Erikoinen laturin vika.
Erikoinen laturin vika.
Toissapäivänä Laturinvalo alkoi palamaan, jonka seurauksena vaihdoin laturiin uuden jännitteensäätimen. Säätimestä oli kulunut toinen hiili melkein puolet enemmän kuin toinen ja se oli irrallaan säätimestä, mutta sain sen ronkittu ulos laturista. Uuden säätimen jälkeen pelannut mainiosti, kunnes...
Tänään ajelin Jyväskylään ja latas n. 14V niin kuin pitääkin. Parkista paluu matkalle lähdettyäni ei enään ladannut. Ajoin niin pitkälle kuin kuin pääsin. Auto sammuikin Jämsän korville. Velipoika toi uuden akun, että pääsis kotiin asti. Erikoista, mutta 10 km Jämsästä päästyäni kärry rupesi taas latamaan aivan normaalisti ja latasi loppu matkan OK.
Mikähän mahtaa olla vika, laturi korjaa itse itsensä?? Laturi vaihtoon vai voisiko olla vain joku tilapäinen häiriö laturissa? Voiko vika olla akussa?
Laturi on noin kaksi vuotta vanha, virtapiuhat uusittu samana ajankohtanan ja akku on noin 3 v. vanha laatuakku.
Kiitos etukäteen vastauksista.
Tänään ajelin Jyväskylään ja latas n. 14V niin kuin pitääkin. Parkista paluu matkalle lähdettyäni ei enään ladannut. Ajoin niin pitkälle kuin kuin pääsin. Auto sammuikin Jämsän korville. Velipoika toi uuden akun, että pääsis kotiin asti. Erikoista, mutta 10 km Jämsästä päästyäni kärry rupesi taas latamaan aivan normaalisti ja latasi loppu matkan OK.
Mikähän mahtaa olla vika, laturi korjaa itse itsensä?? Laturi vaihtoon vai voisiko olla vain joku tilapäinen häiriö laturissa? Voiko vika olla akussa?
Laturi on noin kaksi vuotta vanha, virtapiuhat uusittu samana ajankohtanan ja akku on noin 3 v. vanha laatuakku.
Kiitos etukäteen vastauksista.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
moi
mulla oli vähän samanlainen vika ysi satkussa....vikana oli koneenpäällä kulkeva johtosarja joka oli ajanmyötä kuoriutunut puhki ja sai aina sillointällöin kosketuksen maahan...purin johtosarjan ja eristin ko. johdon uudestaa.johan rupes toimimaan...olikohan se nyt laturilta akulle menevä sarja...taitaa olla samanlainen sunkin autossa.vp
Olen uusinut laturilta tulevat johdot akulle 2 v. sitten. Jätin vanhat piuhat koneen kylkeen kiinni, kun ne on aika hankalassa paikassa. Vedin vain uudet, joten ei pitäisi tuo vika olla, mutta tarkistan kutenkin. Lisää ehdotuksia saa heitellä.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
mulla tki oma tonttu samaa, yritettiin ettiä isäukon ja netin välityksellä clubilaisten avulla vikaa.. ei loppujen lopuks jääny muuta vaihtoehtoo itelle kun että laturi oli vetäny ittensä "oikoseen" ja oli näin ollen valmis, siihen autto osto/myynti osiosta hankittu käytetty laturi.. ei riittänyt siinä vaiheessa huumori alkaa vanhaa remppaa, jos siitä nyt edes mitää olis saanutka..
89vm 9000 cd 2.0i turbo MYYTY
isuzu trooper 2.8i turbodiesel vm 89 neliveto
ford sierra 83vm 2.8i v6 (rojekti, tulevaisuus vielä hämärän peitossa mutta pilkahduksia kahdesta ahtimesta.. ) cossu sarjaa ja siipiä..
isuzu trooper 2.8i turbodiesel vm 89 neliveto
ford sierra 83vm 2.8i v6 (rojekti, tulevaisuus vielä hämärän peitossa mutta pilkahduksia kahdesta ahtimesta.. ) cossu sarjaa ja siipiä..
Jos vanhoista hiilistä (siis hiilestä), siitä kulunneemasta löytyy rosoisuutta hiilen kosketuspinnasta, jota luultavammin löytyy, jos kerran on lopettanut lataamisen, niin lienee paras konsti vaihtaa liukurenkaat samalla.
Tuo jotta toinen hiili kuluu puolet toista nopeammin johtuu pelkästään virransuunnasta ja on ihan normaalia.
Kehänopeudet noissa saksan laittessahan on samat molemmille potenttiaaleille.
PRK. kyllä se hyvä apostolikin jotain aikoinansa tiesi, kun sijoitti liukurenkaat akselin päähän horisonttaalisesti.
Tuo jotta toinen hiili kuluu puolet toista nopeammin johtuu pelkästään virransuunnasta ja on ihan normaalia.
Kehänopeudet noissa saksan laittessahan on samat molemmille potenttiaaleille.
PRK. kyllä se hyvä apostolikin jotain aikoinansa tiesi, kun sijoitti liukurenkaat akselin päähän horisonttaalisesti.
Noniin. Tyhjäkäynnillä lataus vaihtelee 13.5 - 13.7V välillä ja kun laittaa kierroksia koneeseen lataus tippuu alle 12V. Eikös se yleensä ole toisin päin!!??
Vaihdanko koko laturin vai kokeilenko uutta jännitteensäädintä? Tosin viikon vanha siellä nyt on kiinnikin...
Vaihdanko koko laturin vai kokeilenko uutta jännitteensäädintä? Tosin viikon vanha siellä nyt on kiinnikin...
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Veikkaisin, että toinen liukurenkaista on kulunut puhki ja hiili "hyppii" jousikuormitteisena liukurengasta vasten. Tämä etenkin jos edellinen hiili oli kulunut loppuun ja liukupäästään rosoisen näköinen.Sabo kirjoitti:Noniin. Tyhjäkäynnillä lataus vaihtelee 13.5 - 13.7V välillä ja kun laittaa kierroksia koneeseen lataus tippuu alle 12V.
Edit: Säätimen reiästä saat tunnusteltua sormella/kynnellä liukurenkaan kunnon, syvä ura meinaa yhtä kuin että laturi irti ja tarkempi tutkimus(vaikka se syvä ura meinaa useimmiten että paskana on ihan ilman irrotusta ja tutkimistakin).
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Jup. Vaihdan koko laturin uuteen vaikka ei nykyinenkään ole kuin noin 3 v. vanha. On vaan paskassa paikassa tuo laturi. Muuten on irti, mutta ei muista miten tuli pois. Pitänee ottaa lokarin kautta pois? Tehostimen pumppu siirtää sivuun? Pitikö pumpun kiinnitysteline ottaa irti?
Samaan syssyyn huomasin, että molempien vetareiden uloimmat suojakumit rikki. Loputon suo.
Samaan syssyyn huomasin, että molempien vetareiden uloimmat suojakumit rikki. Loputon suo.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon