Laturin jännitteensäätimen irrottaminen paikallaan

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Laturin jännitteensäätimen irrottaminen paikallaan

Viesti Kirjoittaja pevi »

Aikomuksenani on on vaihtaa laturin hiilet vm 95 9000:een. Näyttäisi sen onnistuvan laturia irrottamatta. Paikka on tosin sen verran ahdas ettei oikein pääse tutkimaan miten säätäjän saa irti.
Toivoisin, etä joku työn tehnyt osaisi kertoa miten purkutyö tehtäisiin. Joskus on tullut purettua vanhemman mallinen laturi, mutta tässä on jokin muovikoppa 8O
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Tuosta muovikoppaisesta ei ole kokemusta, mutta vinkin työasennosta jossa helpoiten hiilten ropaaminen onnistuu, voin antaa. Hiljattain vaihdoin juuri jännitteensäädin/hiilet paketin omaan, ja totesin että aivan turhaa taitella niskojansa ja kurkkia ja ronkkia laturin takapuolta repsikan puolelta missä laturi on.

Sen sijaan laitoin retkipatjan pehmusteeksi akun ja koneen päälle ja heittäydyin siihen rähmälleni. Varmasti koomisen näköistä mutta oli ainoa keino millä kunnolla näki laturin taustan, ja pääsi painamaan voimalla hiilipaketin sohloksi muljattuja ristipääruuveja, käsi imusarjan ja tulipellin välistä.

Kannattaa tehdä seuraavalle ropaajalle (tai itsellensä) palvelus ja vaihtaa ne kiinnitysruuvit kuusiokantaisiin.

Edit: Katsoin Alfamerin oppaasta, ja sen mukaan se muovikoppa on pelkkä suojus ja kiinni parilla ruuvilla, hiilet vaihtuvat samalla tapaa mitä vanhemmissa ilman koppaa.
muljua
"Ruisku"
Viestit: 124
Liittynyt: Ke Elo 20, 2003 11:54
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja muljua »

Moro,

tuli eilen tehtyä kyseinen operaatio 9000/94:seen.

Aikaa meni jotain pari tuntia hieman olutta ottaen. Otin imusarjan suosiolla irti, jotta pääsi kunnolla käsiksi. Ei mikään paha operaatio.

Lähtee kahdessa osassa. Yläpuoli kiinni kolmella pultilla kummallakin puolella. Sitten vain alipaineletkut irti, tk moottin piuha irti ja nostetaan pois. Nesteen valtaamia letkuja en ottanut irti, sillä kääntyi muutenkin nätisti sivuun. Itselläni automaatti, joten kick-down vaijeri täytyi irrotta, mutta sekin vain klipsillä kiinni.

Alapuoli olikin hieman ikävämpi, sillä se oli kahdella pultilla kiinni joista toinen oli hieman ikävässä paikassa suoraan imusarja alla. No pienellä ähellyksellä se sitten irtosi.

Sitten laturin kimppuun. Muovikopan päästä kolme ruuvia irti. Sitten vielä johdot irti. Johtojen pultit pitävät myös koppaa kiinni, joten nekin joutuu irroittamaan. Klipsit muovista auki ja koppa varovasti kammeten pois. Paketti ulos ja uusi tilalle.

Auttaamko tämä?
Mikko # 943
9-3 vector 2.0T biopower -08 (vaimon menopeli), 99 -84 16v turbo ratakikotin, 96 -75 PR -> museo, og900 cabriolet -84 (-87 mutta kuitenkin -86)
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Viesti Kirjoittaja pevi »

Kiitos jotain tämänkaltaista ajattelinkin. Johdot ( ainakin iso + johto ) on mutterilla kiinni. Eli kun mutterit irrottaa johdot irtoaa ja samalla muovikoppakin. Itse ajattelin pärjätä ilman imusarjan irrotusta.

Saab hommissa näköjään usein tarvitsee kätilön käsiä ja gorillan voimia :evil:
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
ella
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 22:52
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja ella »

Eilen tuli sitten viimein hoidettua tämä vaiva, joka jo kevättalvellla oireili. Silloin homma jäi puolitiehen kun moottorin puoleinen ruuvi ei auennut(toisaalta säädin liikahti vähän, ja alkoi lataamaan, toimi 4000 km:ä). Kävin äskettäin hakemassa biltemasta pienimmät lukkopihdit, joilla nyt sain ruuvin avattua.
Eikä imusarjaa tarvinnut irroittaa, vaikka ahdasta kyllä on. Autona vm -93 cs.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

ella kirjoitti:Eikä imusarjaa tarvinnut irroittaa, vaikka ahdasta kyllä on. Autona vm -93 cs.
Oliko laturi vanhanmallinen (säädin paljaaltaan) vai uudenmallinen (säädin muovikannen alla)?
Kuva Kuva

Onko auto ruisku vai turbo - ilmeisesti 2,3i?
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ella
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 22:52
Paikkakunta: Akaa

Viesti Kirjoittaja ella »

jus kirjoitti:
ella kirjoitti:Eikä imusarjaa tarvinnut irroittaa, vaikka ahdasta kyllä on. Autona vm -93 cs.
Oliko laturi vanhanmallinen (säädin paljaaltaan) vai uudenmallinen (säädin muovikannen alla)?
Kuva Kuva

Onko auto ruisku vai turbo - ilmeisesti 2,3i?
Vanhanmallinen laturi, ja 2.3i koneella
Vastaa Viestiin