaa kysynkin teiltä, että kuuluisiko 9000sen olla rengas/moottorimelultaan hiljaisempi kuin 900nen??? Entäpä onko 2litrainen saabin mylly hiljaisempi kuin tämä 2.3nen? Kiinnostaisi tietää kannattaako lähtiä naapurikaupunkiin koeajoreissulle, koska jos tällaisia ovat muutki 9000set niin tyydyn 900seen.
Renkaista nyt senverran että jos siinä tonnarissa oli jotkut pa**at alla niin varmaan pitää kovempaa ääntä kuin satku kunnollisilla renkailla, mulla on ollut sellaiset kesärenkaat jotka piti yhtä kovaa ääntä kuin hakkapeliitta 10:t (ei, eivät olleet edes ilman nastoja)...
Moottorin kova ääni voi johtua vaikka venttiilinnostajista, tai sitten se alkupään 2.3:n ongelma eli tasapainoakselin rojut..
Moottorin kova ääni voi johtua vaikka venttiilinnostajista, tai sitten se alkupään 2.3:n ongelma eli tasapainoakselin rojut..
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Aero Cabriolet M01
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Kokemuksesta täytyy sanoa, että onhan tonnari aivan eri planeetalta kuin vanha 900-malli. En moiti satkun ajettavuutta, mutta tonnari on huomattavasti parempi ajettava!
Tonnari ei ole luokkansa hiljaisempia autoja, mutta sisämelultaan selkeästi hiljaisempi kuin satku.
Jos auto kuullosti tiisseliltä, niin jotain hämärää tekniikassa täytyy olla. Itelläni 2.0i ja siinäkin moottorin ääni on hieman karkea, mutta dieseliltä se ei missään nimessä kuullosta. Koneen ääni ei kantaudu kuitenkaan häiritsevästi sisään.
Kannattaa käydä kokeilemassa useampiakin tonnareita mikäli sellaista olet hankkimassa. Mielestäni kaikinpuolin erinomainen auto, niinkuin kaikki Saabit!
Tonnari ei ole luokkansa hiljaisempia autoja, mutta sisämelultaan selkeästi hiljaisempi kuin satku.
Jos auto kuullosti tiisseliltä, niin jotain hämärää tekniikassa täytyy olla. Itelläni 2.0i ja siinäkin moottorin ääni on hieman karkea, mutta dieseliltä se ei missään nimessä kuullosta. Koneen ääni ei kantaudu kuitenkaan häiritsevästi sisään.
Kannattaa käydä kokeilemassa useampiakin tonnareita mikäli sellaista olet hankkimassa. Mielestäni kaikinpuolin erinomainen auto, niinkuin kaikki Saabit!
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Jos rengasmelu tulee häiritsevästi sisään, on jossain ylimääräinen reikä ohjaamoon tai alustassa on rikkinäisiä tai kovettuneita kumipuslia. Tätä tukee myös tuo ajo-ominaisuuksien "heikkous".
Reikä voi olla vaikka ovitiivisteessä tai ovessa sen muovilistan alla... tai sitten vaihdekepin palkeessa tms. JOka tapauksessa joku reitti täytyy olla mistä se melu sisään tulee. 2.3:n kovemmasta äänestä en tiedä, mutta ainakin siellä on niitä "turhia" liikkuvia osia. Mulla 2.0:ssa ääni on pahimmillaan kuin 77-mallisessa diesel-golfissa kylmäkäynnistyksen jälkeen, mutta ei se sisään kuulu häiritsevästi. Alla on myös ns. p**karenkaat "made in Japan" (hintaan 220 euroa/kierros) ja ajoviiman ääni ajossa on silti kovempi kuin renkaista tuleva ääni tienpinnasta riippumatta.
Reikä voi olla vaikka ovitiivisteessä tai ovessa sen muovilistan alla... tai sitten vaihdekepin palkeessa tms. JOka tapauksessa joku reitti täytyy olla mistä se melu sisään tulee. 2.3:n kovemmasta äänestä en tiedä, mutta ainakin siellä on niitä "turhia" liikkuvia osia. Mulla 2.0:ssa ääni on pahimmillaan kuin 77-mallisessa diesel-golfissa kylmäkäynnistyksen jälkeen, mutta ei se sisään kuulu häiritsevästi. Alla on myös ns. p**karenkaat "made in Japan" (hintaan 220 euroa/kierros) ja ajoviiman ääni ajossa on silti kovempi kuin renkaista tuleva ääni tienpinnasta riippumatta.
Paikkakunta: Tornio
Kotipaikkakuntaasi ajatellen kyllä luulisi "naapurista" löytyvän paljon vaihtoehtoja ja sopivilla hinnoilla tässä esim. yksi haku:
http://www2.blocket.se/search?q=saab&ye ... 0&mile_e=0
Kotipaikkakuntaasi ajatellen kyllä luulisi "naapurista" löytyvän paljon vaihtoehtoja ja sopivilla hinnoilla tässä esim. yksi haku:
http://www2.blocket.se/search?q=saab&ye ... 0&mile_e=0
Saabismi on sairaus,mistä ei kannata parantua
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Saab NG 9-5 Aero Turbo6 XWD Hirsch -11
Saab Ng 9-3 t -08
Zetor 8540 + Odes 800 + Hitachi EX120
Perheessä myös Ng 900 -98
"1159"
Mikäli olet koeajanu Pörhön autoliikkeestä sen vm -90 tonnarin 2.3i:n, niin voin sanoa että auto on viihtyny liikkeessä varsin pitkään. Hinta oli aluksi jotain 6000 euroa ja on tippunut jo 4900 euroon. Luulen että jotain laittoa autossa on.
