Jarruteho katosi jarrupalojen vaihdon yhteydessä.(RATKENNUT)
Jarruteho katosi jarrupalojen vaihdon yhteydessä.(RATKENNUT)
Iltaa, jostain syystä jarruteho katosi kun vaihdoin jarrupalat autoon. Ensin vaihdoin takapään ja kokeilin että pelaako, toimi. Etupään palojen vaihdon jälkeen meni jarrut huonoon jamaan.
Poljin painuu pohjaan asti pienen vastuksen saattelemana oli auto käynnissä tai ei. Jarrutus teho noin 30% maximista tuntuu olevan takajarruilla kun asfaltilta jarruttaa ja samaten jostakin laahaa jarrut kun kone joutuu melkein ahtamaan 60-70km/h tasakaasu ajossa.
Lueskelin haulla ilmaukseen tarvittavia toimenpiteitä ja tuli aika ristiriitaisia vastauksia, joten miten ilmataan oikeaoppisesti, -98 tontun ABS jarrut ?
Poljin painuu pohjaan asti pienen vastuksen saattelemana oli auto käynnissä tai ei. Jarrutus teho noin 30% maximista tuntuu olevan takajarruilla kun asfaltilta jarruttaa ja samaten jostakin laahaa jarrut kun kone joutuu melkein ahtamaan 60-70km/h tasakaasu ajossa.
Lueskelin haulla ilmaukseen tarvittavia toimenpiteitä ja tuli aika ristiriitaisia vastauksia, joten miten ilmataan oikeaoppisesti, -98 tontun ABS jarrut ?
Viimeksi muokannut 9000cst, Ke Heinä 18, 2007 22:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Ilmaus perinteiseen tyyliin kätevintä tehdä kaverin kanssa.
Jos poljin painuu pohjaan asti, niin ensin tietysti pitäisi polkimella pumpata jonkinlainen paine sinne järjestelmään.
Sitten poljinta painetaan, kunnes kaveri avaa ilmausruuvin.
Ruuvi kiinni ja poljin päästetään ylös.
"poljinta painetaan, kunnes kaveri avaa ilmausruuvin.
Ruuvi kiinni ja poljin päästetään ylös."
Tuota toistetaan niin kauan kunnes sieltä tulee pelkkää jarrunestettä (ja mieluiten puhdasta sellaista).
Ilmausruuviin on tietenkin hyvä liittää joku sopiva letku, jolla ulos tulevat nesteet voi ohjata johonkin pulloon tms.
[Edit]
Lisäyksenä vielä sen verran, että ilmauksen aikana kannattaa välillä tarkkailla jarrunestesäiliötä, ettei pääse tyhjäksi.
Menee pian koko ilmaus uusiksi.
Jos poljin painuu pohjaan asti, niin ensin tietysti pitäisi polkimella pumpata jonkinlainen paine sinne järjestelmään.
Sitten poljinta painetaan, kunnes kaveri avaa ilmausruuvin.
Ruuvi kiinni ja poljin päästetään ylös.
"poljinta painetaan, kunnes kaveri avaa ilmausruuvin.
Ruuvi kiinni ja poljin päästetään ylös."
Tuota toistetaan niin kauan kunnes sieltä tulee pelkkää jarrunestettä (ja mieluiten puhdasta sellaista).
Ilmausruuviin on tietenkin hyvä liittää joku sopiva letku, jolla ulos tulevat nesteet voi ohjata johonkin pulloon tms.
[Edit]
Lisäyksenä vielä sen verran, että ilmauksen aikana kannattaa välillä tarkkailla jarrunestesäiliötä, ettei pääse tyhjäksi.
Menee pian koko ilmaus uusiksi.
Viimeksi muokannut Defeat, Ti Heinä 17, 2007 00:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Osta aina halvinta. Se tulee kalliiksi ja kallis on laadukasta.
#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
Saab 9⁵ 2.3t '00
#2222 Saab 9000 CSE 2.0T '96
Saab 9⁵ 2.3t '00
http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... 0415389827
tuota olen itse hyvällä menestyksellä käyttänyt.
tuota olen itse hyvällä menestyksellä käyttänyt.
