Käynnistyy vajailla pytyillä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Kaide
"Hölösuu"

Käynnistyy vajailla pytyillä

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Mikäköhän hitto tolle nyt tuli ?

Ajoittain käynnistyy " puoli lämpimänä" kolmella pytyllä ja viimeinen lähtee mukaan kun polkasee kaasua pari kertaa. Joskus aikanaan mulla oli satku josta oli kansipahvi hajalla ja yksi pytty täyttyi vedellä, mutta silloin käynnistyi vajailla pytyillä myös kylmänä. Tämänkertainen ilmenee parhaiten jos auto on seissyt esim puoli tuntia .
olli9000CDturbo
"Aero"

Viesti Kirjoittaja olli9000CDturbo »

Tulpat? syttykassu? kansi?
9000 Aero Aut. -95 (Joulutonttu) Imola Red OE
9-5 4d 2.3t SE M5 -98
Kaide
"Hölösuu"

olli9000CDturbo kirjoitti:Tulpat? syttykassu? kansi?

Tuli muuten mieleeni jotta voikohan esim joku ruiskusuutin vuotaa niin että palotilassa on ylimääräistä bensaa hetken seisomisen jälkeen. Siihen mennessä kun kone on kylmä, se ylimääräinen bensa ehtisi haihtua ja auto käynnistyy normaalisti ? Onko kaukaa haettua ? No, jokatapauksessa otan tulpat irti ja katson miltä ne näyttävät, eiköhän se kerro ainakin mahdollisen kansi/-pahvi vian

EDITTIÄ: Tulpat on ihan normaalin väriset kaikissa pytyissä, eli mitään ylimääräistä ei näyttäisi päätyvän palotilaan. Myöskään öljykorkissa ei ole mitään ylimäräistä ja paisuntasäiliön sisältö vaikuttaa ihan normaalilta. Nesteen pinta on pudonnut 10tkm matkalla MAX merkistä puoleenväliin säiliötä. Taas lähti kolmella käymään kun koitin tulppien irrotuksen jälkeen. Alkaiskohan se pahamainen DI kassu laukeamaan sittenkin ? Ei se kyllä aikaisemmissa tapauksissa noin ole oireillut
Minuteman
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Itse vaihdoin DI-kasetin ja kannen ennenkuin huollatin suuttimet, käynnistymisoireet olivat samanlaiset ennen suutinhuoltoa. Ehkä jos olisin huollattanut ensin suuttimet, niin olisin säästynyt rikkoutuneelta kasetilta ja haljenneelta kannelta? En tiedä..

No, tuossa ketjussa porukalla ainakin on pelkästään positiivista kokemusta suuttimien huollosta: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=57295
Kaide
"Hölösuu"

Minuteman kirjoitti:Itse vaihdoin DI-kasetin ja kannen ennenkuin huollatin suuttimet, käynnistymisoireet olivat samanlaiset ennen suutinhuoltoa. Ehkä jos olisin huollattanut ensin suuttimet, niin olisin säästynyt rikkoutuneelta kasetilta ja haljenneelta kannelta? En tiedä..

No, tuossa ketjussa porukalla ainakin on pelkästään positiivista kokemusta suuttimien huollosta: http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=57295

No hitto ! Mulla on tuo sama ajoittainen tyhjäkäynnin tipahtaminen noin 600rpm lukemaan, mutta olen ajatellut sen johtuvan likaisesta tyhjäynnin säätösysteemistä. No ei kait tuo suuttimien putsaus pahaakaan voi tehdä, joten eiku sitä suunnitelemaan.
Minuteman
"Hölösuu"

Kaide kirjoitti: Nesteen pinta on pudonnut 10tkm matkalla MAX merkistä puoleenväliin säiliötä.
Toisaalta eipä itselläkään ollut tuon käynnistymisen lisäksi muuta oiretta kuin tuota samaa tahtia vajeneva jäähdytysneste, kun sitten yhtäkkiä lävähti kerralla kansi halkijapoikki... :? Kyllä tuon nesteen katoamisen syy on hyvä selvittää.
Kaide
"Hölösuu"

