Ilmastointikompura vai moniurahihna ?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Mhirvi
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Marras 13, 2006 19:33
Paikkakunta: Lahti

Ilmastointikompura vai moniurahihna ?

Viesti Kirjoittaja Mhirvi »

Auto on CDE 2.3T A vm.97

Kylmänä käynnistettäessä kuuluu moniurahihnan puolelta kurmuttava resonanssiääni. Samoin jos edetessä lähes tyhjäkäynnillä, painaa nopeasti hiukan kaasua, niin korahtaa ennen kierroksien nousua. Vedätettäessä tai normaaliajossa ei ääntä kuulu. Samoin, jos ottaa ilmastointikompurasta sähköjohdon irti, ei ääntä kuulu. Rautatangolla kompuran päältä kuunnellessa, ei ääni tunnu olevan peräisin sieltä.
Ääni siis kuuluu aina, kun kompura käydessään antaa vastusta hihnalle.
Hihnankiristin, sekä rullat vaihdettu+vesipumppu. Moottorin tuennnat ehjät, vaikka tosin jo vanhat.

Olisiko sittenkin ilmastointikompressori rikki vai onko mahdollista, että ääni resonoisi muualta moottorista. Onko muilla siis kokemusta tällaisesta äänestä, joka kuuluu ikävän selkeästi auton sisälle ??
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Minulle joskus neuvottiin samanlaisessa tilanteessa tarkistamaan kompuran telineen pulttien kireys. Sieltähän se syypää löytyi jurinaan juuri tyhjäkäynnillä.

Kannattaa tosin olla varovainen ettei korkkaa kierteitä.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
Mhirvi
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Marras 13, 2006 19:33
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Mhirvi »

Kiinnitys tarkistettu: Oli tiukalla.
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Kompuran laakeri saattaa olla väljä. Saattaa olla mahdollista vaihtaa ilman , että kompuraa tarttis uusia . Eli yksi mahdollinen tarkastuskohde lisää.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Itse vaihdoin juuri mm. moniurahihnan jonka jälkeen kompura resonoi ja myöskin pihisee eli rupesiko se perk*le vuotamaankin?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Mhirvi
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Marras 13, 2006 19:33
Paikkakunta: Lahti

Moniurahihna

Viesti Kirjoittaja Mhirvi »

Miten voisin itse tarkistaa kompuran laakerin?

Voiko resonanssi liittyä hihnanvaihtoon, sillä olihan se minullakin irti. Toisaalta, vaikkei kompura irti ollutkaan, niin huomasin silti, että siinä on sivuttaissuuntainen säätövara; Onko kokemuksia siitä, miten reagoi, jos asentaa hiukan sivuun?

Jos hihnankiristäjä olisi heikossa kunnossa, niin miten se ilmenisi käytännössä?
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Moniurahihna

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Mhirvi kirjoitti:
Jos hihnankiristäjä olisi heikossa kunnossa, niin miten se ilmenisi käytännössä?
Hihna värisee/resonoi, etenkin jos kiristäjän vaimenninöljyt ovat valuneet taikka haihtuneet ajanmyötä pois. Tosin tuossa aloitusviestissä lukee että kiristin on vaihdettu, mutta onko vaihdettu uuteen vai käytettyyn varaosaan? Käytetyissä tuskin enää öljyä on sisällä, varsinkin jos ovat lojuneet kyljellään varaston hyllyllä.

Myös kampiakselin hihnapyörän kumivulkanoinnin petettyä kuuluu erilaisia hälyääniä ulkokehän luistellessa sisäkehän päällä. Omassa tapauksessa kuului kylmällä kelillä kitinää ja lämpimällä jurinaa.

Kompuran päällekytkeytyminen kyllä lisää roimasti tämän kampuranpyöränkin rasitusta, kannattaa tarkistaa kunto.
Mhirvi
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Marras 13, 2006 19:33
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Mhirvi »

Kiristin vaihdettu käytettyyn, jossa ei näkynyt ulkoisia öljyvuotoja, silmämääräisessä tarkistuksessa.