Itse ostin oman tonnarini reilu puoli vuotta sitten ja tämä vm -90 2.3i oli jo silloin Pörhöllä. En käynyt edes koeajamassa, sillä pidin hintaa liian kovana. Ostin samanikäisen 2.0i:n huomattavasti halvemmalla Keminmaan Pörhöltä. Autollani oli silloin ajettu 230000 km.
Kannattaa varata aikaa tonnarin ostoon. Hyviä yksilöitä on paljon liikkeellä. Ainahan ruåttistakin kannattaa katella ku lähellä asutaan...
Itse ostin oman tonnarini reilu puoli vuotta sitten ja tämä vm -90 2.3i oli jo silloin Pörhöllä. En käynyt edes koeajamassa, sillä pidin hintaa liian kovana. Ostin samanikäisen 2.0i:n huomattavasti halvemmalla Keminmaan Pörhöltä. Autollani oli silloin ajettu 230000 km.
Kannattaa varata aikaa tonnarin ostoon. Hyviä yksilöitä on paljon liikkeellä. Ainahan ruåttistakin kannattaa katella ku lähellä asutaan...
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Juu.. olen kyllä katellu 9000sia ruottinki puolelta, mutta ajattelin katella ensin suomen vaihtoehdot (lapin). Tähän syynä on lähinnä huono ruotsin kielen taito, vaikkakin kyllähän nuo tuolla rajan toisella puolella puhuvat useimmiten suomea.. siis tässä rajan tuntumassa.
Niin ja kyllä se oli se pörhön 9000nen mitä koeajoin.. hinta oli tosiaan suhteellisen kova...varsinkin jos siinä jotain vikaa on.
Ilmeisesti kannattaa siis suunnata renkaat Rovaniemelle/Ouluun ja lähtiä sinne kokeilemaan paikallisia yksilöitä, jos sielläpäin ois autot hiljasempia.
Niin ja kyllä se oli se pörhön 9000nen mitä koeajoin.. hinta oli tosiaan suhteellisen kova...varsinkin jos siinä jotain vikaa on.
Ilmeisesti kannattaa siis suunnata renkaat Rovaniemelle/Ouluun ja lähtiä sinne kokeilemaan paikallisia yksilöitä, jos sielläpäin ois autot hiljasempia.
Yks juttu joka tuli mieleen rengasmelusta:
Oma tonnarini (niinkuin varmaan muutkin) ovat hiljaisia moottoriääniltään. Se puolestaan tuo ns. tiemelun paremmin esiin.
Kun vaihdoin talvirenkailta uusiin kesänokialaisiin, niin kyllä ero oli huomattava
Itse pidän tonnaria riitävän hiljaisena ainakin alle 120km/h nopeuksilla.
Oma tonnarini (niinkuin varmaan muutkin) ovat hiljaisia moottoriääniltään. Se puolestaan tuo ns. tiemelun paremmin esiin.
Kun vaihdoin talvirenkailta uusiin kesänokialaisiin, niin kyllä ero oli huomattava
Itse pidän tonnaria riitävän hiljaisena ainakin alle 120km/h nopeuksilla.
Jäsen: #2563
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
99GL-76, 99GLS-79, 90-86, 900NG-94, 9000 2,3T-92, 9000 2,0t-98 A50, 9000 2,0t-96, 900NG CAB-2000, 9000 Aero-MY96, Ford Transit 310 H3/L3-2015, Fiat 500, 11.
Re: Koeajoin 9000sen
Tilaerokaan ei ole kovinkaan suuri, syitä miksi itse olen aikanaan siirtynyt satkuista tonnareihin oli paremmat automaattivaihteistot ja ehkä jossain määrin isommissa korjauksissa helpompi rakenne (ainakin nosturilla korjailijan näkökulmasta). Myös automaattivaihteisia nayttäisi olevan tonnareista suurempi osuus kuin satkuista ja siten parempi saatavuus.Vesku9 kirjoitti: Olen ajanut paljon 90-luvun alun 900silla saabeilla ja täytyy sanoa, että en löytänyt mitään mikä olisi ollut tässä 9000sessa parempaa(paitsi tietenki tila mikä on osasyy siihen minkä takia olen ylipäätänsä tämmöstä hankkimassa)..
Koeajamassani yksilössä oli hyväkuntoiset kesärenkaat... merkkiä en katsonu, mutta ei sillä saa olla väliä, koska ei tuon kokoluokan autossa sellainen melu huonoista renkaista johdu.. tottakai renkaillakin on merkitystä, mutta tässä mitä koeajoin meteli oli valtava... moottoritiellä moottorin melu kantautui kovaa korviin ja meteli oli yleensäkin suhteellisen tasaista..melun lähdettä en saanu kohdistettua mihinkään yksittäiseen kohtaan.