Kokeilinpa tonnarin vaihteiston luistoa samalla kun kaikenlaista muutakin tarkistelin, siis kaasuttaen jarrut pohjassa. Drivella nosti kierrokset hiukan päälle kahden tonnin niinkuin pitääkin. Pakilla ei paljon ehtinyt kaasuttaa kun kuului melkoinen kolaus ja moottori yritti tulla kurkistamaan konepellin läpi. Konepelti painui muutaman sentin ylöspäin, pienen repimisen jälkeen sain sen auki, sitten paljastui että kaikki oikeanpuoleiset moottorikiinnikkeet on hajalla ja oikeasta vetoakselista sisempi nivel auki ja vetoakseli jumissa moottorin alla. Parin kilometrin päässä kotoa, ihmettelin aikani, sain sitten faijan mukaan projektiin, ensin kangettiin moottoria ylös niin että vetari saatiin taaksepäin ja sidottua hiukan kiinni niin päästiin kävelyvauhtia kotipihalle. Muita vaurioita kuin kiinnikkeet ja oikea vetoakseli ja sisempi nivel ei tässä vaiheessa näyttäisi olevan, moottori oli kyllä heilahtanut sen verran että automaattiöljynjäähdyttimeen painuma, saattaa lähteä vuotamaan siitä.
Joskus aiemmin olen kuullut vastaavista heikkouksissa tonnarissa, myös esim. kauhutarinoita puolentoistasadan vauhdissa irronneesta moottorista, onko muilla havaintoja ?
Kyseessä siis -88 mallinen tonnari jonka ostin Belgiasta. Hei vettä myllyyn "asiantuntijoille", tälläistahan ei voi tapahtua "Suomi-autoille", eihän ?
Tonnarin moottori löysässä
Hydraulisista tukikumeista jos puuttuu "hätävara", niin juuri noin voi käydä. Niitä kummejakin näkyy olevan monemoisia, osassa menee pultti läpi koko värkin ja toisissa on semmonen taivuteltu rauta, joka estää liian vallattoman elon... Ainakin motonetin myymissä scantech- kumeissa ei ollut minkäänlaista "varmuusvälinettä", eli kumin revetessä kone lähtee omille teilleen...
- riisipussi
- "Aero"
- Viestit: 369
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
- Paikkakunta: Varkaus
Kokeilit luistoa?
Aika kovalle joutuu paikat tommosella kokeilulla...
Kierrokset nous ja viimein puras kiinni oikein kunnolla.
Tilanne vastaa samaa kun manuaalilla jarrut kiinni kytkin
ylös kierroksilla, ei oikein viisasta.
Onneks ei ollu +500hp/nm, olis voinu jaksaa pyöriä
useemman kieroksen motti
Aika kovalle joutuu paikat tommosella kokeilulla...
Kierrokset nous ja viimein puras kiinni oikein kunnolla.
Tilanne vastaa samaa kun manuaalilla jarrut kiinni kytkin
ylös kierroksilla, ei oikein viisasta.
Onneks ei ollu +500hp/nm, olis voinu jaksaa pyöriä
useemman kieroksen motti
9000 CD 2.3 -90
Kyseessä on ihan korjausoppaidenkin mukainen toiminta, ns. "stall speed" tsekkausriisipussi kirjoitti: Kokeilit luistoa?
Aika kovalle joutuu paikat tommosella kokeilulla...
Ei vastaa mitenkään samaa tilannetta, ellei turbiinissa ja/tai laatikossa ole ollut jotain pahemman kerran vialla.riisipussi kirjoitti:Kierrokset nous ja viimein puras kiinni oikein kunnolla.
Tilanne vastaa samaa kun manuaalilla jarrut kiinni kytkin
ylös kierroksilla, ei oikein viisasta.
- riisipussi
- "Aero"
- Viestit: 369
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
- Paikkakunta: Varkaus
Tonnarin korjausopasta ei satu olemaan juuri nyt käsillä mutta vertailun esimerkki og-satkun BW35 laatikon stall rpm ohjeesta:riisipussi kirjoitti: Eihän korjausoppaassa vaan lue että pitäs kokeilla tota pakilla?
- laatikko oltava normaalissa käyntilämpötiassa
- jarrut pohjaan (varmuuden vuoksi sekä kässäri että jalkajarru)
- vaihde päälle
- kaasu pohjaan ja tarkkaillaan kierroslukua korkeintaan 15 sekunnin ajan
- sama toistetaan shifterin asennoilla D, 1 ja R
Analyysia:
- stall rpm hiukan päälle 2000, ok
- rpm yli 2500, laatikossa luistoa, ja riippuen siitä millä shifterin asennolla luistaa, saadaan vihiä siitä mikä osa laatikossa luistaa
(ohje oli Saab verkstadshandbok 900 M79-82, automatisk växellåda)
Omassa autossa tietty voi välttää "riskinottoa" mutta ottakaapas huomioon että jos siellä konehuoneessa on jotain vialla niin yleensä on erittäin hyvä jos vika tulee ilmi paikallaan ollessa testatessa. Mitenkähän tuossakin olisi käynyt, jos ne kiinnitykset olisivatkin sattuneet pettämään vaikka jossain sopivassa moottorijarrutuksessa ?
En tiedä tarkalleen miten vastaavat ohjeet menee tonnarissa, joku korjausoppaan omistava voisi ehkä kertoa tarkemmin ?
Korjaamokäsikirja "4:3 Automaattivaihteisto M 1986 - 88 -" ei stall speed -testistä sano muuta kuin teknisten tietojen taulukossa listaa
"Luistokierrosluku asennoissa D ja 1, enintään 10 sekuntia (perusahtopaine) 2600 - 3100 r/min "
R- ja N- asentojen sarakkeissa kierroslukumerkintöjä ei ole, eli ei liene tarkoitettu testattavaksi R-asennossa.
Toisaalla kirjassa missä kerrotaan jäähdytyspiirin puhdistuksesta, esitetellään tehostettu lämmityskäyttö öljynjäähdyttimen termostaatin avaamiseksi, jarru ja käsijarru päällä D-asennossa käytetään moottoria kierrosluvulla 1500 r/min kunnes moottorin lämpömittari näyttää 100C, tämän jälkeen jatketaan 5 minuuttia.
"Luistokierrosluku asennoissa D ja 1, enintään 10 sekuntia (perusahtopaine) 2600 - 3100 r/min "
R- ja N- asentojen sarakkeissa kierroslukumerkintöjä ei ole, eli ei liene tarkoitettu testattavaksi R-asennossa.
Toisaalla kirjassa missä kerrotaan jäähdytyspiirin puhdistuksesta, esitetellään tehostettu lämmityskäyttö öljynjäähdyttimen termostaatin avaamiseksi, jarru ja käsijarru päällä D-asennossa käytetään moottoria kierrosluvulla 1500 r/min kunnes moottorin lämpömittari näyttää 100C, tämän jälkeen jatketaan 5 minuuttia.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00