eli tällaisen edellinen omistaja laittanut tähän kohdalle turbboseen kun edellinen osa lentänyt kuulemma vain pois..........
ELI MIKÄ TÄSSÄ KUULUISI OLLA????? :
voisiko tämä vaikuttaa siihen että auto alkaa hiukan pätkimään silloin kun pitäis turbon alkaa antamaan potkua kulkuun eikä turbo muutenkaan oikein tunnu antavan täyttä potkuaan........ Mista kannattaisi lähteä vikaa selvittämään ja mitkä osat tällaista voivat aiheuttaa?
rauhallisella ajolla auto toimii hyvin mutta olisi kiva päästä tota turboakin välillä hyödyntämään kunnolla.
Lambda-anturin paikka downpipessä. Siinä on "normaalisti" joko anturi tai sitten tulppa. Jos on ollut pelkkä tulppa, niin eipä tuo juurikaan mitään haittaa, kunhan ei ihan mahottomasti vuoda, tulppa mikä tulppa.
Tuskin liittyy nykimiseen / tehon puutteeseen.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Tuossa kohtaa kuuluisi olla Lambda-anturi. Voisitko kertoa autosi vuosimallin, niin se helpotta hieman tuota vianhakua. On mahdollista, että autoon ei kuulu lambdaa ja siinä on ollut joku tulppa.
Muut oireet eivät välttämättä liity tuohon lambdan reiän tulppaamiseen, mutta siitä enemmän, kunhan saamme tuon vuosimallin tietoomme.
vuosimallia 1987. tulppa on kyllä tiivis ei vuoda. ok ok, eli mistäpä sitten vikaa etsimään-> olisiko se voinut vaikuttaa turboon jotenkin jos autolla on ajettu ilman sitä"tulppaa" ?
Ilman tulppaa ajelu on tuskin ollut pitkäaikaista, koska meteli siinä tilanteessa on ollut melkoinen. Lambdan reikä on DP:ssa turbon jälkeen, joten ei siitä varmaan muuta seurausta ole ollutkaan, korkeintaan virtaukset sekoavat pakoputken alkupäässä, mutta sillä tuskin on suurta vaikutusta edes sillä hetkellä, saati myöhemmin. On toki miljoona muuta syytä, miksi esim. turbo voi olla entinen...
Mitenkäs ahtopainemittari kabiinissa? Nouseeko keltaisen ja punaisen rajalle, aavistuksen punaisen puolelle, vai jääkö johonkin vaiheeseen keltaista? Jos auto on virittelemätön ja modaamaton, siellä on alkuperäinen APC-järjestelmä vahtimassa ahtopaineita, ja se rajoittaa ahdot peruspaineille, mikäli a) joku on pielessä tai b) järjestelmä luulee jonkin olevan pielessä. Syitä voivat olla esim:
-väärin säädetyt peruspaineet
-häikkää sytytyksessä --> nakutusta --> peruspaineet.
-viallinen magneettiventtiili
-vuotoa ahtoputkistossa
-irronnut tai jumittava hukkaportn tanko
-jopa naputtavat venttiilinnostimet, jotka hämäävät nakutustunnistimen luulemaan että kone nakuttaa --> peruspaineet
-paljon, PALJON muuta
Kerro tosiaan tuo ahtomittarin näyttämä, niin aletaan sen jälkeen miettiä pidemmälle. Veikkaisin, että seuraavaksi tarkastetaan ja säädetään peruspaineet ja sitten tutkitaan mikä paineiden nousua rajoittaa. Kaikki muukin lisätieto auttaa; mahd. muutokset autossa, bensankulutus, äänet, jne...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
eli paineet eivät nouse kuin vähän keltaisen alkupuolelle ei siis lähellekään keltaisen/punaisen rajaa....
kone ei nakuta, bensankulutus n.10l/100km, kone käy nätisti/tasaisesti tyhjäkäyntiä.
mutta nyt jostain syystä tosiaan kun sen tosi kiihdytyksen pitäisi alkaa niin auto nykii eikä nosta tarpeeksi ahtopaineita(ei ainakaan kabinetin mittarin mukaan)
sitten sellainen kysymys voisiko pelkät tulpat vaikuttaa tähän asiaan kun taitaa olla tällä hetkellä jotkut championin tulpat kiinni.....
