Kauan vuotava turbo kestää ?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Tomi9000T
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 11:16
Paikkakunta: Helsinki

Kauan vuotava turbo kestää ?

Viesti Kirjoittaja Tomi9000T »

Taitaa tuosta turbosta vuotaa bettä jostain,, on tuo vakio T3 A/R 42 , minusta se vuotaa jäähdytin vettä , ainakin tuosta DP kohdalta , aika paljon sitä vettä on tuossa edessä ja etu-nokka on aika vetinen alta

Mutta siilti jäähdytin neste ei minusta laske , melkeen yhtään ?

Paljonko tuollaisella rikkinäisellä Turbolla voi ajaa, siis jos syynä se ?

Jos ottaa vaikka APC-sulakkeen irti ja ajaa ihan peruspaineilla .... :roll:
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jospa se vesi tuleekin moottorista, jos vuoto näkyy ainoastaan välittömästi kylmäkäynnistyksen jälkeen. Kannetiiviste antamassa periksi?

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/turbo_ui.jpg
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... ui_10s.jpg
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... ui_20s.jpg
http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet ... ui_36s.jpg

Tuo kuvan turbo on minulla edelleen ajossa, mittarissa 460tkm, kannentiiviste nyt vaihdettu, enää ei tuollalailla hikoile.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Tomi9000T
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 11:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tomi9000T »

Tuo väli ei minusta minun Turbossa vuoda ?

Mutta nesteen määrä joka seisoo auton keulassa siinä tuon metallisen putken kohdalla joka menee siinä Turbon alla on aika iso. Ihmettelen mistä moinen neste tullut ?

No pitää huomenna mennä kattomaan pellin alle, paremmin mistä se neste tulee :?:
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
Tomi9000T
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 11:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tomi9000T »

Vuoto ei ole DP kohdalla vaan jossain sielä turbon alla missä menee paineputki joka menee Coolerille ?

Nyt auto seissyt 2 vrk ja nyt näkyy selvästi että neste on hävinnyt kun kattelee täyttöaukkoa... :(

Miten pitkän matkan tuolla uskaltaa ajaa kun vuotaa tuon verran ?
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

eihän se vaan oo sitte veden paluu putki joka vuotaisi liitoksesta? turbon päästä siis... :) Onkos sulla tossa jo T25 turbo?
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
Tomi9000T
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 11:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tomi9000T »

No syys sitten löyty kun tarkemmin kattelin , ylempi jäähdyttimen metalli putki joka menee alas niin vuotaa siinä taipeen kohdalla , on ruostunut poikki.

Kauheasti on sitä nestettä siinne valunut ja siitä sitten auton pohjaa pitkin oikealle etu-vanteelle ja sitä roiskii sitten kivasti renkaasta.

Säiliön täytin MAX kohtaan, joten vuoto on MAX-MIN väli 3 päivässä....joten eiköhän tuolla aja HKI-Jyväskylä välin :?:
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Vuotaa siis automaattivaihteistoöljyä eikä jäähdytinnestettä. Oletko tarkistanut vaihteistoöljyn määrää, se ei lisäänny jäähdytysjärjestelmän paisuntasäiliöstä täyttämällä.

Joku täällä oli tuon korjannut tilapäistä pysyvämmin katkaisemalla putken vuotokohdasta kokonaan ja laittamalla klemmareilla letkun pätkän katkoksen yli.

PCS:n kautta saat teetettyä uudet letkuputket.

http://www.kolumbus.fi/juha.ursin/letkut
Tomi9000T
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 11:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tomi9000T »

Katselin tuossa taanna päivänä sitä vaihteiston mittatikkua ja se oli ainakin kostea MAX kohdalle. Tällöin kyllä moottori seis ja kone suht kylmä

Mistä voin lisätä vaihtiesto öljyä ja mistä tiedän paljonko lisään ?

Että voisi ajaa sen 400 Km
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Tomi9000T kirjoitti:Katselin tuossa taanna päivänä sitä vaihteiston mittatikkua ja se oli ainakin kostea MAX kohdalle. Tällöin kyllä moottori seis ja kone suht kylmä

Mistä voin lisätä vaihtiesto öljyä ja mistä tiedän paljonko lisään ?

