Jarruteho katosi jarrupalojen vaihdon yhteydessä.(RATKENNUT)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Jarruteho katosi jarrupalojen vaihdon yhteydessä.(RATKENNUT)

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Iltaa, jostain syystä jarruteho katosi kun vaihdoin jarrupalat autoon. Ensin vaihdoin takapään ja kokeilin että pelaako, toimi. Etupään palojen vaihdon jälkeen meni jarrut huonoon jamaan.

Poljin painuu pohjaan asti pienen vastuksen saattelemana oli auto käynnissä tai ei. Jarrutus teho noin 30% maximista tuntuu olevan takajarruilla kun asfaltilta jarruttaa ja samaten jostakin laahaa jarrut kun kone joutuu melkein ahtamaan 60-70km/h tasakaasu ajossa.

Lueskelin haulla ilmaukseen tarvittavia toimenpiteitä ja tuli aika ristiriitaisia vastauksia, joten miten ilmataan oikeaoppisesti, -98 tontun ABS jarrut ?
Viimeksi muokannut 9000cst, Ke Heinä 18, 2007 22:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Defeat
"Hirsch"
Viestit: 729
Liittynyt: Ti Elo 17, 2004 15:14
Paikkakunta: Oulainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Defeat »

Ilmaus perinteiseen tyyliin kätevintä tehdä kaverin kanssa.
Jos poljin painuu pohjaan asti, niin ensin tietysti pitäisi polkimella pumpata jonkinlainen paine sinne järjestelmään.
Sitten poljinta painetaan, kunnes kaveri avaa ilmausruuvin.
Ruuvi kiinni ja poljin päästetään ylös.

"poljinta painetaan, kunnes kaveri avaa ilmausruuvin.
Ruuvi kiinni ja poljin päästetään ylös."

Tuota toistetaan niin kauan kunnes sieltä tulee pelkkää jarrunestettä (ja mieluiten puhdasta sellaista).

Ilmausruuviin on tietenkin hyvä liittää joku sopiva letku, jolla ulos tulevat nesteet voi ohjata johonkin pulloon tms.

[Edit]
Lisäyksenä vielä sen verran, että ilmauksen aikana kannattaa välillä tarkkailla jarrunestesäiliötä, ettei pääse tyhjäksi.
Menee pian koko ilmaus uusiksi.
Viimeksi muokannut Defeat, Ti Heinä 17, 2007 00:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.

#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
           Saab 9⁵ 2.3t '00
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 0415389827

tuota olen itse hyvällä menestyksellä käyttänyt.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Pitääkö ilmauksen aikana olla jarrunestesäiliön korkki auki ? + ilmeisesti poljinta poljetaan auto virrattomana ? Tuo bilteman pönttö vaikuttaa pätevältä, pitääpä hommata sellainen tänään jos kempeleen varastosta löytyy...

Onko kellään arvauksia mistä antoi periksi koska normalisti ei tonnarin jarruja jouduta ilmaileen jarrupalojen vaihdon takia ???
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
hma
"Aero"
Viestit: 386
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja hma »

Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Joo tuo on jo luettu edellisyönä. Oli selvää ja epäselvää.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

Tiesitkin varmaan että jarrut pitää ajaa sisään ennenkuin normaali jarrutusteho saavutetaan?

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Jos levyt ovat huonossa kunnossa, niin menee kauan ennenkuin pala istuu edes kohtalaisesti levyyn. Tuskin on ilmaamisesta apua, jos ei muihin kuin paloihin ole koskettu.
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Katsoitko

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Karsoikko jarrusylinterien kunnon. Jos suojakumin alta oli ruosteessa ja painoit "väkisin" sisään, niin saattaa jumittaa sylinterit. Ainakin omassa -98 tonnarissa meni toisen jarrusatulan mäntä uusiksi, koska oli liikaa ruosteessa. Auton jarruja oli herkistelty ammattikoululla entisen omistajan aikana ja suojakumit eivät olleet kunnolla paikallaan.

Etujarrupalojen vaihto ei pitäisi aiheuttaa ilmaamistarvetta. Onko muuten takajarrut säädetty kohdalleen, eli käsijarru toimii OK?

Meisnasi toinen tonnari karata pihatieltä ojaan, kun lähdin liikkeelle takajarru remontin jälkeen ja poljin kolahti pohjaan :oops:
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

Autolla on ajettu 10km ja jarrut ei asetu, levyt on uusittu -04 joulukuussa ja levyt on kunnossa, ei uria.

Ilmasin etujarrut ja ei ollu ilmaa, myös etujarrujen männät liikkuu kun auto virrattomana polkee poljinta. Taka päätä en avannut uudestaan kun ongelmat alkoi. Takapään aukaisen tänään ja ilmaan myös varalta. Myös jarrupalat on varmasti oikeaa tavaraa ja niitä on tonnareihin laitettu.

Tuli vaan mieleen että eihän jarrupaloja tarvinnut pyyhkiä millään aineella mitään rasvoja jne pois (en ole pyyhkinyt mitään mistään) ?
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9000cst kirjoitti: Tuli vaan mieleen että eihän jarrupaloja tarvinnut pyyhkiä millään aineella mitään rasvoja jne pois (en ole pyyhkinyt mitään mistään) ?
Ei jarrupaloja putsata mitenkään. Jarrulevyistä sen sijaan pitää poistaa varastorasvat asennuksen jälkeen, mutta eiköhän nuo 2004 vaihdetut levyt ole ihan tarpeeksi "rasvattomat" :)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11508
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Minusta 10 km on aika vähän. Eihän se ajomäärä suoraan ratkaise asettuuko ne jarrut, vaan se paljonko jarruttelit tuon 10 km aikana.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

jus kirjoitti:Minusta 10 km on aika vähän. Eihän se ajomäärä suoraan ratkaise asettuuko ne jarrut, vaan se paljonko jarruttelit tuon 10 km aikana.
aika paljon, siis eihän sen polkimen kuulu painua ihan pohjaan vaikka palat ei asetukkaan :!: :?: :?:
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

jos poljin painuu pohjaan, on järjestelmässä ilmaa
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kait muistit kiertää ne takajarrusatuloitten säätöruuvit ja samalla männät kohdalleen palojen vaihdon jälkeen? Toisaalta kyllä kirjoitit vaihtaneesi ensin takapään, ja jarrujen toimineen, mutta tuli vain mieleen..
Vastaa Viestiin