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Pitääkö ilmauksen aikana olla jarrunestesäiliön korkki auki ? + ilmeisesti poljinta poljetaan auto virrattomana ? Tuo bilteman pönttö vaikuttaa pätevältä, pitääpä hommata sellainen tänään jos kempeleen varastosta löytyy...
Onko kellään arvauksia mistä antoi periksi koska normalisti ei tonnarin jarruja jouduta ilmaileen jarrupalojen vaihdon takia ???
Onko kellään arvauksia mistä antoi periksi koska normalisti ei tonnarin jarruja jouduta ilmaileen jarrupalojen vaihdon takia ???
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Joo tuo on jo luettu edellisyönä. Oli selvää ja epäselvää.hma kirjoitti:http://www.saab9000.com/procedures/brak ... ebleed.php
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Jos levyt ovat huonossa kunnossa, niin menee kauan ennenkuin pala istuu edes kohtalaisesti levyyn. Tuskin on ilmaamisesta apua, jos ei muihin kuin paloihin ole koskettu.
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
Katsoitko
Karsoikko jarrusylinterien kunnon. Jos suojakumin alta oli ruosteessa ja painoit "väkisin" sisään, niin saattaa jumittaa sylinterit. Ainakin omassa -98 tonnarissa meni toisen jarrusatulan mäntä uusiksi, koska oli liikaa ruosteessa. Auton jarruja oli herkistelty ammattikoululla entisen omistajan aikana ja suojakumit eivät olleet kunnolla paikallaan.
Etujarrupalojen vaihto ei pitäisi aiheuttaa ilmaamistarvetta. Onko muuten takajarrut säädetty kohdalleen, eli käsijarru toimii OK?
Meisnasi toinen tonnari karata pihatieltä ojaan, kun lähdin liikkeelle takajarru remontin jälkeen ja poljin kolahti pohjaan![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Etujarrupalojen vaihto ei pitäisi aiheuttaa ilmaamistarvetta. Onko muuten takajarrut säädetty kohdalleen, eli käsijarru toimii OK?
Meisnasi toinen tonnari karata pihatieltä ojaan, kun lähdin liikkeelle takajarru remontin jälkeen ja poljin kolahti pohjaan
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Autolla on ajettu 10km ja jarrut ei asetu, levyt on uusittu -04 joulukuussa ja levyt on kunnossa, ei uria.
Ilmasin etujarrut ja ei ollu ilmaa, myös etujarrujen männät liikkuu kun auto virrattomana polkee poljinta. Taka päätä en avannut uudestaan kun ongelmat alkoi. Takapään aukaisen tänään ja ilmaan myös varalta. Myös jarrupalat on varmasti oikeaa tavaraa ja niitä on tonnareihin laitettu.
Tuli vaan mieleen että eihän jarrupaloja tarvinnut pyyhkiä millään aineella mitään rasvoja jne pois (en ole pyyhkinyt mitään mistään) ?
Ilmasin etujarrut ja ei ollu ilmaa, myös etujarrujen männät liikkuu kun auto virrattomana polkee poljinta. Taka päätä en avannut uudestaan kun ongelmat alkoi. Takapään aukaisen tänään ja ilmaan myös varalta. Myös jarrupalat on varmasti oikeaa tavaraa ja niitä on tonnareihin laitettu.
Tuli vaan mieleen että eihän jarrupaloja tarvinnut pyyhkiä millään aineella mitään rasvoja jne pois (en ole pyyhkinyt mitään mistään) ?
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Ei jarrupaloja putsata mitenkään. Jarrulevyistä sen sijaan pitää poistaa varastorasvat asennuksen jälkeen, mutta eiköhän nuo 2004 vaihdetut levyt ole ihan tarpeeksi "rasvattomat"9000cst kirjoitti: Tuli vaan mieleen että eihän jarrupaloja tarvinnut pyyhkiä millään aineella mitään rasvoja jne pois (en ole pyyhkinyt mitään mistään) ?
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-
- "Saabisti"
- Viestit: 5804
- Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
- Paikkakunta: Vantaa