Minuteman kirjoitti:
Kaide kirjoitti: Nesteen pinta on pudonnut 10tkm matkalla MAX merkistä puoleenväliin säiliötä.
Toisaalta eipä itselläkään ollut tuon käynnistymisen lisäksi muuta oiretta kuin tuota samaa tahtia vajeneva jäähdytysneste, kun sitten yhtäkkiä lävähti kerralla kansi halkijapoikki... :? Kyllä tuon nesteen katoamisen syy on hyvä selvittää.
Nyt kun kävin " kylillä" niin pari kertaa kävi niin että hetken seisottuaan lähti käyntiin ihan sen normaalin parin sekunnin starttaamisen jälkeen, kävi tyhjäkäyntiä kunnolla nooin 5 sekuntia ja sitten vasta alkoi käymään vajailla kunnes polkaisi kaasua pari kertaa. Kyllä nyt alkaa olemaan jo vianetsintä vinkit tarpeen kuitenkin.
9000LPT
"Hölösuu"

DI-kasetti

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Kaide kirjoitti:
Minuteman kirjoitti:Itse vaihdoin DI-kasetin ja kannen ennenkuin huollatin suuttimet, käynnistymisoireet olivat samanlaiset ennen suutinhuoltoa. Ehkä jos olisin huollattanut ensin suuttimet, niin olisin säästynyt rikkoutuneelta kasetilta ja haljenneelta kannelta? En tiedä..

No hitto ! Mulla on tuo sama ajoittainen tyhjäkäynnin tipahtaminen noin 600rpm lukemaan, mutta olen ajatellut sen johtuvan likaisesta tyhjäynnin säätösysteemistä. No ei kait tuo suuttimien putsaus pahaakaan voi tehdä, joten eiku sitä suunnitelemaan.
Aäni DI-kasetille. Löytyy varastosta yksi tuolla tavalla toimiva kasetti. Ensimmäiset oireet olivat juuri tyhjäkäynnin tippuminen liian alas. Yksi aamu meni 2km ennen kuin lähti viimeinen sylinteri mukaan, jonka jälkeen vaihdoin kasetin.

Ota kasetti pois ja katso onko minkä ikäinen. Kasetista löytyy valmistusvuosi ja viikko. Minulla on molemmissa tonnareissa vaihdettu kasetti vuonna 2002.

Jos et ole bensapumppua vielä vaihtanut ja autolla on ajettu yli 200tkm, niin vaihda se samalla, niin et jää tien päälle.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Jope
-
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Minullakin hajosi M97-tonnarin DI-kasetti joskus vähän samalla lailla.. Matka-ajossa ei huomannut mitään outoa, mutta sitten kun pysähtyi valoihin, niin tyhjäkäyntikierrokset kävivät joskus tosi matalalla.

Muutama kuukausi tästä eteenpäin auto jätti parkkipaikalle, DI meni sitten lopullisesti vailla sen enempää varoituksia.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Minuteman
"Hölösuu"

Kokeilkaa lähiseutujen Saabistit vaihtaa hetkeksi kasetteja, sillä saisi helpolla ainakin kasettivian ilmi, toivon mukaan. Nuo kansiremontit kaikkine hienouksineen kun eivät ainakaan omasta mielestäni mitään herkkua ole...
Kaide
"Hölösuu"

Jope kirjoitti:Minullakin hajosi M97-tonnarin DI-kasetti joskus vähän samalla lailla.. Matka-ajossa ei huomannut mitään outoa, mutta sitten kun pysähtyi valoihin, niin tyhjäkäyntikierrokset kävivät joskus tosi matalalla.

Muutama kuukausi tästä eteenpäin auto jätti parkkipaikalle, DI meni sitten lopullisesti vailla sen enempää varoituksia.

Hmm, mulla taitaa olla tontussa maailman pisimpään kestänyt alkuperäinen DI :lol: 213tkm ja 9,5 vuotta ... siis kannattaa varmaan jo vaihdella muutenkin.

Että.. oiskohan jollakin " lähiseutulaisella" toimivaa punaista kassua testailuun ?
hawsaab
"Kaasari"

Viesti Kirjoittaja hawsaab »

Mullapa vielä vanhempi, Di vuodelta -95 kilsoja 358000, mutta hiukan noita samoja oireita.
Saab 9k elämäni auto
9000 CDE 2,3i -94
9-5 SE 2,3t A -01
Vastaa Viestiin