Ysitonnisen kytkinongelma

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Blenderhead
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Elo 10, 2007 09:19

Ysitonnisen kytkinongelma

Viesti Kirjoittaja Blenderhead »

Terve.

Minulla on vuoden -87 9000 2.0 Saab. Kytkin on alkanut temppuilemaan, mutta en usko, että koko kytkin olisi vaihtoa vaille. Joskus poljinta painaessa kytkin ei ilmeisesti mene pohjaan, koska vaihde ei suostu lähtemään kolostaan. Kytkin tuntuu myös toimivan vain noin senttimetrin matkalla, eli liikkeelle lähtö on joskus tuskaista kun renkaat lähtee sutimaan kun kytkintä nostaa vain hitusenkin. Vika ilmeni vasta reilu viikko sitten ja nyt ongelma tuntuu vaivaavan muutaman kerran päivässä. Vika häviää kun pumppaa kytkinta 4-5 kertaa. Kytkimeen tulee myös selkeästi "tuntuma" takaisin.

Jos joku pystyisi tässä ongelmassa auttamaan. Haluaisin tuon itse korjata kun ei ole varaa huoltamollekaan viedä.

Tänks.

PS. Foorumineitsyys meni.
9000 liikkuu vielä
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Työsylinteriltä kuulostaa ja voipi se kytkinkin olla finaalissa.

Tarkista myös kytkinpolkimen päästä, että sieltä pääsylkystä ei valu nestettä pihalle. Jo tuo pumppailu operaatiosi vähän viittaa tähän pääsylkkyyn.
Jos se on märkä, niin korjaus satsi sinne ja ilmausta. Johan pelittää.

Tutki myös kaikki linjat ja letkut kytkimen osalta. Ettei vaan ole murtumia ja päässyt nestettä jostain pois ja ilmaa tilalle.

-Hessu-
Blenderhead
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Elo 10, 2007 09:19

Viesti Kirjoittaja Blenderhead »

Uskaltaako tuolla nyt ajella miten paljon? Vai onko vaarana, että jää tuonne tien poskeen helpostikin?

Pitäisi paikka löytää tuolle korjailulle. Omassa autotallissa kun ei oikein mahdu mitään tekemään.

Pakko kai se on jossain yrittää.
9000 liikkuu vielä
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Nyt pitäisi saada varmennus siihen, että onko se vain tuo pääsylkky ( helpohko operaatio korjata), vai pitääkö alkaa sinun ottamaan laatikkoa irti moottorista.
Tsekkaa tuo pääsylkyn tilanne.

Itse en ajaisi arvaamattomalla kytkimellä paljoa...

-Hessu-
Blenderhead
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Pe Elo 10, 2007 09:19

Viesti Kirjoittaja Blenderhead »

Löysinpä paikankin missä tuota voin tarkistella. Huomenna menen katselemaan jos jotain selviäisi.

Kiitos neuvoista nyt tähän asti. Palataan asiaan.
9000 liikkuu vielä
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Ilmaus saattaisi auttaa asiaan/vikaan.

Kytkimen ilmaustapoja on kaksi.
Painetaan nestettä ilmausruuvista säiliöön päin.
Tai
paineistetaan kytkinnestesäiliö ja avataa ilmausruuvi.

Polkemalla sitä ei voi ilmata
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
arkunnaula
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ti Maalis 20, 2007 18:51

Viesti Kirjoittaja arkunnaula »

kyllä sen polmella saa ilmaantumaan. toi säiliön painestus taas ei kauheen järkevältä kuulosta........

tai sitten imuvaihtajalla ilmaus ruuvista...
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

arkunnaula kirjoitti:kyllä sen polmella saa ilmaantumaan. toi säiliön painestus taas ei kauheen järkevältä kuulosta........

tai sitten imuvaihtajalla ilmaus ruuvista...
On toki tehty polkemallakin, mutta ei tullut hyvää. oskus ei polkeminenkaan auttanut.

Paine pidetään reilusti alle baarin verran, toimii parhaiten
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Ilmahan ei sinne tyhjästä ilmesty, kannattaa siis keskittyä itse vian etsintään.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

vialliset liitokset tai zylindeerit ne.