Että voisi ajaa sen 400 Km
Tätä on käsitelty useemman kerran aikasemmissa ketjuissa paremmin. Mutta nopeasti saa selvyyden, kun:

-ajaa moottorin kuumaksi
-ajaa parkkiin ja kierrättää parikymmentä sekuntia kutakin (jalka jarrulla) kepin pykälät läpi ykkösestä alkaen
-pyyhkäsee tikun, työntää takas ja vetää uudestaan
-siitä tikun lämpimämpien asteiden puolelta (80?) sihtaa öljyn määrän

Öljyn lisäys siitä tikun reiästä.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Tomi9000T
"Aero"
Viestit: 446
Liittynyt: Pe Maalis 04, 2005 11:16
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tomi9000T »

Juu kiitos !

On vaan väsy ja niin hätääntyy kun lähtö jo Sunnuntai aamuna :roll:
MB C 220 BE CDI S204 , -09
KIA Ceed 1.6 EX SW -07
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Tomi9000T kirjoitti:Juu kiitos !

On vaan väsy ja niin hätääntyy kun lähtö jo Sunnuntai aamuna :roll:
Juu, emmä sillä. Mut siis löytyy tarkempaa infoa, jos on aikaa perehtyä :)
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11627
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kannattaa tuollaisesta vaihteistoöljyn vuotamisesta sen verran hätääntyä, että keksii jonkun ratkaisun ongelmaan ennen reissuun lähtöä. Ja takaisinkin PCS:ltä pitää ajaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

jus kirjoitti:Kannattaa tuollaisesta vaihteistoöljyn vuotamisesta sen verran hätääntyä, että keksii jonkun ratkaisun ongelmaan ennen reissuun lähtöä. Ja takaisinkin PCS:ltä pitää ajaa.
Tuo sanoma kannattaa ottaa todesta. Öljyvuotojen korjaus on pientä siihen verrattuna, mitä seuraa rikkinäisestä laatikosta. Ei siinä, mutta jos sen kanssa joudut turaamaan, niin menee parhaimmat mehut muuten mielenkiintoisesta projektista :!:
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6203
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Henkka #2283 kirjoitti:
Tomi9000T kirjoitti:Katselin tuossa taanna päivänä sitä vaihteiston mittatikkua ja se oli ainakin kostea MAX kohdalle. Tällöin kyllä moottori seis ja kone suht kylmä

Mistä voin lisätä vaihtiesto öljyä ja mistä tiedän paljonko lisään ?

Että voisi ajaa sen 400 Km
Tätä on käsitelty useemman kerran aikasemmissa ketjuissa paremmin. Mutta nopeasti saa selvyyden, kun:

-ajaa moottorin kuumaksi
-ajaa parkkiin ja kierrättää parikymmentä sekuntia kutakin (jalka jarrulla) kepin pykälät läpi ykkösestä alkaen
-pyyhkäsee tikun, työntää takas ja vetää uudestaan
-siitä tikun lämpimämpien asteiden puolelta (80?) sihtaa öljyn määrän

Öljyn lisäys siitä tikun reiästä.
Sanomattakin selvää, että automaattilootan öljyn korkeus mitataan koneen käydessä ja lootan ollessa P- tai N-asennossa.

9-5 2.3t -00 US specs BP Steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7773
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Tomi9000T kirjoitti:No syys sitten löyty kun tarkemmin kattelin , ylempi jäähdyttimen metalli putki joka menee alas niin vuotaa siinä taipeen kohdalla , on ruostunut poikki.

Kauheasti on sitä nestettä siinne valunut ja siitä sitten auton pohjaa pitkin oikealle etu-vanteelle ja sitä roiskii sitten kivasti renkaasta.

Säiliön täytin MAX kohtaan, joten vuoto on MAX-MIN väli 3 päivässä....joten eiköhän tuolla aja HKI-Jyväskylä välin :?:
Tuo putki on 10mm teräsputkea, leikkaa se taitos irti ja liitä siihen 10mm
kulma yhde, ja uskon että homma toimii.


Kuva
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Vastaa Viestiin