Tarkista kärkiväli, pitäisi olla 0,6mm (ja laita ngk bcp7es tai evx)
Tuo tuntuu olevan erityisen tärkeää jos muut sytkäromut ei ole ihan huippukunnossa..
Mites bypass? Letkusta imemällä voi todeta että toimiiko vai ei. Omassa 88:ssa oli juuri tuo ongelma.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61, Corolla LB
bypass? eli mitä letkua tarkoitat ja miten testataan ja mitä siinä testataan(anteeksi"tyhmät"kysymykset mutta UUSISAABISTI vaan kyselee).
ok, noi tulpat täytyy nyt ainakin varmaan sit ekana vaihtaa asian mukaisiin ja katsoa miten se vaikuttaa. palailen asiaan kun olen ne ennättänyt vaihtaa.
LH- Jetronic ilman Lambda-anturia? Kuuluisihan siinä käsittääkseni olla anturi vaikkei katalysaattoria olisikaan, mistäs muualta ruisku seoksen haistelee?
Vai onko siirretty taemmas putkeen, tai nykäisty kokonaan pois ja otettu Check engine- valo pois käytöstä? Kai ruisku toimii jollakin oletusarvolla ilman anturiakin, mutta kyllä silloin pitäisi kojelaudassa loimottaa.
LH-Jetronicissa ei kuulu olla lambdaa, jos ei ole kattiakaan. Eli ihan normaalia vuosimallille '87. Putkihan voi vaan olla kattimallisesta ja reikä tukittu.
Eli LH-Jetronic vuosilta '84-'89 kuuluukin olla lambdaton. Ilmamassamittarilla se seos lasketaan, lambda on vain takaisinkytkentä seoksen hienosäätöön kattia varten.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
sitten joku asiasta tietävä voisi samalla neuvoa että miten tällaisesta turbo saabista saa nostettua ahtopaineita(kun tuntuu olevan käyttäjien suosiossa) eli miten säädetään ja vaatiiko minkälaisia"erikoistyökaluja"tämä toimenpide?
ilmeisesti helposti 200heppaa ylittyy kun säätää painetta isommaksi-> ilmeisesti näissä joku rajoitin joka rajoittaa 1.2 maksimi paineet vai?
millaisia kokemuksia tällaisestä"virityksestä"käyttäjillä,bensankulutuksen suhteen, tekniikan kestävyyden suhteen ym.
uusisaabisti kirjoitti:sitten joku asiasta tietävä voisi samalla neuvoa että miten tällaisesta turbo saabista saa nostettua ahtopaineita(kun tuntuu olevan käyttäjien suosiossa) eli miten säädetään ja vaatiiko minkälaisia"erikoistyökaluja"tämä toimenpide?
ilmeisesti helposti 200heppaa ylittyy kun säätää painetta isommaksi-> ilmeisesti näissä joku rajoitin joka rajoittaa 1.2 maksimi paineet vai?
millaisia kokemuksia tällaisestä"virityksestä"käyttäjillä,bensankulutuksen suhteen, tekniikan kestävyyden suhteen ym.
Tekniikka kestää tuollaisen perusvirityksen ilman ongelmia. Bensankulutus riippuu eniten oikeasta jalasta, kevyttä kaasujalkaa käytettäessä apc-modilla ei ole kulutukseen ainakaan merkittävää vaikutusta. Suosittelen.
Leikkisaabisti & kansainvälisesti tunnettu kollo. '84 900T8 Museoautoprojekti