Kyllä silti joutuu välillä ilmaamaan :roll:
Ilma on ilmasta ja sitä tulee ilmasta. :idea:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Firges9000 kirjoitti:vialliset liitokset tai zylindeerit ne.

Kyllä silti joutuu välillä ilmaamaan :roll:
Ilma on ilmasta ja sitä tulee ilmasta. :idea:
Mulla alko kanssa tontussa kytkin takeltelemaan todella pahasti ja vaihteet ei tahtonu mennä enää pykälään. Tiedän kyllä että levy on _loppu_ mutta sen ei pitäisi aiheuttaa polkimen epämääräsitä toimintaa. Kaiken lisäksi pääsylkky alkoi olemaan ulkopuolelta jarrunesteen peitossa joten... nappasin tänään pääsylinterin kätöseen , vaihdoin tiivisteet, ilmasin 100ml " huumeruiskulla" neljään kertaan ja hoplaa ! On sitten kevyt käyttää ! Oli siis pääsylinteri imeny ilmaa järjestelmään vissiin huonojen tiivisteiden takia
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Kytkimen letku

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Minulla puhkesi lomalla kytkimen letku.

http://www.sendspace.com/file/khe2e6

Onneksi tapahtui huoltoaseman pihassa ja sain helposti hommattua hinauksen.

http://www.sendspace.com/file/ptwxy4

Tapahtui ranskan ja sweitsin rajalla n 1500m korkeudessa. Siitä sitten lasketeltiin Nissan maasturilla rankasti moottorijarruttaen ensin Martignyyn lähes n. 1300m ja 30km motaria Sioniin SAAB korjaamolle, johon saavuttiin n. klo 18.00 illalla. Auto luvattiin korjata ammulla ja valmis klo 11.00.

Hinaus maksoi 500CHF (n.300Eur) ja korjaus 340CHF
Onneksi hinauksen saa vakuutuksesta.

Letkun vaihto siihen teräspunosmalliin on kyllä ollut ohjelmassa, mutta eipä tullut vaihdettua riittävän aikaisin :(

Kannattaa siis harkita tämän ikäisessä autossa vaihtoa.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Voi äiti ! kyllä nyt meikäläisellä on ropleemaa ton kytkimen kanssa. Vaihdoin siis viikonloppuna pääsylinterin tiivisteet ja kaikki oli ok, kunnes... tänään polkimesta hävisi alusta se " löysä" osuus ja polkimesta tuli taas kumipallo. Kertookos tuo nyt sitten ilmasta järjestelmästä , vai ?

OT: Ja kaiken lisäksi joku " jeesus tulee ihan justiinsa" tyyppi taittoi tänään pyyhkinjän varren poikki !
ng900aero
"Saabisti"
Viestit: 9392
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 23:59
Paikkakunta: Herttoniemi

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Kaide kirjoitti:Voi äiti ! kyllä nyt meikäläisellä on ropleemaa ton kytkimen kanssa. Vaihdoin siis viikonloppuna pääsylinterin tiivisteet ja kaikki oli ok, kunnes... tänään polkimesta hävisi alusta se " löysä" osuus ja polkimesta tuli taas kumipallo. Kertookos tuo nyt sitten ilmasta järjestelmästä , vai ?

OT: Ja kaiken lisäksi joku " jeesus tulee ihan justiinsa" tyyppi taittoi tänään pyyhkinjän varren poikki !

Jos se työ- ja pääsylkän välinen letku on murentunut niin että estää nesteen takaisinvirtausta?
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kaide »

ng900aero kirjoitti:
Kaide kirjoitti:Voi äiti ! kyllä nyt meikäläisellä on ropleemaa ton kytkimen kanssa. Vaihdoin siis viikonloppuna pääsylinterin tiivisteet ja kaikki oli ok, kunnes... tänään polkimesta hävisi alusta se " löysä" osuus ja polkimesta tuli taas kumipallo. Kertookos tuo nyt sitten ilmasta järjestelmästä , vai ?

OT: Ja kaiken lisäksi joku " jeesus tulee ihan justiinsa" tyyppi taittoi tänään pyyhkinjän varren poikki !

Jos se työ- ja pääsylkän välinen letku on murentunut niin että estää nesteen takaisinvirtausta?
Vaihdettu on sekin
Vastaa Viestiin