Pitääpä kurkata myös vulkanointia...
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Se kiristimen kumisuojus ei meinaan ainakaan vanhemmiten ole mikään erityisen öljytiivis, enemmänkin pelkkä kurasuojus vain, öljyhän pysyy sisällä kiristimen ollessa koneessa kiinni nimenomaan pystyasennon vuoksi mutta ei kiristimen lojuessa pitkiä aikoja kyljellään. Kannattaa ottaa irti (varovasti ettei "römpsähdä") ja irrottaa kumisuojus ja täyttää öljyllä, vaikuttaa kummasti värinöihin.

Itse täytin sen Bilteeman hydrauliöljyllä (ei sillä biohajoavalla), jähmepiste siinä on -33, eli toimii talvellakin.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2074
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Kokeile vielä

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Mhirvi kirjoitti:Kiristin vaihdettu käytettyyn, jossa ei näkynyt ulkoisia öljyvuotoja, silmämääräisessä tarkistuksessa.

Pitääpä kurkata myös vulkanointia...
Kokeile ennen suurempia remontteja uutta kiristäjää. Ainakin juuri tuo automaatti tonnari piti jyrinöitä, kun kiristin oli loppu.

Alkoi aluksi jyrisemään kylmillä säillä, mutta myöhemmässä vaiheessa myös lämpiminä aamuina. Jyrinä kuului lähinnä tyhjäkäynnillä.

PCS:llä uusi kiristäjä maksoi muistaakseni 100€ luokkaa, tosin on Scantecin logoilla. Valitettavasti ovat lomalla tällä hetkellä.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Mulla se kiristäjä on varmaan ainakin ihan kuollut, ui suorastaan öljyssä...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Mhirvi
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ma Marras 13, 2006 19:33
Paikkakunta: Lahti

Re: Kokeile vielä

Viesti Kirjoittaja Mhirvi »

9000LPT kirjoitti: Kokeile ennen suurempia remontteja uutta kiristäjää. Ainakin juuri tuo automaatti tonnari piti jyrinöitä, kun kiristin oli loppu.

Alkoi aluksi jyrisemään kylmillä säillä, mutta myöhemmässä vaiheessa myös lämpiminä aamuina. Jyrinä kuului lähinnä tyhjäkäynnillä.
Jaahas, tuohan kuulostaa harvinaisen tutulta.
- Ehkäpä lähden etsimään uutta kiristäjää ja katsotaan sitten, että auttoiko...

... Taas toisaalta, miksi resonanssi ei kuulu kuin kompuran käydessä. Luulisi pettäneen kiristäjän aiheuttavan värinää aina koneen käydessä esim. tyhjäkäyntiä?
Viimeksi muokannut Mhirvi, To Heinä 19, 2007 00:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Laakereiden kenttäkokeilu toimii samalla tavalla kaikkiin laakerihin . Poistetaan ulkoiset vääntömomentin aiheuttajat ( tässä tapauksessa hihna) ja otetaan pyörivän kappaleen reunoista kiinni ja heilutetaan. Välystä ei saa tuntua!
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2529
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Onkos ton kiristimen irrotus miten monimutkainen homma sellaiselle joka on hihnan joskus vaihtanut?

Toinen kysymys että sattuuko joku muistamaan mitä saabin tiskiltä maksaa ne 2kpl kiristin pyöriä?

Ja kolmas että onko siinä toisessakin ylimääräisessä pyörässä vasemman kätinen kierre?
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2074
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

j0ne kirjoitti:Onkos ton kiristimen irrotus miten monimutkainen homma sellaiselle joka on hihnan joskus vaihtanut?
Ei jos on työkalu kiristimen kasaan puristamiseksi

j0ne kirjoitti: Toinen kysymys että sattuuko joku muistamaan mitä saabin tiskiltä maksaa ne 2kpl kiristin pyöriä?
Olen ostanut PCS:ltä ja hyvin ovat kestäneet vaihtovälin. Muutamia kymppejä/kpl


j0ne kirjoitti: Ja kolmas että onko siinä toisessakin ylimääräisessä pyörässä vasemman kätinen kierre?
Vain toinen on "vääränkätisellä".
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Vastaa Viestiin