Porsiiko turbo/hukkaportti vai mikä?
Porsiiko turbo/hukkaportti vai mikä?
Nyt on hommattu uusi hukkaportin kellokin, jäykemmällä jousella... Toimi Säädettiin peruspaineet 0,5 ja eilen vielä toimi hyvin ja ahto yli barin kunnes...
...tuli tänään vaihdettua tulpat(NKG) ja öljyt myös... Kokeiltiin asentaa turboruuvia ahtojen tasoittamiseksi haluttuun arvoon, mutta ei saatu sitä toimimaan oikein joten purin sen pois.. Ja tämän toimenpiteen jälkeen mankun piuha irti, ei ahda edes peruspaineita vaan n.0,1. Piuhan ollessa kiinni ahdot ei myöskään nouse, w-letkunkaan irroituksella.
Kello on siis tikkikuntoinen, mutta voiko se jumahtaa jostain syystä heti? Millanen tuo hukkaportti on t25:ssa... Porsiiko se vai itse turbo? Turbon imupuolen siivissä oli pieniä säröjä.
Tänään selvisi myös, että öljyt ja vedet on sekaisin kun tyhjennettiin syyläristä vedet, eli vuotoa kannessa on... Laitoin paikkausainetta sisuksiin saa nähdä onko mitään apua..
...tuli tänään vaihdettua tulpat(NKG) ja öljyt myös... Kokeiltiin asentaa turboruuvia ahtojen tasoittamiseksi haluttuun arvoon, mutta ei saatu sitä toimimaan oikein joten purin sen pois.. Ja tämän toimenpiteen jälkeen mankun piuha irti, ei ahda edes peruspaineita vaan n.0,1. Piuhan ollessa kiinni ahdot ei myöskään nouse, w-letkunkaan irroituksella.
Kello on siis tikkikuntoinen, mutta voiko se jumahtaa jostain syystä heti? Millanen tuo hukkaportti on t25:ssa... Porsiiko se vai itse turbo? Turbon imupuolen siivissä oli pieniä säröjä.
Tänään selvisi myös, että öljyt ja vedet on sekaisin kun tyhjennettiin syyläristä vedet, eli vuotoa kannessa on... Laitoin paikkausainetta sisuksiin saa nähdä onko mitään apua..
Saab 9-5 Aero -00
Jos kello jumittaa, niin ahdot karkaa korkeiksi. Todennäköisesti turbossa on jotain vikaa, ellei sitten aktuaattorin varsi ole irronnut hukkiksen vivusta ja päästä käytännössä kaikkia paineita pihalle. Ja kun kerran on jo öljyt ja vedet sekaisin, niin eipä tuohon kikkakuutoset enää juuri auta. Kansi pois ja tiiviste uusiksi.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Onko siinä riskejä ajaa tuollaisena nyt vai onko järkevämpää odottaa tiivisteen vaihtoa..
Itseasiassa olenpa kuitenkin ajanut jo reilusti yli puoli vuotta vuotavalla kannella, koska viat ilmenivät niin hitaasti, että epäilys siitä heräsi vasta vähän aikaa sitten kun käytin techissä...
Paisuntasäiliöstä ei huomannut öljyä aikaisemmin kun asiaa tutkin, asia kuitenkin varmistui nyt kun valutettiin syylärin vedet erilliseen astiaan.
Voiko vika olla itse hukkaportissa, vai meneekö koko turbo uusiksi sitten, ei kyllä tekis miel rueta huollattamaan tuota vanhaa turboa, pottu himottas
Itseasiassa olenpa kuitenkin ajanut jo reilusti yli puoli vuotta vuotavalla kannella, koska viat ilmenivät niin hitaasti, että epäilys siitä heräsi vasta vähän aikaa sitten kun käytin techissä...
Paisuntasäiliöstä ei huomannut öljyä aikaisemmin kun asiaa tutkin, asia kuitenkin varmistui nyt kun valutettiin syylärin vedet erilliseen astiaan.
Voiko vika olla itse hukkaportissa, vai meneekö koko turbo uusiksi sitten, ei kyllä tekis miel rueta huollattamaan tuota vanhaa turboa, pottu himottas

Saab 9-5 Aero -00
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 83
- Liittynyt: To Kesä 21, 2007 17:32
No itse en kyllä ajaisi yhtään mihinkään,kun se vika on niin selvä,että näkyy
Ja sehän pahenee vaan koko ajan. Joku päivä sitten jättää tielle,eikä tule ilman hinausta pois.
Helpoimmalla ja halvimmalla pääsee kun tekee heti sen mikä on kumminkin pakko tehdä
Ei ainakaan voitelulle tee kauhean hyvää se vesi siellä,osa laakeripinnoista käy kuumana jne.
Laakeriliuskoja voi mennä uusiksi enemmänkin;eli siis voi saada aikaseks täyden koneremontin.
Männistä voi joku palaa puhki,ainakin jos kenkää antaa ja vaikka ilmankin.
Ainahan tietysti voi käydä niin,että ei tule mitään näkyvää vauriota,mutta sitten kun jonain päivänä sieltä koneesta kuuluu naputus tai kolina,niin luultavasti tulee menneet mieleen

Ja sehän pahenee vaan koko ajan. Joku päivä sitten jättää tielle,eikä tule ilman hinausta pois.
Helpoimmalla ja halvimmalla pääsee kun tekee heti sen mikä on kumminkin pakko tehdä
Ei ainakaan voitelulle tee kauhean hyvää se vesi siellä,osa laakeripinnoista käy kuumana jne.
Laakeriliuskoja voi mennä uusiksi enemmänkin;eli siis voi saada aikaseks täyden koneremontin.
Männistä voi joku palaa puhki,ainakin jos kenkää antaa ja vaikka ilmankin.
Ainahan tietysti voi käydä niin,että ei tule mitään näkyvää vauriota,mutta sitten kun jonain päivänä sieltä koneesta kuuluu naputus tai kolina,niin luultavasti tulee menneet mieleen

Kaikkeen sitä sortuu : )
No nyt on Teron autossa kunnostettu kansi ja muutenkin pitäisi kaiken olla ok. Maksimi ahtopaineet on siltikkin vielä kateissa.
Turbo todettu pelikuntoiseksi, uusi hukkaportin kello, mankkuvena testatta, by-pass testattu, peruspaineet n. 0.5bar mutta silti maksimipaineet on vain 0.7bar kun pitäisi stage 3boksilla olla jotain 1.3-1.4. Ottaa sen 0.7bar tosi nopeasti, lähtee hyvin ja se paine on tositasainen, ei pienintäkään piikkiä joka on jopa outoa. W-letku irti ahtaa kuin elukka.
Ainut mitä itsellä tulee mieleen on että nostimet naputtaa jonkin verran eli voiko se laskea paineita vai meneekö paineet suoraan peruspaineille jos APC huomaa nakutusta? Kyseessä siis DI/APC vehje.
Turbo todettu pelikuntoiseksi, uusi hukkaportin kello, mankkuvena testatta, by-pass testattu, peruspaineet n. 0.5bar mutta silti maksimipaineet on vain 0.7bar kun pitäisi stage 3boksilla olla jotain 1.3-1.4. Ottaa sen 0.7bar tosi nopeasti, lähtee hyvin ja se paine on tositasainen, ei pienintäkään piikkiä joka on jopa outoa. W-letku irti ahtaa kuin elukka.
Ainut mitä itsellä tulee mieleen on että nostimet naputtaa jonkin verran eli voiko se laskea paineita vai meneekö paineet suoraan peruspaineille jos APC huomaa nakutusta? Kyseessä siis DI/APC vehje.
Oma 2.3T -91 kärsi myös (ja kuski) alenneesta ahtopaineesta.Tero kirjoitti:Kyllä vaan, ne tärkeät ahtopaineet edelleen kateissa... 0,7 ottaa tosiaan raivokkaasti mutta siihen jumahtaa. Tosiaan pientä naputusta kuuluu kopan alta tällä rempatulla kannella. Vastaa tosi hyvin nyt pitkästä aikaa kaasuun ja kulutus laski roimasti.
2kk projektin jälkeen kun sain kärryn liikenteeseen oli ensimmäiset 5 km kummallista nykimistä/ puutumista ja ahdot hukassa. Tilanne korjaantui hieman ajan myötä mutta yli kilon ei ahtanut sitten millään.
Ruiskusuuttimien kunto alkoi mietityttämään ja päätin viedä ne ultraäänipesuun Raahen amikselle.
Ja voi jösses mikä ero entiseen: Mylly kehrää kuin kissa, vääntöä julmetusti ja ennenkaikkea: AHTAA AIVAN PIRUSTI!!!
Nyt nakkaa boostiviisarin sinne minne sen pitääkin.
Suuttimien ultraäänipesu+uudet filtterit ja o-renkaat only 44€
Eli kehottaisin vielä tsekkaamaan tuon polttoainepuolen..suodattimen, suuttimet jne.
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Juu, ei sekään varmaan haitaks ois, mutta kun en usko, että on siitä tässä kyse, koska auto liikkuu nyt pitkästä aikaa kunnolla, ei oo mitään puutumista eikä nykimistä. ainoastaan ahtaminen pysähtyy siihen 0,7. Siihen lukemaan asti vetäsee räjähtävästi.
Vois kyllä toki nuita pesuja kokeilla, laittaa vaikka suuttimien puhdistusaineen tankkiin tai sit käyttää siinä ultrassa... Bensansuodatin on juuri äskettäin vaihdettu myös.
Vois kyllä toki nuita pesuja kokeilla, laittaa vaikka suuttimien puhdistusaineen tankkiin tai sit käyttää siinä ultrassa... Bensansuodatin on juuri äskettäin vaihdettu myös.
Saab 9-5 Aero -00
Tuo nykiminen johtui siis suuttimien ryytymisestä 2kk ajamattomuuden johdosta ja "häiriö" loppui muutamassa minuutissa. Tämän jälkeen kone pelasi normaalisti mutta huippuahdot olivat hukassa. Ultrapesun jälkeen tehot palasivat ja kone muuttui muutenkin sivistyneemmäksi. Teki kyllä todella hyvää minun tapauksessa.
9-3 SS -05
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
9-5 Aero -02
9000 CD 2.3T -91
Tech2
Ei tosiaan kyllä kuuluisi pätkiä. Täällä kuuluu myös tyhjäkäynnillä "tsu" ja jää tahti välistä. Kansiremontti on tehty, nokkaketju uusi, kasetti vaihdettu ja suuttimet huollettu. Auton käytös muuttui täysin, tietenkin parempaan suuntaan, mutta tuo satunnainen "tsu" jäi.Tero kirjoitti: Ja tyhjäkäynnilläkin sillon tällön semmosia "tsu" katkoja, liekö normaalia? Pitänee kyllä tarkistaa ne suuttimetkin.
Itse en enää muuta keksi kuin kasetin johdotuksien liitokset tai ruisku- tahi syttyboksien liitokset?